karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-09 13:08:58

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Nyt tarttis hiukan apuja
ViestiLähetetty: 2004-09-29 06:19:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eli, olen nyt sitten minäkin ajatellut vuoden karppaamisen jälkeen kokeilla ketogeenista... eli tiukka aloitus tähän syksyyn.

Nykytilanne: Paino on jumittanut pari kuukautta, sinällään en ole huolissani, sama tilanne oli viime talvena ja siitä se lähti pikkuhiljaa alaspäin. Kropan muoto on muuttunut jonkin verran, ihmiset huomauttelee että laihdun koko ajan, vaikkei kiloja ole karissut juurikaan, mittanauhakin näyttää samoja lukemia. Mutta jotenkin ajatus kulkee sitä rataa, että olis saatava vaakaankin jotain muutoksia.

Ketogeenisella en ole tähän asti ollut, tai ehkä jossain vaiheessa olen, mutta en siis tarkoituksella. Kaikki kun vaan puhuu kuinka hienolle tuntuu niin mie tahon kans!

Ongelma: Kirjallisuutena on kotona vain Heikkilä, Atkinsin lukemisesta on jo aikaa - lähikuntien kirjastoissa ei ole sitä saatavilla, jonot on pitkät. Kirjakaupassakin sanoivat että painos on loppu.
Eli muistin varassa ollaan... luulen kuitenkin että perusteet on hanskassa. Hiilarit nyt sitten vain minimiin eli se 20g/pv olis se raja?

Onko siis muuta huomioonotettavaa?

Viestin otsikko: Linkki
ViestiLähetetty: 2004-09-29 06:41:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kurkkaa http://atkins.com/ sieltä saat ainakin pääpiirteet....

Viestin otsikko: Re: Nyt tarttis hiukan apuja
ViestiLähetetty: 2004-09-29 06:58:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Esikko kirjoitti:
Kirjakaupassakin sanoivat että painos on loppu.
Eli muistin varassa ollaan... luulen kuitenkin että perusteet on hanskassa. Hiilarit nyt sitten vain minimiin eli se 20g/pv olis se raja?

Kyseles divareista.
Mun kokemukseni on se, että kun sanoo jonkun rajan, niin kas kummaa, sen rajan pitäminen on vaikeaa. Mutta jos lähtee siitä ettei ruoka saa sisältää lainkaan hiilareita niin se on jo paljon helpompaa. Vanhan Atkinsin dieettivallankumouksen mukaan aloitettiin just nollalla per päivä.

Viestin otsikko: Re: Nyt tarttis hiukan apuja
ViestiLähetetty: 2004-09-29 08:48:22 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Pienetär kirjoitti:
Esikko kirjoitti:
Kirjakaupassakin sanoivat että painos on loppu.

Kyseles divareista.
Mun kokemukseni on se, että kun sanoo jonkun rajan, niin kas kummaa, sen rajan pitäminen on vaikeaa. Mutta jos lähtee siitä ettei ruoka saa sisältää lainkaan hiilareita niin se on jo paljon helpompaa. Vanhan Atkinsin dieettivallankumouksen mukaan aloitettiin just nollalla per päivä.

Mutta jos en väärin muista, niin Atkins sanoutui myöhemmin itse irti nollalinjasta, aloituksessakin!

Vihreät vihannekset ovat kaikin puolin tärkeää ravintoa, lisäksi niiden avulla saa maukasta ruokaa. Sitä paitsi kuka jaksaisi pelkkää pihviä purrakaan?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-29 08:56:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ostin divarista tuon vanhan Atkinsin, eli 70-luvulla ilmestyneen. Kyllä siinä sanotaan että salaattia pitäis syödä - raja oli silloin 15 gr. Ja samalla tavalla alettiin lisäilemään.

Sitten se kupeilla mittaaminen on minusta turhaa. Jos kahdella aterialla päivässä syö salaattia tms., niin ei sitä tarvi mittailla. Kun muistaa alkuun vähän varoa esim. sipulia ja tomaattia ettei niitä tule liikaa. Kaalia, parsakaalia, kukkakaalia, kurkkua, lehtisalaattia, kesäkurpitsaa, alfa-alfan ituja, niitä ainakin voi syödä vapaasti. Ja on hyvä syödä että tulee ravinteita. Alussa samoin vitamiineja.

Myös marjoja voi syödä alkuunkin kun pitää määrät vähäisenä. Kaksi ruokalusikallista mustikkaa kermatilkan kanssa on ihana jälkiruoka, ei tule kyllästymistä niin helposti. Kun esikko on jo ala- ja hyväkarpannut, niin pelkkä liha voi helposti tökkiä.

Myös pähkinöistä ja siemenistä voi vahingossa tulla liikaa hiilareita, samoin rahkasta. Laitan rahkaakin vain kaksi lusikallista silloin kun laihdutan. Viiliä en silloin syö, enkä jogurtteja, siis silloin. Ja juuston määriä voi kans tarkkailla.

Atkins centerin sivut on hyvät, kunhan muistaa että ne on jenkeissä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-29 09:42:44 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Atkinsin "Pysy nuorena kaiken ikää" -kirjaa saa ainakin toistaiseksi. DANDR on lopussa kyllä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-29 10:04:27 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Äläkä unohda Bookplussaa, http://www.bookplus.fi, sieltä saat kirjat kotiin asti:

Tri Atkinsin kumouksellinen dieetti
: pysy nuorena kaiken ikää

Atkins, Robert C.
WSOY, 2001
ISBN 9510255394
Alekirjahinta: 14.30 euroa

ja sitten toinen erittäin hyvä kirja nimenomaan naisille

Montignacin laihdutusmenetelmä erityisesti naisille
Montignac, Michel
WSOY, 2002
ISBN 9510273759
Alekirjahinta: 8.90 euroa

Harmittaa, kun tulin ostaneeksi tuon Montignacin juuri täyteen hintaan Akateemisesta :cry:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-29 10:09:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä mulla Monti on, sillä aloitin vuosi sitten. Nyt olikin kysymys ketogeneettisestä aloituksesta. Tuo Atkinsin pysy nuorena kaiken ikää ei ollut mun mielestä niin hyvä aloitusopas kun joku vanhempi minkä luin aiemmin.

Luulen, että mulla noi pähkinät ja rahkat on se ongelma, niitä tulee popsittua vähän liikaa.

Ituja vois laittaa tänään itämään ja muutenkin rehuja on pakko saada. Ilman ei tule toimeen, parsakaali rules :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-29 11:56:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Atkisilla ekan kahden viikon induktiossa raja on 20g. Eli kaikki hedelmät, viljat ja maitotuotteet on kielletty, kermaa ja voita lukuunottamatta. Vihanneksista vain kaalit (parsa-, kukka- ja kerä-) ja idut.

Ekan kahden viikon jälkeen mennään kuukauden verran niin, että joka viikolla nostetaan aina 5 grammalla. Näin siksi että pysyisi ketoosi päällä.

Sitten kun tavoitepaino alkaa olla lasissa, totutellaan taas vähän isompaan hiilarimäärään ja sitten jatketaan lopunelämää alakarpaten.

Näin ainakin Atkinsin keittokirjan mukaan, jonka alussa nämä pääpiirteet on lyhettynä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-29 14:52:00 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Pienettären kannalle asetun minäkin. 0 on hyvä lähtökohta, niin saattaa sitten pysyä alle 20g. Hiilareita tulee väkisinkin, jos syö monipuolisesti. Tottakai sen salaatin voi syödä, mutta muuten yrittää pysyä nollassa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-29 20:31:57 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

karpaasi kirjoitti:
Pienettären kannalle asetun minäkin. 0 on hyvä lähtökohta, niin saattaa sitten pysyä alle 20g. Hiilareita tulee väkisinkin, jos syö monipuolisesti. Tottakai sen salaatin voi syödä, mutta muuten yrittää pysyä nollassa.

"Sen salaatin" syömisestä ei minusta ole Atkinsilla kyse. Useimmat ylipainoiset RAKASTAVAT ruokaa. Jos nyt sitten pitää syödä pihviä/kalaa/kanaa ja SE SALAATTI, niin homma tyssää siihen.

Atkinsissa on niin ihanaa se, että saa nauttia! Myös alkuvaiheessa - eikä sitä nautintoa synny jos pistelee protskut ja SEN SALAATIN. Vihreää peliin, eri muodoissa, kohtuudella juustoa ja kermakastikkeita - ja elämä hymyilee. Ei tarvitse enää kituuttaa - tyyliin paikkarit.

Atkinsin kirjakin painottaa alvariinsa sitä, miten ruoan pitää olla hyvää!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-02 05:25:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Apuja tännekin!! Käytän häikäilemättä hyväkseni valmista otsikkoa...

Mä luulen, että mun pitäs alkaa laskemaan taas. Jotain. Se pitää mut paremmin ehkä kiinni ruodussa eikä ala nuo hirveät epäterveelliset mieliteot ala riivaamaan. Yhdeltä tuttavalta kyselin kalorijuttuja ja se kertoi nyrkkisäännön olevan, että proteiineissa ja hiilareissa on 4kcal/g ja rasvoissa 9 kcal/g. Sitten muistin täältä lukeneeni että olis jesh pitää sääntönä p 40%, h 30% ja r 30%. Mutta en kyllä tiedä onko tuo joku ylläpito-juttu. Hiilarimäärä ainakin muodostu isoksi.. 112,5g/päivä. Jotenkin en usko sen sopivan mulle. Tai hitostako minä tiedän kun en ole edes kokeillu. Missä viipyypi Heikkilän kirjat!

Mikäs se oli se kysymys tässä.. niin nuo säännöt. Pitääkö ne paikkaansa (vai paikkansa? yhellä aalla?)?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-02 07:59:27 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

40-30-30 on kohtuukarppia, ja se sopii monille, erityisesti jos liikkuu paljon, on hyvä glukoosinsieto eikä painohuolia. Ja jotkut sillä laihtuvatkin. Jotkut taas haluavat hiilarit huomattavasti alemmas, eli jos tähtää ketogeeniseen (oma lempparini) niin hiilari määrät alle 50g, jopa alle 20 g ensimmäisellä kahdella viikolla, jos tykkää Atkins-aloitukesesta, ja sen jälkeen hyvin varovaisesti nostaen viikko viikolta vähitellen ja tunnustella omassa kropassaan, mikä on toimivin taso niin vireyden/energisyyden kuin painonhallinnan suhteen. Minulla paras olo löytyy haarukasta n. 40-70 hhg/päivä.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00