karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-31 21:53:26

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 273 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 514 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-05-21 16:19:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Minun näkemäni Ramadan-tutkimukset ovat löytäneet hyötyjä. Tarkoitus kai ei ole näännyttää itseään ulkona auringossa?

Voihan sitä hyötyä löytyä, jos muutoin kun Ramadanin aikana elintavat ovat VIELÄ epäterveellisemmät, eli Ramadan vähentää vaikka kokonaiskalorimäärää tms. :D Toisaalta sitten kai vaikuttaa sekin mitä sen auringonlaskun jälkeen syödään; varakkaat mässäävät ehkä enemmän ja pieni- ja keskituloiset syövät kohtuullisemmin, jolloin pätkäpaastoetuja voisi hyvinkin tulla. Varakkailla kuitenkin ainakin joissain maissa Ramadan on yhtä juhla-ateriaa, se mässäys vain tapahtuu yöaikaan.

Mutta itselläni kyllä tulee nestevajeesta ihan täällä koto-Suomessa talvisaikaankin aivan hirveä olo ja on vaikea kuvitella että pystyisin olemaan päivän juomatta vettä. Minua siis täysin auringonpaisteen määrästä riippumatta epäilyttää suuresti se, että pätkäpaasto jossa veden juominenkin paastoaikana on kielletty, voisi olla hyväksi ihmiselle. Tai sitten niiden paastottoman ajan elintapojen täytyy vain olla kerta kaikkiaan karmeat...

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2012-05-21 16:29:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

IMHO ramadanilla ei ole mitään tekemistä ns. pätkistelyn kansssa. Paastoaminen islamin lakien mukaan on vain tapa noudattaa uskonnon sääntöjä. Eri asia on tietysti se, jos sillä joku(?) saavuttaa jotain painon/oman hyvinvoinnin/labratulosten kannalta hyvää - enkä jaksa uskoa, että kovin moni siellä miettiikään noita puolia asioista= "kunhan saa vaan ruokaa edes yöaikaan"...! Toivottavasti joku hyötyy ramadanista, koska minusta tuntuu aika typerältä paastota jokun kirjan antamien ohejeiden mukaisesti.

els kirjoitti:
Haluatteko nähdä mitä tästä puhuttiin pätkäpaastokokeilua karppilassa alustettaessa.
Joskus on enemmän kuin hauskaa kuunnella ja katsella näitä kommentteja ennen ja nyt :)
Samalla kun vielä selaa noita pätkistelijöiden ketjujen nimiä, näkyy myös mitä sitten tapahtui. Sekä plussina että miinuksina.

linkki aloituskeskusteluun vuodelta 2006 (onko siitä jo niin kauan!?)
viewtopic.php?f=37&t=20576

Jeps, on siitä kauan! :D kattelin läpi muutaman alkusivun ja pari loppusivuakin... moni on nääntynyt matkan varrella mutta muutamakin vielä polskuttaa pontevasti! =D> :lol:

ViestiLähetetty: 2012-05-21 16:54:13 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Eikö ole samantekevää, paastoaako uskonnnollisista syistä vai muista? Varsinkaan islamissa, eikä ennen kristinuskossakaan, uskonnollisuutta erotettu muusta elämästä.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2012-05-21 16:58:31 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Ei ole samantekevää.

ViestiLähetetty: 2012-05-21 17:04:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nyt olet Mirka aika ootee (niinkuin minäkin äsken) - sorry vaan. Jos aletaan uskonnoista vääntämään, niin silloin voidaan yhtä hyvin kääntää koko keskustelu jossain muussa ketjussa vaikkapa veeteetä ilahduttavan 'karppiuskonnon' suuntaan.

Mirka kirjoitti:
Eikö ole samantekevää, paastoaako uskonnnollisista syistä vai muista?
Mun mielestä ei ole.Vastaukseni perusteluita voit älykkäänä naisena miettiä ihan itsekin - ja niin kai olet tehnytkin?

Uskonnollisuuskin anaitsee ihan oman ketjunsa, tosin ei sen paikka ole karppilassa - tai olen ymmärtänyt karppilan suhteen jotain ihan väärin.

ViestiLähetetty: 2012-05-21 17:42:25 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Siis en ymmärrä. Jos on yli puolet vuorokaudessa paastotilassa ihan mistä syystä tahansa, mitä eroa sillä on insuliinitasoihin tai muihin tulemisiin? Vai ajatteltko nyt sitä, että uskonnollisella aktiivisuudella itsessään on hormonaaliset vaikutuksensa? Ei pois suljettua tietysti sekään. Onhan osoitettu pelkästään ruokarukouksen vaikuttavan postprandiaalisiin hormonitasoihin. Mutta ovatko ramadania noudattavat muslimit välttämättä sen uskonnollisempia kuin warrior-dieettiläiset? Eivät minusta välttämättä, sillä uskonnollisiin tapoihin liittyy usein voimakas yhteisöllinen paine, vaikka olisikin nk. 'maallistunut'. Mutta jos ja kun tutkittavat ovat muslimeita vaiheessa ramadan ja ei-ramadan, niin tuskin uskonnollisuuden aste siitä muuttuu?

ViestiLähetetty: 2012-05-21 18:11:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Jos on yli puolet vuorokaudessa paastotilassa ihan mistä syystä tahansa, mitä eroa sillä on insuliinitasoihin tai muihin tulemisiin?
Ihan varmasti eroa on, jos paastoaa sen ramadanin ajan niinkuin allah ja koraani käskevät. Eri asia on kai sit se, mitä ne arvot itsekullakin näyttävät siiten yhdentoista kuukauden kuluttua uuden ramadanin alkaessa. Kaipa sulta löytyy siihenkin tutkimustietoa.

Perusta se ketju, jossa pohdiskellaan eri uskontojen vaikutusta elimistön ja olemisen tilaan. :D Mä en sinne kommentoi. :lol: Enkä lue ruokarukouksia, osaan syödä ihan itse ilman niitäkin.

ViestiLähetetty: 2012-05-21 18:24:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Ja vielä lisäys: melkein kuin tämän ketjun pitäisi olla taistelutantereella... virkistävää! :D

Tätä mä vähän ihmettelen tässä ketjussa. Kun kirjottipa mitä tahansa omista ajatuksistaan tai kokemuksistaan, niin hattuillaan tai muuten vaan mollataan. Ei kiva.

Aihe olisi kovin mielenkiintoinen, mutta ketjun ilmapiiri mättää. :(

Jos ei muuta keksitä, niin halveerataan niitä, jotka karppaa laihtuakseen. [-X

Tuolla jotkut jutteli noista siitepölyallergioista. Ne saattaa tulla ja mennä elämänvaiheiden aikana ihan ilman mitään kummallisia syitäkin. Mulla tuli ihan yhtäkkiä 11-vuotiaana kauheet allergiat. 8 vuotta vedin yli puolet vuodesta kaiken maailman mömmöjä, suihkeita ja tippoja, ja silti nokka vuosi koko kesän, (inhotti, kun uimarannalakin piit olla nenäliinna mukana). Testattiin silloin erittäin voimakas reaktio kaikille kukkiville puille ja heinille. Sit se allergia vaan loppu. Sen jälkeen on joskus keväisin ollut muutama päivä, että vähän silmissä saattaa tuntua. Omituista. Parempi näin.

.

ViestiLähetetty: 2012-05-21 18:31:50 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Itse kokeilen parhaillaan 16h syömättä. On kuitenkin vain kokeilua. En millään jaksaisi keikauttaa vuorokausirytmiäni enää enempää sekaisin jonkun allahin takia :shock: Ei kuulu mun elämään.

Mä oon jo itseeni saanut paljon terveemmäksi, mutta oon monihyväinen kuin hetulan lehmä ja haluan myös laihtua. Siinä ei liene kellään nokan koputtamista, kun sairaalloisen lihavan BMI-lukemista lähdin. Varmasti tervehdyn lisää myös laihtumisen myötä, vai onko muita mielipiteitä?

Tässä ketjussa on tosiaankin riittävän kärjekästä ilman uskontokortin esiinvetoa. Ja sanoin siis riittävän, en liian. :mrgreen: On mielenkiintoinen aihe.

ViestiLähetetty: 2012-05-21 19:24:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Topikista puheenollen.

Olen aikoinaan paastonnut noin suunnilleen nestepaaston perusohjeiden mukaan (ruokavalionmuutokset ennen/jälkeen paaston, suolihuuhtelut, glauber-suolat sun muut asiaankuuluvat roiskeet...paitsi ei mitään vihannesmehuja vaan silkkaa vettä ja yrttiteetä). Pari kertaa vuodessa alkukeväisin ja sitten syksyllä taas.
Pisimmillään paastosin kai noin 11 päivää kerrallaan. Vaikeinta oli oikeastaan paaston lopettaminen, sillä paastoaminen ei ollut ikinä mulle vaikeaa: ei ollut juurikaan sivuoireita ja mieli ynnä olo keveni kokoajan (jonkin sortin euforia?). Siitä en olisi halunnut luopua mutta luovuin aina kuitenkin. Ehkäpä tuo paastoamisen helppous mun kohdalla selittää sen, että pätkistely ei tuota mulle mitään ongelmia.

Ja laihtuminen sitten noiden paastojen avulla. Yleensä laihduin n. 7-9kg/10pv, useimmat kilot tulivat takaisin sit pikkuhiljaa ns. normiruokailuun palattuani. Aina kuitenkin jäi jotain vähintäänkin mielen takamaisemiin, hivenen tolkkua omiin syömisiin kenties? :-k

ViestiLähetetty: 2012-05-21 19:29:07 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

@ Jojoko. Mulla usein ihan sama fiilis. Minulla nyt ei ainakaan ollut mitään uskontokorttia, siis uskonnot tai uskonnottomuus on mulle kaikki ihan jees. Pohdin vain innovatiivisia hakusanoja löytää aineistoa ketjun tutkimusaiheeseen. Uskonnolla tai ilman, ei PIENINTÄKÄÄN väliä.

ViestiLähetetty: 2012-05-21 19:59:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Täällä lähdettiin kanssa kokeilemaan 16h paastoa :D On sen verran mielenkiintoinen juttu juu, että ei voinut sivuttaa ! Itsellä (ennen tätä kokeilua) paastoa on vähintään tullutkin 13h ja se on toiminut hyvin, mutta pitähään sitä kokeilla :D

ViestiLähetetty: 2012-05-21 20:34:23 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Vielä tuosta ramadanista. :mrgreen: Kun sen Suomeen soveltaminen on haastavaa varsinkin tähän vuodenaikaan. Jos asuisin Utsjoella aurinko laskisi seuraavan kerran joskus heinäkuussa. Ois aika pitkä pätkä.

ViestiLähetetty: 2012-05-21 20:44:03 
Poissa
voipallo
voipallo

Ramadan on hieman erikoinen paasto, koska päivisin ei juoda mitään ja tutut muslimit odottavat ramadanin alkua koska silloin syödään niin hyvin. Muistuttaa kristittyjen joulua.
Juomattomuus on kesällä aikamoinen ongelma, paljon liikkuvat nuoret varsinkin ovat vaarassa vallan kuivua.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2012-05-22 08:15:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

san martino kirjoitti:
"Yleinen hyväksytty totuus on, että rasvainen ruoka lihottaa ja meidän olisi syötävä säännöllisesti koko valveilla olevan aikamme" sanoo Salk Instituutin tutkija Satchidananda Panda.
Tuore hiiritutkimus todistaa kuitenkin toista.....

Hiiret, jotka saivat rasvaista ruokaa(60% rasvaa) taukoamatta 24 tuntia vuorokaudessa lihoivat, mutta toinen hiiriryhmä, joka sai saman rasvaisen kalorimäärän 8 tunnin aikana ja paastosi 16 tuntia, laihtui...
Salk study may offer drug-free intervention to prevent obesity and diabetes

Jospa perusterveelle ei olekkaan niin tärkeää pätkäpaastota? Salk Instituutin tiedotekkin viittaa lääkkeettömään diabeteksen torjuntaan....
Tutkija Pandan kotimaassa (Intia?) kyllä olisi tälle hoitomuodolle hyvät markkinat? Kiinan ohella Intiassa tikittää valtava diabetespommi.

HS: Panda myöntää, että hiirille sopiva "paaston" kesto, 16 tuntia, ei välttämättä suoraan sovellu ihmisille.
Mutta ainakaan kokeilusta ei ole terveyshaittaa, se ei maksa ylimääräistä, ei tarvita laihdutusruokia, asiantuntijakäyntejä tai kalliita lääkkeitä.
Tarvitaan vain kello.
Ja ehkä hieman päättäväisyyttä.

PS. Hindutkin paastoavat....

SANIN LUUPPI

ViestiLähetetty: 2012-05-22 08:47:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Toinen päivä 16 h paastoamisessa: paino - 1,1kg vatsa toimii hienosti, energiataso hyvä, ei nälkää -toisin kun ensimmäisenä päivänä.

Ihan vaan piti kertoman !

ViestiLähetetty: 2012-05-22 10:22:30 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Mulla oli tää aamu tuskaa, koska heräsin jo ennen kuutta. Siitä sinniteltiin yhteentoista syömättä, mutta 1 mukillinen kahvia oli pakko ottaa. En tiiä auttaako tää yhtään mihinkään, mutta katsotaan vielä jonkun aikaa!

ViestiLähetetty: 2012-05-22 10:26:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Konnasintti kirjoitti:
Mulla oli tää aamu tuskaa, koska heräsin jo ennen kuutta. Siitä sinniteltiin yhteentoista syömättä, mutta 1 mukillinen kahvia oli pakko ottaa. En tiiä auttaako tää yhtään mihinkään, mutta katsotaan vielä jonkun aikaa!

No niin muuten. Enpä ole tullut ajatelleeksi tuota aamukahvia. Se kai katkaisee sen paaston. Mä kun oen luullut paastoavani noin 14 - 16 tuntia.

.

ViestiLähetetty: 2012-05-22 10:32:30 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Musta kahvimukillinen on tulkinnanvarainen juttu. Jos siihen lisää maitoa tai kermaa se on ruokaa. Toki pelkässä mustassakin kahvissa on aineita vaikka mitä. Ja vaikutukset? Ilman en kuitenkaan tullut toimeen. Oli ihan mun omaa pohdintaa ja keksintöä yrittää jättää se kahvikin pois aamusta ja vasta päivän ekalla aterialla nauttia sitä. Pussikuurien aikaan kahvi aateltiin vaan kalorittomana juomana. (taas se musta) Silti kahvi vaikuttaa ihmisiin eri tavoin. Esim. joitakin turvottaa jne.

ViestiLähetetty: 2012-05-22 10:51:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

san martino kirjoitti:
san martino kirjoitti:
"Yleinen hyväksytty totuus on, että rasvainen ruoka lihottaa ja meidän olisi syötävä säännöllisesti koko valveilla olevan aikamme" sanoo Salk Instituutin tutkija Satchidananda Panda.
Tuore hiiritutkimus todistaa kuitenkin toista.....

Hiiret, jotka saivat rasvaista ruokaa(60% rasvaa) taukoamatta 24 tuntia vuorokaudessa lihoivat, mutta toinen hiiriryhmä, joka sai saman rasvaisen kalorimäärän 8 tunnin aikana ja paastosi 16 tuntia, laihtui...
Salk study may offer drug-free intervention to prevent obesity and diabetes

Jospa perusterveelle ei olekkaan niin tärkeää pätkäpaastota? Salk Instituutin tiedotekkin viittaa lääkkeettömään diabeteksen torjuntaan....
Tutkija Pandan kotimaassa (Intia?) kyllä olisi tälle hoitomuodolle hyvät markkinat? Kiinan ohella Intiassa tikittää valtava diabetespommi.

HS: Panda myöntää, että hiirille sopiva "paaston" kesto, 16 tuntia, ei välttämättä suoraan sovellu ihmisille.
Mutta ainakaan kokeilusta ei ole terveyshaittaa, se ei maksa ylimääräistä, ei tarvita laihdutusruokia, asiantuntijakäyntejä tai kalliita lääkkeitä.
Tarvitaan vain kello.
Ja ehkä hieman päättäväisyyttä.

PS. Hindutkin paastoavat....

Mitähän tarkoittaa; lääkkeettömään diabeteksen torjuntaan....?
Mulla on "lääkkeetön diabetes", pitäiskö sitä torjua? :lol:

Mietin vaan, että oliskohan se niin, että paasto torjuu diabetestä, mutta ei taida olla niinkään hyvä diabeetikolle. #-o

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 273 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 514 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00