Diabetes mellitus, tyyppi 2 (harvemmin diabetes insipidus tai diabetes mellitus tyyppi 1), on mahtava rahastuskohde siinä missä monet muutkin ”sairaudet”. Mikäli glukoosihomeostaasi on pettänyt, tai pettämässä, niin tottakai lääkettä pitää syödä, eikä ruokavalioo korjata! Mitä siitä tulisi jos kepulaiset (eli Pekka Puskan puolue) joutuisivat myöntämään GMO:lla tuotetuilla entsyymeillä blendattujen viljojen ja sokerin olevan ihmiselle liiaksi käytettynä pahasta?
Insuliini muuttaa (auttaa muuttamaan) sokerit rasvaksi. Insuliini kasvattaa myös lihasta. Kun insuliinitasot ovat koko ajan koholla, niin eikö tuolloin olisi viisasta bodata? Mömmöjä vetävät bodarit piikittää insuliinia vaikka ovat täysin terveitä (paitsi ehkä päästään). Lihaksethan toimivat glykogeenivarastoina ja enemmän mitokondrioita polttamaan energiaa on varmasti tervetulleita lisiä kelle tahansa ihmiselle.
On surkuhupaisaa lueskelle virallisia ohjeita diabetes kakkosen hoidossa:
Virallisten ohjeiden mukaan ”Liikamäärä rasvakudosta vatsaontelon sisällä ja maksassa on tärkein tyypin 2 diabeteksen aiheuttaja. Vastaavasti tärkein toimenpide diabeteksen hoitamiseksi on laihduttaminen.”
Missään ei kerrota, että laihakin voi saada diabeteksen jos sisuskalut ovat rasvassa (ja NAFLD lähellä). Miten laiha voi laihduttaa? Entäs sitten, kun insuliini auttaa kasvattamaan lihaksia, niin eikös liikunta nosta vain painoa (kun lihaksia tulee lisää)? Eli mitä tekemistä laihduttamisella on koko asiassa jos laihduttamisella tarkoitetaan pelkkää puntariin tuijottamista?
Virallinen ohje sanoo ”Tärkein ruokamuutosten tavoite on ruoan päivittäisen energiamäärän vähentäminen.”
Missään ei puhuta hiilihydraateista eikä ajatella, että mitä pahaa tekee kitudieeteillä treenaaminen keholle – tai kilpirauhaselle. Mikäli energiamäärän vähentäminen olisi ratkaisu, miksi potilaita ei laiteta vesipaastolle kuukausiksi?
Virallinen ohje ”Täysin sokerittomiin tuotteisiin ei tarvitse siirtyä” .. no ei tietenkään, koska eihän sokeri voi insuliinitasoja nostaa

Tällaiset ohjeet pitäisi tallentaa tulevaisuutta ajatellen. Saisivat tulevaisuudessa joko itkeä tai nauraa typeryyksille, joilla pilattiin kokonaisten kansakuntien terveys.
Virallisen ohjeen lähde:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk00775