Pixu kirjoitti:
Minusta vegetarismi ei ole sen eettisempää, ekologisempaa tai ylevämpää kuin sekaravinnonkaan syöminen.
tämä tuli jo toki selväksi ja jään silti olemaan eri mieltä

. paitsi ehkä tuosta ylevämpää kohdasta
minäkin olen ollut työssä maatilalla, hoidin 15 vuotta sitten muutamia porsaita pienessä sikalassa yhden kesän. vanhempani ostivat sitten yhden näistä, ja sinä jouluna söin vielä kinkkua mutta se teki niin pahaa, että viisi vuotta söin jouluisin kalapuikkoja ja sen jälkeen lopetin lihansyönnin kokonaan.
minä en perustele mitään elämässäni luonnollisuudella tai luonnonmukaisuudella, koska se on niin tulkinnanvarainen käsite. veganismini on puhdas arvovalinta.
Pixu kirjoitti:
Eikö sinulle riitä ylläpitäjänä se oma seurakuntasi siellä oikeuttaeläimille-sivustolla? Pitääkö tulla vielä tännekin pätemään ja heristelemään sormea lihansyöjille?
Tervetuloa vaan, mutta älä ole niin olevinasi.
en ole heristellyt sormea kenellekään; olen kertonut vain omasta elämäntavastani ja vastaillut kysymyksiin. pitäisikö minun sitten vain vetäytyä keskustelusta ja jättää vastaamatta ja kommentoimatta? en ole täällä millään muotoa pätemässä (ja aika heikoilla olisinkin, koska tiedän karppauksesta niin vähän).
en ole "olevinani" (en edes tiedä, mitä tarkoitat sillä). olen vain sitä, mitä olen..

Lainaan Eofista, mutta osittain myös vesihiisin viimeisimpään viestiin:
Eofis kirjoitti:
Mikä minua siis tässä aiheessa jaksaa kiinnostaa ja ihmetyttää, on se, miksi vegetarismia ja vegaanisuutta julkimediassakin pidetään ylivertaisen terveellisenä, ekologisena ja eettisenä, kun mielestäni ekotehokas sekaruokavalio voi olla sitä myös - ja paremmin?
mä olin kyllä aika hämmästynyt tästä väittämästä, sillä julkimedia suhtautuu todella karsaasti veganismiin, se on suomessa marginaali-ilmiö, joka usein rinnastetaan kettutyttöihin. en ole nähnyt kovinkaan montaa ylistävää artikkelia.
ihmisille ei siis ole uskoteltu, että kasvisruokavaliolla kaikki olisi hyvin, pikemminkin päinvastoin.
Elka kirjoitti:
Kaikki palstan aktiivit ovat omakohtaisesti todenneet voivansa tosi huonosti (jopa sairaasti) syödessään virallisten ravitsemustahojen suositusten mukaisesti. Samaisten tahojen vakuuttelut vegaaniravinnon riittävyydestä raskausaikana jäävät silloin omaan arvoonsa.
samaiset tahot eivät ole vakuutelleet vegaaniravinnon riittävyydestä; suomalaiset neuvolatädit tuputtavat edelleen kananmunia/maitotuotteita ja kalaa odottaville kasvissyöjille. kyseessä olivat siis yhdysvaltalaiset ja kanadalaiset ravitsemusyhdistykset, eivät suomalaiset.
Elka kirjoitti:
Varsinkin, kun en ymmärrä, miksi maidon, voin, juuston tai kananmunien käyttö ei ole mahdollista, vaikkei eläimiä ravinnokseen tappaa haluaisikaan.
tässä on oikeastaan kyse tehotuotannon vastustamisesta. ja vaikka luomulehmä olisikin, niin se maito on vasikan juomaa, ei ihmisen. nykyiset lehmät on jalostettu tuottamaan älyttömiä määriä maitoa; näin kuvia viipurin lypsylehmänäyttelystä 1930-luvulta ja ne utareet olivat aivan eri kokoluokkaa kuin nykyisen maitokarjan.
kananmunia käyttäisin vain, jos minulla olisi mahdollisuus pitää omia kanoja ja olla varma niiden hyvinvoinnista.
Elka kirjoitti:
Kissaasi kohtaan olet kuitenkin armollisempi kuin olisit mahdollista vielä syntymätöntä lastasi kohtaan. Sallit sen syödä sekaravintoa. On eettistä tappaa eläimiä kissasi ravinnoksi, mutta ei ihmislasten?
en voi olla armollisempi jotakuta toista kohtaan kuin jotakin, jota ei ole eikä tule.
kissa ei pärjää kasvisruoalla, ihmislapsi tulee sillä loistavasti toimeen. minä olen nähnyt eläviä todisteita ja jutellut netissä sellaisten (yhdysvalloissa asuvien) aikuisten ihmisten kanssa, jotka ovat koko elämänsä olleet vegaaneja. eräs vegaaninettituttuni on syntynyt 1964. tällaiset ihmiset eivät osaa edes ajatella eläimiä ruokana.
vegaaneilla on muuten oma fitness-saittinsakin:
http://veganfitness.net/