karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-25 18:21:39

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 626 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 19 10 11 12 1332 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-02-23 12:51:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-01 15:25:41
Viestit: 578
No, sitä enempi vahvistuu käsitys, että statiineihin tai muihinkaan kolesterolia alentavaa ei siis kannata suuhunsa laittaa. Mutta jos kumminkin on niin, että kroppa valmistaa sitä itse sen sijaan, että sitä sais kovinkaan siis ravinnosta, tai että ravinnon kolesteroli ei automaattisesti nosta kropan kolearvoja, niin siis jos kolearvot on kovin matalat, niin miten niitä sais sitten nostettua. Jos meinaan ajattelee tätä riittävää d-vitamiinin muodostusta, niin, eikös silloin kolet pitäisi olla korkeammalla jotta riittävästi d-tä muodostuisi? Ja jos kroppa ei ymmärrä sitä kolea nostaa, siinä tapauksessa lisäd-vitamiini purkista saattais olla paikallaan, ainaskin aikana jolloin ei paidatta pärjää pihalla. Lopputulemana taitaa ollakin kuitenkin, kuten täällä jo monessa yhteydessä on sanottukin, että koholla oleva kolesteroli on siis päin vastoin yleistä käsitystä, vaan hyvä asia. (myös tuon Jurpolukin romantiikkahormonin kannalta...epäilisin, että sitä on jonniinlaista myös naisväellä, jotta ne urospuoliset pysyis tyytyväisinä)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-23 19:05:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-11-24 01:38:52
Viestit: 1595
Toi nyt ei ole paras linkki jos jo on plajon kysymyksiä kun se tuo monta lisää, kommentit varsinkin.

http://thatpaleoguy.com/2012/05/31/high ... iciency-2/

_________________
Just eat a goddamn steak


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-08 12:31:40 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Tosi paljon saa munia syödä ennenkuin saa ns. munapään:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... eTdNbOSeAA


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-19 08:15:59 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Tuore australialaistutkimus puoltaa kananmunien käyttöä myös tyypin 2 diabeetikoiden ruokavaliossa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-19 09:56:50 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Noniin, tuossa se oli jo kaksi munaa päivässä.
Tutun Vähäheikkilää lainaten voisi sanoa että Hyvä alku, sanos äijät toril.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-22 16:52:46 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Salaattiin kannattaa lisätä kananmunaa – uskomaton vaikutus (MTV3 8.4. 2015)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-22 17:48:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-09-13 23:28:05
Viestit: 1329
Kuva

Kysyntä kasvanut??

_________________
http://wainanjutut.blogspot.fi/2015/04/ ... vamme.html


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-22 19:12:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2014-08-23 22:28:39
Viestit: 366
Tähän voisi heittää alatyylisen vitsin kansan kasvaneesta munanhimosta.

_________________
Voi, keltuaiset, eläinrasva. Arjen anarkisti.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-22 19:37:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-12 17:24:12
Viestit: 3176
Jahah, nyt siis kanoilla alkaa YT:t. Tuotanto tuplattava tai muuten teistä tehdään viillokkia! :twisted:

_________________
- Ruisleipä on suomalaisten ravinnon multitabs -


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-28 08:34:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-01-12 14:24:15
Viestit: 3152
Tällaista pelottelua tänään. Sydänliitto on taas päässyt vauhtiin.

http://www.hs.fi/ruoka/a1305950811321?j ... =frontpage

_________________
Nature doesn't jump.

Praise the lard!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-28 16:15:54 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
^Aivan. Helsingin Sanomat tuli tämän kuun alussa julkaisseeksi - ilmeisesti vahingossa - tutkittua (joskin vain epidemiologista) tietoa:

Kananmunien syönti voi laskea kakkostyypin diabeteksen riskiä (HS 2.4. 2015)
Lainaa:
Kananmunia syövillä on pienempi riski sairastua kakkostyypin diabetekseen. Heillä veren glukoosipitoisuus on matalampi.

Tällaiseen tulokseen päädyttiin Itä-Suomen yliopiston tekemässä tutkimuksessa, jonka tulokset julkaistiin arvostetussa American Journal of Clinical Nutrition -tiedelehdessä.

Tutkimuksessa kakkostyypin diabeteksen riski oli noin 37 prosenttia pienempi noin neljä kananmunaa viikossa syövillä verrattuna niihin, jotka söivät noin yhden kananmunan viikossa. Sitä runsaammalla kananmunan syönnillä ei havaittu merkittävää lisähyötyä.
...
Kolesteroli ruokavaliossa on [ravitsemusepidemiologian dosentin Jyrki] Virtasen mukaan saanut pitkälti synninpäästön. Perusterveillä ihmisillä kolesteroli ei näyttäisi olevan yhteydessä suurempaan sydäntautien riskiin.


Imperiumin vastaisku tuli sitten lääketeollisuuden käsikassaran Sydänliiton ravitsemusterapeutin Tuija Pusan MIELIPITEIDEN muodossa tänään:

Ravitsemus­asiantuntija: Kananmunia kannattaa syödä vain muutama viikossa (HS 28.4. 2015)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-05-01 12:16:11 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Kananmunassa lintuinfluenssaviruksen kasvua estävä ominaisuus (Potilaan lääkärilehti 30.4. 2015)

Lainaa:
Kananmunasta on moneksi. Se on ravintoainekoostumukseltaan rikas elintarvike, mutta myös tehokas bioaktiivisten yhdisteiden tuottaja. Filosofian maisteri Jaakko Hiidenhovi havaitsi väitöstutkimuksessaan, että kananmunan valkuaisen ovomusiiniproteiinista on mahdollista tuottaa jakeita, jotka estävät virusten kasvua.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-05-25 10:47:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-01-12 14:24:15
Viestit: 3152
Laskin ravitsemussuosituksista (s. 51) ja omegoissa hyödynsin ranskan suosituksia montako suojaravinnetta tarvitaan yhtä kaloria kohti. Munassa käytin Fineliä. Tyhjistä ei annettu suositusta ja C-vitamiinia munissa ei ole.

Käytin kahta munaa pohjana, mutta perjaatteessa jos söisi pelkkiä munia, niin suojaravinteiden suhteen kävisi näin :D

Kananmuna prosentteina:
Kuva

ON se vaarallista. Toivottavasti kaikki luvut menivät oikein.

_________________
Nature doesn't jump.

Praise the lard!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-05-25 11:18:26 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Melko ravinteikasta. Panee pikkuisen epäilemään Kuopion koulukunnan väitettä, että ilman kokojyvää ihmisen olisi vaikea saada riittävästi kaikkia tarvitsemiaan ravinteita.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-05-25 12:17:35 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Ja täällä uutisoitiin tänään että ruotsalainen pasta sisältää enemmän raskasmetalli kadmiumia kuin italialainen, eniten kokojyväpasta koska kadmiumia on runsaammin viljan kuoriosassa. Kannattaisikohan tutkia muitakin viljatuotteita kuin pastat?
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/mer-kadmium-i-svensk-pasta

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-05-25 22:36:19 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Kuva

The Times kirjoittaa: Saako olla lisää munia? Kolesteroli on nyt OK

Andreas Eefeldt vastaa entiseen tapaansa kysymykseen montako munaa voi syödä päivässä, että 36. Enempää tuskin jaksaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-05-27 07:32:26 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Kananmunat eivät siis enää tapa Amerikassa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-08-26 19:40:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4912
HS munattomalla linjalla
Lainaa:
Maailmalla avataan munaravintoloita – ravitsemusterapeutti rajoittaisi munien syönnin kolmeen viikossa
RUOKA 26.8.2015 11:11
Eeva-Liisa Pere
HELSINGIN SANOMAT

Pelkästään munaruokiin erikoistuneita ravintoloita avataan maailmalla. New Yorkissa ja Lontoossa munaravintoloissa tarjoillaan muun muassa täydellisesti valmistettuja kananmunia Benedictin tapaan. Lontoossa munia voi nauttia vaikkapa Bad Eggiissä, The Good Eggissä tai WingsEggsissä. New Yorkin suosittuja munaravintoloita ovat Egg Shop, Egg ja Egg Restaurant.

Kananmunaa ylistetään hyvien ravintopitoisuuksien ja proteiinipitoisuuden vuoksi ja se on etenkin treenaavien ihmisten lautasella vakioherkku.

Onko muna päässyt terveyspannasta? Saako sitä syödä pitkin viikkoa niin paljon kuin mieli tekee?

Ravitsemusterapeutti Patrik Borg ei anna munille täyttä synninpäästöä. Takavuosien kolesterolivaroittelut voi hänen puolestaan unohtaa, mutta viikoittaista munan syöntiä kannattaa tarkkailla.

"Kaksi, kolme munaa viikossa on sopiva määrä. Kolesteroliarvot kannattaa myös mittauttaa silloin tällöin", Borg sanoo.

Munia on nykyisin tarjolla lukemattomia laatuja. Perinteisten munien lisäksi kuluttaja voi valita esimerkiksi luomu- ja omegamunia tai vapaana kasvaneiden kanojen munia.

Patrik Borgin mielestä ei ole suurta väliä sillä, miten kana on ruokittu.

"Omegamunat saattavat olla vähän muita terveellisempiä, mutta erot ovat hyvin pieniä. Eli ei pidä erehtyä syömään terveellisinä pitämiään munia kaksin käsin, vaan muistaa kohtuus tässäkin asiassa."

Lukijan kommentti:
Lainaa:
Taitaa Borgin suositus kananmunien syönnin suhteen johtua yksinkertaisesti siitä, että totuus kananmunien vaarattomuudesta ei ole vieläkään tavoittanut ravitsemusasioiden "virallista tahoa" suomessa (THL, VRN, Sydänliitto jne.) ja "virallisesti" meille suositellaankin juuri tuota 2-3 muunaa viikossa, vaikkei sille olekaan tieteellistä perustetta. Ja Borg hiihtää perässä kieli ruskeana...

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-08-26 20:30:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-06-10 10:40:31
Viestit: 1205
Lainaa:
Takavuosien kolesterolivaroittelut voi hänen puolestaan unohtaa, mutta viikoittaista munan syöntiä kannattaa tarkkailla.


Mitä ihmettä tämä tarkoittaa?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-09-11 17:43:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
mattila kirjoitti:
Lainaa:
Takavuosien kolesterolivaroittelut voi hänen puolestaan unohtaa, mutta viikoittaista munan syöntiä kannattaa tarkkailla.


Mitä ihmettä tämä tarkoittaa?

Minä ainakin tarkkailen munan syöntiä. Vähintään kolme keltuaista päivässä olisi hyvä saada eli viikossa parikymmentä munaa, kaikkia valkuaisia en syö.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 626 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 19 10 11 12 1332 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)