karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-11 12:08:43

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-18 14:30:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Iia kirjoitti:
Kuulostaa ihan karmealta tuo proteiinijuoma :shock:

:-k Ei se nyt niin karmeaa ole..........Nuo mansikan makuiset ovat minustakin yleensä kauheita. Jos maitoon sekoittaa, niin kaakao on parasta. Veteen minusta vaniljan makuiset ovat yleensä hyviä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-18 15:23:06 
Poissa
sintti
sintti

Mä en kananmunia jaksa syödä jokapäivä. Ruokaan menee aika paljon rahaa kyllä tällä ruokavaliolla kun inhoan suunnattomasti tonnikalaa.

Mä olen ratkaissut asian ostamalla mitä tahansa lihaa jos on jonkinlaisessa tarjouksessa. Palapaistilihaa taisin viimeks ostaa viimesellä myyntipäivällä. Lillutin sitä kermassa ja hyvää tuli :roll: . Mutta köyhän on pakko yrittää :D
Rehuja syön aikapaljon, sitä kun saa Lidlistä ainakin edukkaasti. Sienessä käyn vielä muutaman kerran ja teen niistä sitten mitä kummallisempia variaatioita.

Kekseliäisyys on se mikä rulettaa, ainoo että ruuat ei ehkä ole mitään makuhermoja kutkuttavia näillä olemattomilla kokkaustaidoilla mutta hyvin ne alas menee.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-18 15:32:47 
Poissa
paleokarppi
paleokarppi

Iia,
viesteistäsi kuultaa läpi hieman se, että karppaamisen aloittaminen taitaa vähän ahdistaa sinua. Ei se mitään, sillä kaikki elämän(tapa)muutokset tuntuvat aluksi hankalilta, kun joutuu miettimään automaatioiksi muuttuneet tavat uudestaan.

Karpatessa tarjoat kropallesi parasta mahdollista ruokaa, muista se. Sen sijaan että ajattelet, että se-ja-se on kiellettyä, ajattele mitä voit karpatessa syödä hyvillä mielin. Esim. koko valtava ja värikäs (keinomakeutettu, värjätty ja maissitärkkelyksellä sakeutettu) jogurttihyllyn tarjonta on poissuljettu, mutta se sijaan voit syödä terveellistä, täysirasvaista, oikeaa jogurttia tuoreiden marjojen kanssa jne. Tutustu karppiresepteihin, se kannattaa!

Kun sinulla ei oikeastaan ole ylipainoa ja kuntoiletkin kunnioitettavan paljon, voit ottaa karppaamisen rennommin kuin ne, jotka laihduttavat aktiivisesti. Karppaminen ja sali muokkaavat kropastasi ensi kesään mennessä ihan eri näköisen - ja oloisen.

Syö vain porkkanoita ja omenoita, mutta älä ihan joka päivä ja mielellään muun ruoan kanssa, ettei tule niitä inhoja nälkäkohtauksia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-18 15:33:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minun vatsavaivat katosivat heti kun jätin nopeat hiilarit pois ruokavaliosta. Mutta vaivat tulevat ihan varmasti takaisin jos erehdyn syömään edes puolikkaan sämpylän, ja kestää koko päivän... Tuskallisia nuo viattomatkin repsahdukset!!! Minulle ei muuten ole todettu keliakiaa, mutta vatsavaivoilleni en ole keksinyt muuta aiheuttajaa kuin viljatuotteet.

Tulipas tuosta mieleen: 10 ranskanperunatikkua sai aikaiseksi valtaisat vatsavaivat, en syö enää yhtäkään... :roll:

Jos punaisesta lihasta ei tykkää niin kannattaa sitten pitäytyä broilerissa, se ei ole kallista ja hurjan helppo tehdä! Tietysti kalapäiviä kannattaisi pitää, minä olen pyrkinyt yhteen kalapäivään viikossa. Yleensä se on purkki tonnikalaa (Sorry Pienetär, delfiinien kohtalo surettaa minuakin mutta inhoan muita purkkikaloja!), silloin tällöin syön appiukon kalastamaa merilohta. Ja tulipas maistettua savustettua siikaa viikonloppuna, se oli yllättävän hyvää vaikka aikaisemmin olen nyrpistellyt nenääni sille.

Seitiä voisi ehkä joskus syödä, saisiko sitä johonkin muuhun muotoon kuin kalatikuiksi??? Maitoon tehty seitikeitto, perunat korvattuna muilla vihanneksilla??? Hmm...

Tarviiko sen kerman olla sitä juuri rasvaisinta tyyppiä ruoanlaitossa? Minä käytän Valion 15-prosenttista, en siksi että se on "kevyttä", vaan se on parhaimman makuista. Jos ruokaan erehtyy laittamaan kuohukermaa, tuntuu siltä että se kerma tarttuu kitalakeen kiinni.

T: Kida

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-18 18:28:22 
Poissa
sintti
sintti

Tytti kirjoitti:
Iia,
viesteistäsi kuultaa läpi hieman se, että karppaamisen aloittaminen taitaa vähän ahdistaa sinua. Ei se mitään, sillä kaikki elämän(tapa)muutokset tuntuvat aluksi hankalilta, kun joutuu miettimään automaatioiksi muuttuneet tavat uudestaan.

Niin, ehkä olet oikeassa. En tiedä onko minusta siihen, että kannan omat eväät kouluun ja joudun joka välissä selittelemään syömisiäni. Olen muutenkin vähän arka, ja kaikki tuollainen on mulle aika vaikeaa. Vaikka eihän sitä tietty noin tarvis ajatella, mutta minkäs teet. Lisäksi mun äiti on oikein kunnon "terveys"intoilija, ja vetää painonhallintaryhmääkin, se saa varmaan hepulin kun kuulee tästä.

Tänään olen jo yrittänyt syödä vähän alakarpimmin (aamupalalla itse kevytmaitoon tehtyä maustamatonta maitohappobakteerijogurttia, vähän puolukkasurvosta ja kourallinen pähkinöitä, lounaaksi kolmen munan munakas voinokareen kans paistettuna, kaks aamupalajuustoa, tomaatti. Iltapäivällä söin 80 g makrillia, kaalta n. 250 g, n. 80 g 10% kadett-juustoa.) Tai ei nyt ehkä kovin järkeviä valintoja ollu mutta kotona ei vielä ollut parempia ruokia. Tuohon mennessä olo oli aika huono, heikotti ja oli koko ajan nälkä. Ajattelin ettei tästä tule mitään ja söin purkillisen rahkaa johon raastoin kaksi pientä omenaa. Johan olo parani! Nyt on tosi hyvä olo eikä nälätäkään vaikka olen ollut syömättä jo nelisen tuntia. Mistä ihmeestä on kyse? Lainasin tänään Heikkilän ekan keittokirjan, ja olen ihan innoissani alkanut lukemaan sitä. Pitäis kai antaa äitillekin luettavaksi :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-18 19:35:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

[quote="IiaNiin, ehkä olet oikeassa. En tiedä onko minusta siihen, että kannan omat eväät kouluun ja joudun joka välissä selittelemään syömisiäni. Olen muutenkin vähän arka, ja kaikki tuollainen on mulle aika vaikeaa. Vaikka eihän sitä tietty noin tarvis ajatella, mutta minkäs teet. :wink:[/quote]

Suomessa aina onnistunut selitys on allergia! Sanot,että olet viljalle allerginen ja ehkä vielä muutamalle muulle ruoka-aineelle, muttet vielä tiedä, mille. Siksi sinun on nyt "pakko" syödä omia (lääkärin määräämiä) eväitä! :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-18 20:19:03 
Poissa
karkkikapara
karkkikapara

Iia kirjoitti:
Tuohon mennessä olo oli aika huono, heikotti ja oli koko ajan nälkä. Ajattelin ettei tästä tule mitään

Monille tulee parina ensimmäisenä päivänä tuollainen olo. Mutta kun tsemppaat alakarppiruokavaliolla muutaman päivän, niin kyllä se olo siitä helpottuu. Itse kärsin myös ennen samanlaisista vatsavaivoista kuin sinä, mutta nekin hävisivät kokonaan ensimmäisen viikon aikana, eivätkä ole tulleet takaisin. Kyllä se siitä lähtee sitten sujumaan, kunhan vain itse uskot siihen mitä teet. Epäileviä kommentteja tulet varmasti syömisistäsi saamaan, mutta jos itsellä on hyvä olo, niin eipä niistä muiden kommenteista viitsi turhan paljon enää välittääkään. Tsemppiä sulle alkuun!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-18 20:28:44 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos teille kannustuksesta! Kyllä tämä tästä. Luin juuri Heikkilän kirjasta, että jotkut ovat saaneet apua fibromyalgia- ja muihin kipuihin. Mun isällä ja tädillä on ko. sairaus, ja epäilen vähän onkohan mullakin. Olen kärsinyt tosi hankalista jalkakivuista jo melkein vuoden, mutta mitään syytä ei ole löytynyt vaikka olen käynyt ortopedilla ja fysiatrian erikoislääkärillä. Jälkimmäinen määräsi magneettikuvaukseen vaikka sanoi ettei sieltäkään todennäköisesti löydy mitään. Jos (ja kun) ei löydy, pitää kuulemma vaan jatkaa elämää ihan normaalisti :( Ihan jo senkin takia aion kokeilla vähähiilarista ruokavaliota, jos on pieninkin toivo että kivut häipyis. Jos jollakulla teistä on kokemusta fibromyalgiasta / oudoista kivuista, kertokaa ihmeessä!

-Iia-

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-18 20:52:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kida hyvä, jos teet seistä kalakeiton, liemeen on lisättävä rutkasti mausteita, muuten se maistuu tiskivedeltä. Seihän itsessään ei maistu oikeastaan miltään. Mutta suht' mukavan sapuskan saat siitä, kun laitat purjopedin päälle seitä, maustat vähän sitruunalla, suolalla ja pippurilla ja kaadat kermaa päälle. Ja uuniin. On muuten hyvää. Mutta jos teet keitoksi, niin sitten kaikki curryt ja muut tujut mausteet mukaan. Eihän sitä muuten syö vanha erkkikään. Tämä nyt olis varmaan kuulunut resepti-osastoon, mutta... :oops:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-18 22:26:01 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Marjatta kirjoitti:
Kida hyvä, jos teet seistä kalakeiton, liemeen on lisättävä rutkasti mausteita, muuten se maistuu tiskivedeltä.

Kaikessa kalakeitossahan liemi on se tärkein ja se pitää keittää kunnon kaloista. Sen jälkeen on ihan sama, mitä kalaa siihen lisäkkeeksi tunkee vai laittaako kalaa ollenkaan, kunhan liemi on hoidettu kunnolla kokoon.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-19 07:24:24 
Poissa
sintti
sintti

Einomies kirjoitti:
Itse olen silti tukkujen hinnoista sitä mieltä, että monet artikkelit saa tavallisten kauppojen tarjouksista paljon tukkua halvemmalla ja näin tukkukaupan ainoa etu jää siihen, että sieltä saa ostaa mahdollisesti suurempia pakkauskokoja, eikä ole mitään ostorajoituksia, toisin kuin tavallisten kauppojen tarjouksissa yleensä. Eikä aina tarvitse kyseessä olla edes tarjoustuote, kun se silti on tukkuhintaa halvempi, joten ei tukkuhintojakaan parana ihan sokkona halvimpina pitää..

Tukkumyynti perustuukin juuri siihen että myydään suuria määriä yrittäjille, jolloin vuositasolla he säästävät sekä aikaa että rahaa verrattuna tavallisiin kauppoihin. Jos on aikaa ja tarvetta pieniin eriin niin totta on että lähikauppojen tarjouksista tuotteita löytää monesti edullisemmin. Tässä onkin kysymyksessä määrä sekä sen määrän hankkimiseen käytetty aika. Tiedän monia pienyrittäjiä jotka hakevat esim. grillimakkaransa lähikaupasta edullisemmin kuin tukuista (ja koska heillä on aikaa juosta näiden tarjousten perässä).

Varmaankin useimmilla meillä on "tuttu" yrittäjä joka lainaa mielellään tukkukorttiaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-19 08:05:35 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Ötökkä kirjoitti:
Tukkumyynti perustuukin juuri siihen että myydään suuria määriä yrittäjille, jolloin vuositasolla he säästävät sekä aikaa että rahaa verrattuna tavallisiin kauppoihin.

Tiedän toki mihin tukkumyynti perustuu ja siksi hieman ihmettelenkin, miksi Pienetär sitä niin "mainostaa". Täällä keskustelevista ihmisistä varmaan harva kuitenkaan on yrittäjä vaan kysymyksessä on lähinnä yksityiseen (ehkä jopa hyvin vähäiseen) käyttöön tulevat tuotteet, jolloin tukusta ostaminen tuskin on kovin kannattavaa vaan halvemmalla suuren osan tuotteista saa muualta. Voihan sitä tietysti joku jotain tuotteita ostaa kotikäyttöönkin trukkilavallisen kerrallaan, jolloin se on varmasti järkevämpi hakea tukusta. :)

Toki ymmärrän, että yrittäjän on helpompi hakea kamansa tukusta kuin juosta eri tarjousten perässä, mutta käsittääkseni tämä juttu ei alunperin mitenkään koskenut yrittäjien tavaranhankintaa.

Ötökkä kirjoitti:
Varmaankin useimmilla meillä on "tuttu" yrittäjä joka lainaa mielellään tukkukorttiaan.

Siksihän minäkin olen joskus tukussa asioinut. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-19 08:43:05 
Poissa
sintti
sintti

Joo saisi häkkikellarikin uuden ulottuvuuden kun olisi lavallinen mantelijauhoja sinne ladottuna :wink:

Itse kuulun niihin "onnellisiin" jotka saavat työnsä puolesta tukkukortin ja vielä 10% alennuksen niistä hinnoista. Tosin aika harvoin tulee vierailtua siitäkin huolimatta. Kaverit sen sijaan repivät minua mukaansa aika useinkin....kivaa olla suosittu :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-19 08:45:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ötökkä kirjoitti:
Joo saisi häkkikellarikin uuden ulottuvuuden kun olisi lavallinen mantelijauhoja sinne ladottuna :wink:

Itse kuulun niihin "onnellisiin" jotka saavat työnsä puolesta tukkukortin ja vielä 10% alennuksen niistä hinnoista. Tosin aika harvoin tulee vierailtua siitäkin huolimatta. Kaverit sen sijaan repivät minua mukaansa aika useinkin....kivaa olla suosittu :lol:

Sitähän minäkin epäilin, kun siellä "mantelijauhotukussa" kävin. Hinnat keskimäärin vähän kalliimmat, kuin Stockan herkussa. Eli alennuksia taitavat niistä hinnoista monet saada.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-19 08:53:29 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Ötökkä kirjoitti:
Itse kuulun niihin "onnellisiin" jotka saavat työnsä puolesta tukkukortin ja vielä 10% alennuksen niistä hinnoista.

Tuollaisella alennuksella loppuhinta alkaakin varmaan jo olla sen verran kohdallaan, että kannattaa jo tukusta hankkia vähempiäkin määriä. :)

Viestin otsikko: Tämä
ViestiLähetetty: 2004-10-19 09:31:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tämä on taas sitä luonnollista eriarvoisuutta... Toiset laihtuu nopeemmin, toisilla on tuttuja, joilla on tukkukortti, toisilla on poikaystävä, toisilla lapsia, toisilla työpaikka jne.... Ei kaikilla....

Eli joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei....

Itse ostin tukusta kilon mantelijauhoa, eli en lavallista. Mutta ostin 10 kiloa juustoa kun kilohinta oli 4,20..... eli hyödyntäkööt ne jotka voivat ja haluavat, ei kai sitä tarvi enempää ruotia???? :?:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-19 09:38:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

[quote="Pienetär"]
Tonnikalaverkot tuhoavat delfiinejä.

Eikös ole näitä delfiinimerkittyjä tonnareita? Miten luotettava se leima on? Ja mitä itseasiassa edes tarkoittaa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-19 20:46:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niin minäkin olen sen ymmärtänyt, että nuo merkit tarkottaisi delfiini ystävällistä pyyntiä, jossa käytetään pienisilmäistä verkkoa sellaista, että delsut ei jää kiinni.
Ja sit puhutaan niistä linnusista jotka kuolee delfiini kalastuksen aikana, mutta se ei kai kuitenkaan koske verkkokalastusta, jota käytetään "purkkitonnikalan" kiinni saamiseen?
Eikös se koske sitä koukkukalastusta jota harjoitetaan, mutta nämä kalat menevät yleensä markkinoille sekä koko kala myyntiin yms.
Kertokaa kernaasti totuus jos joku tietää tarkemmin?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-19 21:01:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ellinoora - menikö se vanha suomalainen sananlasku jotenkin näin:

Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei... :?:
Vai: Se parhaiten nauraa, joka toiselle kuoppaa kaivaa... :?:

(Kyllä on taas niin viisasta, niin viisasta!)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-19 21:06:20 
Poissa
sintti
sintti

Missäköhän nyt on vika kun mulla on ollu koko päivän hirveä nälkä! Vai onko se ihan normaalia näin alussa? Mielestäni oon syöny tosí paljon:

- 9.00 3 kananmunaa, ½ prk tonnikalaa, nokare voita, 2 siivua juustoa

- 12.30 tammenlehväsalaattia, 100 g loimulohta, kurkkua, pienenpieni tomaatti

- 15.30 1 prk rahkaa, vähän reilu ½ prk smetanaa, pari desia mustikoita

- 20.00 puolikas kesäkurpitsa raasteena, 100 g raejuustoa, kananmuna

Nälkä iski melkein heti syönnin jälkeen, kuten eilenkin. Eilen se tosin loppui siihen kun söin rahkan omenan kans. Voisko tästä päätellä että mun pitäis vähän lisätä hiilareita? Proteiinia tuli tänä päivänä kyllä liikaa, mutta kun oli niin nälkä. :roll: Positiivisena asiana pitää mainita, että vatsa ei ole turvottanut yhtään! Ja vaakakin näytti -1,5 kg, johtuu kai turvotuksesta.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00