on niin hieno, että minun on pakko kopioida se myös tänne.
Valitan, Pronutritionistia en kestä enää lukea (verenapaine nousee), mutta itse Lyonin tutkimuksen olen lukenut. Käytännössä siinä korvattiin teollinen rasva (josta suuri osa oli margariinipohjaista, rasvahapposuhteista päätellen ilmeisesti osittain kovetettua auringonkukka- ja soijaöljyä) uudentyyppisellä, niukempitranssisella rypsärimargariinilla, ja lisättiin kalaa. Ja kun kaikki rasva oli otettava koekeittiöstä, ilmeisesti myös sokerin määrä aleni koehenkilöillä. Tuon rasvan muutoksen näkee (jos jaksaa kaivaa ja laskea) yhdestä pienestä taulukosta, jossa listattiin rasvahappoja ennen ja jälkeen intervention. Siinä tyydyterttyjen rasvojen määrän osuus KASVOI, ei vähentynyt intervention tuloksena, joten uudella margariinilla tuskin korvattiin voita

Ja kyseisen paljastavan taulukon lisäksi tässä voidaan käyttää epäsuoraa todistusaineistoa. Kyseisen Lyonin jälkeen on tehty jo monta tutkimusta, jossa yritettiin nimenomaan ja vain rasvan vaihtoa voista tjsp rypsiksi (ilman kalaa ja ilman älyttömiä vanhan polven teollisuusmargariinen transsimääriä) ja aina niissä on pää tullut vetävän käteen... ja labratulokset suorastaan heikentyneet, sen lisäksi ettei henkiin jäämisen tilastotkaan ole kaunistuneet.
Toistaiseksi tehokkain tapa vähentää teollisuusrasvan haittoja ilman kalalisää on tehty Costa Ricassa - ja jopa isossa, väestönkokoisessa mittakaavassa. Siellä mitattiin (siis labrakokein, ei haastatteluin) infarktin saaneiden ja niille täsmäytetyn infarktittoman verrokkiryhmän rasvahappoprofiili. Ja siellä näkyi, miten teknotranssi jopa viisinkertaisti infarktiriskin siinä missä maitorasva puolitti kyseisen riskin.Ja tälle tehtiin vielä jatkoakin: samoin kuin Suomessa, Costa Ricassakin vähennettiin margariinien transseja viranomaistoimin... ja se kannatti. Muutaman vuoden jälkeen tehdyssä tutkimuksessa transsien määrä oli vähentynyt - kuten myös infarktit.
... joten Costa Rifca käy aika hyvin selittämään myös mitä oikeasti tapahtui Lyonissa ja Pohjois-Karjala projektissa joiden tuloksia ei ole pystytty virallisten selitysten mukaisilla uusinnoilla toistamaan...