karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-15 09:27:57

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 18 9 10 11 1226 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Vs: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2014-11-22 09:27:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Oi vitsit kun itseäkin himottaisi tämmötteinen lemmikki! :) Oon vaan ollu huono pitkään elossa mitään mikä ei pidä ääntä itsestään. :S Mutta, olen ollut aika hyvä "uuden vuoden" lupausten kanssa; olen oppinut syömään kalaa ja letittään hiukseni. Ehkä vuosi 2015 voisi olla kefiiri-vuosi. ^^

Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2014-11-22 10:39:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jes, elvytyserä tehty! Hyvässä kunnossa näyti Möykky olevan! \:D/ Hyvin oli maidot ja kermat herottuneet ja tuoksukaan ei ollut kovin hiivainen. Uskalsin siis laittaa ihan juotavaksi tulevan erän keittiön kaappiin tekeytymään. Luomukevytmaitoa (koska lähikaupassa ei ole luomutäysmaitoa ja koska flunssa ja laiskuus, en jaksanut lähteä kauemmas) ja Maitokolmion kuoharia loraus.

Odottavan aika on kovin pitkää... [-o<

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2014-11-22 12:32:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

adamas kirjoitti:
Ehkä vuosi 2015 voisi olla kefiiri-vuosi. ^^

Minulta saa sitten poikasen ihan pyytämällä ja vaivautumalla Sörkän metroaseman tienoille hakemaan sen. Kattavat ohjeet myös sitten yksityisviestillä.

Rakeiden erottumisesta paksusta kefiiristä:
Ei kai kukaan vaan kaada siivilään käynyttä kefiiriä ilman että sekottaa sen ensin erittäin reippaasti? Minun rötkäleeni ainakin päätyy käymisen lopuksi aina yhdeksi kiinteäksi möykyksi, jossa kefiirijyväset ja kaikki maidon kiinteämmät aineet ovat yhtenä tiiviinä möykkynä ja purkin alaosassa on sitten erottuneena lähes kirkasta heraa. Ilman sekoittamista varmaan olisikin sangen vaikeaa saada kefiirijyväset siivilöityä erilleen. Eli reipas sekoitus ennen siivilöintiä auttaa asiaa.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

Viestin otsikko: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2014-11-22 20:24:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä en itse asiassa edes koskaan käyttänyt siivilää, haarukalla noukin vain rakeet pois :) Mä yleensä otin ne pois ennenkuin se heroittui, silloin se ei ole niin paksua vaan ohuempaa. Yleensä yön yli kun oli pöydällä niin aamulla oli mun mielestä valmista. Oon käyttänyt noita ikean isoja laseja ja raakamaitoa tosiaan, isompia määriä en tehnyt kun niin nopsaan valmistui. Mulla meinas kefiirin syöminen ummettaa hyvin äkkiä, kuten muutkin probiootit, joten join vaan reilun desin päivässä itse. Siksi menikin sitten siemen pilalle kun pidin taukoa enkä ollut kunnolla huolehtinut siitä :(

ViestiLähetetty: 2014-11-22 22:43:36 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Tää kefiiri tuntuu sopivan mulle ihan älyttömän hyvin. Elimistö oikein hyrisee tyytyväisyydestä, posket punoittaa, aineenvaihdunta kai toimii paremmin, eikä vatsa ole turvoksissa, niin kuin usein muuten varsinkin iltaisin. Lisäetuna makeaa ei tee lainkaan mieli, lisää kefiiriä kylläkin. Turkkilaiset jää mulla nyt syömättä, kun ne ei enää maistu.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2014-11-23 01:18:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sama kokemus on kefiiristä kuin Niiliksellä. Kroppa tykkäsi ihan huisisti. Nyt kun on hapatettuja juttuja (ja resitenttiä tärkkelystä) mennyt viime aikoina, niin kiusana ollut refluksikin on oireillut huomattavasti vähemmän. Olen nyt voinut syödä pitkästä aikaa esim. puna- ja mustaherukoita ongelmitta.

ViestiLähetetty: 2014-11-23 09:16:56 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Kaimista ja oulista komppaan! Kun otin kefiirin ruokavalioon niin aloin voida vielä paremmin.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2014-11-23 10:23:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä olen aloittanut erinäiset hapatuskokeilut suurin piirtein samoihin aikoihin kun kefiirikin tuli, ja olen voinut selvästi paremmin varmaan molemmista johtuen. Mutta juuri kefiirin kanssa tuli alussa sopeutumisilmiöitä, Kaimaanin päikyssä kerroinkin. Ja vaikken ollut ajatellut, että vatsaa turvottaisi, kefiirin nauttimisen jälkeen ylävatsa on pysynyt lähes kuopalla aterian jälkeenkin. Saan lähteä ulkoruokintaan tai juoda kaljaa jos haen pömpötysefektiä (joo en hae).

Ja jos tuntuu että jokin tauti uhkaa, iso lasi kefiiriä säikyttää sen pois.
Yhtenä erona vaikka hapankaaliin verrattuna on se, että kefiiriä tulee nautittua selvästi isompi määrä kerrallaan.

-Terry Pratchett

ViestiLähetetty: 2014-11-23 12:51:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eka erä kefiiriä maisteltu, ja on kyllä parhautta! Mustikoiden kanssa söin aamisella. Koostumus vähän vielä lirua, mutta eiköhän se tuosta ala paksunemaan, kun kefiiri vahvistuu ja kasvaa. :D

Ja tämähän oli loistoajankohta kefiirille, kun pitäisi päästä tuosta flunssanpoikasesta eroon!

ViestiLähetetty: 2014-11-23 20:18:26 
Poissa
on/off-karppi
on/off-karppi

Se kefiiri siis käyttää sen maidon/kerman laktoosia ruokanaan? Mietin tuossa, että söisiköhän puoliso tuota, mutta hän kun on laktoosi-intolerantikko niin seuraukset vois olla vähä huononlaiset? Entäs semmoinen joka ei tykkää piimästä, että minkälainen se maku lähinnä on?

ViestiLähetetty: 2014-11-23 21:39:40 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Jos ei tykkää piimästä, tuskin tykkää kefiiristä. Mutta sekaisin marjojen kanssa ehkä voisi mennä sellaisellekin jos ei ihan koko hapanmaitoperhettä karsasta.

ViestiLähetetty: 2014-11-23 22:19:16 
Poissa
hihhulikarppi
hihhulikarppi

Itse kutsuisin kefiirin makua hurjan kahden maistamiskerran kokemuksella nestemäiseksi viiliksi. Oman Ooolta tänään saadun kefiirini nimi on muuten Börje Einari. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2014-11-23 23:31:30 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Mun mies inhoaa piimää ja viiliä syvästi, mutta mustikka-kermakefiiristä oppi tykkäämään parissa päivässä. Ainakin tuossa yhdistelmässä mun kefiiri maistuu lähinnä jukurtille, vaikka pelkiltään onkin hurjan hapanta. Tänään jo ukko sanoi, että se loppui kesken, enemmänkin olisi maistunut. :shock: :D :D

ViestiLähetetty: 2014-11-23 23:32:45 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Börje Einari! :lol: :D

ViestiLähetetty: 2014-11-24 09:00:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
adamas kirjoitti:
Ehkä vuosi 2015 voisi olla kefiiri-vuosi. ^^

Minulta saa sitten poikasen ihan pyytämällä ja vaivautumalla Sörkän metroaseman tienoille hakemaan sen. Kattavat ohjeet myös sitten yksityisviestillä.

Loistavaa! Olen varmasti yhteyksissä kun olen asiaan henkisesti orientoitunut. :)

ViestiLähetetty: 2014-11-24 11:04:02 
Poissa
carb au lait
carb au lait

Nöffis,
Börje Einarin sukunimi vois olla erikeepperi?
Kefiiriraati aisti myös liimantuoksua...:-o

ViestiLähetetty: 2014-11-24 11:11:30 
Poissa
hihhulikarppi
hihhulikarppi

jaana k kirjoitti:
Nöffis,
Börje Einarin sukunimi vois olla erikeepperi?
Kefiiriraati aisti myös liimantuoksua...:-o

:smt044 :smt044 :smt044

ViestiLähetetty: 2014-11-24 15:54:18 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

:smt043

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2014-11-27 15:20:44 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jatkojalostatteko te tuota kefiirituotosta eteenpäin? Joku taisi valuttaa tuorejuuston tapaista siitä - mitä se sanoo pieneen suolalisäykseen? Meneekö pilalle? Entä kuivatut yrtit esim. tilli, persilja, ym. Minun sieneni on vielä liian pieni kokeiluun ja menekki jo kefiirille olisi suurempi, mutta tulevaisuutta varten kyselen täällä. :?:

ViestiLähetetty: 2014-11-27 15:32:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En ole kokeillut itse muuta kuin käyttänyt suoraan salaatinkastikkeena ja joskus murentanut sekaan pientä samettikukkaa, jota minulla on pakastimessa (kiitos siitä äidin kasvimaalle). Samettikukka, joka oranssissa versiossa on hieno appelsiinin aromi - mutta ilman makeutta - ainakin sopii hyvin kefiirin sekaan.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 18 9 10 11 1226 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00