hoover kirjoitti:
Proteiinien määrästä taidetaan jankata jo monessa ketjussa. Ei täällä karppilassakaan ole yhtä ainoaa oikeaa oppia proteiinien määrästä, joka pitäisi mennä perille. Aloitteleville ei varsinkaan kannata kauhean niukkoja proteiinioppeja iskostaa päähän.
tämä proteiini topic...
kyllä "proteiini oppi" on tarkka.
keskustelua on ja paljon, mutta hyvä on aina muistuttaa uusille...
kaikkia makroja voi muutella aika tavalla ja keho yrittää sopeutua aina tilanteeseen.
terve kehoo yleensä sopeutuu aika hyvin suuriinkiin makro muutoksiin.
mitä tulee pitkä aikaisiin suuriin muutoksiin, se on sitten eri juttu.
hh voi nostaa ja laskea ja rasva voi vieläkin enempi muutella aika huolella.
MUTTA proteiinin muutokset on eri juttu. terveellinen vaihteluväli kun ei ole kovin suuri, sen on oikeastaan aika pieni ja stabiili.
se on rakennusaine etupäässä, sen tarve on aika stabiili kokoajan... koko elinajan.
toki pientä tarve muutosta on nuorilla, vanhoilla, sairailla, toipilailla ja kasvavilla, dietillä.
tarve on laskettu ja siitä ollaan maailmanlaajuisesti yhtä mieltä. (jauho kauppiaat on kyllä eri mieltä)
bb jutuissa tarve on hivenen isompi, mutta ei niin suuri mitä ennen on uumoiltu.
tavan terveen tallaajan ja kuntoilevan/kävelijän/hiihtäjän/istujan jota suurin osa kansasta on, tarve on stabiili.
eli tasainen ja on noin 0,8 g /IBW /vrk:ssa... siis keskiarvo sekaruualla = BV 70.
IBW = ideal body weight = ihannepaino (ei paljoakaan rasvaa)
tämä "nyrkkisääntö" on tosi helppo muistaa laskukaavasta: (on yleensä riittävän tarkka IBW)
oma pituus cm - 100 = IBW
eli jos pituutta on 170 cm niin
170 - 100 = 70 kg on ihannepaino (johon proteiinin tarve lasketaan)
ja kaava
70 x 0,8 = 56 g proteiinia vrk:ssa sekaruualla
proteiinien aminohappo koostumus on erillainen eri ruuilla. (22 erillaista)
arvo sata eli BV 100 on annettu kananmunalle = paras koostumus.
sekaruualla BV on noin 70
BV = Biologic Value.
vilja kasvisruualla BV on 50 tai alhaisempi.
(vilja vegaani siis joutuu syömään proteiinia reilusti enempi kuin 0,8 g /IBW)
Jos kaikki proteiini tulee kananmunasta proteiinin tarve on 0,56 g / IBW / vrk:ssa
eli tässä tapauksessa 0,56 x 70 = 39 g proteiinia vrk:ssa.
joo tuntuu aika vähältä, mutta näin se menee.
mitä tulee "karpin ruokiin" kun mukana on munia, lihaa, kalaa, juustoa on 0,8 g todella täysin riittävä jopa pikkusen ylikin.
tässä yhteydessä pitää ottaa huomioon että tästä määrästä ei ole tarkoitus tehdä glukoosia, eikä se riitä JOS hh on todella liian alhainen.
kun ja JOS karppi vähentää hh liian paljon, joudutaan proteiineistä tekemään glukoosia keholle ja näin proteiinin tarve nousee. mutta tämä ei ole keholle paras mahdollinen toiminta tapa, vaikkakin toimii todella mallikkaasti ja hyvin. (joillekin harvoille ainut ja oikea tapa ruokailla).
tämän takia hoover sanoi: "Aloitteleville ei varsinkaan kannata kauhean niukkoja proteiinioppeja iskostaa päähän" mutta lähtö proteiinin tarve on silti tiedettävä. ja pitää muistaa että karpin BV on liki 90 ja silloin 0,8 g on siinäkin jo yli tarpeen ja ylimäärä varastoidaan aina rasvaksi JOS hh on vähänkään yli tarpeen.
mutta liian suuri proteiini määrä pitkäaikaisesti osalle tuottaa monenlaisia ongelmia, mutta se onkin sitten toisen jutun aihe, mineraali, hormoni, sisäelin ym jutut.
yleensä aina jotain liian paljon tai liian vähän ei ole hyväksi.
mutta proteiinin tarve on aika stabiili ja aika yllättävän vähän grammoissa.
Liian vähän proteiinia ei ole hyväksi sekään, mutta tästä meillä länsimaissa ei todellakaan ole pula, päinvastoin.
tuottaa vaikeuksia olla syömättä liikaa proteiinia.
lyhyesti: proteiini on täysin eri juttu kuin hh ja rasva. proteiinin tarve on aika stabiili ja yllättävän vähäinen.
Joten kyllä terveen kannattaa nauttia kohtuudella proteiinia (niin kuin yllä on laskettu) ja hh sen verren, että proteiineistä ei tarvitse tehdä glukoosia. eli ei liikaa hh vaan sopivasti.
jos laskee lihavaan ylipainoiseen kehoon tarpeen, proteiinia tulee liian paljon. liika proteiini ei ole hyväksi, ei milloinkaan, koska liika on aina liian paljon, kun puhutaan proteiinistä.
painonpudotuksen kannalta liika proteiini on ongelmallinen, siinä missä liika hiilarikin.
Monelle "väärä uskoiselle" karpille, liika proteiinien vähentäminen on avain painonpudotus ongelmiin.

Pappa kirjoitti:
Proteiinin saantisuositus ei ole ns "minimi". ravitsemus suositusten osalta pitääkin olla huolellinen mitä mikin suositusten kohta tarkoittaa. Siellä kun on sekaisin minimiä, suositeltua, sopivaa jne... suositeltua maksimia jne..
Suuressa ihmisjoukossa 0,8g BV70 proteiinia painokiloa kohden kattaa noin 97,5% tarpeen. Tästä on ainakin kymmenet vuodet vallinnut melkoinen tieteellinen konsensus.
WHO "minimi" on muistaakseni 32g "tavikselle" vai olikohan alempikin. Minulla ei ole nyt juuri lähteitä käsillä.
Lähes kaikilla ihmisillä siis 0,8g painokiloa kohden sisältää jo reilusti ns ylimäärää.
Lisäseikkana tässä on vielä se että reilusti eläinvalkuaispainotteinen proteiini nostaa sen ravinnon proteiinin kokonais BV arvon helposti jonnekin 90 - 100 tuntumaan. (kananmuna on sovittu ns referenssiproteiiniksi jonka BV on se 100 johon verrataan.)
Virallinen suositus on 0,56g BV 100 (proteiinin aminohapporofiilin ihmisproteiinirakneteiden aminohappoprofiilin vastaavuus vai miten on voisi helposti ilmaista) proteiinia. Virallinen suositus kuitenkin annetaan väestölle joka "sekasyö". On ajateltu että proteiini olisi virallisterveellisellä sekasyöjällä arvoltaan BV70 ja näin on sitten saatun se suositusarvo 0,8g/kilo. (nämä siis koskevat keskimäärin normalipainoisia tavallisella ihmisen rasitustasolla kattaen normaalit työtehtävät ja vapaa ajan aktiivisuuden.) kasvavilla lapsilla joiden kudokset lisääntyvät on suositus _hivenen_ suurempi.
Proteiinin tarpeesta ihmisellä vallitsee melkoisen laaja konsensus, eikä vähiten siksi että sitä elimistön proteiinitasetta voidaan kohtalaisen hyvin mitata.