mattila kirjoitti:
Valtaoja on sinänsä ihan oikeassa: huuhaa-muodit ovat aina ohimeneviä. Rokotevastaisuus sinällään tullee jäämään marginaali-ilmiöksi, sillä esimerkiksi koko väestöä koskevat, vuosikymmeniä testatut rokotteet ovat osoittaneet tehonsa. Sen sijaan kyseinen liike tulee vähän hillitsemään pahimpien rodunjalostajien intoa työntää mitä tahansa piikkiä joka lapsen perseeseen kunnolla testaamatta, mikä on vain hyvä asia. Primum non nocere.
Luulen kyllä, että rokotevastaisuus on nyt pinnalla osin senkin takia, että toisilla humanitaarista apua saavilla alueilla islamistit levittävät huhuja siitä miten rokotteet ovat perkeleestä - tai ainakin hallituksen salaliitto tms. - ja sitten kun sitä samaa väkeä muuttaa tänne, niin ne sitten näkyvät tilastoissakin jonkinlaisena kasvuna. Vähän sama juttu kuin rasististen rikosten määrä kasvaa osin myös toistensa kimpussa olevien maahanmuuttajien vuoksi.
Osin tietysti kaikkien influenssarokotusten ja vesirokkorokotteiden väliinjättäminen on tietysti sekin sitä mediassa näkyvää rokotevastaisuutta.
mattila kirjoitti:
Sama koskee karppausta: tiukka karppi jää aina muoti-ilmiöksi. Eihän se virallisterveellinen ruokavaliokaan täysin kulinaarisia arvoja tuhonnut, vaikka yritys oli kyllä kova, todella kova. Se on kuitenkin aivan varmaa, että luonnollisten rasvojen suosio tulee kasvamaan valtavasti, ja samalla sokerin ja viljojen suosio tulee kärsimään. Miksi kukaan söisi jotain täyspaskaa paahtoleipää oksettavalla kissanrasvalla aamiaiseksi, jos todetaan sen yksiselitteisesti olevan epäterveellisempää kuin munien ja pekonin? Tai terveyshörhöt syövät ehkä luonnonjugurttia ja pähkinärouhetta sen sijaan, että söisivät rasvatonta jugurttia ja sokerista (tuli se 70% sokeria sitten sokerista tai kuivatuista marjoista) mysliä.
Älä huijaa; ei se rasva kissallekaan kelpaa. Kissoista tehty rasva taas voisi eläinrasvana ollakin ihan jees.
"Tiukka" karppi tulee varmasti pysymään
laihdutusruokavaliona vaikka rasvojen suosio (hiilihydraattien kustannuksella) kasvaisikin jopa dramaattisesti.
mattila kirjoitti:
Valtaojan omalla alalla taitaa olla niin, että todistusaineisto on hieman vähemmän kyseenalaista kuin terveys- ja lääketieteessä, ja myöskin taloudelliset intressit ovat selvästi pienempiä (tai ainakin niin, ettei joka ainoa tutkimus olisi hyödyllinen yksille ja haitallinen toisille). Siksi se varmaan uskoo tuon, en nimittäin usko Valtaojan lukeneen esimerkiksi GCBC:tä.
Taloudelliset intressit ovat toki toiset. Fysiikka/tekniikka -alalla uudet havainnot/innovaatiot johtavat hyvin nopeasti uusiin tuotteisiin, joten vanhassa paradigmassa paikalleen polkemaan jäänyt häviää kilpailijan saaman edun vuoksi kartalta hyvin nopeasti.
Tosiasiassahan kilpailun puute vaivaa ravinto/terveysalaa. Siinä missä tekniikkaa on vienyt eteenpäin yritysten välinen kilpailu ja kilpavarustelu sotaa ajatellen, terveysalalla on keskitytty pönkittämään vanhan kaartin asemia ja välttämään kilpailua kuin ruttoa. Jos joidenkin valtioiden välille syttyisi kilpailua terveemmästä kansasta, lääkityimmän sijasta, alkaisi jo oikeasti tapahtumaankin jotain.