karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-29 00:06:55

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 214 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 611 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-24 19:02:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

semmi kirjoitti:
Elka ainoana kommentoi amerikkalaisten ja kanadalaisten ravitsemustahojen toteamusta:
Lainaa:
Mihinköhän sen pitää heidän mielestään riittää? Minulle ei kelpaa "riittävä" vaan paras mahdollinen. Huumeita käyttävän ravintokin voi olla riittävää raskausaikana. Tai huumeita riittävän vähän, jotta lapsi säilyy joten kuten terveenä.

riittävä on se, mistä äiti ja lapsi saa kaiken tarvitsevansa. miksi täytyisi pyrkiä supersuoritukseen, kun riittävälläkin tulee toimeen ja voi hyvin? kyse ei ole siis jotenkuten nippanappa -selviämisestä. rinnastus huumeidenkäyttöön ontuu täten pahasti.

Ei mikään ihme, että ainoana. Kaikki palstan aktiivit ovat omakohtaisesti todenneet voivansa tosi huonosti (jopa sairaasti) syödessään virallisten ravitsemustahojen suositusten mukaisesti. Samaisten tahojen vakuuttelut vegaaniravinnon riittävyydestä raskausaikana jäävät silloin omaan arvoonsa. Kyllä minä pidän huonompana kuin nippanappa -selviämisenä, jos ilman eläinperäistä ravintoa aikoo raskausajasta selvitä. Suurin osa nykyisistä vegaaneista ei ole onnekseen joutunut moiseen extreme tilanteeseen heti elämänsä alkumetreillä. Siitä, miten hyvin lapset sitten voivat, ei vielä muutamaan vuosikymmeneen tiedetä mitään. Ja mahdotonta sanoa, miten paljon paremmin voisivat, jos olisi ollut riittävästi A ja D -vitamiinia imeytyvässä muodossa tai esim. koliinia sikiöaikana. Ei lapsensa parasta ajatteleminen ole supersuorittamista. Eikä se, että äiti "voi hyvin" ole mikään tae siitä, että sikiö kehittyy mahdollisimman hyvin.

Absoluuttista tietoa ravitsemuksesta ei ole kenelläkään. Ei sinulla veganismista, eikä minulla sekaravinnosta. Riittävän monet tutkimukset puoltavat kuitenkin sekaravintoa, ja siksi moisia oman vakaumuksensa vuoksi suoritettavia lapsikokeita raskausaikaisen vegaaniravinnon muodossa pidän eettisesti hyvin arveluttavina. Varsinkin, kun en ymmärrä, miksi maidon, voin, juuston tai kananmunien käyttö ei ole mahdollista, vaikkei eläimiä ravinnokseen tappaa haluaisikaan.

Kumpi on eettisesti parempi vaihtoehto: Luopua kahvin ja kaakaon juomisesta, koska plantaasien työntekijöitä kohdellaan huonosti vai vaihtaa reilun kaupan kahviin?

Kissaasi kohtaan olet kuitenkin armollisempi kuin olisit mahdollista vielä syntymätöntä lastasi kohtaan. Sallit sen syödä sekaravintoa. On eettistä tappaa eläimiä kissasi ravinnoksi, mutta ei ihmislasten?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-24 19:30:19 
semmi kirjoitti:
....

Mahdatko nyt ymmärtää mitä tarkoitin linkeilläni. Ihmisile on uskoteltu , että kun on kasvisruokavaliolla , niin kaikki on hyvin ja on varmasti terveellisellä puolen. Näin ei siis ole. Asian ydin on se , että sekaruokavaliolla , siis karppauksellakin , on kohtuu vaikeaa tehdä itselleen epäterveellinen ruokavalio , mutta puhtaalla kasvisruokavaliolla on hyvin helppo saavuttaa epäterveelinen ruokavalio ellei noudata suurta tarkuutta ja tietämystä ruokatarvikkeita valitessaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-24 19:49:37 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Vesihiisi kirjoitti:
......., mutta puhtaalla kasvisruokavaliolla on hyvin helppo saavuttaa epäterveelinen ruokavalio ellei noudata suurta tarkuutta ja tietämystä ruokatarvikkeita valitessaan.

Tuolla on eräs vastaus. Ottamatta kenenkään valintoihin tuomitsevaa kantaa niin kukin voi kuitenkin omien tietojensa valossa miettiä terveellisyysnäkökulmia. (minä en kuitenkaan ole varma minkään terveellisyydestä tai epäterveellisyydestä aivan de facto)

http://www.karpit.net/forum/viewtopic.p ... c&start=15

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-24 19:50:11 
Poissa
sintti
sintti

Pixu kirjoitti:
Minusta vegetarismi ei ole sen eettisempää, ekologisempaa tai ylevämpää kuin sekaravinnonkaan syöminen.

tämä tuli jo toki selväksi ja jään silti olemaan eri mieltä :). paitsi ehkä tuosta ylevämpää kohdasta :D

minäkin olen ollut työssä maatilalla, hoidin 15 vuotta sitten muutamia porsaita pienessä sikalassa yhden kesän. vanhempani ostivat sitten yhden näistä, ja sinä jouluna söin vielä kinkkua mutta se teki niin pahaa, että viisi vuotta söin jouluisin kalapuikkoja ja sen jälkeen lopetin lihansyönnin kokonaan.

minä en perustele mitään elämässäni luonnollisuudella tai luonnonmukaisuudella, koska se on niin tulkinnanvarainen käsite. veganismini on puhdas arvovalinta.

Pixu kirjoitti:
Eikö sinulle riitä ylläpitäjänä se oma seurakuntasi siellä oikeuttaeläimille-sivustolla? Pitääkö tulla vielä tännekin pätemään ja heristelemään sormea lihansyöjille?
Tervetuloa vaan, mutta älä ole niin olevinasi.

en ole heristellyt sormea kenellekään; olen kertonut vain omasta elämäntavastani ja vastaillut kysymyksiin. pitäisikö minun sitten vain vetäytyä keskustelusta ja jättää vastaamatta ja kommentoimatta? en ole täällä millään muotoa pätemässä (ja aika heikoilla olisinkin, koska tiedän karppauksesta niin vähän).

en ole "olevinani" (en edes tiedä, mitä tarkoitat sillä). olen vain sitä, mitä olen.. :)

Lainaan Eofista, mutta osittain myös vesihiisin viimeisimpään viestiin:
Eofis kirjoitti:
Mikä minua siis tässä aiheessa jaksaa kiinnostaa ja ihmetyttää, on se, miksi vegetarismia ja vegaanisuutta julkimediassakin pidetään ylivertaisen terveellisenä, ekologisena ja eettisenä, kun mielestäni ekotehokas sekaruokavalio voi olla sitä myös - ja paremmin?

mä olin kyllä aika hämmästynyt tästä väittämästä, sillä julkimedia suhtautuu todella karsaasti veganismiin, se on suomessa marginaali-ilmiö, joka usein rinnastetaan kettutyttöihin. en ole nähnyt kovinkaan montaa ylistävää artikkelia.

ihmisille ei siis ole uskoteltu, että kasvisruokavaliolla kaikki olisi hyvin, pikemminkin päinvastoin.

Elka kirjoitti:
Kaikki palstan aktiivit ovat omakohtaisesti todenneet voivansa tosi huonosti (jopa sairaasti) syödessään virallisten ravitsemustahojen suositusten mukaisesti. Samaisten tahojen vakuuttelut vegaaniravinnon riittävyydestä raskausaikana jäävät silloin omaan arvoonsa.

samaiset tahot eivät ole vakuutelleet vegaaniravinnon riittävyydestä; suomalaiset neuvolatädit tuputtavat edelleen kananmunia/maitotuotteita ja kalaa odottaville kasvissyöjille. kyseessä olivat siis yhdysvaltalaiset ja kanadalaiset ravitsemusyhdistykset, eivät suomalaiset.

Elka kirjoitti:
Varsinkin, kun en ymmärrä, miksi maidon, voin, juuston tai kananmunien käyttö ei ole mahdollista, vaikkei eläimiä ravinnokseen tappaa haluaisikaan.

tässä on oikeastaan kyse tehotuotannon vastustamisesta. ja vaikka luomulehmä olisikin, niin se maito on vasikan juomaa, ei ihmisen. nykyiset lehmät on jalostettu tuottamaan älyttömiä määriä maitoa; näin kuvia viipurin lypsylehmänäyttelystä 1930-luvulta ja ne utareet olivat aivan eri kokoluokkaa kuin nykyisen maitokarjan.

kananmunia käyttäisin vain, jos minulla olisi mahdollisuus pitää omia kanoja ja olla varma niiden hyvinvoinnista.

Elka kirjoitti:
Kissaasi kohtaan olet kuitenkin armollisempi kuin olisit mahdollista vielä syntymätöntä lastasi kohtaan. Sallit sen syödä sekaravintoa. On eettistä tappaa eläimiä kissasi ravinnoksi, mutta ei ihmislasten?

en voi olla armollisempi jotakuta toista kohtaan kuin jotakin, jota ei ole eikä tule.

kissa ei pärjää kasvisruoalla, ihmislapsi tulee sillä loistavasti toimeen. minä olen nähnyt eläviä todisteita ja jutellut netissä sellaisten (yhdysvalloissa asuvien) aikuisten ihmisten kanssa, jotka ovat koko elämänsä olleet vegaaneja. eräs vegaaninettituttuni on syntynyt 1964. tällaiset ihmiset eivät osaa edes ajatella eläimiä ruokana.

vegaaneilla on muuten oma fitness-saittinsakin: http://veganfitness.net/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-24 20:54:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

semmi kirjoitti:
samaiset tahot eivät ole vakuutelleet vegaaniravinnon riittävyydestä; suomalaiset neuvolatädit tuputtavat edelleen kananmunia/maitotuotteita ja kalaa odottaville kasvissyöjille. kyseessä olivat siis yhdysvaltalaiset ja kanadalaiset ravitsemusyhdistykset, eivät suomalaiset.

Kyllä me täällä luemme myös (ja oikeastaan enemmänkin) rapakon takaisia suosituksia ja tutkimuksia kuin suomalaisia. Ja ne amerikkalaiset ovat vielä enemmän elintarviketeollisuuden talutusnuorassa kulkevia. Eli eivät todella vakuuta vegaaniruokavalion terveellisyydestä raskausaikana.

Lainaa:
Elka kirjoitti:
Varsinkin, kun en ymmärrä, miksi maidon, voin, juuston tai kananmunien käyttö ei ole mahdollista, vaikkei eläimiä ravinnokseen tappaa haluaisikaan.
tässä on oikeastaan kyse tehotuotannon vastustamisesta. ja vaikka luomulehmä olisikin, niin se maito on vasikan juomaa, ei ihmisen. nykyiset lehmät on jalostettu tuottamaan älyttömiä määriä maitoa; näin kuvia viipurin lypsylehmänäyttelystä 1930-luvulta ja ne utareet olivat aivan eri kokoluokkaa kuin nykyisen maitokarjan.

kananmunia käyttäisin vain, jos minulla olisi mahdollisuus pitää omia kanoja ja olla varma niiden hyvinvoinnista.

Olen samaa mieltä siitä, että maito on vasikan juomaa. Käytän kuitenkin voita, kermaa ja juustoa. Ostaisin kaikki laiduntavasta karjasta peräisin olevina, jos se olisi mahdollista. Tehotuotantoa voi vastustaa paremmin sillä, että suosii ei tehotuotettuja, kuin sillä, että vaarantaa terveytensä poistamalla kyseiset tuotteet kokonaan ruokavaliostaan. Etsin parhaillaan tuottajaa, jolta voisin ostaa kananmunani varmasti tietäen, että ne ovat vapaan kanan munia. Suomessa ei ilmastosta johtuen valitettavasti ulkokanaloita voi olla. Lihaa käytän lähinnä luisina paloina, mieluiten lammasta. En kuitenkaan edellytä, että syömieni kananmunien pitäisi olla omista kanoista. En kasvata itse puuvillaa, josta vaatteeni valmistetaan. Jos söisin viljaa, en söisi vain itse kasvattamaani vakuuttuakseni, että luontoa ei ole vahingoitettu sen tuotannossa. Jonkinlainen työnjako on välttämätöntä. Senkin puitteissa voi pyrkiä tekemään ekologisesti kestäviä ratkaisuja. En näe mitään syytä sille, että ravitsemukseen liittyvät olisivat jotenkin ehdottomampia kuin muut.

Ostatko vaatteita, jotka on tehty lapsityövoimaa käyttävissä maissa? Jos et, niin haluatko riistää heiltä senkin työn ja ajaa kadulle sen sijaan, että vaatisit tehtaita maksamaan kunnon palkkaa ja mahdollistamaan lasten koulunkäynnin?

Lainaa:
Elka kirjoitti:

en voi olla armollisempi jotakuta toista kohtaan kuin jotakin, jota ei ole eikä tule.

kissa ei pärjää kasvisruoalla, ihmislapsi tulee sillä loistavasti toimeen. minä olen nähnyt eläviä todisteita ja jutellut netissä sellaisten (yhdysvalloissa asuvien) aikuisten ihmisten kanssa, jotka ovat koko elämänsä olleet vegaaneja. eräs vegaaninettituttuni on syntynyt 1964. tällaiset ihmiset eivät osaa edes ajatella eläimiä ruokana.

Ihmislapsi ei tule sen paremmin toimeen pelkällä kasvisruoalla kuin kissakaan. Varmasti hyvin koostettu kasvisruokavalio on parempi kuin huono einessekaruokavalio. Kissan elinikä on sen verran lyhyempi, että ruokavalion haitat tulevat nopeammin esiin. Vuonna 1964 -syntyneellä vegaanilla ovat ruokavalion haitat vielä edessä. Voi tietysti olla, että myöhemmät sairaudet ovat heistä pienempi paha, kuin onnellisuus siitä, että on syönyt "oikein" koko ikänsä. Lähipiirissä vuonna 1929 syntynyt vege, ei edes vegaani, ei voi oikein hyvin ja siihen on suuresti vaikuttanut eläinrasvojen puuttuminen ruokavaliosta jo kolmenkymmenen vuoden ajan. Nämä loistavasti toimeentulevat elävät todisteet voisivat hyvinkin tulla toimeen vielä paremmin, jos olisivat lakto-ovovegejä sen veganismin sijaan. Ihmetyttää myös veganismin, varsinkin USAssa, agressiivinen tarve ryhtyä "sanoista tekoihin". Sen kun ovat syömättä eläimiä, mutta jos minulla joskus on rahaa hankkia turkki, en halua siihen mitään spraymaalia. Minkkienkään päästäminen luontoon tappamaan, ei mielestäni edistä eläinten hyvinvointia.

Et ehkä itse halua lapsia, mutta kuitenkin puolustit lapsillaan "eläinkokeita" tekeviä vegaaneja. Halusivat vegaanit tai eivät, ihmisetkin ovat osa luonnon kiertokulkua. Syövät eläimiä ja kasveja, joskus tulevat syödyiksi. Se, että tämän hetkisessä tilanteessa enemmän syövät, kuin tulevat syödyiksi ei muuta tätä evoluution luomaa perustaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-24 21:47:44 
Poissa
sintti
sintti

Elka kirjoitti:
Kyllä me täällä luemme myös (ja oikeastaan enemmänkin) rapakon takaisia suosituksia ja tutkimuksia kuin suomalaisia. Ja ne amerikkalaiset ovat vielä enemmän elintarviketeollisuuden talutusnuorassa kulkevia. Eli eivät todella vakuuta vegaaniruokavalion terveellisyydestä raskausaikana.

vähän epäilyttää, että vegaanisten tuotteiden tuottajilla olisi niin paljon vaikutusvaltaa, että voisivat kääntää kahden maan ravitsemustahojen päät ;).

Elka kirjoitti:
Tehotuotantoa voi vastustaa paremmin sillä, että suosii ei tehotuotettuja, kuin sillä, että vaarantaa terveytensä poistamalla kyseiset tuotteet kokonaan ruokavaliostaan.

kuten täällä on jo todettu, et voi tietää, onko minun ruokavalioni epäterveellisempi kuin sinun. voit ainoastaan uskoa siihen ja niin minäkin teen omalla tahollani. terveyttäni en vaaranna, vaan kuuntelen kehoani. kun voin hyvin, olen terve. kiitos anteliaan työterveyshuoltoni, jatkuvalla seurannalla havaitsen myös vaaran merkit ajoissa.

Elka kirjoitti:
En kasvata itse puuvillaa, josta vaatteeni valmistetaan. Jos söisin viljaa, en söisi vain itse kasvattamaani vakuuttuakseni, että luontoa ei ole vahingoitettu sen tuotannossa.

onko tämä nyt "kuka parantaa eniten maailmaa" -kilpailu? siihen en ryhdy.

Elka kirjoitti:
Ostatko vaatteita, jotka on tehty lapsityövoimaa käyttävissä maissa? Jos et, niin haluatko riistää heiltä senkin työn ja ajaa kadulle sen sijaan, että vaatisit tehtaita maksamaan kunnon palkkaa ja mahdollistamaan lasten koulunkäynnin?

millähän minä tällaista vaatisin? lähettämällä kirjeen? miksi minä olisin vastuussa kolmannen maailman lapsista sen enempää kuin tavallinen sekasyöjäkään? eli jos haluaa vaikuttaa yhteen epäkohdaksi katsomaansa asiaan, pitäisi olla kiinnostunut kaikista maailman ongelmista? tätä vegaani saa kuulla ihan riittämiin: "jos et kerran syö eläimiä, niin kai muistat tehdä myös sitä sun tätä" samaan aikaan kuin itseensä tyytyväinen sekasyöjä ei vaivaudu kierrättämään edes biojätteitään. (nähty, koettu)

ostan vaatteeni sukkia ja alusvaatteita lukuunottamatta pääasiassa käytettynä. kuten sanoin jo muutamaan kertaan, en ole vegaani ekologisista syistä, joten en koe olevani tilivelvollinen vaatehankinnoistani tai muista kulutusvalinnoistani. ja kuten sanoin, en ala mihinkään "minäpä olenkin niin hyvä ihminen, että poljen joka aamu kuntopyörällä tarvitsemani energian takapihalla olevaan generaattoriin" -kisaan ;).

Elka kirjoitti:
Ihmislapsi ei tule sen paremmin toimeen pelkällä kasvisruoalla kuin kissakaan.

no ihmislapsi kyllä tulee ja eläviä todisteita on maailmassa tuhansia ja taas tuhansia. se, että sinä et usko tätä tai ettet ole koskaan vegelasta tavannut, ei muuta asiaa miksikään.

Elka kirjoitti:
Vuonna 1964 -syntyneellä vegaanilla ovat ruokavalion haitat vielä edessä.

aivan kuten samanikäisellä karppaajallakin.

Elka kirjoitti:
Lähipiirissä vuonna 1929 syntynyt vege, ei edes vegaani, ei voi oikein hyvin ja siihen on suuresti vaikuttanut eläinrasvojen puuttuminen ruokavaliosta jo kolmenkymmenen vuoden ajan.

et voi kyllä mitenkään varmasti tietää tuota. 1929 syntyneellä ihmisellä voi olla vaikka minkälaisia perinnöllisiä, hitaasti kehittyviä ja ympäristötekijöistä aiheutuvia vaivoja

Elka kirjoitti:
Ihmetyttää myös veganismin, varsinkin USAssa, agressiivinen tarve ryhtyä "sanoista tekoihin". Sen kun ovat syömättä eläimiä, mutta jos minulla joskus on rahaa hankkia turkki, en halua siihen mitään spraymaalia. Minkkienkään päästäminen luontoon tappamaan, ei mielestäni edistä eläinten hyvinvointia.

tulihan se sieltä :). kieltäydyn ottamasta syytä niskoilleni toisten ihmisten teoista. vegaani ei tarkoita yhtä kuin turkistarhaiskun tekijä ja yhdysvalloissa elää tuhansia vegaaneja, joilla ei ole mitään tekemistä äärieläinoikeusliikkeen kanssa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-24 22:37:10 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

semmi kirjoitti:
Pixu kirjoitti:
Minusta vegetarismi ei ole sen eettisempää, ekologisempaa tai ylevämpää kuin sekaravinnonkaan syöminen.

tämä tuli jo toki selväksi ja jään silti olemaan eri mieltä :). paitsi ehkä tuosta ylevämpää kohdasta :D

minäkin olen ollut työssä maatilalla, hoidin 15 vuotta sitten muutamia porsaita pienessä sikalassa yhden kesän. vanhempani ostivat sitten yhden näistä, ja sinä jouluna söin vielä kinkkua mutta se teki niin pahaa, että viisi vuotta söin jouluisin kalapuikkoja ja sen jälkeen lopetin lihansyönnin kokonaan.

minä en perustele mitään elämässäni luonnollisuudella tai luonnonmukaisuudella, koska se on niin tulkinnanvarainen käsite. veganismini on puhdas arvovalinta.

Minäkin arvostan pihviä ja siksi syön sitä. Lisäksi se on luonnollista.:)

Mielenkiintoista tuo vegetarismi...ei siis välttämättä luonnollista ja luonnonmukaista, mutta silti eettistä ja ekologista :-s ...et kai vain puhu ristiin itsesi kanssa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-24 22:49:48 
Ihmettelen vain sitä filosofiaa , että eikö eläinproteiini muka olisi sitä oikeaa ravintoa ihmiselle kun kerran purukalustomme ja mahavärkimme on tehty sulattamaan sitä vallan erinomaisesti. Jopa kokonaiset kansanryhmät ovat liki totaalisesti riippuvaisia eläinkunnan tuotteita kun ei ole olemassa mitään hiilihydraattilähteitä.

Se että hiilihydraatti käy ihmisen ravinnoksi on hyvin todenäköisesti saattanut maapallon ekokatastrofin partaalle kaikkine ympäristökatastrofeineen. Jokainen vähääkin suurempi kultuuri on tehnyt omat ekokatastrofinsa nälänhätineen ja muuttanut dramaattisesti jopa ilmastoa maailmanlaajuisesti. Vai voitteko väittää , että Välimeren korkeakultuurien järjettömät hakkuut olisi saaneet aikaan globaalia ilmastonmuutosta 1500-3000 vuotta sitten? Ehkä vaikutus ei ole totaalidramaattinen , mutta Sahara ja sen laajenemisen vaikutus kyllä näkyy maapallon ilmastossa.

Ihmisen ehkä suurin virhe oli tulla pois siitä keräilykultuuristaan ja perustaa korkeakultuureja.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-24 23:07:52 
Vesihiisi kirjoitti:
Ihmettelen vain sitä filosofiaa , että eikö eläinproteiini muka olisi sitä oikeaa ravintoa ihmiselle kun kerran purukalustomme ja mahavärkimme on tehty sulattamaan sitä vallan erinomaisesti. Jopa kokonaiset kansanryhmät ovat liki totaalisesti riippuvaisia eläinkunnan tuotteita kun ei ole olemassa mitään hiilihydraattilähteitä.

Se että hiilihydraatti käy ihmisen ravinnoksi on hyvin todenäköisesti saattanut maapallon ekokatastrofin partaalle kaikkine ympäristökatastrofeineen. Jokainen vähääkin suurempi kultuuri on tehnyt omat ekokatastrofinsa nälänhätineen ja muuttanut dramaattisesti jopa ilmastoa maailmanlaajuisesti. Vai voitteko väittää , että Välimeren korkeakultuurien järjettömät hakkuut olisi saaneet aikaan globaalia ilmastonmuutosta 1500-3000 vuotta sitten? Ehkä vaikutus ei ole totaalidramaattinen , mutta Sahara ja sen laajenemisen vaikutus kyllä näkyy maapallon ilmastossa.

Ihmisen ehkä suurin virhe oli tulla pois siitä keräilykultuuristaan ja perustaa korkeakultuureja.

Niinpä. Minäkin olen vain tavallinen pihvinpurija, mutta on alkanut tuntua siltä, että ihminen on kuin virus, joka tuhoaa maaemon pikkuhiljaa. Vaatisi suurta tiedostamista globaalisella tasolla niin, että siirtyisimme nykyisestä kaiken tuhoavasta kuluttamisesta symbioottiseen elämiseen luonnon kanssa. Eihän kaikki voi kasvaa rajattomasti; kulutus, väestö, viljelypinta-ala, jne. Milloin se raja tulee vastaan? Vai tuhoammeko itse itsemme. Saa nähdä, onko ihmiskunta lopuksi yhtään sen viisaampi, kuin isäntäeliönsä tuhoava loinen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-24 23:10:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Äskeinen olin minä :) !

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-24 23:18:49 
Pixu kirjoitti:
Saa nähdä, onko ihmiskunta lopuksi yhtään sen viisaampi, kuin isäntäeliönsä tuhoava loinen.

Kerro 6-7 miljardille ihmiselle , että heitä on liikaa. Miten se muka onnistuu? Mikään ihmispopulaatio missään päin maailmaa ei ole osoittanut merkittävää vähentymisen merkkejä eli kyllä tässä ennepitkään se seinä tulee vastaan. Onko se vastaantuleva seinä uusi espanjantauti vai kehittynyt aids on jo toinen juttu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-24 23:30:40 
Poissa
sintti
sintti

Pixu kirjoitti:
Minusta vegetarismi ei ole sen eettisempää, ekologisempaa tai ylevämpää kuin sekaravinnonkaan syöminen. Joten niihin syihin on turha vedota. Tietenkin jotain ihmistä saattaa rassata, jos hoitaa Mansikkia kesän ja syksyllä pitäisi laittaa se pataan. Niin tein minä, eikä ahistanut yhtään. (Niinhän ovat ihmiset aina tehneet :roll: :roll: ja vielä kerran :roll: .)

Syön sekaravintoa siksi, koska se on täysin luonnollista ihmiselle. Niin, että mikä tässä vielä on epäselvää? Minussa ei ole kiukkua yhtään, ainoastaan ärtymystä ja kuivaa ironiaa ylemmyydentuntoisia vegejä kohtaan. :)

Eikö sinulle riitä ylläpitäjänä se oma seurakuntasi siellä oikeuttaeläimille-sivustolla? Pitääkö tulla vielä tännekin pätemään ja heristelemään sormea lihansyöjille?
Tervetuloa vaan, mutta älä ole niin olevinasi. :wink: .

Mielestäni sinä olet ollut ainoa ylemmyydentuntoinen tässä ketjussa.
Ehkä olisi hyvä sinun miettiä miksi sinua ärsyttää, jos joku kertoo maailmankuvastaan joka poikkeaa omastasi?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-24 23:49:01 
Poissa
sintti
sintti

Donald Watson on syntynyt 2 syyskuuta 1910.
Hän on ollut vegaani jo yli 80 vuotta ja on täysin terve, voitte googlettaa hänestä lisää tietoa.

On myös olemassa esim yksi heimo, jonka jäsenet eivät syö mitään eläinperäistä-->

Lainaa:
'We were headed to the villages of Dah and Beema (pronounced Beama) in Leh district and Garkun and Darchik in Kargil district, and the intention was to spend a week studying the secret lives of a tribe of pure Aryans.
[...]
There are about 1,000 descendants of the Aryan tribes and they live scattered around Gilgit, Hunza, Kargil and Leh. Being nature worshippers, they celebrate the Bononah (nature) festival and are strict vegans, which means they are not only strictly vegetarian but also don't consume milk or milk products
[...]
The few thousand Brok-pa Aryans have over 5,000 years lived in these hostile terrain at 15,000 ft altitude, subsisting on a vegan diet. Music and dance are a way of life for them. Both men and women wear colourful costume, decorating their hair with flowers, and are full of joi de vivre. They live in harmony with nature, and are cheerful and stress-free despite living in small rock shelters. They trek long distances.
[...]
The weather in September is pleasantly cold, though temperatures in January can plummet to -20 degrees Celsius. There are an unusually large number of Aryans above 70 years. Many are active even at 90.

http://www.thehindubusinessline.com/lif ... 080200.htm

Olen itse seurannut paljonkin tätä forumia ja olen monesta asiasta samaa mieltä karppaajien kanssa (esim rasvan tärkeys sekä hiilihydraattien rajoittaminen jne...).
Uskon myös karppaamisen olevan hyvä ratkaisu sellaisille, jotka ovat herkistyneet hiilareille tai mahdollisesti sotkeneet aineenvaihduntansa jne....

Mutta en voi ymmärtää yleistä puusilmäisyyttä, asiat eivät ole kovin yksinkertaisia ikinä.
Vegaanina voi elää ja silti pysyä terveenä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-24 23:53:58 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Vesihiisi kirjoitti:
Pixu kirjoitti:
Saa nähdä, onko ihmiskunta lopuksi yhtään sen viisaampi, kuin isäntäeliönsä tuhoava loinen.

Kerro 6-7 miljardille ihmiselle , että heitä on liikaa. Miten se muka onnistuu? Mikään ihmispopulaatio missään päin maailmaa ei ole osoittanut merkittävää vähentymisen merkkejä eli kyllä tässä ennepitkään se seinä tulee vastaan. Onko se vastaantuleva seinä uusi espanjantauti vai kehittynyt aids on jo toinen juttu.

Jonkin vastauksen saattaa löytää täältäkin http://www.lifesite.net/waronfamily/nssm200/nssm200.pdf jos on tarkkana. Toivottavasti ei tule huono olo... ja tuon jälkeen on tapahtunut lisäksi yhtä ja toista... mutta lukiessa saa olla tarkkana ja poimia se mikä on paketoitu kauniiseen asuun mutta, jos näkee sen kuorrutuksen ja sanaverhojen läpi ei voi kuin kuvottaa. Oli sitten tämän lähde mikä tahansa niin Hitler oli pikkukonna, tai sitten tuo on aivan viatonta akuankkaa ja minä olen zorro.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-25 00:07:18 
Vesihiisi kirjoitti:
Jokainen asiantunteva ravitsemusterapeutti tuomitsee hyvin selvin sanoin kasvavalle lapselle tarjotun puhtaan kasvisruokavalion.

Jokainen ns asiantunteva ravitsemusterapeutti tuomitsee myös karppiruokavalion.... :lol:
Eiköhän aleta kaikki syömään sitten niin kuin asiantuntijat kehoittavat?

Ja niin, eivät kaikki tuomitse karppiruokaa, mutta eivät kaikki tuomitse myöskään vegaaniruokavaliota.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-25 00:10:39 
Lamia, en nyt viitsi kirj kirjoitti:

Jokainen ns asiantunteva ravitsemusterapeutti tuomitsee myös

Höpöhöpö. Et viitsi edes lukea mitä kirjoitin puhumattkaan siitä että viitsisit perehtyä siihen mitä on karppaus.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-25 00:16:09 
Vesihiisi kirjoitti:

Jokainen ns asiantunteva ravitsemusterapeutti tuomitsee myös

Höpöhöpö. Et viitsi edes lukea mitä kirjoitin puhumattkaan siitä että viitsisit perehtyä siihen mitä on karppaus.

Ei kannata kovin pikaisesti tuomita...

Olen lukenut forumia siitä asti, kun rekisteröidyin tänne ja atkinsin kirjan luin ekan kerran, kun olin teini.
Äiti oli ostanut sen silloin.

Olen lukenut myös south beach diet kirjan, sekä sen montignacin kirjan (ei karppausta varsinaisesti, tiedän) ja myös searsin kirjan.
Ajattelin lukea seuravaaksi sen schwarzbein principle (?) kirjan.
Katsos, kun ruoka on intohimo, niin tulee luettua kaikenlaista..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-25 01:25:42 

Ei kannata kovin pikaisesti tuomita...

No mihin muuhun johtopäätökseen voi tulla jos sinä lähdet dieettejä tarjoilemaan tilanteessa jossa me puhumme tavallisesta kehittyvästä lapsesta? Erotatko mikä ero on ruokavaliolla ja dieetillä? Nuo mainitsemasi kirjat ovat dieettiohjeita ylipainoisille ihmisille ja teit siitä aasinsillan väiteeni kautta lapseen.

Olen esittänyt nyt joukon viitteitä lähtesiin jotka kestävät tieteellistä lähdekritiikkiä , mutta vastaviitteitä en ole saanut vaan tilalle on tullut huonosti luettua abstraktia ja sanakikkailua.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-25 09:28:07 
Elka kirjoitti:
Kyllä minä pidän huonompana kuin nippanappa -selviämisenä, jos ilman eläinperäistä ravintoa aikoo raskausajasta selvitä. Suurin osa nykyisistä vegaaneista ei ole onnekseen joutunut moiseen extreme tilanteeseen heti elämänsä alkumetreillä. Siitä, miten hyvin lapset sitten voivat, ei vielä muutamaan vuosikymmeneen tiedetä mitään.

Ja mahdotonta sanoa, miten paljon paremmin voisivat, jos olisi ollut riittävästi A ja D -vitamiinia imeytyvässä muodossa tai esim. koliinia sikiöaikana. Ei lapsensa parasta ajatteleminen ole supersuorittamista. Eikä se, että äiti "voi hyvin" ole mikään tae siitä, että sikiö kehittyy mahdollisimman hyvin.

Absoluuttista tietoa ravitsemuksesta ei ole kenelläkään. Ei sinulla veganismista, eikä minulla sekaravinnosta. Riittävän monet tutkimukset puoltavat kuitenkin sekaravintoa, ja siksi moisia oman vakaumuksensa vuoksi suoritettavia lapsikokeita raskausaikaisen vegaaniravinnon muodossa pidän eettisesti hyvin arveluttavina.

. On eettistä tappaa eläimiä kissasi ravinnoksi, mutta ei ihmislasten?

Elka sanoo jälleen kerran paljon painavaa asiaa. Kellään meillä ei ole absoluuttista tietoa ravitsemuksesta. Mutta koska olemme anatomialtamme ja fysiologialtamme sekasyöjiä, niin mitä siitä voisimme päätellä?

Ravinto on paljon muutakin kuin makroravinteita ja vitamiinejä. Vitamiinit purkista eivät ole samaa kuin vitamiinit luonnosta. Muistelkaamme vaikka SETTI-tutkimusta ja sen yllättäviä tuloksia.

Siksi en lähtisi leikkimään kasvavassa iässä olevien sekasyöjiksi kehittyneiden homo sapiens-lasten terveydellä. Kieltämään heiltä ravintoa, jota ilman he ehkä pärjäävät, mutta joka ei ole heille sitä optimaalisinta ravintoa.

Mistä muuten vegaanisikiö tai -lapsi saa aivoilleen koliinia?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-25 09:55:00 
Lamia kirjoitti:
Pixu kirjoitti:
Minusta vegetarismi ei ole sen eettisempää, ekologisempaa tai ylevämpää kuin sekaravinnonkaan syöminen. Joten niihin syihin on turha vedota. Tietenkin jotain ihmistä saattaa rassata, jos hoitaa Mansikkia kesän ja syksyllä pitäisi laittaa se pataan. Niin tein minä, eikä ahistanut yhtään. (Niinhän ovat ihmiset aina tehneet :roll: :roll: ja vielä kerran :roll: .)

Syön sekaravintoa siksi, koska se on täysin luonnollista ihmiselle. Niin, että mikä tässä vielä on epäselvää? Minussa ei ole kiukkua yhtään, ainoastaan ärtymystä ja kuivaa ironiaa ylemmyydentuntoisia vegejä kohtaan. :)

Tervetuloa vaan, mutta älä ole niin olevinasi. :wink: .

Mielestäni sinä olet ollut ainoa ylemmyydentuntoinen tässä ketjussa.
Ehkä olisi hyvä sinun miettiä miksi sinua ärsyttää, jos joku kertoo maailmankuvastaan joka poikkeaa omastasi?

Sallin itselleni tuntea ylemmyyttä (ja huom! tämäkin on ironiaa) kaikkia niitä vegaaneja kohtaan, jotka syyttävät lihansyöjiä murhaamisesta. Mutta muussa tapauksessa, antaa kaikkien kukkien kukkia, myös lihaa syömättömien.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 214 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 611 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00