els kirjoitti:
Ja mitä tulee pähkinöihin, niin olettaisin sinun pitävän niitä terveellisinä, kun kerran saat niitä kulutettua jopa kolme kiloa kuussa

... ja kun olet sen lisäksi selvästi kiinnostunut "terrveellisistä" ja "epäterveellisistä" ruoka-aineista.
Ei kun minä olen se joka niitä vetää 3 kiloa kuussa.
Ihan vaan sen verran kuin kroppa haluaa, nykyään sen mielitekoihin voi luottaa aika hyvin.
Lauantaina syötin kavereita luuliemisopalla ja pekaanipähkinäleivällä. Viime viikolla Suomeen vakuumipakattuna saapuneista pekaanipähkinöistä, jotka itse jauhoin pikaleikkurilla puoli tuntia ennen leivontaa, veikkaan että härskiintyminen aika minimissään, ellei sittten uuni tee sitä? Tuli muuten tosi ovela leipä, tummanruskea ja hieman oudosti suklaan makuvivahteita sisältävä, vaihdoin vain reseptiosion mantelileivän ohjeesta mantelijauhon pekaanipähkinäjauhoon. Viisi munaa, puoli litraa juustoraastetta, puoli litraa pekaanipähkinäjauhetta, pari mittalusikkaa soodaa, uuniin leivinpaperille levitettynä 225 astetta, noin vartti. Älyttömän hyvää! Ja oli aterian proteiinikomponentti, koska soppa oli lähinnä kasviskeitto, joka oli vaan tehty luuliemeen jossa oli sitten ehkä jokunen desi sitä taivaallista liha-, rasva-, sidekudos- yms silppua, mitä tulee kun perkaa kaiken syötävän luista irti.
Kauhean nirso olen kyllä pähkinöitteni suhteen, niin lajikkeiden kuin tuoreudenkin - onneksi on oma luottopaikka mistä ostaa varmasti tuoreita. Eivät ota edes kerralla isoja eriä (tuovat itse maahan) juuri härskiintymisasioita ajatellen.