karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:51:46

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 433 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 522 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-02-27 11:19:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
Valtsun terveysblogi - Antti Heikkilä ja loputtomat asiavirheet

Hei, tein aiheesta keskustelunavauksen sivustomme FB-ryhmään näillä saatesanoilla:
Lainaa:
Nostan uudessa kirjoituksessani esille lääkäri Antti Heikkilän kirjoitusten varjopuolia: toistuvat asiavirheet, solvaukset ja sensuuri.

Heikkilä on karppausyhteisössä tärkeä henkilö. Kuitenkin hyvien asioiden ajaminen haitallisilla keinoilla ei johda lopulta hyvään. Karppaus tai ravintolisät voivat olla hyväksi ihmiselle, mutta ei niitäkään tule perustella täysin virheellisillä väittämillä.

Tämä teksti osoittautui sen verran provosoivaksi, että se toi blogiini tänään 8000 sivulatausta ja etukäteisporttikiellon Antti Heikkilän FB-sivulle.

Valtsu (karppifoorumin aktiivi vuodesta 2009)


Nostan tämän aiheen keskusteluun täällä siksi, että Heikkilä tunnetaan VHH-ruokavalion suosimisesta. Täsmennän, että tekstin aiheena ei kuitenkaan ole karppaus vaan terveyskeskustelujen laatu:
Lainaa:
Tämän kirjoituksen tarkoitus on ottaa kantaa terveyskeskustelun laatuun, ei yksittäisiin terveysaiheisiin. Toivon että tätä kirjoitustani ei siis nähdä esimerkiksi karppaamisen tai vaihtoehtohoitojen vastustamisena.


Kirjoituksen lopulla tarjoan pari vaihtoehtoista blogilähdettä niille, joita karppaus kiinnostaa aiheena:
Lainaa:
Extra: Hyviä tietolähteitä karppauksesta

Tätä kirjoitusta lukee varmasti moni karppauksesta kiinnostunut. Mielestäni Heikkilä ei käsittele aihetta kirjoituksissaan erityisen hyvin, joten annan pari muuta lukusuositusta.

(1) Australiassa asuva väitöskirjatutkija Steven Hamley on mielestäni paras bloggaaja, joka kirjoittaa Heikkilän aihealueesta asiallisesti. Monet hänen mielipiteensä ovat osittain samansuuntaisia kuin Heikkilällä. Kirjoitukset vaativat hieman keskittymistä, ja tutkimusmetodeista puhutaan melko paljon.

(2) Lihavuustutkija Stephan Guyenet kirjoittaa erinomaisesti ruokavaliosta ja lihavuudesta. Varsinkin hänen aikaisemmissa kirjoituksissa käsiteltiin paljon karppausta, mutta viime aikoina hän on enemmän kirjoittanut insuliinista nälänsäätelyssä. Guyenet on kirjoittanut monta laajasti perusteltua artikkelia, joiden mukaan insuliini ei ole keskeinen hormoni lihomisen kannalta, vaan tärkeämmässä roolissa on leptiini-hormoni ja aivojen nälänsäätelymekanismit.

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-27 11:36:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Voisitko nyt tuoda pari esimerkkiä, missä AH on syyllistynyt asiavirheisiin?!

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-27 11:46:26 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Eikö blogissasi ole tarpeeksi lukijoita? Vastaava juttu vaikkapa erään agronomin sammakoista ehkä saisi minutkin sinne lukemaan. Pellinki dieetti ainakin minulla on pitänyt diabetes kakkosen remissiossa, muitakin terveysjuttuja on.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-27 11:48:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
VeeraX kirjoitti:
Voisitko nyt tuoda pari esimerkkiä, missä AH on syyllistynyt asiavirheisiin?!


Kirja-arvostelussani käyn noin 15 virhettä. Taulukossani on noin 50 virhettä lisää. Jotkut näistä ovat varmasti "pilkunviilausta", mutta monet ovat sellaisia että Heikkilä viittaa johonkin tutkimukseen ja sanoo siitä asioita jotka eivät pidä ollenkaan paikkaansa. Taulukostani pari esimerkkiä:

Esimerkki 1
Heikkilä: "Hiljattain on julkaistu noin 15 vuottakestänyt japanilaistutkimus, johon osallistui lähes 60 000 ihmistä. Se osoitti, että riittävä magnesiumin saanti vähensi sydänkuolemia peräti 50 %. Asperiini, statiinit ja verenpainelääkkeet eivät pääse lähellekään tätä tehoa."

Oikaisu: "Miehillä magnesiumin kulutuksen ja sydänkuolleisuuden välillä ei ollut yhteyttä. Naisilla yhteys havaittiin, mutta se katosi kun vakioitiin kaliumin saannilla. Kyseessä ei myöskään ollut interventiotutkimus."


Esimerkki 2
Heikkilä: "Yksi erikoinen alfalinoleenihapon aiheuttama ongelma on suun aftat, mikä on todella huolestuttava merkki[...]"

Oikaisu: "Tutkimuksessa kokeiltiin ruokaöljyn alfalinoleenitason 9-kertaistamista. Ainoa havainto oli pieni aftaoireiden väheneminen. Tämä on siis täysin ristiriidassa Heikkilän väittämän kanssa."


Esimerkki 3
Heikkilä: "Kookos myös laihduttaa. [...] Kookos on ihmelääke, mutta ei Schwabin mielestä. [...] Kookos parantaa Alzheimerin taudin oireita ja myös estää lapsilla epileptisiä kohtauksia."

Oikaisu: "Tutkimukset tehtiin MCT-öljyllä, ei kookosöljyllä. Myöhemmässä kirjoituksessaan 'Keinotekoista karppaamista' Heikkilä itse kritisoi rajusti näitä MCT-rasvoja ja toteaa että ne ovat eri asia kuin kookosöljy."


Esimerkki 4
Heikkilä: "Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee, ettei päivittäinen sokerimäärä ylittäisi 25 g. [...] Tuohon 25 g:n tavoitteeseen pääsee vain noudattamalla VHH-ruokavaliota"

Oikaisu: "WHO:n suosituksessa kehoitetaan rajoittamaan vain lisättyä sokeria. Suositus ei siis koske esimerkiksi leivän, perunan, hedelmien tai maidon sisältämiä hiilihydraatteja lainkaan."

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-27 11:52:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
Lisäksi yksi pointtini on se, että virheet eivät ole niin iso ongelma, jos suostuu ottamaan kritiikkiä vastaan. Heikkilä taas sensuroi kriittisiä kommentteja.

mlv kirjoitti:
Eikö blogissasi ole tarpeeksi lukijoita? Vastaava juttu vaikkapa erään agronomin sammakoista ehkä saisi minutkin sinne lukemaan.

Kritiikkini pointti on herättää keskustelua terveyskeskustelujen laatustandardeista. Lukijamäärä on sinänsä toissijaista, mutta kertoo tietysti ihmisten kiinnostuksesta minun keskustelunavaukseeni. Olenkin ihan tyytyväinen, että ihmiset pitävät tätä aihetta kiinnostavana.

Ravitsemustieteen professoreja on vaikeampi kritisoida, sillä he eivät sorru ihan samoihin virheisiin. Toki olen näistä rasvajutuista suunnitellut kirjoittavani kriittistä pohdintaa, mutta aihe on niin vaikea etten saa siitä julkaistua mitään lähiaikoina. Jari on kyllä kirjoittanut Ravitsemus ja Terveys -blogissaan ihan hyviä juttuja!

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-27 12:01:07 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Minusta olisi tärkeämpää ruotia niiden virallisen tahon vaikuttajien lausuntoja, esimerkiksi Fogelin kirjoittamia oppikirjoja joita edelleen käytetään kouluissa, niillä on valtakunnallista ja jopa valtiontaloudellista merkitystä.
Kai sinun mielestäsi ei riitä että Anttia on niin diabetesliitto kuin moni muukin yrittänyt vaientaa, suositeltiinhan hänen kirjojensa polttamistakin ym. Minäkin olen sanonut paljon asioita jotka olen jälkikäteen huomannut vääräksi, toivottavasti sinulle ei ole käynyt niin!

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-27 12:11:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
mlv kirjoitti:
Minusta olisi tärkeämpää ruotia niiden virallisen tahon vaikuttajien lausuntoja, esimerkiksi Fogelin kirjoittamia oppikirjoja joita edelleen käytetään kouluissa, niillä on valtakunnallista ja jopa valtiontaloudellista merkitystä.,,,,!


Juuri näin!

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-27 12:19:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
Olen samaa mieltä, että virallisilla terveyspäättäjillä on paljon enemmän vaikutusta kansaan kuin Heikkilällä. En tykkää kaikesta mitä meille opetetaan "oikeaoppisesta ravitsemuksesta" esimerkiksi lääkiksessä.

Kuitenkin koen näiden auktoriteettien kritisoinnin kuitenkin huomattavasti vaikeammaksi, sillä he kuitenkin perustelevat useimpia ideoitaan kohtuullisen hyvällä tieteellisellä tyylillä. Katsotaan ehkä parin vuoden päästä. Kirjoitukseni usein rakentuvat siten, että teen Google Driveen kuukausien/vuosien ajan muistiinpanoja jostakin aiheesta, ja lopulta puran muistiinpanoni blogikirjoituksena. Heikkilän virheiden kohdalla kävi tosin niin että sain nuo ~50 virhettä nopeasti kasaan ihan parissa päivässä, kun ne olivat enimmäkseen niin selkeitä mokia.

Lainaa:
Minäkin olen sanonut paljon asioita jotka olen jälkikäteen huomannut vääräksi, toivottavasti sinulle ei ole käynyt niin!

On varmasti käynyt. Mutta yritän olla kohtuullisen tarkka, oppia virheistä ja ottaa ihmisiltä asiakritiikkiä vastaan.

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-27 12:21:50 
Poissa
valkosipulikarppi
valkosipulikarppi

Liittynyt: 2010-03-28 21:46:17
Viestit: 6177
Kiitos ketjusta, Valtsu :) Olen myös blogin puolella seurannut juttujasi. Heikkilä on tehnyt tärkeää työtä vhh-ruokavalion tunnettuuden edistämiseksi, mutta kai me tiedeihmiset ollaan sitten niin nirsoja, että lähdekritiikki painaa vaakakupissa aika paljon. ;) Ymmärrän kyllä, että Heikkilään on kohdistunut melkoinen ajojahti, mutta mun mielestä sen ei tulisi tarkoittaa, etteivätkö samanmieliset saisi korjata ja jopa kritisoida hänen sanomisiaan. Heikkilähän käsittääkseni esim. siivoaa Facebook-sivuiltaan kaikki vähänkään kyseenalaistavat kommentit tai tarkennuspyynnöt... Toinen juttu on sitten nuo tutkimusten väärintulkinnat, ja Magneettimedian ja uskomushoitojen promoaminen joka menee jo aika kauas aiheesta vhh-safka.

Pellinki-dieetti on huippujuttu enkä mäkään vhh:n etuja kiistä, enhän mä muuten tällä palstalla olisi. Mielestäni on kuitenkin hyvä, ettei mikään ruokavalioon, terveyteen jne liittyvä ala muistuttaa liikaa henkilökulttia. Tiede korjaa itseään, ja asiallinen kritiikki ja ajatustenvaihto kuuluu asiaan. :smt023

_________________
Kirjailua


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-27 12:30:48 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
mlv kirjoitti:
Minusta olisi tärkeämpää ruotia niiden virallisen tahon vaikuttajien lausuntoja, esimerkiksi Fogelin kirjoittamia oppikirjoja joita edelleen käytetään kouluissa, niillä on valtakunnallista ja jopa valtiontaloudellista merkitystä.
Kai sinun mielestäsi ei riitä että Anttia on niin diabetesliitto kuin moni muukin yrittänyt vaientaa, suositeltiinhan hänen kirjojensa polttamistakin ym. Minäkin olen sanonut paljon asioita jotka olen jälkikäteen huomannut vääräksi, toivottavasti sinulle ei ole käynyt niin!

Juurikin näin!
Facessa jo vastasnkin...
Ei pidä heittää lasta pesuveden mukana.
Antin ohjeilla selätin nivelkivut, nivelrikkojen etenemine pysähtyi...krooninen ihottuma parani...ei tullu reumaa, diabetesta (pikkusiskolle sekä diabetes että nivelreuma...kunnei uskonu mua :roll: )
Selän manipuloinut kuntoon...jäätyneen olkapään korjas ilman leikkausta.
Tykään sen äijämäisistä resepteistä, joissa mitatkin on suunnilleen poronkusemina.

Hyvä, rohkea, vastarannankiiski, tienraivaaja.

Missä Valtsulla mättää????

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-27 12:45:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
tuulimumma kirjoitti:
Missä Valtsulla mättää????

Ymmärtäisit tämänlaisen kritisoinnin varmasti aivan hyvin, jos se kohdistuisi johonkuhun, kenen mielipiteestä et pidä. Nyt kun kohteena on Heikkilä, niin jostain syystä tämä kritisointi onkin paha asia.

Sinulla voi olla hyviä hoitokokemuksia Heikkilän potilaana, mutta yksittäiset myönteiset kokemukset eivät mielestäni ole peruste sille, ettei hänen kirjoitusten virheitä voisi nostaa esille. On sitä tullut vastaan myös ihmisiä, joita Heikkilä ei ole onnistunut parantamaan. Lisäksi uskoisin että monet hyödyt tulevat yksinkertaisesti elintapojen parantamisesta. Jopa virallisterveellisen ruokavalion noudattaminen ja alkoholin poisjättäminen ovat juttuja, jotka monessa tilanteessa todennäköisesti johtavat parempaan terveyteen.

Joka tapauksessa, nyt kohteena on tarkalleen ottaen hänen kirjojen/artikkelien sisältö eikä hänen potilastyönsä. En ota kirjoituksessani myöskään kantaa karppaukseen, osittain siksi että en ole jaksanut lukea viimevuotisia tutkimuksia (olen keskittynyt muihin tutkimusaiheisiin). Kirjoituksen lopulla vinkkaan Steven Hamleysta, joka on blogannut ahkerasti karppaustutkimuksista. Joku voisi koostaa hänen ideoitaan suomen kielellä. Se olisi ehkä hyvä keino edistää karppausta tai tyydyttyneen rasvan mainetta Suomessa.

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-27 13:38:50 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
eli helppo nakki jatkaa kiusaamista kun on jo valmiiksi viralliselta taholta aloitettu
Lainaa:
Kuitenkin koen näiden auktoriteettien kritisoinnin kuitenkin huomattavasti vaikeammaksi, sillä he kuitenkin perustelevat useimpia ideoitaan kohtuullisen hyvällä tieteellisellä tyylillä.
Eli isompiin juttuihin ei riitä rahkeet? Kohtuulisen hyvä tieteellinen näyttö voi olla aika venyvä käsite.
Ymmärtäisin otsikon loputtomat asiavirheet jos ne olisivat esimerkiksi hoitovirheiden laatuisia. Nyt tulee sellainen tunne että yrität olla meitä karppaajia viisaampi ja koska et pysty Pellinki ruokavaliosta löytämään hyvän lääkäritavan vastaista arvosteltavaa niin yrität Heikkilän mainetta ja luotettavuutta heikentää muutamalla poimitulla kommentilla. Miten otat itse vastaan kritiikkiä?

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-27 15:17:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
mlv kirjoitti:
eli helppo nakki jatkaa kiusaamista kun on jo valmiiksi viralliselta taholta aloitettu

Olen ollut siitä vähän pettynyt "virallisen tahon" tapaan kritisoida Heikkilää, kun he ovat lähinnä varoitelleet hänen ideoista ja haukkuneet epätieteelliseksi, mutta eivät ole perustelleet väittämiinsä tällä tavoin nostamalla esiin virheitä.

Mielestäni argumenttien ja niiden kritisoinnin pitäisi olla keskeinen osa terveyskeskustelua. Hassua että pidätte sitä niin turhana. Ettekö näe jossain määrin tärkeänä, että Heikkilä olisi täsmällisempi kirjotuksissaan eikä kirjoittaisi aivan virheellisiä lauseita minne sattuu?

mlv kirjoitti:
Eli isompiin juttuihin ei riitä rahkeet?

Olen luonnostellut rasvoihin liittyvää kriittistä artikkelia vuoden, mutta se ei ole edennyt kovin pitkälle, koska näen aiheen niin laajana enkä ole saanut kerättyä aineistoa vielä tarpeeksi. Lisäksi olen opiskellut hammaslääketiedettä ja lukenut lääkiksen pääsykokeisiin. Kesällä aion tehdä töitä unitutkimuksen parissa, koska pidän uni- ja vuorokausirytmijuttuja suunnilleen yhtä tärkeinä kuin ruokavaliota.

On siis paljon muita prioriteetteja, ja tämän vuoksi kiireitä. Olisin tyytyväinen jos joku lukisi vaikkapa niitä mainitsemiani Hamleyn juttuja ja koostaisi edes jonkinlaista juttua suomeksi.

Toiseksi, tärkein kiinnostuksen kohteeni on ollut viime aikoina valo ja sen vaikutukset sairaustiloihin. Näen sen mahdollisesti tärkeämpänä kuin esimerkiksi rasva- ja kolesteroliasiat, joten olen pyrkinyt tutustumaan siihen liittyvään kirjallisuuteen. Kirjoitin aiheesta erään professorin kanssa katsausartikkelin, ja sen pitäisi kohta päätyä tuhansien lääkärien postilaatikkoon erään ammattilehden kansissa.

Aion luultavasti tehdä kesällä myös toisen katsausartikkelin valoherkistinhoidosta (fotodynaaminen terapia), koska siitä on saatu alustavia kovia tuloksia mm. diabeetikon jalkahaavoihin ja moniin sairauksiin, enkä usko että Suomessa olisi yhtään aiheelle omistautunutta tutkijaa, vaikka hoitoa kyllä sovelletaan Suomessa joihinkin indikaatioihin.

mlv kirjoitti:
Miten otat itse vastaan kritiikkiä?

Blogissani on kommenttiosio, jonne on välillä annettu palautetta esimerkiksi virheellisestä argumentoinnista. Olen erikseen pyytänyt myös kriittistä palautetta kirjoituksistani yliopistomme tutkijoilta. Olen korjannut kirjoituksiani, jos ne ovat sisältäneet tarpeeksi selkeitä virheitä. Olen myös päivittänyt vanhoja blogikirjoituksiani, jos olen huomannut niiden olevan epäselkeitä. En ole myöskään sensuroinut kriittisiä viestejä vaan vastannut niihin.

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-27 15:31:51 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Sagu kirjoitti:


Pellinki-dieetti on huippujuttu enkä mäkään vhh:n etuja kiistä, enhän mä muuten tällä palstalla olisi. Mielestäni on kuitenkin hyvä, ettei mikään ruokavalioon, terveyteen jne liittyvä ala muistuttaa liikaa henkilökulttia. Tiede korjaa itseään, ja asiallinen kritiikki ja ajatustenvaihto kuuluu asiaan. :smt023


Jos Valtsu olisi esittänyt asiallista kritiikkiä Pellinki dieettiä kohtaan olisi asiasta voinut keskustella eri tasolla. Minusta Heikkilän arvostelussa ei ole kyse tieteellisyydestä, tieteellisyys olisi hänen toimintansa ja ohjeidensa asettamista vastaavia ruokavalioita tutkivaan yhteyteen. Nythän ei näin ole. Tieteen pitäisikin korjata itseään eli juuri nykyiset viralliset suositukset pitäisikin panna tarkistukseen. Täällä Ruotsissa Sosiaalihallitus on sitä tehnytkin ja todennut että nykyisille ravintosuosituksille löytyy ihmetyttävän vähän tieteellistä näyttöä, kun taas Annika Dahlqvistin LCHF ruokavalio todettiin hyvän hoitotavan mukaiseksi ja kyseinen ruokavalio on yksi diabeteksen ja lihavuuden hoidon ruokavalioista jonka asiakas voi valita. Se että olen itse saanut apua Heikkilän Pellinki ruokavaliosta ei tarkoita sitä että Heikkilä olisi minulle ainoa tietolähde. Olen toiminut koulussa ja siellä myös aikuispuolella niin paljon että sellainen "koulukiusaaminen" ja ihmisten turha vainoaminen herättää edelleen inhoa. Asiallinen ja laadukas terveyskeskustelu mielestäni keskittyisi eteenpäin toimiviin juttuihin ja uskallettaisiin tunnustaa ja kannustaa menestyviä hoitoja.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-27 15:49:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
mlv kirjoitti:
Minusta Heikkilän arvostelussa ei ole kyse tieteellisyydestä, tieteellisyys olisi hänen toimintansa ja ohjeidensa asettamista vastaavia ruokavalioita tutkivaan yhteyteen. Nythän ei näin ole. Tieteen pitäisikin korjata itseään eli juuri nykyiset viralliset suositukset pitäisikin panna tarkistukseen.

Heikkilä kirjoittaa todella paljon muustakin kuin VHH:n toimivuudesta. Hän puhuu mekanismeista, yksittäisistä ravintoaineista ja tutkimustuloksista jne... Toki olisi hyvä vertailla ruokavalioita laajemmin, mutta minä päädyin kritisoimaan hänen kirjoituksiaan hieman kapeammin, selvittämällä lukuisten yksittäisten väittämien todenperäisyyttä.

mlv kirjoitti:
Täällä Ruotsissa Sosiaalihallitus on sitä tehnytkin ja todennut että nykyisille ravintosuosituksille löytyy ihmetyttävän vähän tieteellistä näyttöä, kun taas Annika Dahlqvistin LCHF ruokavalio todettiin hyvän hoitotavan mukaiseksi ja kyseinen ruokavalio on yksi diabeteksen ja lihavuuden hoidon ruokavalioista jonka asiakas voi valita.

Onko jollain tarjota linkkiä Ruotsin Sosiaalihallituksen selvitykseen aiheesta? Mikäli laadukas tieteellinen selvitys on toteutettu, niin kyse on toiminnasta jota kannatan ja toivon Suomeenkin. Virheargumentit insuliinista/hiilareista/yms eivät ole toivottava tapa tuoda karppausta Suomeen.

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-27 15:53:33 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Juttua noista löytyy kyllä täältä karppifoorumiltakin varmaan ihan haulla. Epäiletkö Ruotsin Sosialihallituksen selvitystä vai minun viestiäni?

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-27 16:00:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
mlv kirjoitti:
Epäiletkö Ruotsin Sosialihallituksen selvitystä vai minun viestiäni?

Kunhan haluaisin tutustua materiaaliin. En sinänsä epäile, mutta haluaisin tutustua selvityksen sisältöön ja perusteluihin. Tai käytännössä ehkä vilkaista, koska alkaa olla kiire tehdä muutakin kuin lukea ravitsemusjuttuja (tentti tiistaina).

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-27 16:12:27 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Tuossa ainakin Dagens Medicin joka on siis ihan virallisterveellinen kirjoittaa
Lainaa:
Socialstyrelsen skriver i sitt beslut att myndigheten ansluter sig till Christian Bernes yttrande och bedömer att Annika Dahlqvist rekommendationer av låghydratkost till patienter med övervikt och typ 2-diabetes i dag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Annika Dahlqvist var tidigare verksam som allmänläkare på Njurunda vårdcentral utanför Sundsvall, men slutade sedan hon hade stoppats från att ge sina kostråd om mer fett och mindre kolhydrater till diabetiker.
http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2008/01/17/socialstyrelsen-ger-gront-ljus-for-annika-dahlqvists-kostrad/ ja Annikan ruokavalion löydät kyllä vaikkapa lchf osiosta. Tuo ihmettely nykyisten ravintosuositusten heikosta tieteellisestä perustasta on jonkun muun jutun yhteydessä, katson löydänkö sen. Ruotsissa terveiden ruokavaliosuosituksista vastaa Livsmedelsverket, jonka uusi valtuuskunta on juuri valittu ja valinnassa experttinä Ursula Schwab. Tällä sairaanhoidosta ja sen ohjeistuksesta vastaa Sosiaalihallitus. Ohjeet eivät aina käy yksiin. Palaan jos löydän tuon virallisterveellisen tutkimusnäytön puuttumiseen viittaavan passuksen.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-27 16:49:05 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Tuossa SBUn tekstiä Mat vid diabetes
Lainaa:
Med tanke på att det vetenskapliga underlaget för kostråd vid diabetes
är så bräckligt, finns det skäl att vara försiktig med tolkningarna när det
gäller val av kostregim vid diabetes. Det pågår nu ett stort antal studier
som förmodligen håller högre kvalitet än många av de studier som ingår
i denna rapport. Resultaten från ett fåtal välgjorda studier skulle mycket
väl kunna förändra våra slutsatser. Därför måste det finnas en beredskap
att ompröva slutsatserna i denna rapport.
http://www.sbu.se/upload/Publikationer/Content0/1/Mat%20vid%20diabetes/Mat_vid_diabetes_fulltext.pdf

ja Heikkilähän keskittyy pitkälti juuri Diabeteksen hoitoon ruokavaliolla.
Nyt alkaa löytyä tutkimusnäyttöäkin enemmän LCHF ruokavaliosta, tuossa katsauksessahan ei sitä torjuttu, mutta ei virallisesti suositeltukaan näytön puutteen vuoksi, mutta näyttöä muistakaan ei pidetty vahvana.

Toinen uudempi ylipainon assement http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Mat-vid-fetma-/ eli ei sielläkään kerrota että virallisterveellisistä suosituksista olisi sellaista näyttöä että niiden asema olisi jotenkin ylivertainen. Joitakin johtopäätöksiä tehdään esimerkiksi limsoista.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-27 17:39:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
Kiitos linkeistä. SBU tuntuu tekevän hyviä systemaattisia katsauksia aiheista, olen aiemmin lukenut heidän katsaustaan pienteholaserhoidosta.

Tässä on vielä heidän englanninkielinen tiivistelmä, jossa on kiintoisia kohtia: http://www.sbu.se/en/publications/sbu-a ... diabetes2/ Ruotsin kieli on minulla suhteellisen heikkoa, joten aikamoista rämpimistä tuon koko-pdf:n selaaminen. Isoimmat taulukot ovat kuitenkin englanniksi siinäkin.

Osaatko tarkentaa, mistä tarkalleen löytyy tämä maininta: "kun taas Annika Dahlqvistin LCHF ruokavalio todettiin hyvän hoitotavan mukaiseksi"?

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 433 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 522 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Voit kirjoittaa uusia viestejä
Voit vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)