Sama täällä. Olin keväällä normaalipainoinen ja karpannut jo vuosia; zonella tippui alussa 15 kg ja sittemmin näistä noin viisi palasi hiljalleen. Viime kesän lievän ruokamuutoksen jälkeen noista palanneista on nyt puolet kadonnut. Eikä siinä vielä mitään - mutta kun vyötärö on samaan aikaan kaventunut monta tuumaa, vain parin kilon pudotuksella.
Kiloja on edelleen 10 enemmän kuin niukimpina opiskeluaikoina, muttei se kyllä kymmeneltä kilolta näytä. Silloin yläkarppasin (lähes laktovegaanina) ja urheilin (elämäni ainoat kaksi vuotta) ja olin siis kropalta hyvkäkuntoinen. Mutta iho ja nenä oireilivat jatkuvasti.
Nyt ihastelen biodiversiteettiä ajoittain työmatkapyöräillessä (6,5 km suuntaansa, kestää melkein 25 min, eikä hiestä puhettakaan), elän muuten majoittuneena kodin ja toimiston näyttöpäätteen eteen sen minkä perheen ja omalta ylläpidolta kerkiää. Ja olen iholtani oireeton, mikä edelleenkin tuntuu ex-kroonikosta uskomattoman hyvältä.
Mikä oli ero? Edelleen hyväkarppaan, mutten enää syö leipää/viljaa juuri koskaan (peruna oli poissa ennekin). Ja nykyisin selvästi yli 50% kaloreistani tulee rasvasta (pähkinät, maitorasvat, eläinrasvat, oliivit, suklaa, hiukkasen kasviöljyjäkin).
Koska en laihduta (olin ja olen jo normaalipainoinen) enkä laske kaloreita ja koska työpaikan pöydällä on aina suolapähkinöitä ja suklaata, täytyy kilojen kadon liittyä näläntunteen hallintaan. Ja senttikato osoittaa, että kyseessä ei ollut vesi tai lihas. Ei hassumpaa
terv els