karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-13 22:35:41

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 116 17 18 19 2026 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2015-06-08 05:58:03 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mä jo sovin Thilmannin kanssa että tuon hänelle kefiirinsiemenen Sahhen grillille.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2015-06-08 08:08:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Leveles kirjoitti:
minulla on tällä hetkellä niin suuri köntti, että olin juuri suunnitellut heittää siitä puolet roskikseen. Mitenkähän saatais yhteys toisiimme?

Jos vaan yökkimättä pystyy, kannattaa sientä SYÖDÄ, ei suinkaan heittää roskikseen!
Sillä sienellä itsellään on ihan omat terveysvaikutuksensa.
(Itse heittelen ylimääräistä sientä kefiirin sekaan, siinä se menee helposti alas.)

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-06-08 11:40:50 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mä kans välillä syön tuota sientä kefiirin seassa.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2015-06-08 11:48:30 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Mä syötän kanoille nykyisin :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2015-06-08 11:56:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos moisen syöminen itse ei kuvota, saattaisi ylijäämäsienestä olla enemmän iloa itselle, kuin esim. kanoille:
http://users.sa.chariot.net.au/~dna/kef ... ml#kefiran

"Experiments performed with mice [against mice really, if we think about it], revealed kefiran exhibited anti-tumour properties. In these experiments, orally administered kefiran was found to reduce the size of certain tumours, by inducing a specific immune response in mice. Much of this early research was performed in Japan.[3-6]

Recent research evaluated kefir grains induced a systemic anti-inflammatory response in kefir-grain fed rats.[7] The author [Dominic Anfiteatro] initially discovered the anti-inflammatory property of milk kefir-grains, through the implementation of rectal injections [implants] and retention including the ingestion of an adequate amount of kefir grains to successfully correct Ulcerative Colitis in his case [1999]. The anti-inflammatory effect was later investigated and correlated scientifically [Prof. Schneedorf JM. et. al. 2003]. The author has published a web page explaining the protocol implemented to correct Ulcerative Colitis in his case, including other individuals over some years, here.

More recently, the author observed another discovery. The ingestion of 1/3 cup of milk kefir-grains taken daily over 7 days, benefited 3 cases [one being the author] where the individuals suffered from pain associated with Repetitive Strain Injury [RSI] along the outer right arm and upper right shoulder area. The cause was due to excessive use of a computer keyboard and mouse-clicking over some years. These latter findings further suggest the systemic anti-inflammatory property of kefir-grain kefiran. Quite possibly kefiran activity in conjunction with organisms of the grain, encourage a systemic benefit via multiple components or vehicles, rather than the action of a single component.

A study on the effects of kefiran in laboratory rats showed kefiran can significantly suppress increased blood pressure and also reduce serum cholesterol levels in SHRSP/Hos rats, when subjects consumed excessive dietary cholesterol. The study also explains kefiran supplementation had the ability to significantly lower blood glucose in KKAy mice. In addition, the administration of kefiran in constipated SD rats caused an obvious improvement in the levels of faecal moisture content and wet weight of faeces.[8] The latter is obviously useful for correcting constipation."

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-06-08 13:12:12 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Joo, kuvottaa, en pysty. Varmasti ois kaikenlaista hyötyä niinkuin varmaan monesta muustakin raaka-aineesta jota en syö tai joiden olemassaolostakaan en tiedä :mrgreen: Ja mä ajattelen, että olkoon hyväksi kanoille. Ei kai se niillekään pahaa tee. Jospa niiden suolisto tykkäisi, pysyisivät kunnossa ja summa summarum hyödyn jokatapauksessa itsekin. Mieluummin syötän niille kuin laitan kompostiin vaikkei sekään mun sielua liiemmälti hajalle repinyt. Olen ollut hengissä ennen kefiiriäkin, niin en taida nyt sairastua siitä että vain juon sitä, enkä syö.

ViestiLähetetty: 2015-06-08 13:14:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jep, todennäköisesti on hyväksi kanallekin.

Sitäpaitsi saat luultavasti kefiirin seassa kuitenkin semmosia ihan pieniä ja huomaamattomia kefiirinmurusia, jos siivilä ei ole hirveän tiuha.

ViestiLähetetty: 2015-06-08 13:18:03 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Juu, murut ei haittaa lainkaan, mutta isommat glunssit pyörisi suussa ja eivät suostuisi menemään alas. Joskus koitin surauttaa ne sauvallakin sekaan, mut ei. Tieto ehkä riitti, mielikuvakin, ei ollut yhtä hyvää kuin se samettinen perusjuoma.

ViestiLähetetty: 2015-06-22 09:40:38 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Oliko jollain eksaktia tietoa niistä kefiirin bakteereista? Oliko Kaimaanilla linkki tai lista, mitä kaikkia bakteereja siitä on löydetty, mutta onko mitään sellaista tietoa paljonko löytyy esim. per ml?

ViestiLähetetty: 2015-06-22 09:47:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tässa on Kaimaanin aiemmin lähettämä juttu aiheesta:

NiilinKaimaani kirjoitti:
Kiitos, sain hyvin selvää. :D

Olikohan tämä täällä jo? Toisinsyöjän linkistä löytyi, mitä kaikkea hyvyyttä kefiiristä on löydetty. Taitaa olla pikkasen enemmän elämää kuin kaupan hapanmaitotuotteissa... :wink: :

Lainaa:
Microorganisms Found in Different Batches of Milk Kefir-Grains and Kefir

Divided into Four Genus Groups [with revised nomenclature]

LACTOBACILLI

Lactobacillus acidophilus
Lb. brevis [Possibly now Lb. kefiri]
Lb. casei subsp. casei
Lb. casei subsp. rhamnosus
Lb. paracasei subsp. paracasei
Lb. fermentum
Lb. cellobiosus
Lb. delbrueckii subsp. bulgaricus
Lb. delbrueckii subsp. lactis
Lb. fructivorans
Lb. helveticus subsp. lactis
Lb. hilgardii
Lb. helveticus
Lb. kefiri
Lb. kefiranofaciens subsp. kefirgranum
Lb. kefiranofaciens subsp. kefiranofaciens
Lb. parakefiri
Lb. plantarum

STREPTOCOCCI/LACTOCOCCI

Streptococcus thermophilus
St. paracitrovorus^
Lactococcus lactis subsp. lactis
Lc. lactis subsp. lactis biovar. diacetylactis
Lc. lactis subsp. cremoris
Enterococcus durans
Leuconostoc mesenteroides subsp. cremoris
Leuc. mesenteroides subsp. mesenteroides
Leuc. dextranicum ^

YEASTS

Dekkera anomala t/ Brettanomyces anomalus a
Kluyveromyces marxianus t/ Candida kefyr a#
Pichia fermentans t/ C. firmetaria a
Yarrowia lipolytica t/ C. lipolytica a
Debaryomyces hansenii t/ C. famata a#
Deb. [Schwanniomyces] occidentalis
Issatchenkia orientalis t/ C. krusei a
Galactomyces geotrichum t/ Geotrichum candidum a
C. friedrichii
C. rancens
C. tenuis
C. humilis
C. inconspicua
C. maris
Cryptococcus humicolus
Kluyveromyces lactis var. lactis #
Kluyv. bulgaricus
Kluyv. lodderae
Saccharomyces cerevisiae #
Sacc. subsp. torulopsis holmii
Sacc. pastorianus
Sacc. humaticus
Sacc. unisporus
Sacc. exiguus
Sacc. turicensis sp. nov
Torulaspora delbrueckii t
* Zygosaccharomyces rouxii

ACETOBACTER

Acetobacter aceti
Acetobacter rasens

Lähde: http://users.sa.chariot.net.au/~dna/kef ... microflora

ViestiLähetetty: 2015-06-22 11:33:00 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Ja tuollahan ne linin takana sitten pitoisuuksiakin, kiitti etsintätöistä suopursu!

Microbial Composition of Kefir at End of Fermentation [colony forming units/ml] **

Lactococci : 1,000,000,000
Leuconostocs : 100,000,000
Lactobacilli : 5,000,000
Yeast : 1,000,000
Acetobacter : 100,000

ViestiLähetetty: 2015-06-24 10:16:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla ei ole tehnyt kefiiriä sitten ollenkaan mieli pidempään aikaan. Ajatuskin melkein etoo. :? Osan kefiiristä olen laittanut pakkaseen, ja osa on maitosäilytyksessä jääkaapissa.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2015-06-24 10:22:18 
Poissa
carb au lait
carb au lait

mulle kävi aikoinaan kefiirin kanssa sama,alkuun oli ihanaa ja maistui..sirtten vaan vaihtelin maitoa ja kaadoin viemäriin kun ei tehnyt mieli yhtään..pakastin..otin uudestaan käyttöön..lopulta se alkoi tehdä jotain venyvää tuotosta ja helpottuuneena heitin menemään koko höskän..olen julma ihminen
voishan tästä tehdä tulkinnan,että pikkuolioni olivat saaneet kefiiriä kyllikseen..mutta itse luulen että vain kyllästyin siihen puljaukseen ja alkoi kaupantädin jugge houkuttaa enemmän :)

ViestiLähetetty: 2015-06-24 10:35:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jaana k kirjoitti:
mulle kävi aikoinaan kefiirin kanssa sama,alkuun oli ihanaa ja maistui..sirtten vaan vaihtelin maitoa ja kaadoin viemäriin kun ei tehnyt mieli yhtään..pakastin..otin uudestaan käyttöön..lopulta se alkoi tehdä jotain venyvää tuotosta ja helpottuuneena heitin menemään koko höskän..olen julma ihminen
voishan tästä tehdä tulkinnan,että pikkuolioni olivat saaneet kefiiriä kyllikseen..mutta itse luulen että vain kyllästyin siihen puljaukseen ja alkoi kaupantädin jugge houkuttaa enemmän :)

Sen kefiirin kuuluu terveenä tehdä venyviä 'rihmoja,' kyse ei ole pilaantumisesta. Se on terveen kefiirin merkki! Rihmaisuutta ei yleensä näy heti pakastimesta/jääkaapista ottamisen jälkeen, koska kefiirillä kestää vähän aikaa lämpimään pääsyn jälkeen herätä kunnolla, mutta kun sitä on taas jonkin aikaa käyttänyt, niin venyvyys ja rihmaisuus kyllä ilmaantuu ja niin kuuluukin käydä.

Sen luokan venyvyys, joka haittaa siivilöintiä voi puolestaan johtua siitä, että kefiiri on onnellisena ja suvaitsevaisena ottanut mukaan monikulttuuriseen mikrobistoonsa tutun viilimikrobin (lactus filus), mikä tapahtuu yleensä kefiirin omistajan toimesta, kun samaa välinettä käytetään molempiin huuhtomatta välillä. Tästä varoitellaan kefiirin hoito-ohjeissa: Se on ihan yhtä hyvää ja terveellistä sen viilimikrobin kanssa se kefiiri, mutta kun sitten sitä alkaa olla mahdotonta siivilöidä...

Mutta kroppaahan tietysti kannattaa kuunnella, eikä vetää mitää väkisin ei kefiiriäkään. MInä olin AB-piimän suurkuluttaja - litra päivässä - ennen kuin sain kefiirin, eli minun kroppani nyt vaan vaatii jotain maitohapatettua tuonkaltaista ihan joka päivä eikä näytä millään kyllästyvän. Henk.koht mieltymykset ja kropan haluthan varmasti vaikuttavat asiaan.

ViestiLähetetty: 2015-06-24 11:29:37 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Mulla oli kefiiri pakkasessa kahden viikon loman ajan. Sen toipuminen kylmäkäsittelystä kesti monta viikkoa, oikeastaan vasta 20 päivän jälkeen se on nyt alkanut tehdä isoa raetta ja sitä hyvää venyvää rihmastoa. Kefiirin makukin on palannut entiselleen vasta nyt. Sitä ennen se oli superhiivaista.

Minäkin olin ennen AB-piimän suurkuluttaja, entisessä elämässä meni kanssa litra päivässä, karppausaikana vähemmän, mutta säännöllisesti kuitenkin. Multa on umpilisäke poistettu ja bakteerifloora terminoitu vuosikymmenien jatkuvilla antibioottikuureilla, joten tarvitsen ilmeisesti edelleenkin pöpökannan ylläpitoa lähes päivittäin. Kefiiri maistuu edelleen hyvältä, kun olen syönyt Toisinsyöjän kefiirin "pojanpojan" tuotosta viime marraskuusta lähtien. :)

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2015-06-25 10:25:14 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

NiilinKaimaani kirjoitti:
Multa on umpilisäke poistettu ja bakteerifloora terminoitu vuosikymmenien jatkuvilla antibioottikuureilla, joten tarvitsen ilmeisesti edelleenkin pöpökannan ylläpitoa lähes päivittäin. Kefiiri maistuu edelleen hyvältä, kun olen syönyt Toisinsyöjän kefiirin "pojanpojan" tuotosta viime marraskuusta lähtien. :)

Mihin tautiin tarvitaan vuosikymmeniä kestävää antibioottikuuria? :shock:

ViestiLähetetty: 2015-06-25 10:30:57 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Rantaiso, akneen ja kroonisiin virtsatieinfektioihin. Monta vuotta meni pissiittien kanssa niin, että kun yksi antibioottikuuri loppui, niin uusi tulehdus iski. Ja sitten sainkin ylläpitoantibiootit, ns. estolääkitys eli lievä annostus monta kuukautta putkeen. Pääsin kierteestä vasta omin konstein, antibiooteista ja lääkäreistä ei ollut parantamaan sitä vaivaa.

Ja sama aknen kanssa. Kun tilanne paheni heti kuurin jälkeen, määrättiin lopulta jatkuva antibiootti moneksi kuukaudeksi. :roll: Ja tätä ruljanssia kesti noin 20 vuotta. Kyselin apuja lääkäreiltä, mutta eihän heillä ole vastauksia. Itse piti nämäkin ratkaista, että pääsin täyteen lääkkeettömyyteen.

Kefiiri on ollut isoksi avuksi tuosta kaikesta toipuessa.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2015-06-25 11:34:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

NiilinKaimaani, en nyt ainakaan heti löydä vastausta niin laiskuuttani kysyisin sinulta; miten pakkasessa ollut kefiiri-sieni olis heräteltävä, annetaanko olla ensin huoneenlämmössä sulaamassa vai kuinka?

Nyt iski kefiirintarve.

ViestiLähetetty: 2015-06-25 11:39:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vastaanpa, kun tämän huomasin: Sulatetaan tosiaan siis huoneenlämmössä ja sitten maitoon, ei sen kummempaa. Siltä sitten vaan kestää vähän aikaa päästä vauhtiin. Jo heti ensimmäinen satsi mitä tein oli huomattavan hapanta, mutta se oli vähän lirua eikä venyillyt kuten enemmän hereillä olevan sienen tekemä kefiiri.

ViestiLähetetty: 2015-06-25 15:37:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos vastauksesta Toisinsyöjä :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 116 17 18 19 2026 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00