Malcolm Kendrick: Although now dead, the Cholesterolosaurus will march onLainaa:
Kuolemastaan huolimatta Kolesterolisaurus tömistää eteenpäin
Meta-analyysi, joka käsitti 530 525 henkilöä, jota rahoitti British Heart Foundation, ja jonka julkaisi Annals of Internal Medicine, tuli tähän johtopäätökseen:
Johtopäätös: Tukimusaineisto ei selvästi tue nykyisiä kardiovaskulaarisia suosituksia, jotka kannustavat kuluttamaan runsaasti monityydyttymättömiä ja vähän tyydyttyneitä rasvahappoja.
Tai, ilmaistakseni asian toisin, ei ole mitään näyttöä siitä, että tyydyttyneen rasvan kulutuksella olisi mitään tekemistä sydäntaudin tai aivohalvauksen kanssa. Jälleen kerran on sanottava: enkös minä sanonut. Kielemme kolme kauneinta sanaa, kun ne pannaan tähän järjestykseen.
Joten syö voita, juo maitoa ja heitä menemään se kammottava sokeria täynnä oleva jogurtti. Mene Ranskaan ja nauti Euoopan eniten tyydyttynyttä rasvaa sisältävästä ruuasta, ja sinäkin voit nauttia ranskalaisesta sydäntaudin esiintyvyydestä. Se on, tietenkin, Euroopan alhaisin.
Mutta mitä tapahtuu nyt? Koko kolesterolihypoteesin rakennelmaahan pitää koossa kaksi linkkiä, kuin ketjussa. Ensimmäinen linkki on se, että tyydyttyneen rasvan kulutus nostaa kolesterolia. Linkki kaksi on, että kohonnut kolesteroli sitten aiheuttaa sydäntaudin.
Lukuisat asiantuntijat ovat havainnollistaneet tämän näin:
A Tyydytynyt rasva (ruokavaliossa) > B (korkea kolesteroli) > C (sydäntauti)
Tämä on kolesterolihypoteesi, tai lipidihypoteesi, ja se on hallinnut läketieteellistä ajattelua viimeiset kuusikymmentä vuotta.
Olen antanut hyvin älykkäiden ihmisten kärsivällisesti selittää itselleni miten tyydyttynyt rasva nostaa kolesterolia. Itse asiasa löydät "todisteita" tästä lähes universaalisti hyväksytystä tosiasiasta kirjaimellisesti tuhansista tutkimuksista. Wikipedia sanoo asiasta näin:
"Tyydyttyneet rasvahapot nostavat sekä HDL- että LDL-kolesterolin määrää."
Okei, sovitaan, että tyydyttyneen rasvan syönti nostaa kolesterolia. Mutta ellei suurempi tyydyttyneen rasvan syönti aiheuta sydäntaudin yleistymistä, niin......siinä tapauksessa nousseella kolesterolilla ei voi olla mitään tekemistä sydäntaudin syyn kanssa. Mietipä vähän aikaa mitä tämä merkitsee.
Joten mitä tapahtuu nyt? Meillä on nyt kolesterolihypoteesi, jolta on juuri ammuttu pää pois. Silti se jatkaa kuljeskelemistaan, tietämättä että se on todellisuudessa kuollut.
Kuten kaikki tietävät, kanalta voi katkaista kaulan ja se lentää silti. Kun olin pikkupoika, minulle kerrottiin että dinosaurusta voisi ampua pään läpi ja se hoippuu jonkin aikaa eteenpäin muun ruumiin ollessa onnellisen tietämätön siitä että se on oikeasti kuollut.
No niin, kolesterolihypoteesi on juuri ammuttu kuoliaaksi, mutta luulen että se jatkaa vuosien ajan raivoamistaan talloen alleen pieniä ihmisiä ennenkuin se lopulta kellahtaa kumoon ja myöntää olevansa kuollut.
Minä kuitenkin sanon, että hyvästi Kolesterolisaurus. Olet nyt kuollut hypoteesi. Olet mennyt luojasi luokse. Et vain tiedä sitä vielä. Koska sinuun uskovat ihmiset eivät ymmärrä mitään logiikan päälle.
edit.reason: typot