karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-30 00:17:07

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 214 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 811 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-26 14:18:23 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Elka kirjoitti:

Etkä ole vastannut Nistin mielenkiintoiseen kysymykseen, mistä vegaaniäidin sikiö saa koliinia?

.

Minun niin tekisi mieleni vastata mutta en.....en ......*puree kieltään*...en :lol: :lol:

Toisaalta... karppikaverin pelastaminen kyllä kiehtoisi........mutta... kysehän on kuitenkin sillätavoin harmittomasta asiasta etten tarjoa pelastusta vaan seuraan tilannetta... ;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-26 15:58:55 
Poissa
sintti
sintti

Pixu kirjoitti:
semmi kirjoitti:
olen myös täysin raitis enkä tupakoi, ja uudessa seurassa tätä on joskus vaikeaa käsittää: "ota nyt huikka!" "minäkään en kyllä juo yleensä kuin pari tuopillista.." jne. tämä on kovin kiusallista. toiset syyllistävät, toiset kokevat alemmuutta, neutraalisti suhtautuu vain yleensä toinen kasvissyöjä.

Onpas harvinaisen tiukkis vege...ei edes napanteri kelpaa :shock: ? Sehän olisi jopa terveellistä; paukku päivässä pitää lääkärin loitolla :wink: . No, jos joku haluaa oman etiikkansa takia elää epäterveellisesti, niin sehän on jokaisen oma asia. Annan sinulle hyväksyntäni :) .

tällä ei ole mitään tekemistä etiikkani kanssa :). alkoholin mausta en pidä, enkä pitänyt siitä, millaiseksi olo tuli yhdenkin miedon lasillisen jälkeen joten jätin sitten kokonaan pois.

Pixu kirjoitti:
Pienetär tässä kiteyttää sen, mikä minua erityisesti rassaa tässä vege/etiikka höpinässä. Kun tullaan sanomaan, että siksi en syö lihaa, kun se ei ole eettistä :?: . Vastapuolelle tulee sellainen olo, että minä ilmeisesti olen sitten epäeettinen?

tätä juuri tarkoitin matelemisella. omien periaatteidensa perustelu ei tarkoita automaattisesti sitä, että vastapuoli on moraaliton luuseri. kyse silloin on vain ja ainoastaan minusta ja suhteestani ruokaan, ei sinusta ja periaatteistasi.

etiikkani pohjautuu siis siihen, että minä koen eläimillä olevan oikeus omaan elämäänsä. tämä on _perusperiaatteeni_. se saa lisätukea kun tiedän, miten tuotantoeläimet on jalostettu elämään normaalia lyhyemmän elämän. lisäksi suurin osa elää ahtaasti ja luokattomasti; porsaat ja kanat esimerkiksi. kaksi senttiä suuremmat karsinat tai häkit ovat vain kosmeettinen parannus.

Pixu kirjoitti:
Sitten kuitenkin syötetään toisella kädellä mm. kissalle lihaa, eikä se olekaan enää yhtään epäeettistä.. :?

voi hyvänen aika; eikö sinusta sitten? siitähän haloo nousee, kun vegaani ruokkisi kissaa kasvisruoalla. kuten totesin jo aiemmassa viestissäni, lemmikkieni hyvinvointi on riippuvainen sekasyönnistä. nämä ovat rescue-eläimiä, eli osallistun omalla pienellä panoksellani käsiin räjähtäneen eläin-vailla-kotia -ongelman hoitoon. ei tästä varmaan tarvitse tämän enempää jauhaa, sillä johan tuolla jo joku totesi, että oikealla vegaanilla ei ole lemmikkejä. ks. edellisen viestini alusta kohta numero 8.

Pixu kirjoitti:
Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin kaksinaismoralismi. :evil: . Mikä pakko siihen vegeilyyn on etiikka sotkea, kun se tosipuheissa ei pidä paikkaansa kuin osittain? "Harjoitamme vegetarismia osittain eettisesti, niin että itse emme syö lihaa [-X , mutta syötämme sitä lemmikeillemme O:) ..." ei voi muutakuin ihmetellä, että onpas joillakin sitten joustava etiikka :-s.

suurimmaksi osaksi vastaus tähän on jo edellisessä kappaleessa, mutta kenelläkään ei ole "puhdas moraali" ja etiikka on myöskin AINA tulkinnanvaraista. esimerkiksi minun kohdallani se menee siinä, että vaikka mielestäni eläimillä onkin oikeus omaan elämäänsä ja olla tulematta syödyksi lyhyen ja synkän elämän jälkeen, niin hyttysiä läimin surutta hengiltä. kuten olen jo sanonut, kyse ei ole yli-ihmisyydestä.

edellisessä viestissä listaamiini syyllistämiskeinoihin ei ole siis tullut mitään uutta ja virkistävää :).

Pixu kirjoitti:

Eli turha sössöttää siitä etiikasta, te ette ole sen eettisempiä kuin sekasyöjätkään. Sitä asiaa ei muuta mikään lista, jossa vääristelet toisten kannaottoja omiisi sopiviksi.

siinä ei ole mitään vääristelyä, vaan ne ovat tähän keskusteluun osallistuneiden mielipiteitä. ihmiset tuntuvat kirjoittavan asioita sen kummemmin ajattelematta.

huomaan, että sinä olet siis alusta lähtien käsittänyt kaiken väärin. ajattelet -aivan kuten totesin pienettärelle- että sinä olet vegaanien mielestä jotenkin huonompi ihminen ja epäeettisempi kun syöt lihaa. etiikkoja ei voi minun nähdäkseni kuitenkaan verrata, koska ne ovat täysin subjektiivisia. minä en siis ajattele, että minun etiikkani on parempi tai minä olen eettisempi ihminen kuin sekasyöjä. tiedän kyllä vegetaristeja, jotka ovat tuomitsevia - myös toisia vegejä kohtaan - mutta näitä poliiseja näyttää olevan myös teidän ravitsemusideologianne parissa ;). minua eivät poliisin tai tuomarin työt kiinnosta, menee ihan tarpeeksi aikaa oman ja lemmikkieni ravitsemukseni kyttäämisessä.

sitten Eofisin kysymyksiin:
Eofis kirjoitti:
Mitä veganismilla tavoitellaan?

minä en henkilökohtaisesti halua tukea eläinten ruoaksi tappamista. muiden vegaanien tavoitteita en voi eritellä.

Eofis kirjoitti:
Mitä sellaista veganismilla saavutetaan jota tiedostavalla sekasyönnillä ei saavuteta (luontaista kiertoa viljelyssä käyttävien pientilojen tukeminen, lähi- ja luomuruoka, järvikalat, riista)?

vähemmän ruoaksi joutuneita eläimiä.

Eofis kirjoitti:
Olisiko hyvä asia, jos kaikki maailman ihmiset alkaisivatkin vegaaneiksi? Miksi?

toivoisin olevani niin viisas, että osaisin vastata tähän. vaikka saisin muotoiltua jonkun alkeellisen mielipiteen, niin seuraavat kysymykset olisivat kuitenkin muotoa "no mitä niille kaikille lehmille/muille eläimille sitten tehtäisiin.." enkä osaisi vastata siihenkään.

ja Pratt halusi saivarrella :):
Pratt kirjoitti:
Teen muuten todennäköisesti enemmän eläinten hyvinvoinnin eteen kuin monet (oma termi) "perusvegaanit" harjoittamalla ihmisten elintapojen johdosta kasvaneiden ylisuurten eläinpopulaatioiden karsintaa. Näihin kuuluvat mm. varikset, lokit, ketut, minkit, supit.

teet kyllä osasi, mutta on pelkkä uskonasia, onko se enemmän kuin perusvegaanin työ eläinten hyvinvoinnin eteen.

Elka kirjoitti:
"Unohdit" kuitenkin kertoa, että nämäkään järjestöt eivät suosittele veganismia ilman vitamiinilisiä korvaamaan ne vitamiinit, jotka täysin puuttuvat ruokavaliosta. Etkä ole vastannut Nistin mielenkiintoiseen kysymykseen, mistä vegaaniäidin sikiö saa koliinia?

en "unohtanut" mitään, koska pidän itsestään selvänä, että oikein koostettu ja sellaisena suositeltu vegaaniruokavalio sisältää vitamiinilisät.

mitä tulee koliiniin niin google tietää varmaan lisää, mutta tässä ensi hätään:
Lainaa:
many plant-based foods also contain choline, including soy products, peanuts, beans, tomatoes, cauliflower, iceberg lettuce, oats, Brazil nuts, potatoes, oranges, and lentils. An 8-ounce glass of whole milk contains 9.7 milligrams of choline, only one-third of that found in a serving of iceberg lettuce

ja ilmeisen hyvin on pärjätty, kun vegaaniäidit ovat terveitä lapsia maailmaan saattaneet. mutta unohdin taas, että nämä eivät ole mielestänne mikään todiste, sillä "haitat näkyvät vasta myöhemmin" (ks edellisen viestin kohta 2) :).

Elka kirjoitti:
Ei tässä iässä enää toimi "mitä ei halua uskoa, sitä ei nähdä".

kognitiivinen dissonanssi on puhdas psykologinen reaktio, jonka esiintyminen ei vähene iän myötä.

lapsityövoimasta:
Elka kirjoitti:
Ei kannettu vesi kaivossa pysy. Suosittelen miettimään ihan itse, varsinkaan kun en ole ryhtymässä mihinkään "kilpalaulantaan", enkä toisaalta kaipaa kenenkään arviota tekemisistäni.

:D jotain tämäntyyppistä odotinkin vastaukseksi.

Elka kirjoitti:
Rajoitat ilmeisesti kuitenkin hiilareita jonkin verran.

en syö sokeria juuri lainkaan, koska olen huomannut, että verensokerini heilahtelut pysyvät siten paremmin kurissa. vaaleasta pullamössöleivästä en ole koskaan pitänyt. täysjyvätuotteita käytän sen verran kuin mieli tekee, samoin perunoita, pastaa, puuroja. tämänkokoiseen ihmiseen ei niitä kuitenkaan niin älyttömiä määriä mahdu, kun ottaa päivän muut syömiset huomioon.

Elka kirjoitti:
Täällä keskustellaan usein ravitsemuksen vaikutuksesta käyttäytymiseen. On puhuttu siitä muuhunkin rikollisuuteen liittyen, kuin turkistarhaiskuihin.

veganismi ei vaikuta ihmisen käyttäytymiseen siten, että sen seurauksena alettaisiin tekemään turkistarhaiskuja.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-26 17:19:18 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Kai kuukkelikin koliinista tietää mutta jos kuitenkin maailmassa on aina pärjätty ilman kuukkeleita (paitsi lintukuukkeleita) niin ihan korvien välistä poimittuna... kuukkeli nimittäin arpoo valeet ja totuudet samaan nippuun erottelematta

tosiaan koliinia saa monesta paikasta... kuten lesitiiniäkin... ja inositolia... ihan vaan jo koliini on aika helppo tapaus siksi että jos tietää mitä on lesitiini ja mistä sitä saa... tietää samalla jo koko joukon siitä valikoimasta mistä saa koliinia ja inositolia.. eikös ole hassu juttu.. on tuo ravintoaineiden kemia vaan kummallista......

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-26 18:11:54 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Osoitan suurta arvostusta sinulle Semmi, että jaksat käydä tätä keskustelua huolimatta siitä, että asiattomiakin kommentteja olet saanut.

Vastustan turkistarhausta, mutta hyväksyn turkikset. Mun mielestä on luonnokiertokulun mukaista käyttää eläimiä, kunhan niillä on mahdollisuus täysipainoiseen elämään ennen nahaksi ja lihaksi joutumista. Tarhaajakaan ei juotuisi työttömäksi, kun ryhtyisi metsästäjäksi, nahkojen hinta nousisi työmäärän mukaan ja minkillä olisi mahdollisuus normaaliin elämään (herttaisia otuksia muuten, vaikkakin petoja, olen tavannut suomen saaristossa ihan luonnollisessa olotilassaan)

Lammas lienee yksi parhaista esimerkeistä maataloustuotannon osalta, elämänsä aikana se tuottaa villaa, syö lähiruokaa (ruohoa/heinää jota ei tarvitse tuoda mistään) ja päätyy pataan, useimmat näkemäni lampaat ovat eläneet hyvissä olosuhteissa luonnonmukaista elämää (kuten saaristossa kesät vapaana juoksevat määkijät).

Pienettärellä oli mielestäni huvä pointti siinä, että lienee enemmänkin talousjärjestelmän syy, että kaukaa saa halvemmalla, oli sitten rehu tai liha kyseessä.

Sitten kun olen paremmassa taloudellisesa tilanteessa, voin panostaa nykyistä enemmän suomalaiseen poroon, kalaan jne. riistaan. Tämä on siis tavoite, tällä hetkelläkin minulla on periaatteita, joista en luovu, esim. luomu/lattia kananmunat ja mahdollisimman vähän käsitellyt elintarvikkeet jne. (dyykkaustakin voisi harkita :wink: )

Sain jokin aika sitten tutustua veganismiin lähemminkin ja siinä oli sellaisia epäjohdonmukaisuuksia kyseisen henkilön osalta, että ihmettelin hyvin pitkälle samalla logiikalla kuin mitä ketjussa on jo tullut esille. Kun henkilö voi pahoin nähdessään kuolleen kalan ja kalaa syöviä ihmisiä, mutta samalla haaveilee VEGAANISISTA shipseistä ja suklaasta ja limusta, voi vain ihmetellä sitä logiikkaa ainakin ekologiselta kannalta. Ja kun henkilöllä on samalla ongelmia terveytensä kanssa (pieniä, mutta kiusallisia oireita kuten hurjat ilmavaivat jne. jotka kuulemma tiiviisti kuuluvat vegaaniuteen).

Hiisi, kun muistaisin kuinka monta miljoonaa eläintä kuolee vuodessa suomen teillä liikenteen joukkoon, määrä oli niin hurja, että kun vertaa kappale määriä (menetettyjä eläin henkiä), oli siinä kilpailijaa suomalaiselle lihatuotannolle.

Valitettavasti nykymaailmassa on hyvin vaikea olla ekologinen ja eettinen, esim. monille elämä ilman autoa on mahdottomuus jne. Kannatamme siipan kanssa kierrätystä hyvin pitkälle, yhtenä esimerkkinä kuplavolkkari vuodelta-69, jonka hyvät puolet verrattuna uuteen autoon on korjattavuus, pitkäikäisyys jne. toisaalta uusi auto saastuttaisi ehkä vähemmän ja kuluttaisi hieman vähemmän bensaa, mutta toisaalta ei myöskään kestäisi puolta vuosisataa, ja olisi joka tapauksessa täynnä monenlaista turhaa ongelmajätettä jne. Kumpi on ekologisempi, jos pakko on valita?

Veneilyssä valitsen purjeet, vastustan myrkkymaaleja ja nautin luonnosta. Monenlaisia valintoja pystyn tekemään ja monesti kuitenkin käy mielessä, että maailma on niin hullu paikka, että onko mitään mieltä edes yrittää. (samalla kun yksinäinen purjehtija huolehtii jätteistään, päästää suuri tankkeri pilssiöljynsä huoletta mereen :evil: )

Tämä oli tämmöistä vapaata tajunnan virtaa, mutta olen aidosti iloinen tästä keskustelusta, harmittaa, että meidät karpit kuitenkin lasketaan paljon lihaa syöviksi, vaikka useimmat varmasti syövät karppina saman verran ja "laadukkaampaa"(eli ekologisempaa ja monipuolisempaa) lihaa, kuin sekaravinnolla eläessään.

EDIT:kirjoitusvirhe

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-26 18:33:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

semmi kirjoitti:
tätä juuri tarkoitin matelemisella. omien periaatteidensa perustelu ei tarkoita automaattisesti sitä, että vastapuoli on moraaliton luuseri.

Sinä tuon sanoit, en minä. Eli siis olet myös sitä mieltä? Jos sinä Semmi hyvä sanot lihapadan äärellä, en syö lihaa eettisistä syistä, minä ajattelen lähinnä, että omituinen otus :) ! Ei nyt tule ihan ensimmäisenä moraalittomat luuserit mieleen 8) . Oletpa tosiaankin täynnä itseäsi, kun kuvittelet, että ihmiset "matelevat" edessäsi lihansyönnin takia :lol: ! Kasvattaa tämä joustavan etiikan vegeily ainakin itsetuntoa!

semmi kirjoitti:
etiikkani pohjautuu siis siihen, että minä koen eläimillä olevan oikeus omaan elämäänsä. tämä on _perusperiaatteeni_. se saa lisätukea kun tiedän, miten tuotantoeläimet on jalostettu elämään normaalia lyhyemmän elämän.

...ja_sitten_Semmi_kaataa hyvällä omalla tunnolla raksuja kissan kuppiin:D ! P.S. Onko kissasikin moraaliton luuseri?

semmi kirjoitti:
Pixu kirjoitti:
Sitten kuitenkin syötetään toisella kädellä mm. kissalle lihaa, eikä se olekaan enää yhtään epäeettistä.. :?

voi hyvänen aika; eikö sinusta sitten?

Jos olisin vegaani, niin saataisipa olla. Tosi vegaanina laskisin kissan pihalle metsästämään hiiriä! Hiiret ovat usein hyvinkin mukavissa oloissa kasvaneita, onnellisia hiiriä. Ne eivät välttämättä pahastu, jos kissa niiden lyhyen, mutta sitäkin onnellisemman elämän katkaisee. Ja etenkin mikä onnellisuus valtaisi tämän isäntävegaanin mielen O:) : tulipa taas osallistuttua luonnon kiertokulkuun "puhdasoppisesti" ja hyvällä omallatunnolla!

Semmi kirjoitti:
siitähän haloo nousee, kun vegaani ruokkisi kissaa kasvisruoalla. kuten totesin jo aiemmassa viestissäni, lemmikkieni hyvinvointi on riippuvainen sekasyönnistä.

Niin on myös ihmisen hyvinvointi, mikäli ei halua nappailla vitamiineja purkista ja rampata alvariinsa työterveydenhoitajalla.

Semmi kirjoitti:
kenelläkään ei ole "puhdas moraali"

okei, se on sitten sovittu!

Semmi kirjoitti:
ja etiikka on myöskin AINA tulkinnanvaraista.

joo, tästäkin ollaan yhtä mieltä!

Semmi kirjoitti:
esimerkiksi minun kohdallani se menee siinä, että vaikka mielestäni eläimillä onkin oikeus omaan elämäänsä ja olla tulematta syödyksi lyhyen ja synkän elämän jälkeen

jep, näin minäkin ajattelen vegaaneista :D

Semmi kirjoitti:
niin hyttysiä läimin surutta hengiltä.

Miksi sinä nämä hyttyset tähän vedit :shock:...luuletko olevasi vitsikäs?! Juuri kun olimme pääsemässä yhteisymmärrykseen :( ..

Semmi kirjoitti:
huomaan, että sinä olet siis alusta lähtien käsittänyt kaiken väärin. ajattelet -aivan kuten totesin pienettärelle- että sinä olet vegaanien mielestä jotenkin huonompi ihminen ja epäeettisempi kun syöt lihaa.

No, miten se mulkoilu heikäläisten suunnalta sitten pihvilautaseni ääressä pitäisi ymmärtää? He ovat ilmeisesti vain nälissään ja kateellisena himoitsevat paheellista pihviäni :?

Semmi kirjoitti:
minä en siis ajattele, että minun etiikkani on parempi tai minä olen eettisempi ihminen kuin sekasyöjä.

No niin! TÄMÄN minä halusinkin kuulla!! Tässä vaiheessa toteamme, että että olemme Semmin kanssa yhtä eettisiä :D ja noudatamme vast'edes hiilihydraattitietoisia ruokavalioita, kukin oman etiikkansa mukaan.

Semmi kirjoitti:
tiedän kyllä vegetaristeja, jotka ovat tuomitsevia - myös toisia vegejä kohtaan...mutta näitä poliiseja näyttää olevan myös teidän ravitsemusideologianne parissa

Kuka olikaan poliisi ja alkoi puhua etiikasta :-k ?

Semmi kirjoitti:
minua eivät poliisin tai tuomarin työt kiinnosta

Älä nyt Semmi, sinussahan on oivaa karppipoliisiainesta ja..hmmm... kukapa tietää, kenties jonakin päivänä tuomariksi :-k (Hakemukset Nistille! :idea:)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-26 18:48:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pixu kirjoitti:
Jos sinä Semmi hyvä sanot lihapadan äärellä, en syö lihaa eettisistä syistä,

Vastaan omalta osaltani Semmille huomenna, en tänään ehdi. Mutta tästä lauseesta tuli mieleen Notting Hill -elokuvasta se kohtaus, jossa Hugh Grantin roolihahmo yrittää deittailla ja daami ruokapöydässä alkaa surra syötävien kasvisten kärsimysten vuoksi. :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-26 21:43:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

marilyn kirjoitti:
...
ja minkillä olisi mahdollisuus normaaliin elämään (herttaisia otuksia muuten, vaikkakin petoja, olen tavannut suomen saaristossa ihan luonnollisessa olotilassaan)
...

No jos tuosta nyt väkisin yrittää jotain virhettä etsiä niin minkki ei ole kotoperäinen laji, joten se ei voi olla luonnollisessa ympäristössä Suomessa sen enempää kuin leijona tai kenguru.
Minkki valtasi elintilan kotoperäiseltä lajilta vesikolta joka sitten kuolikin sukupuuttoon. Sen lisäksi minkki on suurin yksittäinen uhka monelle uhanalaisellekin lintulajillemme. Jokainen minkki suomen luonnossa on lainsuojaton jonka poistaminen häiritsemästä kiertokulkua on kansalaisvelvollisuus. :evil:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-26 22:01:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Pappa kirjoitti:
Ja minä syön ainoastaan ja vain kasveista peräisin olevaa ravintoa. Tässä olen sataprosentinen. Noudatan tätä linjaa jatkossakin ja niin olen tehnyt aina. Ettekö usko vai. Kyllä se nyt vaan niin on.

Minäpä olen vieläkin eettisempi ja ekologisempi:

Syön....AURINKORAVINTOA!! 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-26 22:53:40 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Pixu kirjoitti:
Pappa kirjoitti:
Ja minä syön ainoastaan ja vain kasveista peräisin olevaa ravintoa. Tässä olen sataprosentinen. Noudatan tätä linjaa jatkossakin ja niin olen tehnyt aina. Ettekö usko vai. Kyllä se nyt vaan niin on.

Minäpä olen vieläkin eettisempi ja ekologisempi:

Syön....AURINKORAVINTOA!! 8)

Jeps, suojasin tuon jättämällä sen pois. Hyvä että sekin sai nyt kodin. Heinäpappa, ja valoravintopixu :)

kun oheisviestintä puuttuu niin se on sanoilla pakko sanoa: ainakin minä näe tässä huumoria......... :)

Minusta me olemme vain osa ravintoketjua ja yksi tärkeä roolimme on toimia valtavan mikrobijoukon (jota kukin meistä kantaa noin 1,5 kiloa (silla vasta redundanssia on)) kasvualustana jonka mikrobijoukon uskon olevan ekosysteemin kannalta paljon merkittävämmän kuin kissan tai ihmisen tai jääkarhun. Ihminen kun voi syödä vaikka sen kissan ja karhu voi syödä sen ihmisen mutta se biomassakasa, mikrobijoukkio voi kuitenkin aina hyvin ja uusia kasvualustoja sille nousee koko ajan. :P :P

Mitä tehokkaammin globalisoidumma ja kuljemme sinne tänne sen paremmin myös voi tuo mikrobikasa joka voi koska tahansa villiinnyttyään pyyhkäistä vaikka koko ihmislajin pois maanpäältä muutamissa päivissä ja viikoissa jos olemme vain oikein tehokkaasti tukemassa sen "valloilleen" pääsyä toimillamme ellemme ymmärrä olle hyvässä symbioosissa sen kanssa...

Sitä samaa mömmökasaa me olemme... genomin kieli sama... oli kyseessä koivu bakteeri valas tai ihminen... genomin koodi on lähes sama. Koivunkin kanssa meillä on muistaakseni noin 60% samaa... sian kanssa lähes täysi vastaavuus...

Ihan sama mitä syömme, puskia tai susia kunhan elonkehä maan ohuessa elollisessä kerroksessa jatkaa kiertokulkuaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-27 09:12:32 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Pratt kirjoitti:
marilyn kirjoitti:
...
ja minkillä olisi mahdollisuus normaaliin elämään (herttaisia otuksia muuten, vaikkakin petoja, olen tavannut suomen saaristossa ihan luonnollisessa olotilassaan)
...

No jos tuosta nyt väkisin yrittää jotain virhettä etsiä niin minkki ei ole kotoperäinen laji, joten se ei voi olla luonnollisessa ympäristössä Suomessa sen enempää kuin leijona tai kenguru.
Minkki valtasi elintilan kotoperäiseltä lajilta vesikolta joka sitten kuolikin sukupuuttoon. Sen lisäksi minkki on suurin yksittäinen uhka monelle uhanalaisellekin lintulajillemme. Jokainen minkki suomen luonnossa on lainsuojaton jonka poistaminen häiritsemästä kiertokulkua on kansalaisvelvollisuus. :evil:

No johan valitsinkin huonon esimerkin :oops:
Toisalta kovasti ihmettelen, miten tuo minkki on levinnyt yksinäisille saarille kuten Utö :-k Lieneekö siellä harrastettu minkkitarhausta, epäilen vahvasti.

Toisaalta käsittääkseni vesikko ei ole kuollut sukupuuttoon ainakaan vielä, viimeksi tosin näin sellaisen eläinmuseossä täytettynä :roll:
Eikö sukupuutto tarkoita sitä, että eläin katoaa koko pallolta??

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-27 10:40:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tää ketju on aivan älytön ja olen todella pettynyt koko vitun "keskusteluun". Pidetään me huoli omista asioistamme ja annetaan muitten olla niinkuin haluavat. :evil:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-27 11:01:09 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Gisandra kirjoitti:
Tää ketju on aivan älytön ja olen todella pettynyt koko vitun "keskusteluun". Pidetään me huoli omista asioistamme ja annetaan muitten olla niinkuin haluavat. :evil:

:shock: Mikä ihme sua tässä ahdistaa?

Eikö ole ihan hyvä keskustella aiheesta, jotta vältytään vääriltä luuloilta ja pystytään ehkä hälventämään muutamia virhekäsityksiä joita meihin kohdistuu.

Kaikkia ketjuja ei ole pakko lukea ja tämä meinasi mennä minultakin ohi, kun otsikon perusteella ajattelin, että tämä on vain tavallinen vegejen morkkaus ketju.

Olen kuitenkin todella iloinen, että meillä on henkilö valistamassa omaan näkemystään. Otan innolla vastaan kaiken sen tiedon ja elämänkokemuksen sekä mielipiteet, mitä muilla on tarjota, varsinkin jos ne edustavat erilaisia näkökantoja kuin itselläni. Tämä ei välttämättä tarkoita, että olisin samaa mieltä henkilön kanssa, vaan lähinnä sitä, että saatan paremmin ymmärtää, miksi toinen ajattelee niin. Jos maailmassa käytäisiin tämän tapaista keskustelua enemmänkin, olisi varmaan rauhallisempaa pallolla. Ihailen sitä kärsivällisyyttä, jolla Semmi käy tätä keskustelua, jonka taso on provoilultaan samaa luokkaa, kuin meihin karppeihin kohdistuvat naurettavat kommentit.

Jos olet ketjuun pettynyt, eikä se tuo sinulle mitään uutta tai hyödyllistä, pysynet poissa. Eikö tämä ole järkevä tapa toimia?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-27 11:08:54 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

sitäpaitsi minusta paavin ja ajatollankin on ihan hyvä jutella. Käännyttämättä ja provosoimatta toisiaan. Jotta kumpikin tietää toistensa näkemyksistä enemmän. Ymmärryksen lisääntyminen ei liene pahasta. Siitäkin huolimatta että keskustelussa voi tulla hyvinkin ahdistavia asioita esiin kummallekin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-27 11:33:31 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Tästä ketjusta minulle tuli mieleen pari linkkiä, joihin törmäsin joku aika sitten. Toinen oli tämä: http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=sponsor

Tänään en ollut kyllä aikeissa syödä kuin lohta ja possua, mutta tämän ketjun luettuani ajattelin käydä erikseen kaupassa hakemassa vielä jotain muutakin elukkaa. Ja taidanpa ottaa tästä erikoiskampanjan koko loppuviikoksi, kuinka moni lähtee messiin?

Toinen linkki (jota en löytänyt googlella) käsitteli sitä, kuinka paljon eläimiä vegaaniravinnon tuottaminen tappaa (puimurit ym.)

Sinänsä en usko, että veganismi olisi välttämättä epäterveellistä. Mutta hemmetin hankalaa käytännössä. Itse en vaan jaksaisi miettiä joka aterialla mitä kaikkia proteiineja sisältäviä ruohoja lautaselle täytyisi laittaa että saisi proteiinit täydellisinä. Jopa SPII on helpompi noudattaa.

Lisäksi en ymmärrä kuinka joku eläimen "omistaja" voi olla oikeasti eläinrakas. Elukoilla (no ehkä rottaa lukuunottamatta) olisi paljon parempi ilman ihmistä.

Siis kaikenkaikkiaan, en ymmärrä vegaaneja. Ja vihonviimeinen pisara on naamioida oma suvaitsemattomuus etiikan taakse. Itsekin olen suvaitsematon (kuten ehkä rivien välistä voi lukea), mutta en ole "eettisesti" parempi sen vuoksi...

Ja kannattaisi lopettaa se tietokoneen käyttö. Sähkö jota kulutat, tulee hiilestä, joka taas on joskus ollut dinosaurus... Ja jos vielä sotketaan siihen ekologia....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-27 11:50:10 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

misukisu kirjoitti:
Sähkö jota kulutat, tulee hiilestä, joka taas on joskus ollut dinosaurus...

Entä, jos se tuleekin uraanista, virtaavasta vedestä tai peräti tuulesta. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-27 11:53:35 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Olen täsmälleen samaa mieltä Marilynin kanssa Semmin kirjoituksista. Vaikka kasvissyönti ja veganismi ovat itselleni etäisiä, luen silti mielelläni niitäkin koskevia kiihkottomia ja asiantuntevia viestejä. Miten voi valita eri vaihtoehtojen joukosta itselleen sopivimman, jos tuntee vain yhden? Ovatko kaikki toisin valinneet väärässä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-27 12:13:18 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Einomies kirjoitti:
misukisu kirjoitti:

Tuo oli suoraan dilbertistä ;) Ei tarvii ottaa liian tosissaan...

Katsoiko joku sitä jaksoa vaimonvaihtosarjasta, jossa krokotiilifarmarin vaimo joutui kasvissyöjäperheeseen? Siinä ohjelmassa oli ilkeitä vegaaneja...

Minua ei niinkään ota pattiin veganismi sinänsä vaan tietynlaiset ihmiset. Joita varmasti on karpeissakin.

Lainaa:
Miten voi valita eri vaihtoehtojen joukosta itselleen sopivimman, jos tuntee vain yhden? Ovatko kaikki toisin valinneet väärässä?

Jotkut ovat. Kaikki maailman vaihtoehdot ja valinnat eivät ole mielipideasioita.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-27 12:15:25 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

misukisu kirjoitti:
Einomies kirjoitti:
misukisu kirjoitti:

Tuo oli suoraan dilbertistä ;) Ei tarvii ottaa liian tosissaan...

Enhän toki ottanutkaan, siksi tuo hymiö.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-27 12:43:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Gisandra kirjoitti:

Minä olen lähinnä vain surullinen siitä, millä vastenmielisyydellä monet vaikuttavat suhtautuvan vegaaneihin :cry: Voin tosin olla väärässäkin...? Kun minusta tässä ei alunperin kisailtu "eettisestä" paremmuudesta (suhteessa toiseen), mutta se hyvin äkkiä (karppien toimesta) vedettiin keskusteluun mukaan.

Sinänsä tämä keskustelu on tuottanut paljon asiaa, mutta se sävy, jolla tätä keskustelua on käyty, on ollut (turhan?) kiihkoileva :(

Jos olisin mode, siirtäisin tämän taistelutantereelle!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-27 12:48:56 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Siksi minäkin peräänkuulutin "kaunista" argumentointia - aihe kun on sinänsä mielenkiintoinen. Siirsin taistelutantereelle.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 214 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 811 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00