karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-15 19:20:35

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 1026 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2014-11-17 15:19:45 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Älkää nyt takertuko epäolennaiseen, ei hän sitä sieni-sanaa pelkää, vaan sitä Sientä. Miltä näyttää kai eniten. Suutuntuma saa oksentamaan (kerran pitsansiivuun eksynyt herkkusienen viipale tosiaan aiheutti tämän). Valmista kefiiriä tai AB-piimää en tarvitse pureskella eikä maistu ruokasieneltä. Jos siellä Kefiirissä kelluisi niitä pikkupalleroita, niin saattaisi antaa ylen. En itsekään halua kuin siivilöityä tavaraa. Enkä mä nyt enempää hänen puolestaan selittele muutenkaan, otetaan erikseen "mikä on sieni"ja ""Ooon miehen sienipelko" -ketjut tätä varten vaikka :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2014-11-17 15:32:38 
Poissa
carb au lait
carb au lait

Minäkin ällöän kefiirin jyväsiä niin,että kyllästyin siihen juttuun,vaikka yritin ja yritin opetella..
Järjellistä selitystä en pysty antamaan ja poistun tästä ketjusta hep!
Kefiirin terveysvaikutukset ja maun allekirjoitan mainioiksi:)

ViestiLähetetty: 2014-11-17 15:38:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Suutuntuma-jutut voivat hyvin olla ihan geneettisiäkin:
Esimerkiksi isä ja minä tykätään epämääräisistä sidekudos- ja läskiretaleista myös - vähän samanlainen suutuntuma itse asiassa kuin sienissäkin, kun taas äiti ja veli ovat aina yökkineet ainakin niitä läski- yms. retaleita, vaikka sieniä kyllä syövätkin.

Että miksipä sitten ei sienien kanssa voisi olla ihan sama juttu.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-11-18 08:57:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^^Hah, kuten meidän perheessä! :lol: Kun ruokana on esim. osso bucoa, niin kummallisesti minulla ja isälläni ei jää lautasen reunalle kuin korkeintaan putkiluun palat, ja nekin tyhjennettyinä luuytimestä, äitini ja veljeni taas löytävät valtaisan kasan kaikkea muka-eisyömäkelpoista. Toisaalta isälleni sienet ovat olleet aina siinä ja siinä, itse olen aina tykännyt. Kefiirinkään kohdalla ei olisi kefiirin klönttisä koostumus tai kefiirisienen hassu olemus voineet vähemmän häiritä. :mrgreen:

Täällä nyt huutelen, että oisiko jollain lahjoittaa kefiirisientä tälle huldahuolettomalle, joka onnistui ensimmäisensä homehduttamaan? Postitse tai miitaten täällä Turun hoodeilla.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2014-11-18 17:29:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos uskallat laittaa yksärinä osoitteen mulle ja ilmoitat, minä päivinä olet kotona, voin postittaa :D olen kokeillut ja on onnistunut.

Kefiirin ällöydestä: kollegan mieheke kielsi kefiiriä muuttamasta heille kotiin, koska ajatus elävästä olennosta maidossa oli liian kuumottava.

Mun muijake ei suostunut alussa katsomaan tai koskemaan purkkiin. Samoin ajatus "olennosta" oudoksutti. Nykyään on ihan koukussa blenderissä sileäksi surautettuun kefiiriin, mieluiten kerman ja mansikan kera. Ja jopa osaa siivilöidä jos olen poissa! Kehitys kehittyy. Mutta klönttejä ei saa vieläkään olla :)

-Terry Pratchett

ViestiLähetetty: 2014-11-18 22:09:46 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

No, niin. Tänään oli sitten ekaa kertaa selvästi sellaista heraa sienen alla. Siivilöity lopputuote oli melko vetistä. Se oli yhden vuorokauden hapattumisen tuote, jonka laitoin vielä lasipurkissa jääkaappiin viilenemään. Katsotaan huomenna, onko se yhtään paksuuntunut. Siihen vetiseenkin kun sekoittaa vähän kermaa, niin varmaan on ihan hyvät cocktailit pöpöjä. :D Tuoksu oli eilisen voimallisen pöhähdyksen jälkeen taas hyvä ja raikas. On tää jännää! :D

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2014-11-19 08:58:27 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Huu! Ekat maistiaiset otettu. Me-le-ko-sen hapanta on. Ja vetistä, mutta kyllä se tästä varmasti vielä paranee, kun päivät kuluu ja kefiiri kunnolla kotiutuu.

ViestiLähetetty: 2014-11-19 09:10:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^^Itselläkin aikoinaan ekoista satseista tuli aika lirua. Myöhemmin koostumus olis sitten sellaista viilimäisen tytisevää, ei tosin samalla tavalla venyvää.

Oma suosikkini kefiiristä on käyttää sitä hera-pirtelöpohjana, marjoja (mustikat suosikki!), loras kermaa ja maustamatonta heraa. Nams! :P

Ja wuhaa, kivat karpit on parhaita! AM:lta odottelen kefiiriä saapuvaksi! \:D/

ViestiLähetetty: 2014-11-19 09:36:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mitä isommaksi itse sieni kasvaa, sen paksumpaa kefiiristä tuntuu tulevan. Minullakin oli alkuaikoina lirua kunnes sieni kasvoi isommaksi - nyt se on semmoinen puolen litran rötkäle ja kefiiri on hyvinkin paksua.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-11-19 10:37:19 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mulla on kans iso se kefiirisieni ja kefiiri on paksua. Mua ei se sieni ällötä. Näyttää vähän raejuustolta se rakenne. Ja mähän oon alkanut välillä syömään sitä sientä kun se kasvaa niin nopeasti isoksi.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2014-11-19 11:17:10 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Mulla tekee myös nopeasti hapanta ja just sellaista heraista kun otan käyttöön jääkaappilomaltaan.
Sitä olen joskus käyttänyt vaikka lettutaikinaan kun tykkään muuten sellaisesta paksummasta enempi. Joskushan se on omaan makuun jopa liiankin paksua, mieluummin kuitenkin juon kuin syön. Mutta blenderillä jos sohaisee tai tekee smoothien marjojen kanssa, niin sittenhän se taas löystyy.

ViestiLähetetty: 2014-11-19 12:00:16 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Kiitti vinkeistä! Iloisesti se tuolla kuplii ja sihisee, ja on kasvanut kovasti jo lauantaista. Varmaan piakkoin piimäkin paksuuntuu. :)

ViestiLähetetty: 2014-11-19 13:29:38 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Sekoitin äsken sitä eilistä luirua kefiiriä kreikkalaiseen jugurttiin, lisäksi puolukoita (että on varmasti riittävän hapanta :mrgreen: ) ja vähän hunajaa. Se nestemäinen litku ei mulla mene muuten alas, mutta haluan ne pöpöt!

ViestiLähetetty: 2014-11-19 18:18:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Siellä se kefiiri ratsastaa jälleen! Tämä on jo toinen siirtokunta, jonka lähetän Turkuun, hassua :)

Muistaakseni alkuaikoina myös valuttelin suodatinpaperissa kefiiristä tuorejuustontapaista. Kannattaa valuttaa kylmässä ellei halua jälkikäymisen hapattavan makua entisestään :whistle:

Kirrimirri, kasvaako sun kefiiri yhtenä isona möykkynä vai rakeina? Minusta kermaisen kefiirin siivilöiminen on hankalaa. Rakeet eivät halua erota kermasta :D Nyt annan punaisen luomumaidon lisäksi vain lorauksen kermaa silloin tällöin, ja sekoitan kermaa vasta valmiiseen kefiriin, oli neoliittista eli ei :)

-Terry Pratchett

ViestiLähetetty: 2014-11-19 20:50:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jepa jee, kohta päästään täälläkin taas kefiröimään! :D

Itse käytän kefiirissä suhdetta 1/4 kermaa ja 3/4 maitoa. Noin ei tule liian paksua, että ei saisi noukittua niitä kefiirirakeita.

ViestiLähetetty: 2014-11-20 10:37:41 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

No nyt! Yhden vuorokauden hapatus, siivilöinti ja yö jääkaapissa, aamulla kerman ja mustikoiden kanssa bamixilla sekaisin- nami!

Näin tämä ei ole yhtään hapanta. Edes makeutusta en kaipaa. Masuun tulee ihana tunne ja kylläinen olo. :smt049

ViestiLähetetty: 2014-11-20 10:42:46 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Tollaisella rytmillä mäkin toimin, illasta iltaan huoneenlämmössä, jääkaappiin ja tavalla tai toisella massuun. Mulla on lasipullo, jossa jääkaapissa säilytän ja sinne usein pohjalle jää sitä vanhempaakin nakkaan uudet päälle, ei tunnu haittaavan ja sekoittuvat siinä kyllä jotenkuten paksuudesta riippuen.

ViestiLähetetty: 2014-11-20 11:02:29 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Ooo ja muutkin: kuinka usein pesette sen jääkaappiastian?

ViestiLähetetty: 2014-11-20 11:09:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

NiilinKaimaani kirjoitti:
Ooo ja muutkin: kuinka usein pesette sen jääkaappiastian?

Vähintään joka toinen kerta mutta useimmiten joka kerta. Tämä johtuu osittain myös siitä että laiskana hapatan kefiiriä isossa purkissa ja saan sitä litran kerrallaan - niinpä hapatan 2 vuorokautta kerrallaan. Happamuus ei tunnu lisääntyvän siitä yhtään, 1 vrk kefiiri on yhtä ärjyn hapanta kuin 2 vrk kefiiri.

Sen sijaan jossain vaiheessa kesää huomasin tämmöisen, kun minulle syntyi kefiiriylijäämää: Kun varastoin kefiiriä jääkaapissa sen happamuus tuntui hieman laantuvan parin-kolmen vuorokauden säilytyksellä, vasta siivilöity tuntui aina vielä hieman happamammalta.

ViestiLähetetty: 2014-11-20 11:22:13 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Mulla on 3 purkkia, joista yksi on pullo ja kaksi leveämpiaukoista purkkia (ehkä litrasia). Yhdessä purkissa tekeytyy kefiiri. Siivilöin siitä kefiirin, siirrän sienen/siemenen uuteen puhtaaseen purkkiin uuden maidon kanssa ja kaadan siivilöidyn valmiin kefiirin pulloon, joka on tai menee jääkaappiin. Eli ne purkit, joissa kefiiri tekeytyy pesen joka kerta (päivittäin), mutta pullon harvemmin, ehkä kerran viikossa. En tiedä saitko tolkkua :mrgreen:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 1026 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00