karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-31 21:48:55

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 68 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-08-05 16:13:32 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Mihin ihmeen alkuun? Hänhän on pudottanut jo yli 30 kg, ja olisi valmis siirtymään ylläpidolle. Siksikään en ymmärrä, miksi pyrkii alle 20 hhg tässä vaiheessa.

Fyysisen työn tekijän ei ole minusta edes mieltä pyrkiä painoindeksiin 21. Luulisi 22-24 olisi parempi lihasmassan vuoksi.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-08-05 16:20:55 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

No sitten taitaa olla väärässä osiossa ketju kun on aloittelevissa karpeissa.
Ylläpito-ohjeitakin on tietysti erivärisiä.

ViestiLähetetty: 2011-08-05 17:58:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Siis missä viestissä luki nuo tiedot? Olen vissiin aika härö lukemaan kun en huomannut 30 kilon pudotusta :lol:

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-08-05 18:06:23 
Poissa
Herkkusuukarppi
Herkkusuukarppi

Tickerissä näkyy 37kg pudotusta.

ViestiLähetetty: 2011-08-05 18:29:30 
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Tää ei siis ole MLVlle vaan ylemmille
Minusta se ei mene noin. Ensinnäkin grammoilla ei ole väliä.
Mitä enemmän kuluttaa sen enemmän se on grammoissa.

Hiilarit 5-10% prode 30% loput rasvaa

Ja jos kuluttaa 3500 kaloria taikka 4000 niin hiilarit kuulostaa kovalle grammoissa, mutta ei suhteessa ruokamäärään.

Ja vaikka urheilee ei ole PAKKO ottaa hiilareista se ylimääräinen energia. Sen voi ottaa rasvasta ja prodesta.

Mutta olkoon, en ole tarpeeksi viisas inttään tällasesta. Olen vain sitä mieltä, että jos totuttaa itsensä rasvapolttoiseksi, niin kykenee ajan kanssa samaan urheilusuoritukseen.
Mutta tietenkin on poikkeuksia, mutta sitä ei voi heti tietää jos eka reeneissä ei jaksa.
Andreas sanoo, että 6kk kestää joillakin tottua ja saavuttaa sama suoritus.

Määkin voisin yrittää spekuloida :D

Urheilijalla tuo "rasvapolttoiseksi" opettelu tarkoittaa kaiketi sitä, että harjoitellaan riittävän paljon alle aerobisen kynnyksen olevilla tehoilla, jolloin elimistö oppii säästämään lihasten glykogeenia ja käyttämään enemmän rasvaa polttoaineenaan (vaikka toki glykogeeniakin kuluu). Saatu hyöty näkyy ennen kaikkea siis puolikovilla tehoilla liikuttaessa, ja tällaisia puolikovia jaksoja on esim. pitkissä pyöräilykipailuissa ja triathlonissa. Kuitenkin aerobisen kynnyksen yläpuolella ja etenkin lähellä anaerobista kynnystä, esim. irtiotoissa ja aika-ajoissa, valtaosa suorituksen energiasta saadaan "korkeaoktaanisesta" glykogeenista, sillä energian vapauttaminen glykogeenista on paljon nopeampaa kuin rasvoista. Karkeasti: rasvoilla mennään pitkään, lihasglykogeenilla kovaa.

Glykogeenivarastot ovat pienet, jotain 500-700 g, joten niistä ei riitä kovin pitkään energiaa, ja kilpaileminen ja tehokas harjoittelu kuluttaa niitä. Periaatteessa glykogeenivarastot voidaan täyttää hyvinkin vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, kunhan annetaan riittävästi aikaa glykogeenivarastojen täyttymiseen. Monet huippu-urheilijat harjoittelevat yli 20 h viikossa, välillä useamman kerran päivässä, ja tehoharjoitteita on useampi viikossa. Tämän vuoksi glykogeenivarastot pitäisi saada mahdollisimman nopeasti täytettyä, ja se ei enää välttämättä onnistu kovin vähähiilihydraattisella ruokavaliolla.

Jonas Colting, tuo kostdoktornin usein esiin nostama LCHF-triathlonisti, arvioi kostdoktornin haastattelussa syövänsä harjoituspäivinä (eli lähes aina) noin 5000-6000 kcal, josta 20-30 % hiilihydraatteja eli karkeasti 250-450 g. Tämä lienee se hiilihydraattimäärä nimenomaan grammoissa, jolla Colting tuntee saavansa glykogeenivarastot ladattua riittävän nopeasti. Jos Colting söisi 5-10 E% hiilareita, mutta kuitenkin tuon 250-450 g, nousisi ehkä kalorien määrä turhan korkeaksi (haarukkaan 10 000-36 000 kcal).

"I och med att fettet ger så mycket energi så tror jag att det kan bli 40% fett, 30% protein, 30% kolhydrater. Vissa dagar kanske ner mot 20% kolhydrater. Dagar när jag inte tränar så mycket hamnar det kanske på 40% fett 40% protein och 20% kolhydrater.

Hur många kalorier gissar du att du äter på en dag?

Också svårt att säga. Men jag gissar på, vid mycket träning, 5-6,000 kalorier kanske."

http://www.kostdoktorn.se/intervju-med-colting

ViestiLähetetty: 2011-08-05 18:55:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No minusta huippu urheilijoihin pätee aina eri säännöt kuin tavallisiin liikkujiin.
Minusta esimerkin mies on kovan luokan karppi, koska normaalisti tuon tason ihmiset ottaa 60% ellei yli hiilareista.

ViestiLähetetty: 2011-08-06 11:25:35 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Atkins: "Aloitusdietti on korjaava ruokavalio; sen tärkein tehtävä on korjata mahdollisimman nopeaan epätasapainoon mennyt aineenvaihdunta." Eli tää lainaus suoraan Atkinsin kirjasta. Itse olen nyt tällä kahden viikon aloitusdietillä ja hyvältä tuntuu. Hiilarit helppo pitää alle 20g, koska tässä osiossahan ainoat salittut hiilarit on vihreitä vihanneksia ja kasviksia niistä ei paljon tule. Ainakin minun suureen leipä ja karkkihimoon on tarpeen tällainen vähän rajumpi repäisy alussa, että pääsen noista eroon.

ViestiLähetetty: 2011-08-06 12:20:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

smegmake kirjoitti:
No niin, asiasta on varmasti tuhat sataa aihetta jo ennestään, mutta jos joku katsoo aiheelliseksi lukottaa ja siirtää keskustelun jo olemassa olevaan keskusteluun niin olkaa hyvä.

Noh, ongelma on kuitenkin tämä. Makrolaskuria käyttäessäni, omalla keskikulutuksellani saamani rasvamäärän pitäisi olla MAKSIMI mitä syödä laihtuakseen. Kuitenki kun olen yrittänyt jaottaa rasvan määrän kolmeen osaan päivässä, niin se ei yksinkertaisesti riitä. Pari tuntia syömisestä menee ihan jees, mutta sen jälkeen alkaa jo vatsa pitää ääntä ja kurnia, eli tilanne on lähes sama kuin hiilarimössöaikoina.

Olen miettinyt rasvojen nostoa lähes 200 grammaan päivässä, pitääkseen nälän poissa edes hieman pidempään. Onko tästä jotain mahdollisia haittoja/hyötyjä? Jatkuvassa nälässä työpäivän aikana ei ole helppo olla, varsinkin kun työ on todella raskasta fyysistä työtä.

Syö välipaloiksi hedelmiä jos on nälkä =P~ . Olet jo ihanne painossa,näin ulkopuolisen näkökulmasta. -37kg puoles vuodes on huippu suoritus, alat nyt vaan tasapainottaa syömisiäs. Sulla vielä "mieli" kuin lihavalla,sanovat "mielen" laihtuvan hitaammin mitä kehon! Psykolookisesta jutusta kuulemma kyse, sanoi lääkäri, mun serkulle joka laihdutti yli 40kg. HIENO SUORITUS, ONNITTELEN =D>

ViestiLähetetty: 2011-08-06 12:39:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
No minusta huippu urheilijoihin pätee aina eri säännöt kuin tavallisiin liikkujiin.
Minusta esimerkin mies on kovan luokan karppi, koska normaalisti tuon tason ihmiset ottaa 60% ellei yli hiilareista.

No sitähän tässä on tosiaan yritetty selittää, että raskaan fyysisen työn tekijään (kuten aloittaja) tai paljon urheilevaan pätevät eri säännöt kuin vaikkapa vain hyötyliikkuvaan kotirouvaan.

ViestiLähetetty: 2011-08-06 12:55:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

läskitär kirjoitti:
smegmake kirjoitti:
No niin, asiasta on varmasti tuhat sataa aihetta jo ennestään, mutta jos joku katsoo aiheelliseksi lukottaa ja siirtää keskustelun jo olemassa olevaan keskusteluun niin olkaa hyvä.

Noh, ongelma on kuitenkin tämä. Makrolaskuria käyttäessäni, omalla keskikulutuksellani saamani rasvamäärän pitäisi olla MAKSIMI mitä syödä laihtuakseen. Kuitenki kun olen yrittänyt jaottaa rasvan määrän kolmeen osaan päivässä, niin se ei yksinkertaisesti riitä. Pari tuntia syömisestä menee ihan jees, mutta sen jälkeen alkaa jo vatsa pitää ääntä ja kurnia, eli tilanne on lähes sama kuin hiilarimössöaikoina.

Olen miettinyt rasvojen nostoa lähes 200 grammaan päivässä, pitääkseen nälän poissa edes hieman pidempään. Onko tästä jotain mahdollisia haittoja/hyötyjä? Jatkuvassa nälässä työpäivän aikana ei ole helppo olla, varsinkin kun työ on todella raskasta fyysistä työtä.

Syö välipaloiksi hedelmiä jos on nälkä =P~ . Olet jo ihanne painossa,näin ulkopuolisen näkökulmasta. -37kg puoles vuodes on huippu suoritus, alat nyt vaan tasapainottaa syömisiäs. Sulla vielä "mieli" kuin lihavalla,sanovat "mielen" laihtuvan hitaammin mitä kehon! Psykolookisesta jutusta kuulemma kyse, sanoi lääkäri, mun serkulle joka laihdutti yli 40kg. HIENO SUORITUS, ONNITTELEN =D>

Kiitoksia, tosin prosessi on ollut reilun vuoden mittainen, mutta kuitenkin olen tyytyväinen :) Kyllähän tässä pitäisi alkaa pikkuhiljaa siirtymään ylläpitoon, koetan vain tosiaan saada nuo pari viimeistä kiloa tuosta vyötäröseudulta kulutettua. Olen tämän saman kuullut jo monen suusta, kai muita täytyy uskoa kun omasta mielestään on vielä just sen pari kiloa ylimäärästä. Kiitos tsemppauksesta!

Takaisin aiheeseen, koetin tätä rasvojen ja protskujen nostoa, ja tuntuu toimivan! Aamupalalla selviää pitkälle iltapäivään, lounas 14-15 väliin, ja iltapala kotona. Rasvojen määrä on kyllä aika huomattava, mutta ennemmin otan energiani niistä kun itselleni ei mikään vilja oikein sovi, eikä hedelmät. Tähän syynä diagnoosi diabetesriski, mutta kaippa sekin on tämän laihdutusurakan myötä rapissut jo lokaviemäriin.

ViestiLähetetty: 2011-08-06 13:25:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tonnikalakeiju kirjoitti:
Ronja-Aliisa kirjoitti:

No sitähän tässä on tosiaan yritetty selittää, että raskaan fyysisen työn tekijään (kuten aloittaja) tai paljon urheilevaan pätevät eri säännöt kuin vaikkapa vain hyötyliikkuvaan kotirouvaan.

Olipa jotenklin alentuvasti sanottu vaikka on huippu-urheilijoitakin jotka ovat rasvapoltolla..?

Minusta raskaan fyysisen työntekijä ei ole sama kuin huippu-urheilija.
Mutta tääny on vaan IMHO

ViestiLähetetty: 2011-08-06 13:28:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

smegmake kirjoitti:

Kiitoksia, tosin prosessi on ollut reilun vuoden mittainen, mutta kuitenkin olen tyytyväinen :) Kyllähän tässä pitäisi alkaa pikkuhiljaa siirtymään ylläpitoon, koetan vain tosiaan saada nuo pari viimeistä kiloa tuosta vyötäröseudulta kulutettua. Olen tämän saman kuullut jo monen suusta, kai muita täytyy uskoa kun omasta mielestään on vielä just sen pari kiloa ylimäärästä. Kiitos tsemppauksesta!

Takaisin aiheeseen, koetin tätä rasvojen ja protskujen nostoa, ja tuntuu toimivan! Aamupalalla selviää pitkälle iltapäivään, lounas 14-15 väliin, ja iltapala kotona. Rasvojen määrä on kyllä aika huomattava, mutta ennemmin otan energiani niistä kun itselleni ei mikään vilja oikein sovi, eikä hedelmät. Tähän syynä diagnoosi diabetesriski, mutta kaippa sekin on tämän laihdutusurakan myötä rapissut jo lokaviemäriin.

Ompa kiva kuulla!! Minä en edes huomannut trikkeristäsi , että olt jo noin pro tässä laihdutuksessa :)
Onnea!!

ViestiLähetetty: 2011-08-06 14:10:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Olipa jotenklin alentuvasti sanottu vaikka on huippu-urheilijoitakin jotka ovat rasvapoltolla..?

Mutta tääny on vaan IMHO

Mitä ihmeen alentuvaa tuossa nyt oli?

Kuten aiemmin muuten todettu, sokeri ja rasvapoltto ei ole on/off, vaan molempia tapahtuu yhtäaikaa.

Karppaus tai hiilarien vähentäminen ei ole ainoa oikea tapa elää ja olla olemassa, vaikka se itselle sattuisikin sellainen olemaan.

Joillain voi jopa vt toimia, hui kauhistus sentään!

ViestiLähetetty: 2011-08-06 14:49:40 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ronja-Aliisa kirjoitti:

Mutta tääny on vaan IMHO

Mitä ihmeen alentuvaa tuossa nyt oli?

Kuten aiemmin muuten todettu, sokeri ja rasvapoltto ei ole on/off, vaan molempia tapahtuu yhtäaikaa.

Karppaus tai hiilarien vähentäminen ei ole ainoa oikea tapa elää ja olla olemassa, vaikka se itselle sattuisikin sellainen olemaan.

Joillain voi jopa vt toimia, hui kauhistus sentään!

Ruotsissa on oikein tutkittu, että jos aterianjälkeinen insuliinipiikki on laimea, vähärasvainen ruokavalio laihduttaa tehokkaammin kuin vhh! Kun insuliinipiikkiä ei tule, oman rasvan poltto ei häiriinny ja laihtuminen tapahtuu tehokkaasti omista varastoista vaikka hiilaria olisi reilustikin. Tämä kuitenkin toimii vain noin puolella väestöä. Me loput joudumme rauhoittelemaan insuliinia hiilaria vähentämällä, jotta rasvan poltto on tehokasta.

ViestiLähetetty: 2011-08-06 14:52:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En todellakaan ole sitä mieltä, että tämä on ainut mikä toimii!!??
Mutta ottaa pannuun, ettei sitä saa edes ehdottaa!

ViestiLähetetty: 2011-08-06 14:54:33 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Yhä useampi ravitsemuksen ammattilainen on samaa mieltä siitä, että vhh pitää ottaa vakavasti vaihtoehtona niille, joille se sopii. Puska nyt vetelee viimeisiään, aika korjaa.

ViestiLähetetty: 2011-08-06 14:58:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:

Missä ei saa edes ehdottaa?

Karppauksestahan puhutaan nykyään ihan joka puolella. Avoimemmin mielin kuin vt:stä tällä palstalla.

ViestiLähetetty: 2011-08-06 15:00:54 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Mirka kirjoitti:
Puska nyt vetelee viimeisiään, aika korjaa
:lol:

ViestiLähetetty: 2011-08-06 17:05:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:

Missä ei saa edes ehdottaa?

Karppauksestahan puhutaan nykyään ihan joka puolella. Avoimemmin mielin kuin vt:stä tällä palstalla.

Tarkoitan, että koska minulla toimii tämä oma tapa. Niin kyselijöille ehdotan omaa tapaa, tietenkin.
Eli kokeile rasvan lisäystä, tarkista proden määrä. Ja suosittelen aina ketoosia, koska se on hyvä.
Niin joskus ottaa pannuun, että minun neuvop lytätään, rasvaripulia aiheuttavana, lihottavana järjettömyytenä.
Miksi pitää lytätä.
Kun asian voi esittää, siten, että MINULLA taas toimii näin.
Käytän enemmän hiilaria ja vähemmän rasvaa, kokeile sitä!
Ehkä olen vainoharhainen, mutta siltä tuntuu. Että hirvee kiire lyttäämään mun ehdotus. Jos se minulla on toiminut, se voi toimia jollakin toisellakin. Ja saan sitä ehdottaa ja joku ehdottaa jotain muuta.
Ei mun ehdotusta tarvi perustella paskaksi kaikenmaailman tutkimuslinkeillä.

ViestiLähetetty: 2011-08-06 18:13:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Ruotsissa on oikein tutkittu, että jos aterianjälkeinen insuliinipiikki on laimea, vähärasvainen ruokavalio laihduttaa tehokkaammin kuin vhh!

Olisiko lähdeviitettä antaa?

Tarkoitetaanko tuossa laihduttamisen tehokkuudella vain sitä, minkä verran koehenkilöistä rasvaa katoaa, vai otetaanko huomioon sekin, kuinka helppoa, houkuttelevaa ja miellyttävää ruokavaliota on noudattaa?

Kuvittelisin olevani noita laimean insuliinipiikin ihmisiä, mutta kyllä vhh on sikäli toiminut paremmin, että se on kulinaarisesti niin paljon miellyttävämpi. Siis nyt kun olen oppinut, että on muitakin vhh-vaihtoehtoja kuin vetää rasvaa niin että suupielistä tirsuu.

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 68 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00