karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:16:53

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 281 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 111 12 13 14 15 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2015-02-02 09:37:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-01-12 14:24:15
Viestit: 3152
Paikkakunta: Satakunta
els kirjoitti:
Ja IMO voiooli maistuu paremmalta selvästi paremmalta joten... :)


Nyt on ihan pakko sivistää itseäni, mistä tarkalleen tuo sana "voiooli" tulee? Aiolin tiedän, että se on "valkosipulimajooneesi". Onko tuo sitten vai "voimajoneesi"?
Kuitenkin tuo tehdän osittain öliviöljystä ja voisulasta? (Kuten tällääkin on ollut)

_________________
Nature doesn't jump.

Praise the lard!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2015-03-09 00:22:08 
Poissa
Psychokarppi
Psychokarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-06-08 17:01:47
Viestit: 1116
Paikkakunta: Porvoo
Vaihdoin Dijon sinapin Auran vihreään, tuli parempaa!

_________________
Psychobilly is our Life
Let´s wreck, let´s drink
Let´s have dirty nights
We are addicted bone for bone
To the Darkside of Rock n Roll


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2015-03-09 00:31:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-01-12 14:24:15
Viestit: 3152
Paikkakunta: Satakunta
puka80 kirjoitti:
Vaihdoin Dijon sinapin Auran vihreään, tuli parempaa!

Löi hetken tyhjää. :D Mutta itse en ainakaan noihin rypsiöljy sinappeihin halua koskea. :D

_________________
Nature doesn't jump.

Praise the lard!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2015-03-09 14:11:30 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55971
Paikkakunta: Kerava
Mä laitan sinappijauhetta.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2015-03-12 18:15:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2007-01-22 08:45:44
Viestit: 246
Paikkakunta: Lahti
kuin myös sinappijauhetta!

majoneesin-teko huomioita:

sauvasekottimissa on eroja. Itsellä bamix, jolla "majoneesi"terällä (levy, jossa reikiä) tulee kastikemaista. Hienonnusosalla (4-terä) paksumpaa.
Äidin braun-sauvasekoittimella tulee tosi paksua majoneesia kuin kaupasta ostettu.
Ja kun teen sauvasekoittimella kaikki aineet ovat purkissa valmiina öljyä myöten.

Kun teen sähkövatkaimella, teen kuten käsin vatkaten, öljy tipottain . (Edellisillä sivuilla on ohjeistusta).
Sen erotuksen teen että sähkövatkaimen terät sopii juuri sellaseen n. 4 dl korkeahkoon pakasterasiaan ja teen sen suoraan siihen, missä sitten säilön jääkaapissa. En missään isommassa kulhossa välttämättä.

_________________
Luonnonmukaista syömistä!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2015-03-26 20:25:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-01-12 14:24:15
Viestit: 3152
Paikkakunta: Satakunta
Kukaan kokeillut 100% voi versiota? :D

http://food52.com/recipes/23069-brown-butter-mayonnaise

_________________
Nature doesn't jump.

Praise the lard!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2015-03-28 08:29:23 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55971
Paikkakunta: Kerava
Mä oon tehnyt voimajoneesia monta kertaa ihan sillä karppilan perusohjeella majoneesin tekoon mutta laittioliiviöljyn tilalle oon laittanut saman määrän sulat. jäähtynyttä voita. Ensin rakenne vähän löysä mutta jääkaapissa se jähmettyy sopivaksi. Se on nopea surauttaa sauvasekoittimella.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2015-10-01 21:48:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-01-12 14:24:15
Viestit: 3152
Paikkakunta: Satakunta
Tommy Runesson näyttää olevan majoneesin suur kuluttaja. Voi sitä tehdä näinkin: :D

Jotenkin ei vain houkuta sähkövatkaimen käyttö, eikä oikein hyvää öljyä tunnu tähän tarkoitukseen löytyvän. Tiedän että onnistuu oliiviöljyllä ja voilla, mutta silti joku kiikastaa. Kotimaisuus?

EDIT: Mahtaakohan tämä ihan toimia? http://www.cookpigs.com/recipes/homemad ... ayonnaise/

_________________
Nature doesn't jump.

Praise the lard!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2018-02-21 22:14:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Löytyipäs vanha ketju :)

Joskus kannattaa mokata. Vispasin tänään hollandaisen, isä paistoi kuhaa. Keskittyminen herpaantui kun tuli samalla vähän keskusteltua ja niinpä se soosi leikkasi. Meinasin jo vispata koko höskän uuden keltuaisen sekaan, mutta isä sanoi, että

*****
Lainaa:
lisää tippa jääkylmää vettä, ei enempää kuin teelusikallinen, ja vispaa samalla niin perkeleesti


*****
ja sehän toimi. Toimi!
Pappa sanoo että niin toimii, myös majoneesiin ja kaikkiin tällä lailla tehtäviin munajuttuihin. Että enkö tiennyt.

Tuli hyvä hollandaise, ja vastaisuudessa tiedän, mitä kokeilen ensimmäisenä, jos majoneesi juoksettuu :)

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2018-02-21 22:16:16 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15263
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Tarpeellinen vinkki. Mulla kun on majoneesi niin monta kertaa epäonnistunut... ;)

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2018-02-21 22:41:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Arvo Morkkis kirjoitti:
En oo ihan varma ymmärränkö kysymystä, mutta minä olen tehnyt voiolin näin:

Voi kattilaan sulamaan, miedolle lämmölle.

Kulhoon keltuainen/keltuaiset ja mahdolliset etikat/sinapit/chilikastikkeet. Vatkataan vispilällä kunnolla sekaisin.

Sulaa voita aletaan lisätä tippa kerrallaan, sitten ohuena norona, koko ajan vispaten. Minä tiputan/valutan aika korkealta, niin voisula jäähtyy matkalla. Jos on epävarma olo, voi alun ensimmäiset tiputukset ja lirutukset tehdä oliiviöljyllä, kunnes huomaa, että majoneesi lähtee paksuuntumaan.

Jos juoksettuu, aloitetaan alusta yhdellä keltuaisella, jonka sekaan juoksettunut massa vatkataan samaan tapaan kuin öljy tai voisula.

Hienoksi hakatun valkosipulin olen lisännyt viimeisenä. Jos siis aioli-voiolista kyse :)

Sauvasekoittimella en ole koskaan kokeillut voiolia. Oliiviöljymajoneesistakin tulee minusta parempaa käsin vatkaamalla. Eikä kestä kauaa.

Alkoi kiinnostaa majoneesin teko käsin vispaamalla keltuaisista ja voi-oliiviöljymixistä. Olen ostanut Borgesin Extra Light oliiviöljyä tätä varten. Olisikohan voin ja oliiviöljyn suhde 50/50 sopiva vai olisiko hyvä jompaakumpaa olla toista enemmän? Jos siis tarkoitus on maistua ja näyttää enemmän majoneesilta kuin hollandaiselta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2018-02-21 22:56:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
^ Sulla on tarkka maku, en tiedä uskallanko luvata maun suhteen mitään :) Käsin vatkaamisessa on se idea, etteivät oliiviöljyn polyfenolit rikkoudu eikä tule kitkerää makua. Ja sulla on vielä extra light oö. Luulisin, että majoneesimaisemman saat, kun pidät öljyn osuuden suurempana.

Minä olen varmaan edennyt 50-50-suhteisista kokeiluista voivoittoisempaan suuntaan, mutta mitään tarkkaa en osaa käsivaralta tehdystä majoneesista sanoa. Sen tiedän, etteivät vieraat syöjät koskaan valita liian voisesta majoneesista. Toisaalta käytän voimakkaamman makuisia oliiviöljyjä.

Tuossakin ohjeessa olisi varmaan hyvä olla se hiljainen tieto jota en ole tajunnut kirjoittaa ja joka tuli tänään toisaallakin esiin: voi kirkastuu, kun sen sulattaa rauhallisesti, ja hissukseen kaataessa voin hera jää kattilan pohjalle, eikä päädy mukaan ellei halua tietoisesti vähän lisätä nestettä lopputuotteeseen. Siihen heraan jää myös voin suola, tai suurin osa siitä.

Oliiviöljyllä tai voilla ei kummallakaan tule valkoista majoneesia, väri on keltainen, tai vähän vihertävä, riippuen suhteista. Light saattaa olla toinen juttu, en ole koskaan kokeillut, en koskaan muista etsiä sitä kaupasta.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2018-02-22 08:10:21 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Melille: tarkista että tykkäät Borgesin lightin hajusta ennen kuin alat. Tarkkanenäisenä se joko menee sinulle läpi tai sitten ei. Meillä sen käyttö loppui, kun haju ei ollut ihan mitä piti... eikä meillä kummallakaan ole ihan yhtä tarkka kuin sinulla. Mutta joo, se saattoi olla vain huono pullo.

Nykyisin teen majoneesin tai siis voimajoneesin mct-öljyyn. Se on tasan sopivan hajutonta, mautonta ja väritöntä majoneesiin :)

Morkkikselle: kiitos vihjeestä, tuota pitää seuraavan kerran kokeilla o/

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2018-02-22 12:27:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Kiitos Arvo Morkkikselle ja elsille vastauksista. Nyt sitten mietin, pitäisikö vain suosiolla tehdä hollandaisea tai isoäidin kermakastiketta, jos kerran keltuaiskastike nyt kiinnostaisi. En vain ole kokeillut hollandaisen toimivuutta jääkaappikylmänä, ja sen isoäidin kermakastikkeen kokeilemisesta olen tähän mennessä vain tyytynyt haaveilemaan. Olisihan keltuaiskastikkeista lisäksi vielä ainakin bearnaise, mutta se vain ei tällä hetkellä tunnu innostavan.

MCT-öljymajoneesiin en ihastunut enkä jäänyt kaipaamaan, mutta toisaalta se oli sitä kokomunan kanssa bamixoitua pikamajoneesia. Ilman valkuaisia tehtyä MCT-majoneesia en ole kokeillut.

En ole oikeasti koskaan tykännyt minulle tarjotuista majoneeseista missään, mutta jotenkin vain päässä pyörii ajatus, josko kuitenkin jonkinlaisesta itsetehdystä majoneesista pitäisin. Kylmät rasvakastikkeet kun ovat arjessa niin helppoja rasvalisiä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2018-02-22 14:46:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Meillä oli juuri tähdelounas (joka oli mun aamiainen) ja täytyy sanoa, että hollandaise on lämpimänä parempaa. Mutta luulen, että jo huoneenlämpö tekisi eetvarttia, jos siis olisi järki päässä eikä kiire, voisi nostaa soosin etukäteen lämpimään. Sama pätee kyllä voimajoneesiinkin, oliiviöljyhän jähmettyy myös jääkaapissa (ja olenkin ajatellut, että karkean kotitestin oö:n aitoudesta voisi tehdä tyrkkäämällä sen kylmään; jos ei jähmety, on liikaa pufaa ja siis leikattu jollain epäpyhällä. Extravergineydestähän tällä ei pääse selvyyteen. Mutta tätäkään en koskaan muista).

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2018-02-22 15:22:49 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93461
Vanha Kotilieden ohje:

Touloise-Lautrecin perunasalaatti ja siitä kastike: 2-3 kovaksi keitetyn kananmunan keltuaista, 1-2tl sinappia (joka mielellään saa olla ranskalaista, rakuunalla maustettua) suolaa, 1rkl viinietikkaa, 4-5rkl öljyä.

Keltuaiset survotaan hienoksi, sinappi, viinietikka ja suola sekoitetaan joukkoon. Öljy lisätään kuten majoneesia valmistettaessa, ensin varovaisestitipoittain, sitten ohuena nauhana koko ajan sekoittaen. Ainesten on oltava huoneenlämpöisiä ja kulho on hyvä pitää kostutetun liinan päällä, jotta se pysyisi paremmin paikallaan. Valmiin kastikkeen on oltava paksua kuin majoneesi ja hyvin maustettua.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2018-02-22 22:56:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
^ mun on tehnyt mieli vanhanajan sinappikastiketta jo pitkään.

Upposin vanhoihin viesteihin ja tästä ketjusta löytyi tämmöinen:

Lainaa:
Olen lukenut näitä karppaus sivuja ja oon karppaillu viikon, kirjoittamaan en ole vielä uskaltautunut. Mutta nyt on aihe mistä on parissa itse on joskus paininu, pidin espoossa grillikioskia muutaman vuoden:).

Yritin katsoa näiltä sivuilta, että käyttäkö kukaan kermaa näissä majoneeseissa.
Itse kun tein majoneesia esim 1l öljyä, niin vaahdotin 0,5l kuohukermaa ja vatkasin sinne majoneesin kylkeen.

Eihän sinne suhteessa noin paljon tarvi välttämättä sitä kermaa laittaa, mutta kyllä toi kerma parantaa majoneesin makua sairaasti ja aika karppiikin :)

yst.terv. eeberi


En ole kokeillut. Joihinkin juttuihin voisi toimia :-k

Ja onpa ollut kelpo grilli eeberillä :)

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2018-02-23 00:16:57 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93461
Täytyy vain muistaa, ettei se sit säily yhtä hyvin, ainakin niin mulle on aikoinaan opetettu.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2020-11-24 13:36:13 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Arvo Morkkis kirjoitti:
Löytyipäs vanha ketju :)

Joskus kannattaa mokata. Vispasin tänään hollandaisen, isä paistoi kuhaa. Keskittyminen herpaantui kun tuli samalla vähän keskusteltua ja niinpä se soosi leikkasi. Meinasin jo vispata koko höskän uuden keltuaisen sekaan, mutta isä sanoi, että

*****
Lainaa:
lisää tippa jääkylmää vettä, ei enempää kuin teelusikallinen, ja vispaa samalla niin perkeleesti


*****
ja sehän toimi. Toimi!
Pappa sanoo että niin toimii, myös majoneesiin ja kaikkiin tällä lailla tehtäviin munajuttuihin. Että enkö tiennyt.

Tuli hyvä hollandaise, ja vastaisuudessa tiedän, mitä kokeilen ensimmäisenä, jos majoneesi juoksettuu :)

Nosto :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2020-11-24 13:39:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2017-05-21 15:56:52
Viestit: 11549
Paikkakunta: Pieni maalaiskaupunki.
No nyt tietää konstit, kiitos nostosta. :D

_________________
--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*
:smt049 Parempi elämä alkoi 13.1.2017
*Joka haluaa, keksii keinot. Joka ei halua, keksii selitykset.*
--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 281 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 111 12 13 14 15 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)