karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-14 08:11:06

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 111 12 13 14 1526 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2015-03-02 10:11:41 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Ja pitkään kansi kiinni siitä kefiiristä voi tulla hiukan kuin "jaffaa" :mrgreen: Mä tykkään mieluummin ilman kuplia ja pidän keittiöliinaa päällä. Jostain kun kuin, että pitää myös pimeästä, niin on nätisti liinalla peiteltynä, pieni vauva :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2015-03-02 10:14:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vielä yksi kysymys, kun tuo kefiri syö tuota laktoosia, niin ilmeiseti lopputuote on sitten lähes laktoositon?

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2015-03-02 10:22:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^^Kotioloissahan ei tuota laktoosijuttua oikein pysty optimoimaan saati tarkistamaan. Mutta kyllä se varmasti ainakin vähälaktoosista on. Ja muistan lukeneeni, että monet kaupan ei-laktoosittoman tai vähälaktoosiset hapanmaitotuotteet saattavat olla itse asiassa huomattavasti vähälaktoosisempia, mitä pakkauksessa lukee, koska teollisissakaan oloissa maitohappobakteerit eivät toimi joka kerta tismalleen samalla tavalla.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2015-03-02 10:25:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Paras löytämäni kefiirisivusto (englanniksi):
http://users.sa.chariot.net.au/~dna/kefirpage.html

Ja ote sieltä siivilöidyn kefiirin lisäkypsyttämisestä:
"We need to consider looking into another important but overlooked matter. I am referring to the ripening of liquid-kefir. Unique advantages may be gained by ripening strained kefir for several days, before consuming the culture-milk product. Mild ambient temperatures, ranging between 12°C to 22°C [53°F to 71°F] is a good temperature range for ripening kefir. At day 1 to day 2 of ripening, Folacin should increase by some 117% to possibly 125% compared to the amount of folic acid found in the original fresh milk. There are other B group vitamins that increase during ripening, while a few B vitamins are found in slightly less amount, or remain at the same level found in fresh milk. Other benefits of ripening include the reduction of lactose, which is desirable for the low carbohydrate diet, be it for reasons other than Diabetes. Another point to consider is the reduction of milk fat and cholesterol content of milk through the process of ripening."

Tuosta päättelisin että se valmis kefiiri on korkeintaan vähälaktoosista ei suinkaan lähes laktoositonta ja siivilöidyn kefiirin lisäkypsyttely sitten vielä vähentää sitä laktoosia.

Ja sen itse kefiirisienen terveysvaikutuksista todetaan tuolla siis seuraavaa:

"Ingesting kefir grains on a regular basis, as performed by the original masters of kefir, in my opinion, is a must-do if one wishes to gain optimum benefits of the kefir-ritual as a whole. Most research performed to date, which shows much promise, has been performed with actual kefir grains or the polysaccharide Kefiran, which kefir grains produce, consist of and release in the media [extensive research has not been carried out with actual real-kefir]. One cannot ingest kefir grains if one doesn't have kefir grains to begin with, and in order to propagate more grains!

Taking this to another level Initial interest in kefir came about when the famous Russian scientist, Professor Mechnikov learned of the long-life-span that the Caucasian tribes-folk enjoyed. It was believed that kefir was an important link to why these people enjoyed such a long-life-span with little to no disease. Although, if one neglects the fact that the tribe-folk did in fact ingest kefir grains and ripened kefir on a regular basis [as a kefir-ritual in a wholesome state], then AN important ingredient may be missing in the long-life-soup!"

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-03-02 12:22:08 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mulla on kefiiripurkin päällä kansi siinä päällä mutta ei kiinni käännettynä. Minusta on helpointa noin. Miksi sen pitäs olla pimeässä? Nyt vasta kuulen moisesta. Mulla on keittiön pöydällä ihan valossa ja tuottaa hyvin kefiiriä.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2015-03-03 08:15:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kirrimirri kirjoitti:
Mulla on kefiiripurkin päällä kansi siinä päällä mutta ei kiinni käännettynä. Minusta on helpointa noin. Miksi sen pitäs olla pimeässä? Nyt vasta kuulen moisesta. Mulla on keittiön pöydällä ihan valossa ja tuottaa hyvin kefiiriä.

Saattaapi tuottakin. MInä menen vain sillä logiikalla, että
a) hapankaali jne myös käytetään pimeässä
b) aivan alkuperäinen käymisastia kefiirille keski-aasiassa oli NAHKALEILI, eli kun siitä ei valo pääse läpi, niin pimeässähän se käyminen silloin tapahtuu

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-03-03 12:58:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itsekin teen hapatusjutut pääasiassa pimeässä, mutta minua kiinnostaisi, että mikä on se maaginen juttu, miksi niitä ei tulisi tehdä päivänvalossa. :D Öljyjen ja rasvojen kohdalla uv-valo ihan selvästi aiheuttaa hapettumista, mutta mikäs o noiden hapatusjuttujen kanssa?

ViestiLähetetty: 2015-03-03 13:02:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei aavistustakaan miksi. Mutta tuli vielä mieleen, että veljeni ihmetteli minulle miksi hänen sienensä kasvaa niin hitaasti ja kun vähän kyselin niin kävi ilmi että veli piti lasipurkkiaan keittiön työtasolla eli siis valossa. Heti kun hän siirsi sen pimeään, sieni alkoi kasvaa.

Ties mikä siinä nyt sitten on, kefiirisienessähän on 40-60 eri mikrobia, siellä voi sitten olla joukossa joku joka ei tykkää valosta? Mutta se veljeni kefiirikin maistui ihan hyvältä ja kävi ihan hyvin siinä valossa, se sieni vain ei oikein tahtonut kasvaa.

ViestiLähetetty: 2015-03-03 13:07:34 
Poissa
carb au lait
carb au lait

Ai siitä se johtuu..
Mulla oli hyvin hapattava,mutta kitukasvuinen kefiirisieni,lasipurkissa säilytin vitriinikaapissa lasioven takana:)
Hitsi kun alkaa uudestaan kefiirihommat houkutella,kun näitä lukee..

ViestiLähetetty: 2015-03-03 13:54:16 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Aika mainion oloista paksua kefiirikermaa/smetanaa/ranskankermaa -tai miksi sitä haluaakaan kutsua- tuli ihan simppelisti niin, että kahvikupilliseen kuohukermaan (n. 1,5dl varmaan) sekoitin pari rkl valmista kefiiriä. Mua se smetanan kanssa sohlaaminen niiden sieniryppäiden suhteen kun jotenkin ärsyttää, niin näin tuli täydellisen sileää ja ihanan oloista paksua mömmöä helposti ja sen kummemmin siivilöimättä... On nyt ollut vuorokauden pöydällä, olkoon vielä iltaan, niin siirrän jääkaappiin vielä lopputekeytymään.

ViestiLähetetty: 2015-03-03 15:06:29 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Olipas helppoa, Ooo. Testataan tuokin tyyli. :)

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2015-03-03 15:46:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

maistoin tänään kaupan kefiiriä. Ihan hyvää oli.
Mutta tieten oma on paras :D

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2015-03-03 15:56:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eikös se ole lähinnä tuo suora(?) uv-valo, mikä on monellatapaa haitaksi. Tai ainankin jos ei tuhoa, niin heikentää hiivan toimintaa?

Itsekin maistanut tuota kaupan kefiriä ja ensimmäisenä tuli mieleen piimä. Mutta saas nähdä miten eroaa itse tehdystä jahka jo ens viikolla pääsen maistamaan.

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2015-03-03 16:34:13 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Ei aavistustakaan miksi. Mutta tuli vielä mieleen, että veljeni ihmetteli minulle miksi hänen sienensä kasvaa niin hitaasti ja kun vähän kyselin niin kävi ilmi että veli piti lasipurkkiaan keittiön työtasolla eli siis valossa. Heti kun hän siirsi sen pimeään, sieni alkoi kasvaa.

Ties mikä siinä nyt sitten on, kefiirisienessähän on 40-60 eri mikrobia, siellä voi sitten olla joukossa joku joka ei tykkää valosta? Mutta se veljeni kefiirikin maistui ihan hyvältä ja kävi ihan hyvin siinä valossa, se sieni vain ei oikein tahtonut kasvaa.

Mulla kasvaa kyllä vauhdilla mutta voinhan mä huvikseni kokeilla nyt että huomaanko mitä eroa jos panen sen päälle liinan niin että on pimeässä.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2015-03-03 18:43:19 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Mä ompelin mun kefiireille huput. Vähän kuin suuret munanlämmittimet. :smt043

ViestiLähetetty: 2015-03-04 13:51:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja niin lähti tänään osa Möykystä kohti Länsirannikkoa! :D

ViestiLähetetty: 2015-03-04 22:28:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^^Kiitän :) Pääsen minäkin kohta kokeilemaan. :smt026

Pitäneekö siivilöinnin jälkeen vanha astia jotenkin putsata vai uskaltaako uuden tekemisen aloittaa heti samassa?

Ja vielä, riittäneekö tuollainen 0,5l lasipurkki? Entäs valmiin kefiirin säilyttäminen jääkaapissa?

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2015-03-05 06:17:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä viruttelen aina sen astian, koska muuten se kefiiri muodostuu vieläkin nopeammin.
Eli ihan maku asia, ei ole pakko joka kerta puhdistaa.

Aivan alussa kannattaa koska sieni ei toimi vielä kunnolla ja reunoille voi kertyä hapanta maitoa.

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2015-03-05 08:39:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Yufina kirjoitti:
^^Kiitän :) Pääsen minäkin kohta kokeilemaan. :smt026

Hyvä pitää pistää kiertämään! :D

Yufina kirjoitti:
Pitäneekö siivilöinnin jälkeen vanha astia jotenkin putsata vai uskaltaako uuden tekemisen aloittaa heti samassa?

Itsellä on sellainen systeemi, että siivilöin kefiirin jättikokoiseen teemukiin, josta sitten kaadan sen puhtaaseen lasipurkkiin. Sitten pesaisen purtelon, jossa kefiiri on aiemmin ollut ja kefiiri takaisin purteloon ja perään uudet maidot ja kermat. Itse puhdistan makusyistä, koska omaan makuuni 1-1,5 vrk kefiriöitynyt kefiiripiimä on tarpeeksi hapanta. Jos sinne jää jäämiä edellisistä kefiirieristä, niin mausta tulee omaan suuhun vähän turhan hiivainen.

Yufina kirjoitti:
Ja vielä, riittäneekö tuollainen 0,5l lasipurkki? Entäs valmiin kefiirin säilyttäminen jääkaapissa?

Tää kuullostaa ihan hyvältä. Itsellä on 4 lasipurkkia, joiden kanssa sompailen. Usein yhdistän peräkkäisiä kefiirieriä, niin ei ole ärsyttävän montaa purteloa viemässä jääkaapissa tilaa. Itsellä kefiiripiimä ehtii harvemmin seistä kaapissa 3 päivää kauempaa, mutta pisimmillään on ollut varmaan 2 viikkoakin. Pidemmälläkin säilytyksellä on ihan juomakelpoista, mutta maku saattaa olla aika hurja ja piimään kehittyä hiilihappoja. :lol:

Luin jostain blogista (ei hajuakaan mistä) kefiirin "maustamisesta" käyttäen eri hapanmaitotuotteita. Ideana oli siis, että kefiiriä oli kylvetetty vähän eri hapanmaitotuotteissa, ja saatu näin muutettua sitä lopputuotteen makua. Itse ajattelin kokeilla tätä. Oma ikisuosikkijugurtti on bulgarian jugurtti, sen kirpeä hapan maku on vaan parhautta. Nykyisessä kefiirissä ei sinällään ole mitään vikaa, mutta olisihan se hauskaa, jos siihen saisi vähän bulgarian jugurtin makua. En ihan koko Hr. Möykkyä ajatellut tähän kokeeseen uhrata, vaan pienen osan siitä. Raportoin kyllä lopputuloksista. :D

ViestiLähetetty: 2015-03-05 09:11:03 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Minäkin pesen aina purkin. Se on helppo tehdä sillä aikaa kun kefiiri siivilöityy. Sienen yritän pudottaa purkkiin niin ettei laidat sotkeennu ja maitoa lisään sen verran, että sieni peittyy. Mulla on vaihtoehtoisia jääkaappisäilytysastioita ja minäkin laitan uutta vanhan päälle. Joskus vispilöin ne heti sekaisin, joskus vasta ennen juomista.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 111 12 13 14 1526 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00