karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-10 19:13:56

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-09-22 16:06:21 
Poissa
sintti
sintti

Täällä on yksi ns. metujen popsija lisää, onkos muita foorumilla?Olen vasta kaksi päivää (elikä kaksi pilleriä) tätä kyseistä lääkettä syönyt, joten historia on lyhyt. Tähän mennessä olen todennut, että noin tunnin kuluttua pillerin ottamisesta tulee hieman humalainen olo noin tunniksi ja sen jälkeen alkaa rankasti väsyttämään. Tämän jälkeen turpoaa maha jonkin verran ja alkaa kipristellä (onneksi ei kovaa). Tämä siitä huolimatta, että olen ottanut pillerin iltaruuan jälkeen ja juonut ison lasin vettä päälle. Sen lisäksi olen ottanut Alsucral-nimistä närästyslääkettä hetken kuluttua. Närästystä ei tule, mutta jollain lailla se kai kuitenkin tuolla suolistossa ärsyttää, koska turvotusta ja kipristelyä tulee. Vatsavaivat ovat aamuun mennessä hävinneet. Jonkin verran on tuo ulostuspuoli pehmentynyt, mutta mitään ripulia tai vastaavaa ei ainakaan toistaiseksi ole ilmennyt. Ilmavaivoja on aavistuksen, ei mitenkään häiriöksi saakka. Tänään ajattelin ottaa lääkkeen vasta aivan iltapalan jälkeen, elikä noin klo 21 tienoilla. Tuoteselosteessa väitetään ettei lääkkeen pitäisi aiheuttaa mitään väsymystä tai vastaavaa, mutta minulle ainakin aiheuttaa. Siirtämällä ottamista myöhemmäksi ajattelin, että se ei niin haittaa kun muutenkin on sitten jo menossa nukkumaan. Onko muilla kokemuksia? Oletteko sopeutuneet lääkkeeseen ja voineet jatkaa pitempäänkin? Metformiiniin liittyen löytyi muutama vanha keskustelu, mutta tuntui, että kaikki keskustelu liikkui siellä niin yleisellä tai hienon tieteellisellä tasolla etten viitsinyt sinne jatkaa. Haen nyt ihan näin ruohonjuuritason omakohtaisia kokemuksia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-23 06:00:17 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

No voi, olenhan metformiinia syönyt tässä monta kuukautta,
mutta vain raskaana ollessa, jolloin vointini oli muutenkin todella
huono. Käyttö piti lopettaa viikko ennen synnytystä, jottei
lääke vaikuttaisi syntyvän verensokeriin. Tästä syystä synnytys käynnistettiin.

Mikä oli painosi kun sait metut?
Kun olin NKL:n hormooniklinikalla syksyllä 03 en niitä olisi saanut
ennen kuin painoni alkaa seiskalla, koska ei ollut raskaustoiveita.
Harmittelin kovasti jälkikäteen asiaa, koska niistä todella pitäisi
olla apua, ja olin reseptiä yrittänyt saada muualtakin.
Muualla vain ei ollut oikeaa tietoa tästä hoidosta, omakin gyne sanoi
vain että se on antidiabeettinen lääke ja eihän sulla diabetestä ole.

No mut insuliinintuotantoni on kyl hulppeeta, ja siihenhän metut
just auttaa.

Tuon NKL käynnin jälkeen tulinkin sitten hetimiten raskaaksi mutten
vieläkään metuja saanut. Raskausajan diabetestä hoidettiin insuliinilla,
vaikka vastaan yritin laittaakin. Miksi lisää insuliinia kun omaakin
on jo liikaa?

Synnytin siis 9/04.
Raskaana olin taas jo parin kuukauden kuluttua :lol: :lol:

Ja taas takaisin NKL:lle raskauden aikaiseen erityisseurantaan,
samalle sisätautilääkärille, ja nyt sainkin metut heti!
Niin oli maailma lyhyessä ajassa muuttunut, ja syy oli just tuo
oman insuliinin liikatarjonta.

Imetyksen aikana metformiinia ei kuitenkaan voi käyttää, ja minä
valitsin imetyksen kun viisi viikkoa sitten pojun sain.
Mutta eipä tuo imettäminen luonnu, niin kuin ei ennenkään,
joten aloitan tänään metut uudelleen. Katsotaan kuinka käy!

Jos englantia taidat niin käypä vähän googlettamassa,
tietoa löytyy runsaasti, ja olen kyllä lukenut vaikka minkälaisista
ainakin alun sivuoireista, väsymys ja pahoinvointi ensimmäisinä.

Minkälaisen annostuksen sait, onko sulla kontrolleja jatkossa?

Ja nyt aamiaiselle, joka tänään on porsaan sisäfilettä :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-23 07:57:33 
Poissa
sintti
sintti

Mun lähtöpainoni oli toukokuussa 84 kg (mikä on mun 162 cm pitkälle varrelle aikasen paljon). Siitä karppailin pois neljän kuukauden aikana tuohon 75-76 kg:n tienoille. Tässä vaiheessa kävin pcos-guru Tarja Olkinuoran luona, joka samantien kirjoitti metureseptin.
Syön niitä nyt ohjeen mukaan aluksi 1 tabl./pv ensimmäisen viikon ajan ja sitten ensi viikolla pitäisi yrittää ottaa toinenkin päivässä, jos kroppa kestää. Tämäntyyppinen ohje kaiketi useimmille annetaan? Kävin diabetesliiton sivuilla pari päivää sitten ja siellä joku kertoi ottavansa iltalääkkeen vasta iltapalan yhteydessä vähän ennen nukkumaan menoa ja niin olivat pahimmat vatsakivut yms. hävinneet. Eilen kokeilin samaa temppua ja totta tosiaan, vatsanväänteet olivat huomattavasti vähäisemmät ja kauheaa väsytyskohtausta ei tullut. Liekö sitten sattumaa vai aloinko todella jo parin päivän jälkeen tottua niihin? Aluksi hirvitti, että jos lääke aiheuttaa tuollaisenkin reaktion kuin mitä tuossa aiemmassa viestissäni kuvasin, niin miten ihmeessä voin ottaa lääkettä aamupäivällä tai päivällä työssä ollessani, enhän voi ruveta nukkumaan keskellä työpäivää. Ei kai auta kuin totutella ensin tällä yhdellä pillerillä, kuten Olkinuora käski ja sitten varovasti kokeilla toista ja tarvittaessa palata vielä yhteen pilleriin, jos tarvis vaatii.
Onkos sulla metut vaikuttaneet paljonkin painoon? Mä kuvittelin ettei näitä saa syödä raskauden aikana ja ennätin jo hätäilemään, että mitäs on omalla kohdalla sattuisi niin suuri ihme, että raskaaksi tulisin, enkä tietäisi siitä muutaman ensimmäisen viikon aikana, niin minkälaista tuhoa se sitten aiheuttaisi sikiölle. Mutta ilmeisesti sentään niin pahasta aineesta ei ole kysymys.

[/url]

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-24 11:37:32 
Poissa
sintti
sintti

Aloitin Metforemin käytön huhtikuussa alussa yksi tabletti aamulla ja toinen iltapäivällä. Ekan viikon oli vatsanväänteitä ja ripulia, mutta se meni ohi. Kuukautta myöhemmin annostusta lisättiin ensin aamuun kaksi ja iltapäivällä se yksi ja taas oli viikon verran vatsaongelmia. Kahden viikon päästä lisättiin vielä iltapäiväänkin toinen tabletti ja sama rumba taas viikon verran. Lisäksi oli "kello viiden ruoan" aikoihin etovaa oloa ja oksentelua pari viikkoa kunnes siirsin ominpäin iltapäivän lääkkeen ottamisen illaksi. Ja ei koskaan tyhjään mahaan! Nyt ei ole ollut mitään vatsaongelmia enää. Ilmeisesti lääkitystä joudutaan lisäämään sokeriarvojen tasaamiseksi (menen keskiviikkona kontrollikäynnille) mutta en tiedä voiko ko lääkeannosta isontaa vai tuleeko joku toinen lääke rinnalle tai vaihdetaanko kenties kokonaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-25 14:14:53 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kolmatta päivää vasta lääkettä tässä otan, siis sen yhden kappaleen nyt tässä vaiheessa.
Mitään pahoinvointia tai muitakaan oireita ei ole.
Tästä on tarkoitus korottaa aina neljään kappaleeseen päivässä,
yhteensä 2000mg/pv. Ovat siis 500mg kokoisia.

Vaikutusta painoon en tiedä, koska raskauden aikana paino nousee
joka tapauksessa, ja vain silloinhan olen niitä syönyt. Olen tästä
tonne esittelyyni jotain kirjoittanut. Mielenkiinnolla odotankin vaikutuksia,
mulla kun tahtoo jäädä jumimaan toi painonlasku, vaikka nytkin
aluksi lähti todella reippaasti.

Sokeriarvoja mulla on nyt synnytyksenkin jälkeen seurattu tarkkaan
ja hyviä ovat olleet, eli se ei ole syy metujen popsimiseen minulla,
niin kuin ilmeisesti Marjatalla on? Jospa hän kertoisi meille kiinnostuneille
painovaikutukset?

Noh. Eilen oli yksivuotiaani synttärikemut ja pakkohan minunkin oli
leipomuksiani maistella.... :oops: Enhän voi muuten tietää voiko
niitä tarjota! Ihan harkiten hieman repsuilin, mutta ei tuo mitään
aina ennen koettua kiihkoa aiheuttanut. Kaksi puolikasta täytekakkua
on vielä jääkaapissa :wink:

Seuraillaan tilannetta!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-26 12:07:38 
Poissa
sintti
sintti

Luin tätä ketjua jo ennemminkin ja nyt vasta kolahti, että metujahan ne munkin pillerit on! :o Diformin 750mg kahdesti päivässä määrättiin viime vuoden toukokuussa (ja lisäksi Diane Nova), maha meni totaalisesti sekaisin ja niinpä jätin Diforminit sikseen :? Joulukuussa -04 lekuri muutti annostusta: 500mg kahdesti päivässä ja sanoi, että aiheuttavat monille vatsavaivoja ja jos olo on todella huono, voi metut jättää ottamatta. Aloitin siis taas uudestaan ja lopetin yhtä nopeasti ja samasta syystä kuin ensimmäiselläkin kerralla :x
Taidanpa koittaa taas joskos nuo mahavaivat hellittäis jonkin ajan päästä.. ennemmin kun en niin kauaa jaksanut edes odotella :oops: :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-26 17:26:28 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Venla; otitko heti alkuun kaksi päivässä niitä 500mg:n pillereitä?
Yleensä lääke siedätetään käyttäjälleen aloittamalla yhdestä ja siirtymällä viikon päästä kahteen, ja jos tulee oireita niin pysytään siinä yhdessä taas jonkin aikaa, kunnes kokeillaan taas kahta jne.

Itse aloitin siis jälleen alusta, eli yhdellä nyt tämä viikko.

Itsellänikin oli aikanaan myös Diane Nova, mutten sakean vereni (kansankielisesti ilmaistuna) voi niitä käyttää. Tarvettahan olisi kyllä.
Mulla on joku mutaatio veressä, joka lisää alttiutta tukoksille.
Siksipä jouduin viisi viimeistä raskauskuukautta ja nyt vielä kuusi viikkoa päälle piikittämään verenohennuslääkettä joka päivä.
Lasken tässä päiviä, että saan senkin lopetettua, mahakin niin mustelmilla...

Kunpa pääsis kaikista lääkkeistä eroon :(

Tahdon olla terve, ja kaitaluinen :lol:

Verenpainelääkkeistä pääsin eroon viimeksi karpatessa,
nyt vielä niitä syön...mut katsotaan kuinka kauan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-26 17:58:39 
Poissa
sintti
sintti

¤MANTELI¤ kirjoitti:
Venla; otitko heti alkuun kaksi päivässä niitä 500mg:n pillereitä?
Yleensä lääke siedätetään käyttäjälleen aloittamalla yhdestä ja siirtymällä viikon päästä kahteen, ja jos tulee oireita niin pysytään siinä yhdessä taas jonkin aikaa, kunnes kokeillaan taas kahta jne.

Juuri noin se olisi pitänyt mennä.. Aluksi yksi/pv ja viikon päästä vasta toinen pilleri kehiin. Oon vain tämmönen hätähousu ja jätin koko homman ilmeisesti ihan liian aikaisin kesken :oops: :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-28 11:06:22 
Poissa
sintti
sintti

mä oon syönyt metuja nyt vähän toista viikkoa. Vatsa tottui siihen yhteen pilleriin noin viiden päivän kipristelyn jälkeen. Saas nähdä miten tämä kaksi pilleria päivässä (yksi aamupalan ja yksi iltaruuan jälkeen) vaikuttaa.

[/url]

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00