Mulla se vaan paino pysyttelee samassa. Toivotaan, että huomiseen mennessä liikahtais vähän. Ja mieluiten toki alaspäin, jos tällasen pienen toiveen saa esittää

. Nyt ajattelin olla laiska kokki ja syödä iltapalaksi pakastepinaattikeittoa (kermalisällä) ja pari kananmunaa. Aamupalaksi söin mustikoita, 1,5 dl turkkilaista jogurttia ja 1dl kermaa ja päivällä tein munakkaan (3 munaa, kinkkua, sipulia, tomaattia, voita). Lisäksi söin välipalaksi puoli purkkia raejuustoa. Makrot oli tänään n.1800 kcal, hh 40g, p 90g ja r 140g. Ihan kohtuullinen päivä siis tänään. Eilen tuntu, että oisin tehnyt melkein mitä vain sipsien eteen, mutta vastustin sitä himoa syömällä maissilastuja jauhelihan kanssa. Nuo maissilastut on siitä hyviä, että niitä ei tuu syötyä kovin paljoa - vain sen verran kuin aterialla rasvaista jauhelihapaistosta (jauhelihaa, sipulia, paprikaa, chiliä, tomaattia, kermaa ja cheddarjuustoa) kauhoessa menee. En tykkää niistä pelkiltään syötynä, joten ei tuu syötyä yhtään ylimääräistä.
Mun rasvansaanti vois olla hyvinkin paljon monipuolisempaa. Tulee syötyä aika paljon kermaa, voita ja rasvaisia lihoja, mutta vähemmän kasvirasvoja. Pähkinöistä tulee toki jonkun verran, mutta voin tilalla en haluaisi millään käyttää öljyä, koska voi on vaan niin hyvää

. Kalaakin vois syödä enemmän, eritoten lohi vois olla hyvä vaihtoehto. Tuli vaan pentuna syötyä ylipaljon lohta, niin että vieläkin joskus tökkii... Graavilohta tykkään kyllä edelleen syödä ihan paljaaltaan.
Anitra kirjoitti:
Oletko sä muuten lukenut Ruokavallankumous-kirjaa? Tämä oli mun ensimmäinen karppikirja ja tosi hyvin uppos meikäläiseen

Siinä oli paljon myös d-vitamiinista. Ja oli siellä jossain alaviitteessä pieni juttu siitä, miten jotain tutkimusta varten miehet laitettiin vähäkaloriselle (1500 kaloria) kuurille samalla kun joutuivat tekemään myös fyysistä työtä. Se aiheutti mm. masennusta ja itsetuhoisia ajatuksia. En muista nyt tarkemmin tuota juttua, mutta noi asiat jäi siitä mieleen. Voisko tästä vetää jotain syy-seuraus johtopäätöstä, kun nykyään on paljon masennusta, mutta myös hirveitä kitukuureja kovalla treenillä lisättynä?
En oo vielä lukenu tuota, mutta oon kuullu sen verran paljon hyvää siitä, että täytynee lukea jossain vaiheessa. Mie lähin liikkeelle Heikkilän ensimmäisistä kirjoista silloin, kun aloitin ja oon lukenu muutaman muunki niiden lisäksi (Atkinsia yms.). Enemmän kuitenkin oon saanu irti kahlaamalla tätä palstaa välillä yötä päivääkin

.
Voihan tuo vähäkalorinen noinkin vaikuttaa, mutta en ehkä vetäis ihan suoria johtopäätöksiä siitä nykypäivän tilanteeseen. Mutta johtuu ehkä siitä, että en ole tavannut kovinkaan montaa masentunutta, jotka olisivat vähäkalorisella dieetillä. Masennuksen taustasyyt on aika monipuoliset ja moni asia vaikuttaa, joten en epäile yhtään, että myös ruoka (tai sen vähyys) voi vaikuttaa. Mun kohdalla sukurasitus on varmaan suurimpia syyllisiä, mutta toivon (ja tiedänkin), että voin siihen vaikuttaa ruokavaliolla.