karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-28 20:19:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4732 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 163 64 65 66 67237 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-03-27 16:37:43 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Kuva

Lundissa tutkitaan paleon soveltuvuutta tyypin 2 diabeetikoile


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-27 16:54:10 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698


Tyypin 1 diabetes ja sokeririipuvuus eivät olleet hyvä yhdistelmä 45-vuoden iässä menehtyneelle Malik Isaac Taylorille, joka A Tribe Called Questin stygessä Oh My God lauloi "I am a funky diabetic". Munuaissiirron hän koki 2008.

Claus Anton: Funky diabetic död


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 05:12:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-12-10 00:36:50
Viestit: 94942
Nyt on järkyttävä ohje diabeetikoille pedattavana:
http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/duodecim/tehodieetti_voi_parantaa_joidenkin_potilaiden_diabeteksen
Kaksi kuukautta 800 kcl:n päiväannoksilla ja terveys koittaa. Tutkimuksen mukaan. Ihan kamala tapa saada elimistö sekaisin. Jutussa hehkutetaan, että puolen vuoden (!) seurannassa kenenkään paino ei ollut palannut entisiin lukemiin. Jutun lopussa sentään todetaan, että lupaava tulos vaatii kuitenkin jatkotutkimuksia. Toivottavasti niitä todella seuraa... Ja toivottavasti kukaan ei noudata tuota pääkköä ohjetta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 05:56:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-07-05 17:28:44
Viestit: 1986
Olisikohan niin, että kukaan diabeteksen ruokintahoitoa suunnitteleva tai suositteleva ei itse sairasta k.o. tautia. Kaikki puhuvat vain laihdutuksesta, joka toki merkittävä apu diabeteksen hallintaan. Mutta tuo yletön hiilihydraattien (=sokerin) mättö on jotain ihmisjärjen vastaista.
Vain se, joka saa diabeteksensa remissioon ja olonsa kohennettua VHH:lla, on oikeutettu sanomaan diabeetikon ruokavaliosta jotain. Sikaruokinnan asiantuntijat pysykööt lestissään!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 06:52:07 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 94916
Paastollakin on todettu olevan suotuisia vaikutuksia, miksei siis kitukaloreilla? En nähnyt mistä ne kalorit tulivat, kerrottiinko sitä? Mutta aika lähelle paastoa tuollainen kituilukin menee. Kilot tulee ehkäpä nopeastikin takaisin jollei sitten muuta elämäntapaa.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 11:05:56 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Paastoilla nollataan hiilarit ja kituillessakin niiden grammat taitavat jäädä vähiin eli onkos se kalorien vai hiilarienvähennys se insuliiniresistenssin vähenemisen avain? Mieluiten vähennän ihan normi ketokarpilla. Taitaa olla vaikkapa kilpparille parempi vaihtoehto kuin kituilu.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 11:08:51 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 94916
Kaikki ei sovi kaikille.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 11:10:17 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Ei taida se kituilukaan kovin monelle sopia?

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 14:29:43 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-03-16 16:05:35
Viestit: 472
Tuossa artikkelissa on yksi positiivinen seikka.

Lainaa:
Tutkimuksen pienen koon vuoksi tulokset pitää varmistaa ja toisintaa uusissa tutkimuksissa, mutta ne ovat lupaava viittaus siitä, että ainakin osalla potilaista tyypin 2 diabetes voi olla parannettavissa ravitsemukseen kohdistuvalla tehoiskulla.


Tuossa se boldattuna. Ollaan viimein pääsemässä siitä ajattelutavasta, että 2 tyypin diabetes on aina parantumaton, vakaasti etenevä tauti, johon ei voi ravitsemuksella vaikuttaa. Jos tuo ajatus muuttuu, tajutaan, että ravitsemuksella voi vaikuttaa ja jopa parantaa sen, ollaan jo todella pitkällä, ja ruvetaan tutkimaan enemmänkin sitä, millä ravitsemuksella sen voi sitten parhaiten ja pitkävaikutteisimmin parantaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 14:31:27 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Terve.fi: Diabetes: Uusi Käypä hoito -suositus ilmestyi, mikä muuttui?
Lainaa:
Dyslipidemioiden eli veren rasva-aineenvaihdunnan häiriöiden hoidosta on tehty uudet linjaukset.

Diabeetikoiden riski sairastua valtimotauteihin on suuri. LDL-kolesterolipitoisuuden tavoitearvo on diabeetikoilla alle 2,5 mmol/l. Jos terveelliset elintavat eivät riitä, on syytä käyttää statiinilääkitystä, todetaan suosituksessa.

Lainaa:
SGLT-2:n estäjät, joita on kansanomaisesti kutsuttu sokerinpoistajiksi ja glukoosinpoistajiksi, sijoitetaan suosituksessa hyperglykemian hoidon interaktiivisiin kaavioihin.

Yhä hullummaksi menee.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 14:49:49 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
River kirjoitti:
Tuossa artikkelissa on yksi positiivinen seikka.

Sitä positiivista seikkaa on toitotettu vasta 50 vuotta (tai pitempään, Kwasniewski hoiti potilaitaan näin jo 60 luvulla, eikä hän suinkaan ollut ainoa lajissaan), joten vahvasti epäilen järjen palaamista diabetes-hoitoon millään nykydiabeetikkoja auttavalla aikajanalla. Ei ainakaan jos jotain muuta voidaan tehdä.

Miksikö ei kokeiltaisi? Liian kannattamatonta.
Tai paremminkin hoito nykymuodossa on aivan liian kannattavaa.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 14:57:12 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Pienen, mutta laadukkaan RCT-tutkimuksen mukaan rentokarppaus (75 grammaa hiilareita per päivä) toimii hyvin tyypin 1 diabeteksessa. Kahdessa viikossa se pudotti HbA1c:n 63:sta 55:een mmol/mol (7,9 prosentista 7,2 prosenttiin), insuliinin tarpeen 64 yksiköstä 44 yksikköön per päivä ja koehenkilöiden painon 83 kilosta 78 kiloon (viimeksimainittu muutos ei ollut tilastollisesti merkitsevä).

Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition: A Randomised Trial of the Feasibility of a Low Carbohydrate Diet vs Standard Carbohydrate Counting

Diet Doctor: New Study: Low Carb Great for People with Type 1 Diabetes


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-01 08:27:21 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Kun "parasta" diabeteksen ehkäisyruokavaliota maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa etsivä professori Mikael Fogelholm on Helsingin Sanomien haastattelussa paljastanut olevansa totaalisen tietämätön vähähiilihydraattisia ruokavalioita diabeteksen ehkäisyssä ja hoidossa koskevista tutkimuksista, hän voisi aloittaa niihin tutustumisen vaikkapa oheisesta uunituoreesta uusi-seelantilaisen lääketieteellisen julkaisun katsausartikkelista:

The New Zealand Medical Journal: Very low-carbohydrate diets in the management of diabetes revisited

Johtopäätös:
Lainaa:
...low carb eating is a very sensible way to go for people with diabetes The outcomes are better.

Karppausruokavalioilla tulokset ovat paremmat. Mutta niitähän Fogelholm EI tutki.

Lainaa:
ABSTRACT
Humans can derive energy from carbohydrate, fat, or protein. The metabolism of carbohydrate requires by far the highest secretion of insulin. The central pathology of diabetes is the inability to maintain euglycaemia because of a deficiency in either the action or secretion of insulin. That is, because of either insulin resistance often accompanied by hyperinsulinaemia, or insulin deficiency caused by pancreatic beta cell failure. In individuals dependent on insulin and other hypoglycaemic medication, the difficulty of matching higher intakes of carbohydrates with the higher doses of medication required to maintain euglycaemia increases the risk of adverse events, including potentially fatal hypoglycaemic episodes. Thus, mechanistically it has always made sense to restrict carbohydrate (defined as sugar and starch, but not soluble and insoluble fibre) in the diets of people with diabetes. Randomised clinical trials have confirmed that this action based on first principles is effective. The continued recommendation of higher-carbohydrate, fat-restricted diets has been criticised by some scientists, practitioners and patients. Such protocols when compared with very low-carbohydrate diets provide inferior glycaemic control, and their introduction and subsequent increase in carbohydrate allowances has never been based on strong evidence. The trend towards highercarbohydrate diets for people with diabetes may have played a part in the modern characterisation of type 2 diabetes as a chronic condition with a progressive requirement for multiple medications. Here we will introduce some of the evidence for very low-carbohydrate diets in diabetes management and discuss some of the common objections to their use.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-01 09:06:45 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
els kirjoitti:
...vahvasti epäilen järjen palaamista diabetes-hoitoon millään nykydiabeetikkoja auttavalla aikajanalla.
... hoito nykymuodossa on aivan liian kannattavaa.


Näin se vaan on.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-01 09:42:15 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Jason Fung kertoo tällaisesta yksittäistapauksesta:

Patient Profile – Reyn “Back from the Grave”

15 vuotta diabeteksen lääkehoitoa teki Reynista lisähapen varassa elävän 172 kiloisen sydämen vajaatoimintaa potevan petipotilaan, jonka ejektiofraktio oli 26.

Vuosi Jason Fungin määräämää ruokavaliohoitoa (karppaus plus 16:8) tuotti tällaiset tulokset:

Paino putosi 53 kiloa. Ejektiofraktio nousi 54:ään. HbA1C putosi 9,1%:sta 5,9%:iin. Kokonaiskolesteroli on nyt 5 mmol/l, verenpaine 115/72 ilman lääkitystä. Mies ui puoli tuntia kerrallaan viidesti viikossa. Mielialan vaihtelut ovat tasoittuneet. Jalkasärystä on päästy..


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-03 20:14:59 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Briteissä tutkittiin, että 600-700 kilokalorin pussidieetillä voi saada diabeteksen remissioon. Onneksi tuollaiseen vaaralliseen näivetyskituiluun, jota voi lisäksi voi jatkaa vain rajoitetun ajan, ei kenenkään ole tarpeen lähteä. Samaan tulokseen kun pääsee kaloreita laskematta ja herkullisia ruokia syöden karppaamalla. Ja karpata voi lopun ikänsä.

Andreas Eenfeldt: Reverse Your Type 2 Diabetes: You Can Stay Diabetes-Free Long-Term


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-05 13:11:18 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Tämä tutkimus sai Antti Heikkilän aivot nyrjähtämään:

Serum n–6 polyunsaturated fatty acids, Δ5- and Δ6-desaturase activities, and risk of incident type 2 diabetes in men: the Kuopio Ischaemic Heart Disease Risk Factor Study1,2

Itä-Suomen yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa osoitetaan, että omega-6-rasva aiheuttaa diabetesta. Tutkimus on siis tehty samassa ylipistossa, jossa Ursula Schwab opettaa tuleville ravitsemusterapeuteille, että kovat rasvat pitäisi hylätä ja korvata niillä pehmeillä.

Seuraavaksi tutkimuskohteeksi näille tutkijoille ehdottaisin omega-6-rasvojen immunosuppressiivista vaikutusta ja sen yhteyttä syövän yleistymiseen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-05 13:36:02 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Terveysjournalismissa Seiska hakkaa vt-ohjauksessa olevan (rajattomasti virallisen kuplan edustajille ja vain niille palstatilaa ja ruutuaikaa antavan) "laatumedian" mennen tullen ja vielä palatessakin. Esimerkkinä tästä tämä aikaisemminkin foorumilla noteerattu juttu viime vuodelta:

Seiska: Aake Kalliala toipui sairaudestaan haistattamalla pitkät ravintosuosituksille!

Lainaa:
Suomen virallinen ravintosuositus sanoo, että II-tyypin diabeetikon tulee syödä runsaasti hiilihydraattia, kuten leipää ja perunaa. Seiskan suorittama ”ihmiskoe” todistaa kuitenkin päinvastaista.

TSEKKAA: Suomalaisten suosikkinäyttelijä laihtui huimasti vain reilussa kuukaudessa - kuva!

Koekaniinimme, näyttelijä Aake Kalliala sanoo oman kokemuksensa perusteella, että hiilihydraatti on selvästi haitallista kakkostyypin diabeteksesta kärsivälle. Aake on toipunut merkittävästi sairaudestaan syömällä virallisten suositusten vastaisesti.

Hiilarit minimiin

Kaikki alkoi viime toukokuussa, kun Seiskan erikoistoimittaja Panu Hörkkö vei Aaken tapaamaan lääkäri Antti Heikkilää Eiran sairaalaan. He löivät kättä päälle siitä, että Aake ryhtyy noudattamaan Heikkilän opein toteutettua vähähiilihydraattista eli vhh-ruokavaliota.

Aake luopui tärkkelyksestä, kuten viljoista ja perunasta. Teollisesti prosessoitu margariini ja rypsiöljy saivat lähteä, samoin sokeri, einekset ja oluet. Aake ryhtyi käyttämään vain hyviä rasvoja, kuten voita ja oliiviöljyä. Liha, kala, kananmunat ja vähähiilihydraattiset kasvikset täyttivät Aaken vatsan.

Mies sai käytännössä syödä niin paljon kuin halusi, kunhan hiilihydraattimäärä jäi vuorokaudessa alle 50 gramman.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-06 11:08:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Hikikomori kirjoitti:
Tämä tutkimus sai Antti Heikkilän aivot nyrjähtämään:

Serum n–6 polyunsaturated fatty acids, Δ5- and Δ6-desaturase activities, and risk of incident type 2 diabetes in men: the Kuopio Ischaemic Heart Disease Risk Factor Study1,2

Itä-Suomen yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa osoitetaan, että omega-6-rasva aiheuttaa diabetesta. Tutkimus on siis tehty samassa ylipistossa, jossa Ursula Schwab opettaa tuleville ravitsemusterapeuteille, että kovat rasvat pitäisi hylätä ja korvata niillä pehmeillä.

Seuraavaksi tutkimuskohteeksi näille tutkijoille ehdottaisin omega-6-rasvojen immunosuppressiivista vaikutusta ja sen yhteyttä syövän yleistymiseen.

No itse asiassa ei osoiteta.

Mutta kokotekstiä ei saa vielä vähään aikaan, eikä abstraktissa kerrota, mitä muuta söivät ne jotka söivät eniten omegakuutosia (ja sairastuivat diabetekseen muita harvemmin). Voisin villisti veikata että isompi määrä omegakuutosia tarkoitti enemmän rasvaa ja vähemmän hiilareita. Meikäläisen kaltainen rasvakarppi nimittäin syö omegakuutostakin todennäköisesti enemmän kuin niukkarasvainen rypsisuomalainen, ja ensisijainen ongelma diabeteksessä ovat IMO edelleen hiilarit, ei rasva. Omegakuutonen ei ole hyvä valinta, mutta se silti voittanee rukiin ja fruktoosipiparit 6-0.
... Ja se, että GLA toimi toisinpäin, saattaisi ehkä mahdollisesti viitata siihen ettei kuutosia kannata kovin hanakasti kerätä kasvipuolelta, eikä varsinkaan lisäravinteista...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-06 14:17:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
Hikikomori kirjoitti:
Itä-Suomen yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa osoitetaan, että omega-6-rasva aiheuttaa diabetesta. Tutkimus on siis tehty samassa ylipistossa, jossa Ursula Schwab opettaa tuleville ravitsemusterapeuteille, että kovat rasvat pitäisi hylätä ja korvata niillä pehmeillä.

Tämä on hyvä esimerkki siitä, kuinka täysin perättömät väittämät leviävät sosiaalisessa mediassa. Ensiksi Heikkilä keksii tarinan, jossa ei ole mitään järkeä. Sitten yksi karppifoorumin aktiivisimmista ja näkyvimmistä kirjoittajista toistaa tarinan, perehtymättä käsiteltyyn tutkimukseen.

Yksi tämän tutkimuksen tekijöistä kommentoi minulle tätä Heikkilän mainintaa sähköpostitse: "Aika erikoinen kommentti, kun tulos oli pääosaltaan juuri päinvastoin. Eli seerumin n-6-monityydyttymättömien rasvahappojen kokonaispitoisuus oli yhteydessä selvästi PIENEMPÄÄN tyypin 2 diabeteksen riskiin."

Onneksi els korjasi. :wink:

Ja joo, virheitä sattuu kaikille. Mutta Heikkilän kohdalla näitä on tullut bongattua jo yli 150kpl joten väittämien tarkistus on tooodellakin perusteltua.

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4732 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 163 64 65 66 67237 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)