karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-02 00:15:57

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 273 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 514 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-05-21 12:01:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jojoko kirjoitti:
Tää on kyl niin mielenkiintoista. Harmi, ettei mulla nyt oikeesti ole energiaa käydä läpi noita linkkejä. Mä jollain tasolla pätkäpaastoan, mut ei se ole mua laihduttanut. :shock:
Todistaako tää vaan sen, että mä en ole laboratoriohiiri? :D

Laihtumisen lisäksi Salk-tutkimuksessa hiirille tapahtui muutakin, josta kirjoitin aikaisemmin. Onko laihtuminen tärkeämpään kuin hyvät kolesteroli -ja verensokeriarvot..rasvamaksa ym?

SANIN LUUPPI

ViestiLähetetty: 2012-05-21 12:10:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei, jos mä nyt satuin kommentoimaan hymiön kera vain laihtumisesta, niin ei se tarkoita, etteikö muut asiat ole mulle tärkeitä tai jopa tärkeämpiä. Kun toi otsikkokin nyt kuitenkin mainitsee just ton laihtumisen.
Mulla ei sitäpaitsi ole mitään seurantatietoja noista muista. Ei sokereista (jotka ei koskaan olleet mulle ongelma), ei kolesterolista eikä maksasta. Ainoo, mitä on pystynyt seuraamaan on toi paino.

.

ViestiLähetetty: 2012-05-21 12:16:50 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

jojoko kirjoitti:
Tää on kyl niin mielenkiintoista. Harmi, ettei mulla nyt oikeesti ole energiaa käydä läpi noita linkkejä. Mä jollain tasolla pätkäpaastoan, mut ei se ole mua laihduttanut. :shock:
Todistaako tää vaan sen, että mä en ole laboratoriohiiri? :D

Ei pätkis laihduttanut täälläkään läheskään kaikkia. Eikä kaikkia edes auttanut, valitettavasti (ja vaikka monelle sopikin)
Eikä paastoilu muuten juuri laihduttanut tuon NEJM'n koehenkilöitäkään, vaan vain vähensi rasvaa, lisäsi rasvatonta massaa ja kolesteroliarvoista päätellen todennäköisesti paransi Apo-suhdetta (jota siinä ei valitettavasti määritetty).

Ja näin näyttää käyneen muuallakin englanninkielisessä blogosfäärissä: jotkut vannovat pätkäilyn nimeen kaikille. Ja jotkut saivat siitä syömishäiriön jonka korjaaminen on tukalaa (eikä ainakaan laihduta). Mutta toisin kuin Salkin geenimuunneltujen hiirien tapauksessa, ja jopa toisin kuin tuossa AJCN'n terveille aikuisille tehdyssa ja sinänsä tosi mielenkiintoisessa kokeessa, näissä karppien ja internetin paleopuolen ihmiskokeissa ollaan tekemisissä jo vuosikymmeniä vapaasti laiduntaneiden aikuisten ihmisten kanssa, jotka vielä usein ovat metabolisesti jo hivenen huonossa hapessa, kuka mistäkin syystä. (Miksi sanon näin? No kun terveenä aika harva meistä taistelee tutkainta taikka siis virallisia suosituksia vastaan...)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2012-05-21 12:53:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jojoko kirjoitti:
Hei, jos mä nyt satuin kommentoimaan hymiön kera vain laihtumisesta, niin ei se tarkoita, etteikö muut asiat ole mulle tärkeitä tai jopa tärkeämpiä. Kun toi otsikkokin nyt kuitenkin mainitsee just ton laihtumisen.
Mulla ei sitäpaitsi ole mitään seurantatietoja noista muista. Ei sokereista (jotka ei koskaan olleet mulle ongelma), ei kolesterolista eikä maksasta. Ainoo, mitä on pystynyt seuraamaan on toi paino.

Kovin moni täällä tuntuu karppaavan laihtumisen toivossa.....

Pätkäpaastossa on mielestäni kuitenkin kysymys ihan muista asioista. Postprandiaalinen/aterianjälkeinen tila olkoon avainsana...
Kaikki mikä menee suusta sisään päivän aikana, myös eläinrasva, aiheuttaa ilmeisesti inflammaatiota/kroonista tulehdusta kehossa. Ja hiilarit nostavat tietysti verensokeria samalla, jos niitä mättää urakalla. Virallinen tapa on mitata vain paastoarvoja. Olisiko aika alkaa mitata aterianjälkeistä tilannetta tarkemmin?

SANIN LUUPPI

ViestiLähetetty: 2012-05-21 13:00:20 
Poissa
voipallo
voipallo

san martino kirjoitti:
Kaikki mikä menee suusta sisään päivän aikana, myös eläinrasva, aiheuttaa ilmeisesti inflammaatiota/kroonista tulehdusta kehossa. Ja hiilarit nostavat tietysti verensokeria samalla, jos niitä mättää urakalla. Virallinen tapa on mitata vain paastoarvoja. Olisiko aika alkaa mitata aterianjälkeistä tilannetta tarkemmin?

Mielenkiintoinen pointti. Taatusti olisi aika mitata aterian jälkeistä tilannetta. Olen kokenut hiilarit polttoaineeksi tulehduksille ja pidän karppausta ainoana mahdollisena tapana syödä.

Käytännössä paastoilen 12-20 tuntiin päivässä ihan yrittämättäkin, oikeastaan aamiasta olen yrittänyt joskus (karppiaikoina) syödä väkisin. Ei vain onnistu enää, hiilariaikoina söin aina tukevan ja rasvaisen aamiaisen.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2012-05-21 13:39:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onhan kyllä totta, että mikrobit (ja syöpä) rakastavat sokeria, mutta kannattaa ottaa huomioon myös lektiinien aiheuttama solujen agglutinaatio ja siitä seuraava autoimmuuniperäinen tulehdustila.

Kun olen lopettanut siedätyshoidon seuraaviin immunotyypilleni sopimattomiin (jep, veriryhmäruokavalio jälleen) ruoka-aineisiin, seuraa niiden satunnaisesta syömisestä nyt pikainen vesiripuli, kun kroppa haluaa niistä eroon pikapikaa:
Tomaatti
Sei

Näistä sitten tulee siedätysthoidon loputtua muita vaivoja:
Sianliha - 2 vrk närästystä
Kookosrasva, kylmäpuristettu - kurkku kipeä, vatsa turvoksissa 12-tuntia kuumeinen olo

Eivätkä nuo ole mitään hiilariruokia, vaan tavaraa joka on ihan kelpo ruokaa karppaajalle, jos muuten vain sopii elimistölle. Minulle ei sovi, kokeiltu on. Hiilareiden lisäksi jokaisella on lisäksi omat juttunsa, jotka voivat aiheuttaa tulehduksia ihan ilman mikrobeja. Viljat taitavat tehdä sitä suurimmalle osalle porukkaa ja kun suolinukka ensin tuhoutuu ja suoli vuotaa, pääsevät ne sopimattomat proteiinit aiheuttamaan autoimmuunireaktioita myös muualle elimistöön, esim. niveliin. Eipä ole vanhat urheiluvammatkaan enää vaivanneet yhtä paljon kuin ennen, kun viljansyönti loppui.

Tulehdusreaktio on siis kaksipiippuinen: Toisaalta mikrobit tykkäävät hiilareista, mutta toisaalta matalahiilariset muuten kelpo ruoka-aineet voivat aiheuttaa 'sisäsyntyisen' tulehduksen ilman ainuttakaan mikrobia.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2012-05-21 13:44:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Onhan kyllä totta, että mikrobit (ja syöpä) rakastavat sokeria, mutta kannattaa ottaa huomioon myös lektiinien aiheuttama solujen agglutinaatio ja siitä seuraava autoimmuuniperäinen tulehdustila.

Kun olen lopettanut siedätyshoidon seuraaviin immunotyypilleni sopimattomiin (jep, veriryhmäruokavalio jälleen) ruoka-aineisiin, seuraa niiden satunnaisesta syömisestä nyt pikainen vesiripuli, kun kroppa haluaa niistä eroon pikapikaa:
Tomaatti
Sei

Näistä sitten tulee siedätysthoidon loputtua muita vaivoja:
Sianliha - 2 vrk närästystä
Kookosrasva, kylmäpuristettu - kurkku kipeä, vatsa turvoksissa 12-tuntia kuumeinen olo

Eivätkä nuo ole mitään hiilariruokia, vaan tavaraa joka on ihan kelpo ruokaa karppaajalle, jos muuten vain sopii elimistölle. Minulle ei sovi, kokeiltu on. Hiilareiden lisäksi jokaisella on lisäksi omat juttunsa, jotka voivat aiheuttaa tulehduksia ihan ilman mikrobeja. Viljat taitavat tehdä sitä suurimmalle osalle porukkaa ja kun suolinukka ensin tuhoutuu ja suoli vuotaa, pääsevät ne sopimattomat proteiinit aiheuttamaan autoimmuunireaktioita myös muualle elimistöön, esim. niveliin. Eipä ole vanhat urheiluvammatkaan enää vaivanneet yhtä paljon kuin ennen, kun viljansyönti loppui.

Tulehdusreaktio on siis kaksipiippuinen: Toisaalta mikrobit tykkäävät hiilareista, mutta toisaalta matalahiilariset muuten kelpo ruoka-aineet voivat aiheuttaa 'sisäsyntyisen' tulehduksen ilman ainuttakaan mikrobia.

Oleko mitannut jollain menetelmällä tulehdustasi?

SANIN LUUPPI

ViestiLähetetty: 2012-05-21 13:51:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä, minä mittaan ruokien sopivuutta ihan omalla "kuuntelen miten kroppani ruokaan reagoi" -menetelmällä. :D

Olen niin pitkän aikaa (siis jo kauan ennen karppausta) tehnyt ruokani puhtaista raaka-aineista ja ruokani ovat niin yksinkertaisia (vain muutama ruoka-aine per ateria, en tykkää sekasotkusillisalaatista) että on hyvin hyvin helppoa huomata ikävät reaktiot, kun jotain uutta lisää aterialle.

Ja ei, en ole millekään niistä allerginen, allergiat on aikoinaan lapsena tutkittu ja noita ei löytynyt sieltä joukosta.

Perusterveenä ihmisenä, joka yleensä säästyy myös flunssilta yms, en viitsi ihan puhdasta uteliaisuuttani mennä kuormittamaan terveyskeskusta asialla. Sitäpaitsi luulen että nauraisivat minut sieltä ulos, jos kysyisin: "Hei, voisinko saada tulehdusarvojen mittaukset vaikka en ole ollenkaan sairas, kun epäilen että ruoka-aine X aiheuttaa minulle autoimmuunireaktion." :lol:

Tervemenoa kokeilemaan terkkariin miten tuollaiseen suhtaudutaan, minä luotan kehoni signaalein, kun olen niitä jo yli 2 vuosikymmentä huolella kuunnellut. Yksityispuolella toki mitataan mitä vaan jos rahaa löytyy, mutta kun ei löydy.

Mutta hei, jos kertokaa toki, jos apteekista saa ilman reseptiä jonkun tulehdusarvotestin, voisin olla kiinnostunutkin kokeilemaan. Paitsi että ei kuitenkaan: En viitsi enää uteliaisuuttani syödä asioita joista tulee sairas olo. Plaseboefekti on poissuljettu myöskin, sillä pari kertaa on käynyt niin että olen ihmetellyt miksi mukamas ihan ok aineista tehty ruoka teki ripulin ja pahan olon, kunnes sitten on selvinnyt että se sisälsikin jotain mitä ei olisi pitänyt syödä.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2012-05-21 14:13:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tää kaikki kuulostaa erittäin järkeenkäyvältä ja ns.luonnonmukaiselta. Eihän sitä varmaan metsästäjä keräilijä tai mikä nyt vaan "alku"ihminen syönyt niin kuin nykypäivänä vähän väliä tai ainakin jos ei syödä, niin keitetään kaffeet yms. Mutta tuli sitten mieleeni, että kuinka helppoa tätä on toteuttaa nykyihmiselle, joka elää 24/7 virallisista ohjeista, eli syödään vähintään neljä ateriaa ja useat vielä välipalatkin...ihme että me yleensä saamme yömme (n.8 h) nukuttua, ettei tarvii välillä syömään herätä.. Ja toisaalta, tekikö tuo metsästäjä keräilijä tai mika nyt vaan "alku"ihminen melkein sen saman 24/7 työtä tai stressannut...nykyihminen kun ei edes nukkuessa tahdo päästä irti työnteosta, vaan alitajunta tekee ja vatvoo niitä rästiin jääneitäkin kun pitäisi levätä. Eli oliko meno yhtä hektistä? Osattiinko syödä kun oli syömisen aika ja muu aika oltiin vaan. Ja oliko siis tuo paastoaminen ikään kuin helpompaa kun kulutusta ei ollut joka päivä yhtä paljon? Nykyihminen toki tekee paljon aivotyötä, ei siis ruumiillista, mutta eikö aivotyönkin ole osoitettu kuluttavan energiaa melko paljon? Kokeilla tuota pätkäpaastoa kannattaa ainakin ajoittain, siitähän sen sitten tietää, miltä tuo tuntuu ja mihinkä vaikuttaa :wink: josko vaikka oma sopiva syömisen rytmikin löytyisi. Tosin tämä nykymeno on kyllä melko hankalaa, jos oman lounasaikansa pitää kovin eri aikaan kuin valtaosa muusta porukasta. (lounas-ajatkin kun on meille muualta säädettyjä :( )

ViestiLähetetty: 2012-05-21 14:44:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Kyllä, minä mittaan ruokien sopivuutta ihan omalla "kuuntelen miten kroppani ruokaan reagoi" -menetelmällä. :D

Näinhän se tuntuu menevän täällä karppifoorumilla...
Mutta ehkä puhumme eri asiasta...en tiedä?

Inflammaatiota/kroonista kehon tulehdusta voi todellakin mitata ihan labratutkimuksella.

Tri Timo Kuusela on tehtyn näin ja luottaa tulokseen:

Mutta varmennukseksi tehtiin vielä tulehdusta (inflammaatio) kuvaava tutkimus. Sen hyväksytään jo laajasti olevan tekemisissä sv-tautien kanssa:

CRP, herkkä 0,36 mg/l Kovin on matalalla, saa olla.

Havainto vahvistaa muita löydöksiä, ettei ainakaan mitään voimakasta (ahtauttavaa / tukkivaa) verisuonireaktiota ole menossa. Sama koskee kehossa mahdollisesti tapahtuvia kasvainmuutoksia..
Kuukautta aikaisemmin sama tutkimus tehtiin 1 - 2 tuntia runsasrasvaisen aamuaterian (oliiviöljyä, maitorasvoja, kookosrasvaa) jälkeen. Tulos oli kohtullinen 1.5 mg/l. Tiedetään kuitenkin, että mm. rasva aiheuttaa immunologiaan liittyvän hetkellisen tulehdusreaktion ja siksi tein paastokontrollin. Se selittänee ainakin osaltaan tuloseron.

SANIN LUUPPI

ViestiLähetetty: 2012-05-21 14:53:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen karppaillut ihan muista kuin painosyistä, mutta jo jokin aika ennen karppausta lakkasin syömästä aamiaista liittyen tuohon edellä mainitsemaani 'kuunnellaan mitä kroppa haluaa'-systeemiin. Jos se kroppa ei aamulla halua muita kaloreita kuin sen mitä kahvikermasta tulee, niin miksi syödä väkisin vain sen vuoksi että aamiaismurovalmistajat (ja miksei pekonin ja munien tuottajatkin) ovat sitä mieltä että aamulla pitää syödä.

Ihan 'oikea' pätkäpaasto ei sovi minulle, sillä kortisolit nousevat pilviin (yhden burnoutin jälkeen tila on tosi helppoa tunnistaa) enkä pysty syömään yhdellä aterialla isoja määriä, joten en voi loputtomiin tankata kaloreita. Mutta aamupaasto lienee ihan hyvä tapa pätkäpaastota myös, sillä kyllä minulla taitaa tulla semmoinen 14-15 tuntia vuorokaudesta syömättä joka tapauksessa, kun aloitan syömisen vasta puoliltapäivin.

Olen jopa testannut treenileiripäiviä ilman aamiaista viimeksi viime viikonloppuna ja hyvin menee 3 tuntia ei-aerobista liikuntaa ennen ekaa ateriaa, ei mitään ongelmia. Aiemmin söin velvollisuudentunnosta treenileiripäivinä aamulla ja sitten olikin kurja olo ja huono treenaus aamupuolella.

Aamupaasto tuntuu loogiseltakin, tykkään Heljä Suuronen-Gleibin kirjojen ajatuksesta: Aamulla metsästäjä-keräilijät söivät mitä oli edellisillasta jäänyt, jos yhtään mitään. Päivällä ehkä metsästys- ja keräilyreissulla jotain marjaa ja toukkia vähän suuhun liikkeellä ollessa, mutta illalla sitten nyyttikestisuursyöminkejä koko illan kaikesta mitä heimo oli päivän aikana syötäväksi löytänyt. :D

ViestiLähetetty: 2012-05-21 14:57:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

san martino kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:

Näinhän se tuntuu menevän täällä karppifoorumilla...
Mutta ehkä puhumme eri asiasta...en tiedä?

Inflammaatiota/kroonista kehon tulehdusta voi todellakin mitata ihan labratutkimuksella.

Kyllä me puhumme ihan samasta asiasta ja minä tiesin kyllä edellistä viestiä kirjoittaessanikin että CRP:tä sinä tarkoitat, mutta taisin jo mainita etten oikein viitsi näin perusterveenä mennä kokeilemaan mitä terveyskeskus sanoisi, jos haluaisin sei-tomaatti-kookos-aterian jälkeiset tulehdusarvomittaukset ihan vain uteliaisuudesta. :D

Sydän- ja verisuoniongelmia varmaan ennen pitkää ilmaantuisi myös, mutta kyllä minulle riitti ihan vain nivel- ja lihasvaivojen, vatsavaivojen ja kuumeisen olon kokeminen, jotta uskoin että ennen kaikkea viljat, mutta myös jotkin muut ruoka-aineet nyt vain aiheuttavat minulle tulehdusreaktiota.

Olisi kyllä toisaalta ihan kivaa ja mielenkiintoista jos olisi saatavissa reseptittömiä CRP-kotitestejä.

ViestiLähetetty: 2012-05-21 15:12:51 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Juuri nyt olisi hyvä aika pistää puoli suomea labratutkimuksiin :) Vähän jokainen tuntuu pärskivän koivuallergiansa kanssa, ja sekin kohottaa kivasti tulehdusarvoja. Mikä näkyy (meillä) tulehdusherkillä myös siinä, että tähän aikaan vuodesta on yleensä kaikki muukin tuntunut tarttuvan ja kremppaavan pahemmin kuin muulloin. Itsellä oli jokunen (kolme, neljä?) vuosi sitten verensokerikin koholla kun huono työtuoli toi kroonisen hartiakivun... ja sitten se laski normaaliksi, kun älysin vaihtaan tuollaiset hirvitykset pois, sen sijaan että olisin siirtynyt lääkitykselle. Joten crp, niin hyvä mittari kuin se sinänsä onkin, kertoo aika usein (kuulemma) myös tällaisista transienteistä muutoksista, joiden syytä ei ole aina helppoa löytää saati korjata.

... ja juuri tuon vaihtelevuuden ja taustalla pyörivien moninaisten syiden takia itsensä kuuntelu ei ole lainkaan hassumpi tapa yrittää päästä hiljalleen selville vesille, myös tulehdusten kanssa. Semminkin kun labroissa saa vain sen kerta-arvon, ja joillekin jopa viikot ovat hyvin erilaisia. Ainakin sellaisille meistä, joilla tulehdusherkkyyttä riittäisi vaikka muille jakaa, ties minkä geeneihin, ympräistön tai suolistonpuutrahabakteereihin liittyvän puutteen takia.

Juuri nyt minun on tietysti helppo puhua (toisinsyöjän tapaan? :) ) kun muiden pärskiessä itse kerrankin selviää ilman jatkuvaa niistelyä ja silmienkirvelyä ja kutinaa, jopa ulkona. Eikä sitäkään käy kieltäminen, että tänne oli pitkä tie jopa karppina, saati niinä vuosikymmeninä ennen tätä. Mutta aika palkitsevalta tämä tuntuu juuri nyt, etenkin kun luulen ymmärtäväni miten tämä temppu lopulta onnistui.

Enää olisi yksi kappaletta kala-allergioita voitettavana.
Aikaisemmin meinasi kuolla jo sen hajuun... katellaan :wink:

ViestiLähetetty: 2012-05-21 15:27:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Juu, enpä pärski (eikä silmät kutise) minäkään enää ei-karppivuosien tapaan nykyään, vaikka onkin todettuna lievä siitepöly, eläinpöly ja huonepölyallergia. Atooppinen ihottuma on kyllä ilmaantunut lievästi takaisin tänä keväänä käsivarsiin, voi olla koivu, mutta voi olla myös liian suuri työmäärä ja sen tuottama stressi.

Ylipäätään kaikki hengitystieoireet ovat vähentyneet karpatessa, mutta voisiko asiaan vaikuttaa tulehdusta aiheuttavien ruoka-aineiden poistumisen ohella myös rasvanlisäys? Jossain rasvakirjassa taidettiin puhua siitä, miten kroppa tarvitsee sen keuhkoja suojaavan ja kaasujenvaihdon mahdollistavan nesteen valmistukseen kahta eri tyydyttynyttä rasvahappoa. Lisäksi samassa kirjassa oli samasta aiheesta tieto, että ammoisina aikoina kun syötiin reipppaasti eläinrasvaa, keuhkosyöpä oli hyvin harvinainen, vaikka esim. miesväestö poltti kuin korsteenit ja joka paikassa sai tupakoida.

Eli joutuukos lopulta sanomaan, että jos tupakoit, niin syö sitten herranjestas ainakin reippaasti hyviä eläinrasvoja? :shock: :)

Yleisesti ottaen keuhkorustingin olotila on paljon parempi nyt, kun syön paljon rasvaa. Joskus aiemmin piti keväisin hakea reseptitöntä antihistamiiniakin, reseptillisiä en ole onneksi koskaan joutunut syömään.

ViestiLähetetty: 2012-05-21 15:29:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nyt tämän kauha tähän kohtaan.

Mä syön silloin kuin siltä tuntuu - eli sikäli kuuntelen omaa kroppaani = onko nälkä vai ei = pätkistelen parhaimmillani aika pitkäänkin - tännäkin on ns. aamupala vielä syömättä ja suunnittelematta - ja silti olen hengissä ja hyvinkin vielä. Huomisestahan ei voi kukaan vielä tietää. Mitään aikarajoja paastoilussa en käytä, olen niitäkin kokeillut. En laihdu enkä liho. Laihtua pitäisi, ehkä ainakin jonkun mielestä. Kaikki arvot (paitsi ehkä verenpaine) ovat just nyt melkolailla kohdillaan.

Ketjua lukiessani muutamakin asia putkahti mieleni.

Pätkäpaasto sopii joillekin, muttei kaikille - vanha juttu. En ihan suoraan usko hiirikokeisiin, luin kyllä tuon Hesarin jutun, sorry vaan.
Kannattaa siis tsekata jo aiemmin mainitut ketjut aiheesta pätkistely, warrior sun muut: sieltä lötyy kyllä 'käyttäjäkokemuksia' - jos niillä nyt on sitten kauheasti arvoa oman individuaalisen kroppansa kanssa puuhastellessa. :-k

Kaikkien ei kannata pätkistä kokeilla - ja jos kokeilee, niin kuten els totesikin: kannattaa kokeilla varovasti - niinkuin toisinsyöjä(kö) totesikin: omaa olemistaan tunnustellen. Pätkistely on hirveää elämän tuhlausta jos se ei omalle fysiikalle tunnu sopivan - siirtymäkausia ns. normiateriarytmistä en tässä laske mukaan, vieroitusoireet kuuluvat usein asiaan. Vanhojen tottumusten ja tapojen noudattaminen on helpompaa kuin uusien omaksuminen, se on vaan pakko hyväksyä.

Summa summarum: pätkistelen, koskapa se sopii minulle eli mun elämään, syömiseen ja olotilaan.

Ja vielä lisäys: melkein kuin tämän ketjun pitäisi olla taistelutantereella... virkistävää! :D

ViestiLähetetty: 2012-05-21 15:34:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Äh, pitää vaan lanseerata erilaisia pätkistelymuotoja: Minun on aamupätkistely. :D

Englannin kielen sana aamiainen koostuu muuten sanoista break + fast = breakfast eli lopettaa paasto. =)
Vanhahtavaa englantia käyttävässä kirjallisuudessa saattaa isäntä jopa kysyä vieraalta joka saapuu aamutuimaan 'have you already broken your fast?'

ViestiLähetetty: 2012-05-21 15:36:23 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ramadan on yksi varteenotettava hakusana. Sitähän on tutkittu varsin paljon, eräänlaista pätkäpaastoilua sekin. PubMedista tulee noin 1700 osumaa.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2012-05-21 15:56:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuotanoin, Ramadan on oikeaoppisesti sitä, että ei niin syödä kuin juodakaan yhtään mitään kun aurinko on taivaalla.
Onko tahallisella nestevajeen tuottamisella yhdistettynä pätkäpaastoon muka jotain hyviä vaikutuksia? :shock: :roll:

En itse oikein jaksa uskoa, että syömättä + juomatta päivä ja sitten hirveät ja hiilaripitoiset - sitä se meinaan käytännössä se islamilaisen kulttuurin perinneruoka on - mässäjäiset auringonlaskun jälkeen on yhtään kenellekään terveellistä. Nykyään kuulemma tuppaavat jopa lihomaan ramadanin aikana, koska se yösyöminen on niin järjetöntä ja hiilaripitoista. Koko käytännön perusajatus on, että pystyy eläytymään niiden asemaan joilla ei ole ruokaa ja/tai juomaa, ei suinkaan laihdutus tai terveyden kohentaminen.

ViestiLähetetty: 2012-05-21 16:08:06 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Haluatteko nähdä mitä tästä puhuttiin pätkäpaastokokeilua karppilassa alustettaessa.
Joskus on enemmän kuin hauskaa kuunnella ja katsella näitä kommentteja ennen ja nyt :)
Samalla kun vielä selaa noita pätkistelijöiden ketjujen nimiä, näkyy myös mitä sitten tapahtui. Sekä plussina että miinuksina.

linkki aloituskeskusteluun vuodelta 2006 (onko siitä jo niin kauan!?)
viewtopic.php?f=37&t=20576

ViestiLähetetty: 2012-05-21 16:12:32 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minun näkemäni Ramadan-tutkimukset ovat löytäneet hyötyjä. Tarkoitus kai ei ole näännyttää itseään ulkona auringossa?

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 273 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 514 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00