karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-28 18:58:18

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 214 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 11
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-29 08:36:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Totean vielä loppuyhteenvedoksi, että kun lopettaa niiden teollisten elintarvikkeiden etunenässään hiilihydraattien nauttimisen, niin eipä ne enää auta siinä lihomisessa. Tilanne auttaa jopa laihtumaan. Vaikka sitten rakastuisi, masentuisi tai saisi potkut.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-29 08:50:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Gisandra kirjoitti:
Suo anteeksi, Yupik, nyt taitaa tosiaan olla vikaa sisälukutaidossa (viittaus kannibaali-ketjuun), kun en ymmärrä, mitä tarkoitat. Voisitko selventää? :oops: :D

Ei mitään, aina kirjoitan niin omituisesti, että ei kukaan saa siitä selvä :D

Eli tarkoitan sitä, että alkaa olla aika iso kuilu eriläisten karppaajienkin
välissä. On ne, jotka tekevät ruokaa tuoreista vihanneksista, lihasta, jne. ja on sitten ne, jotka eivät voi vaivautua tekemään muuta kuin lukemaan
hiilarimäärää tuoteselosteesta, olkoon mitä tahansa moskaa eineksessä.

Eli lainataan sinun kirjoitusta:

Lainaa:
Karppaus voi olla terveellistä, kun tietää mitä tekee, tai tässä tapauksessa; mitä syö. Jos oikeasti ajattelee ateriaa, joka sisältää paljon vihreää ja pähkinöitä, ituja, hedelmiä, marjoja yms. ei se minusta kuulosta pahalle. Paljon pahempana terveysuhkana pidän noita sekasyöjiä, joiden atrioista suurin osa koostuu nimenomaan atrioista. On saarioista, atriaa, hookoota yms. valmista lootaa tai pikkupitsaa, jonka voi mukavasti lämmittää mikrossa.

Näetkö mitä tarkoitan? Kun tuollainen kuilu alkoi esiintyä Yhdysvaltain karpaajien parissa, arvaa mitä alkoi tapahtua?

-yupik

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-30 06:56:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

karppi myös kirjoitti:
Jos et ollut, niin voin kertoa että ei se elämä silloin ollut kovinkaan erillaista kuin nyt.

Silloin demarit pitivät puheita hyvinvointivaltiosta ilman että ihmiset olisivat alkaneet nauraa tai pitää puhujia hulluina.

karppi myös kirjoitti:
Nyt et enää väitä että hiilarit olisivat ainoa syy lihomiseen.

Minäpä väitän.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-30 09:59:16 
Poissa
sintti
sintti

karppi myös kirjoitti:

Hauskaa miten yrität koko ajan kertoa minulle millaista oli 1985 :)

En tuolloin asunut enää mamin helmoissa, eli ostin (ja lämmitin :lol:) einekseni itse.
Olin työelämässä ja rakkaudessakin oli ylä- ja alamäkiä huomattavasti enemmän kuin nykyään.
Tuolloin olin vielä myös normaalipainoinen.

Entäs sinä, olitko jo syntynyt silloin?
Jos et ollut, niin voin kertoa että ei se elämä silloin ollut kovinkaan erillaista kuin nyt.

Missähän planeetalla olet mahtanut vierailla? Elämä totisesti oli erilaista. Henkilökohtaisia tietokoneita ei tuolloin ollut jos sitten et laske jotain puolityperää sirua tietokoneeksi joka sisälsi vähemmän muistia kuin nykypäivän alkeellisin kännykkä.

Suomi myös tarjosi yhä huononevaa ruoka-eineksiä kansalaisilleen ja maksalaatikkokin oli jo harmaata riisipuuroa. Kaikki tavallinen ruoka maksoi ja esimerkiksi kananmunasta sai pulittaa 5-10 kertaisen hinnan kuin nyt jos suhteuttaa indeksiin ja verrataan nykypäivään. Vihannestisekjä ei ollut vaan pari hassua kaalinpäätä , sipulia ja porkkanoita oli päivän sana. Tuoretta kalaa sai vain jossain hyvinvarustetuissa tavarataloissa. Meribroileri oli suurta harvinaisuutta ja herkkua.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-30 10:03:00 
Mutta kumijuustoja oli jo silloin! Silloinen diabeetikkopoikaystäväni siipaloi Minoraa ja pisti ne lepäämään keittiövaa'alle. Tarkkaa puuhaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-30 10:12:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Balder kirjoitti:
Missähän planeetalla olet mahtanut vierailla? Elämä totisesti oli erilaista. Henkilökohtaisia tietokoneita ei tuolloin ollut jos sitten et laske jotain puolityperää sirua tietokoneeksi joka sisälsi vähemmän muistia kuin nykypäivän alkeellisin kännykkä.

Suomi myös tarjosi yhä huononevaa ruoka-eineksiä kansalaisilleen ja maksalaatikkokin oli jo harmaata riisipuuroa. Kaikki tavallinen ruoka maksoi ja esimerkiksi kananmunasta sai pulittaa 5-10 kertaisen hinnan kuin nyt jos suhteuttaa indeksiin ja verrataan nykypäivään. Vihannestisekjä ei ollut vaan pari hassua kaalinpäätä , sipulia ja porkkanoita oli päivän sana. Tuoretta kalaa sai vain jossain hyvinvarustetuissa tavarataloissa. Meribroileri oli suurta harvinaisuutta ja herkkua.

Missä itse vierailit? Vuonna 1985 minulla oli kyllä oma henkilökohtainen tietokone, meidän kodissa niitä oli peräti 3 eri sinä vuonna. Suomen
ruoasta en voi puhua sinä vuonna, sillä en asunut täällä silloin.

-yupik

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-30 10:46:56 
Balder kirjoitti:

Milläköhän planeetalla sinä olet tällä hetkellä?
Puhe on koko ajan ollut hiilareista ja eineksistä, eikä tullut mieleen että jollekin pitäisi selventää että en tarkoittanut tietokoneita,
autoja, kasarimusaa, NMT-puhelimia jne.

Lainaa:
Kaikki tavallinen ruoka maksoi ja esimerkiksi kananmunasta sai pulittaa 5-10 kertaisen hinnan kuin nyt jos suhteuttaa indeksiin ja verrataan nykypäivään.

On aivan sama mitä ruoka silloin maksoi. Sillä ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä(paitsi köyhälle sillä saattoi olla laihduttava vaikutus)

Lainaa:
Vihannestisekjä ei ollut vaan pari hassua kaalinpäätä , sipulia ja porkkanoita oli päivän sana.

Olin jo ennen vuotta -85 kesätöissä tavaratalossa ja tehtävänäni oli yhdistetyn hedelmä- ja vihannestiskin ylläpito.
Myös asiakkaan valitsemien hedelmien/vihannesten punnitus oli minun heiniäni. (tämä tosin tapahtui telluksella)

Lainaa:
Tuoretta kalaa sai vain jossain hyvinvarustetuissa tavarataloissa. Meribroileri oli suurta harvinaisuutta ja herkkua.

Tuoretta kalaa en 80-luvulla ostanut koskaan, enkä osta nytkään.
Meribroileri on minulle suuri harvinaisuus nykyäänkin... mikä se on?
Tämä vesieläviä koskeva kommenttisi oli varmaankin naula mielipiteitteni arkkuun. Taidan vain olla liian tyhmä tajutakseni miten???

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-30 10:47:40 
Asiasta toiseen ja varmasti väärällä palstallakin. Miten vegaanit suhtautuvat eläinperäisiin lääkkeisiin, mikäli ne ovat välttämättömiä eikä synteettistä vastaavaa ole tai se ei käy?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-30 10:52:35 
Poissa
sintti
sintti

yupik kirjoitti:

Missä itse vierailit? Vuonna 1985 minulla oli kyllä oma henkilökohtainen tietokone, meidän kodissa niitä oli peräti 3 eri sinä vuonna. Suomen

-yupik

1986 - Tehokilpailu alkaa
Vuonna 1986 markkinoilla oli jo useita AT-klooneja
http://www.pjoy.fi/lehdet/mikrohistoria75-97.htm

V 1988 tavallinen Pc - 8088 , 8086 , ei siis edes AT maksoi luokkaa 12000 - 14000 silloista ja devalvoimatonta markkaa 12 tuuman mustavalkonäytöllä. PC ei todellakaan ollut muuta kuin aniharvojen herkkua edes.

Jos et ollut suomessa niin miten tiedät suomen PC tilanteen tuolloin? PC oli vielä vahvasti lapsipuolen asemassa v 88-89 kaikissa oppilaitoksissa ja suuret keskuskoneet jylläsivät. Yhden viivan piirtäminen autocad ohjelmalla "raskaaseen" malliin saattoi kestää puoliminuuttia jos joutui päivittämään kuvanäkymän. Kuvanäkymistä jouduttiin generoimaan oma filensä jota katsella eikä se päivittynyt reaaliajassa koska koneteho ei riittänyt.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-30 11:03:03 
Poissa
sintti
sintti

karppi myös kirjoitti:
Taidan vain olla liian tyhmä tajutakseni miten???

Kyllä nyt aika kultaa muistot aika pahasti tai sitten on oltu sitä hig sosietyä keskellä Hesaa jolla on aina piisannut metsistä ammennettua fyffeä elintasoonsa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-30 11:10:16 
Balder kirjoitti:
karppi myös kirjoitti:
Taidan vain olla liian tyhmä tajutakseni miten???

Kyllä nyt aika kultaa muistot aika pahasti tai sitten on oltu sitä hig sosietyä keskellä Hesaa jolla on aina piisannut metsistä ammennettua fyffeä elintasoonsa.

Pakko myöntää, mainittu kesätyöpaikka sijaitsi Helsingin keskustassa :oops:
Mutta hei... kai muuallakin myytiin vihanneksia??? Turussa ja Tampereella ainaski ???

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-30 11:45:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

yupik kirjoitti:
...
Vuonna 1985 minulla oli kyllä oma henkilökohtainen tietokone, meidän kodissa niitä oli peräti 3 eri sinä vuonna. Suomen

-yupik

En kyllä "64" ja vastaavia ihan henkilökohtaiseksi tietokoneeksi sanoisi. :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-30 12:47:10 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

yupik kirjoitti:

Eli tarkoitan sitä, että alkaa olla aika iso kuilu eriläisten karppaajienkin
välissä. On ne, jotka tekevät ruokaa tuoreista vihanneksista, lihasta, jne. ja on sitten ne, jotka eivät voi vaivautua tekemään muuta kuin lukemaan
hiilarimäärää tuoteselosteesta, olkoon mitä tahansa moskaa eineksessä.

Eli lainataan sinun kirjoitusta:

Lainaa:
Karppaus voi olla terveellistä, kun tietää mitä tekee, tai tässä tapauksessa; mitä syö. Jos oikeasti ajattelee ateriaa, joka sisältää paljon vihreää ja pähkinöitä, ituja, hedelmiä, marjoja yms. ei se minusta kuulosta pahalle. Paljon pahempana terveysuhkana pidän noita sekasyöjiä, joiden atrioista suurin osa koostuu nimenomaan atrioista. On saarioista, atriaa, hookoota yms. valmista lootaa tai pikkupitsaa, jonka voi mukavasti lämmittää mikrossa.

Näetkö mitä tarkoitan? Kun tuollainen kuilu alkoi esiintyä Yhdysvaltain karpaajien parissa, arvaa mitä alkoi tapahtua?

-yupik

Vautsi, meillä menee täsä kohtaa ajatukset yks´yhteen. =D> Itsekin olen tuota nimittäin funtsinut. Mutta täytyy sanoa, että joskus pidin rasvatonta ruokavaliota ainoana oikeana, joten en nyt kuitenkaan lankea siihen, että kävisin "taistoon" erilailla karppaavia kohtaan. [-X Ihminen kun on erehtyväinen. Mitä jos minä olenkin väärässä? :-s :-k

(olen lapsi vielä, mutta, ah, kun tykkään noista hymiöistä... :oops: )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-30 12:52:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pratt kirjoitti:
yupik kirjoitti:
...
Vuonna 1985 minulla oli kyllä oma henkilökohtainen tietokone, meidän kodissa niitä oli peräti 3 eri sinä vuonna. Suomen

-yupik

En kyllä "64" ja vastaavia ihan henkilökohtaiseksi tietokoneeksi sanoisi. :wink:

*sniff* sitä nautintoa mulle ei suotu lapsena. piti mennä naapurin
pojalle pelaamaan räsypokkaa sillä :o Kaikenlaisia muita typeriä
koneita meillä kyllä oli. Ja tällä hetkellä jossain vaatekomerossa
lojuu mun 8086-läppäri, joka painaa ihan tolkuttomasti.

Myönnän taantuneeni, v. 88 käytin ns. dumb terminalia, jotta
pääsisin chattailemaan 0=) Monokrominen vt52 :D Myöhemmin
ystävä teki siitä ja 7 muista vt52:sta köyhän opiskelijan kahvipöytä.

En ota kantaan sellaisiin kirjoituksiin, joissa käytetään P. Järvisen
tekstejä tietolähteenä. Muuten Timen "Man of the Year" v. 1982 oli PC, joten revi siitä:

http://ei.cs.vt.edu/~history/Time.MOTY.1982.html

-yupik (poistin tuplapersonallisuuteni :D)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 214 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00