HS munattomalla linjalla Lainaa:
Maailmalla avataan munaravintoloita – ravitsemusterapeutti rajoittaisi munien syönnin kolmeen viikossa
RUOKA 26.8.2015 11:11
Eeva-Liisa Pere
HELSINGIN SANOMAT
Pelkästään munaruokiin erikoistuneita ravintoloita avataan maailmalla. New Yorkissa ja Lontoossa munaravintoloissa tarjoillaan muun muassa täydellisesti valmistettuja kananmunia Benedictin tapaan. Lontoossa munia voi nauttia vaikkapa Bad Eggiissä, The Good Eggissä tai WingsEggsissä. New Yorkin suosittuja munaravintoloita ovat Egg Shop, Egg ja Egg Restaurant.
Kananmunaa ylistetään hyvien ravintopitoisuuksien ja proteiinipitoisuuden vuoksi ja se on etenkin treenaavien ihmisten lautasella vakioherkku.
Onko muna päässyt terveyspannasta? Saako sitä syödä pitkin viikkoa niin paljon kuin mieli tekee?
Ravitsemusterapeutti Patrik Borg ei anna munille täyttä synninpäästöä. Takavuosien kolesterolivaroittelut voi hänen puolestaan unohtaa, mutta viikoittaista munan syöntiä kannattaa tarkkailla.
"Kaksi, kolme munaa viikossa on sopiva määrä. Kolesteroliarvot kannattaa myös mittauttaa silloin tällöin", Borg sanoo.
Munia on nykyisin tarjolla lukemattomia laatuja. Perinteisten munien lisäksi kuluttaja voi valita esimerkiksi luomu- ja omegamunia tai vapaana kasvaneiden kanojen munia.
Patrik Borgin mielestä ei ole suurta väliä sillä, miten kana on ruokittu.
"Omegamunat saattavat olla vähän muita terveellisempiä, mutta erot ovat hyvin pieniä. Eli ei pidä erehtyä syömään terveellisinä pitämiään munia kaksin käsin, vaan muistaa kohtuus tässäkin asiassa."
Lukijan kommentti:Lainaa:
Taitaa Borgin suositus kananmunien syönnin suhteen johtua yksinkertaisesti siitä, että totuus kananmunien vaarattomuudesta ei ole vieläkään tavoittanut ravitsemusasioiden "virallista tahoa" suomessa (THL, VRN, Sydänliitto jne.) ja "virallisesti" meille suositellaankin juuri tuota 2-3 muunaa viikossa, vaikkei sille olekaan tieteellistä perustetta. Ja Borg hiihtää perässä kieli ruskeana...