karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-08 20:48:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 626 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 1032 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2013-11-24 16:40:31 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

els kirjoitti:
^^ Missä olemassaolevassa tiedossa on jotain joka vahvistaisi punalihan ongelmallisuuden?
Kaikki mitä siitä on toistaiseksi kerrottu, on ollut (heikkoja) korrelaatioita.
Jos sinulla on näistä tutkimuksista tuota parempaa tietoa, niin tuo se ihmeessä esiin meillekin.

Ja mitä tulee pähkinöihin, niin olettaisin sinun pitävän niitä terveellisinä, kun kerran saat niitä kulutettua jopa kolme kiloa kuussa :)
... ja kun olet sen lisäksi selvästi kiinnostunut "terrveellisistä" ja "epäterveellisistä" ruoka-aineista.

Eiköhän meillä ole nenän edessä ne samat paperit olleet. :) Mielestäni heikosta korrelaatiosta ei voi myöskään vetää sitä johtopäätöstä, että ongelmallisuutta ei ole.

Kolme on muuten varmaan hiukan yläkanttiin, todellinen luku lienee kahden ja kolmen välissä. Joka tapauksessa kuitenkin todella paljon.

Olen kiinnostunut terveellisistä ja epäterveellisistä ruoka-aineista, totta. Syömiset vaikuttavat nähdäkseni todella moneen asiaan ja laadukasta tutkimusta on valitettavasti melko niukasti. Silti itse syön mitä syön puhtaasti siksi, että se on hyvää ja antaa kylläisen ja miellyttävän olon. Syönhän minä sitä punalihaakin, vaikka uskon sen olevan epäterveellisestä ainakin siinä määrin kuin itse sitä syön. Mutta tosiaan, en pidä pähkinöitä ainakaan haitallisina.

ViestiLähetetty: 2013-11-24 16:52:09 
Poissa
voinen
voinen

En tahdo panna sanoja kenenkään suuhun, mutta ymmärsin asian niin, että els:n mielestä punalihan epäterveellisyydestä ei ole näyttöä ja sinun mielestäsi taas on. Mutta missä on se näyttö? Faktaa kehiin, pliis! Ei suinkaan punalihan ja pähkinöiden terveellisyys tai epäterveellisyys ole mikään uskon asia? Vai onko?

Kuuntelen Kroppaa

ViestiLähetetty: 2013-11-24 16:59:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

pönkerö kirjoitti:
En tahdo panna sanoja kenenkään suuhun, mutta ymmärsin asian niin, että els:n mielestä punalihan epäterveellisyydestä ei ole näyttöä ja sinun mielestäsi taas on. Mutta missä on se näyttö? Faktaa kehiin, pliis! Ei suinkaan punalihan ja pähkinöiden terveellisyys tai epäterveellisyys ole mikään uskon asia? Vai onko?

Minun osaltani ymmärrät ainakin oikein. Näyttönä on tuo useissa papereissa ollut korrelaatio. Els ei näytä antavan sille painoarvoa eikä se syy-seuraussuhteesta kerrokaan.

Mutta kuten todettua, mielestäni näiden perusteella ei voi vastaistakaan johtopäätöstä tehdä. Asia on jossain määrin siis epäselvä.

ViestiLähetetty: 2013-11-24 17:07:14 
Poissa
voinen
voinen

Okei, kiitos vastauksesta.

Kuuntelen Kroppaa

ViestiLähetetty: 2013-11-24 17:15:16 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ayahuasca kirjoitti:
Minun osaltani ymmärrät ainakin oikein. Näyttönä on tuo useissa papereissa ollut korrelaatio. Els ei näytä antavan sille painoarvoa eikä se syy-seuraussuhteesta kerrokaan.

Mutta kuten todettua, mielestäni näiden perusteella ei voi vastaistakaan johtopäätöstä tehdä. Asia on jossain määrin siis epäselvä.

Jos et olisi itse tuonut tässä esiin hukkumisia ja jäätelöä, olisin ehkä ymmärtänyt.
Mutta kun juuri sinä sanoit sen tässä tapauksessa (jossa muuten katsottiin elinikää vs. munia ja vielä koko YK'n maakirjon kanssa),
Jos olisit katsonut linkin kokonaan niin olisit ehkä nähnyt nuokin :)

Se, mitä en ymmärrä on, miksi sinulle korrelaatio (heikkokin) yhtäällä on todellista ja toisaalla turhaa tai epäselvää.
Punalihan haittakorrelaatiot on yleensä vielä saatu aikaan vain valikoimalla maat "sopivasti" ja silloinkin kovin lievänä.
(puhumattakaan useista, joissa tilastollinen merkitsevyys on puhdas nolla, vaikka uutisointi onkin kirjoitettu raflaavasti)
Paitsi tietysti, jos punalihan terveellisyys on jotenkin liian vaikeaa niellä :D

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2013-11-24 17:41:13 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

els kirjoitti:
Ayahuasca kirjoitti:

Jos et olisi itse tuonut tässä esiin hukkumisia ja jäätelöä, olisin ehkä ymmärtänyt.
Mutta kun juuri sinä sanoit sen tässä tapauksessa (jossa muuten katsottiin elinikää vs. munia ja vielä koko YK'n maakirjon kanssa),
Jos olisit katsonut linkin kokonaan niin olisit ehkä nähnyt nuokin :)

Se, mitä en ymmärrä on, miksi sinulle korrelaatio (heikkokin) yhtäällä on todellista ja toisaalla turhaa tai epäselvää.
Punalihan haittakorrelaatiot on yleensä vielä saatu aikaan vain valikoimalla maat "sopivasti" ja silloinkin kovin lievänä.
(puhumattakaan useista, joissa tilastollinen merkitsevyys on puhdas nolla, vaikka uutisointi onkin kirjoitettu raflaavasti)
Paitsi tietysti, jos punalihan terveellisyys on jotenkin liian vaikeaa niellä :D

Toistan nyt vielä. Tarkoitukseni oli vain huomauttaa siitä, että yleensä noi korrelaatiojutut lytätään juuri siksi, että ei kerro syy-seuraussuhteesta.

Punalihanhan suhteen nimenomaan olen sitä mieltä, että on epäselvää. Kuitenkin minusta tuntuu olemassa olevan tiedon perusteella, että se on mieluummin epäterveellsitä kuin ei. En pidä asiaa varmana.

Mutta mihin perustuu väitä, että punaliha olisi terveellistä?

ViestiLähetetty: 2013-11-24 17:55:44 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Vaikkapa sen ravintosisältöön.
Muualta kuin elikoista on vaikeaa saada sopivasti kelatoituneita (eli helposti imeytyviä) kivennäisaineita
... puhumattakaan vitamiineista B12 ja K2-MK4. Tai rasvoista CLAta, Tai kollageeni. Tai hemirauta...
Ai niin ja rasvoissa O6/O3 suhde on eläinperäisissä ja varsinkin laiduntavissa hävyttömän hyvä, ja O6 vielä riittävän matala.
Luettelo on pitkä, tässä vaan pari esimerkkiä.

PUnalihaa sanoit joku aika sitten suorastaan pelkääväsi, kahdestikin. Hyvä jos se on enää tuolleen epävarmaa :)

ViestiLähetetty: 2013-11-25 10:43:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Ja mitä tulee pähkinöihin, niin olettaisin sinun pitävän niitä terveellisinä, kun kerran saat niitä kulutettua jopa kolme kiloa kuussa :)
... ja kun olet sen lisäksi selvästi kiinnostunut "terrveellisistä" ja "epäterveellisistä" ruoka-aineista.

Ei kun minä olen se joka niitä vetää 3 kiloa kuussa. :D
Ihan vaan sen verran kuin kroppa haluaa, nykyään sen mielitekoihin voi luottaa aika hyvin.

Lauantaina syötin kavereita luuliemisopalla ja pekaanipähkinäleivällä. Viime viikolla Suomeen vakuumipakattuna saapuneista pekaanipähkinöistä, jotka itse jauhoin pikaleikkurilla puoli tuntia ennen leivontaa, veikkaan että härskiintyminen aika minimissään, ellei sittten uuni tee sitä? Tuli muuten tosi ovela leipä, tummanruskea ja hieman oudosti suklaan makuvivahteita sisältävä, vaihdoin vain reseptiosion mantelileivän ohjeesta mantelijauhon pekaanipähkinäjauhoon. Viisi munaa, puoli litraa juustoraastetta, puoli litraa pekaanipähkinäjauhetta, pari mittalusikkaa soodaa, uuniin leivinpaperille levitettynä 225 astetta, noin vartti. Älyttömän hyvää! Ja oli aterian proteiinikomponentti, koska soppa oli lähinnä kasviskeitto, joka oli vaan tehty luuliemeen jossa oli sitten ehkä jokunen desi sitä taivaallista liha-, rasva-, sidekudos- yms silppua, mitä tulee kun perkaa kaiken syötävän luista irti.

Kauhean nirso olen kyllä pähkinöitteni suhteen, niin lajikkeiden kuin tuoreudenkin - onneksi on oma luottopaikka mistä ostaa varmasti tuoreita. Eivät ota edes kerralla isoja eriä (tuovat itse maahan) juuri härskiintymisasioita ajatellen.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2013-11-25 11:24:00 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Itse asiassa kumpikin teistä kertoi kulutuksekseen 3 kiloa, ja vielä samassa ketjussa.
Tosin herra Aan (tai juuri kenenkään muunkaan suomalaisen) pähkinät eivät taida olla ihan yhtä tuoreita kuin sinun :D

ViestiLähetetty: 2013-11-25 11:53:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aijaa, Ayahuasca myös? Joo, tiedostan hyvän säkäni pähkinöiden suhteen.

Silloin kun ekaa kertaa keksin kokeilla mantelileipää, tein kaupan valmiista mantelijauhosta. Ne maistuivat ihan hyviltä, mutta vatsaan tuli... outo olo. En osaa muutenkaan kuvailla sitä, kun kyse ei ollut vatsavaivoista tms. vaan ihan vaan olo joka oli erilainen kuin yleensä. Lisäksi tuntui, että paino halusi nousemaan nimenomaan vyötärön tienoilta (muutaman kriittisen vaatekappaleen kohdalla sellaisen huomaa heti, vaikkei vaaka mitään näyttänytkään kummallisia). Niinpä lopetinkin mantelileivän tekemisen kokonaan aika lyhyen kokeilun jälkeen. Nyt mietin voisikohan kyse olla siitä että se mantelijauho oli takuuvarmasti härskiä kun oli kaupan valmissellaista. Ehkäpä teen jatkossa lisää pähkinä/mantelileipiä vastajauhetuista jauhoista ja katson mitä tapahtuu. Ainakaan lauantainen mässäys ei tuottanut vatsaan sitä samaa outoa oloa kuin kaupan jauhoista tehty mantelileipä.

Keho on muuttunut karppaamisen myötä niin herkästi itseään ilmaisevaksi, että mukaan on tullut outoja vivahteikkaita tuntemuksia joita on tosi vaikea kuvailla. Kuten vaikka se, että näläntunne tuntuu outona olona niskassa... :shock: :D

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2013-11-25 17:53:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Vaikkapa sen ravintosisältöön.

...josta itse haluaisin nostaa esille erityisesti sinkin. Sinkin puutetta näkee monilla valkoisina läikkinä kynsissä. Itselläni kyseiset läikät pysyvät poissa vain, kun muistan syödä riittävästi punaista lihaa (200 g viikossa nautaa, hirveä tai poroa; raskaus- ja imetysaikana enemmän). Finelin mukaan sinkkiä saisi hyvin myös maksasta, muikusta ja äyriäisistä, mutta koen helpommaksi syödä lihaa, vaikka aina sekään ei onnistu. Finelin linkki: http://www.fineli.fi/topfoods.php?compi ... =m&lang=fi

ViestiLähetetty: 2014-02-01 11:23:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Fogelholm perustelee ravitsemussuositusten kananmunarajoitusta Laatikaisen tuutissa:
Lainaa:
Kananmunarajoitus perustuu siihen, että arviolta ehkä neljänneksellä suomalaisista on Apo E alleeli (geenimuunnos), jonka takia kolesterolin takaisinsäätely toimii huonommin. Jos tätä alleelia ei ole, kananmunia voi syödä vapaammin, eivätkä ne kohota kolesterolia.

Timo Kettunen kommentoi:
Lainaa:
”Kananmunarajoitus perustuu siihen, että arviolta ehkä neljänneksellä suomalaisista on Apo E alleeli (geenimuunnos), jonka takia kolesterolin takaisinsäätely toimii huonommin.”

Arviolta noin 30% suomalaisista on HLA-DQ2 tai HLA-DQ8 jotka ovat erittäin vahvasti kytkeytyneet keliakian esiintymiseen. Keliakia yleistyy koko ajan, puhumattakaan muista gluteeniperäisistä oireista. Silti ei suositella viljoihin mitään rajoitusta. Leipä on edelleen pyhä.

ViestiLähetetty: 2014-02-01 20:01:27 
Poissa
ruutana
ruutana

^Hyvä havainto Kettuselta.

Jotta Fogelholmin perustelu kananmunien rajoitustarpeelle edes kyseisen geenimuunnoksen omaavien suomalaisten kohdalla voitaisiin hyväksyä, tarvittaisiin jotain näyttöä siitä, että ne heikentävät heidän terveyttään. Pelkästään se, että heidän kokonaiskolesterolinsa mahdollisesti nousee, ei riitä perusteluksi.

Lisäksi Fogelholmin olisi pitänyt selkeästi sanoa, ettei hänen suosittelemansa kananmunien syöntirajoitus koske suomalaisten enemmistöä.

ViestiLähetetty: 2014-02-07 22:20:52 
Poissa
ruutana
ruutana

Kris Gunnarsson: Eggs and Cholesterol – How Many Eggs Can You Safely Eat?
Lainaa:
Kaikkien on täysin turvallista syödämunia aina kolmeen kappaleeseen saakka päivässä.

Itse Kris syö 3-6 munaa päivässä.

The New England Journal of Medicine kertoi jo 1991 88-vuotiaasta miehestä, joka söi 25 munaa päivässä ja jonka kolesteroliarvot olivat normaalit:

Normal Plasma Cholesterol in an 88-Year-Old Man Who Eats 25 Eggs a Day — Mechanisms of Adaptation

ViestiLähetetty: 2014-05-07 20:55:50 
Poissa
ruutana
ruutana

Kuva

Kris Gunnars: 10 Proven Health Benefits of Eggs (No. 1 is My Favorite)

ViestiLähetetty: 2014-05-11 20:45:14 
Poissa
ruutana
ruutana

3 yleistä ravintomyyttiä ja totuus (The Voice 1.5.2014)
Lainaa:
Uskomme herkästi asioihin "jotka ovat vain aina olleet niin". Moni esimerkiksi uskoo, että suklaasta saa näppyjä, vaikka niin ei välttämättä ole. Ohessa kolme ravintomyyttiä ja totuus niistä:

1. Kananmunat aiheuttavat sydänsairautta

Kananmunien kolesterolimäärän uskotaan edesauttavan sydänsairauden syntymistä. Monesti kananmunien kulutusta kehotetaankin rajoittamaan, jos on taipuvainen sydänsairauksiin. 1982 tehdyssä tutkimuksessa kuitenkin jo osoitettiin, että kananmunilla ja sydänsairaudella ei ole yhteyttä.

ViestiLähetetty: 2014-06-23 22:28:11 
Poissa
ruutana
ruutana

Kuva

Svenska Ägg -järjestön mukaan ruotsalaiset syövät kymmenen kesäviikon aikana keskimäärin 38 munaa. Määrä on viidenneksen suurempi kuin vuonna 2008.

Andreas Eenfeldt: Svenskar äter allt fler ägg på sommaren

ViestiLähetetty: 2014-06-23 22:51:54 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Eli syövät 3.8 munaa viikossa? Johan mä syön päivässä tuon määrän ja viikossa lähemmäs 30. Mä varmaan kuolen ihan just :roll:

ViestiLähetetty: 2014-09-09 12:44:41 
Poissa
ruutana
ruutana

Joonas Konstig: Mitä sinä sitten syöt?

Lainaa:
Kananmuna on tiivistetty kana, siis niin ravinteikas.

ViestiLähetetty: 2014-10-31 12:50:59 
Poissa
ruutana
ruutana

Kananmunaa voisi tuotekehittää, kertoo Maaseudun Tulevaisuus:

Kalakukko: Onko Suomi liki Natojäsenyyttä kun pommit liikkuu?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 626 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 1032 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00