Alkaa kertyä vastauksia kysymykseen MITÄ MUUTA TAPAHTUU käytettäessä uusimpia "biolääkkeitä", joiden vaikutusmekanismi on solukalvon pintarakenteen muuttaminen (reseptorin tuhoaminen). Uusin T2D:n hoitoon kehitetty lääkitys Invocana (Canagliflozin) vaikuttaa sokerin eritystä lisäävästi virtsan kautta. Puhutaan määristä aina 70 gr. glukoosia / vrk. Ylempänä on tietoa ketoasidoosi-vaikutuksesta (ainakin T1D-potilailla). Muualta on tullut tietoa lisääntyvistä amputaatioista. Ylempänä on myös tuore prof. T Stranbergin Lääkärilehdessä esittämä näkemys uudelle lääkitys muodolle asetetuista toiveista.
Uusin haitta kerrottiin tänään:
NKF: Case of Canagliflozin-Linked Falcon Syndrome Patient with T1D presented with slew of problems
http://www.medpagetoday.com/clinical-co ... g436405d0r
Fanconin oireyhtymässä siirtyy munuaisten monimutkaisessa tiehyt-järjestelmässä verestä virtsaan muutakin kuin diabeetikon toivelistan glukoosia (myös aminohappoja, kivennäisiä erik. fosfaattia).
Jutussa mainittua T1D-potilasta hoidettiin aluksi katoasidoosin vuoksi, kunnes asia selvisi. Tubulusvaurio tietenkin on asian takana. Onko syynä sairastettu T1D ja lisätaakkana lääkitys? Ainakin voi spekuloida todennäköisin syin.
Alkaa olla yhteevedon aika:
-hoidossa olevien potilaiden tulee tarkkailla tilaansa huolellisesti ja reagoida epäilyihin.
-mahdolliset haitat on tutkittava epäiltyjen haitta ilmoitusten perusteella heti ja kunnollisesti, jotta vältetään mm statiineihin liittyvät juupas - eipäs -kisat.
-diabeetikkojen hoito-strategioita pitää vihdoin pohtia aidosti. Onko todella tarpeen lääkitä diabeetikkoja nykyisellä aktiivisuudella ja yleensä enemmän ja vähemmän haittoja aiheuttavilla lääkkeillä. Onko aivan välttämätöntä opiskella diabetologiaa HS:n sivuilta (tilan aiheuttajana rasva ja erityisvaarallisena ns kova rasva, mikä pysähdyttää aivotkin)?
-onko aivan mahdotonta vähentää syödyn sokerin määrää oikeilta ihmisiltä ja ihan oikeasti tutkia sen vaikutusta diabetekseen?
-vai olemmeko jo niin tiukasti (pakko)lääkitsemisen pihdeissä, ettei mitään enää voi muuttaa?
On se kumma, ettei Suomeen ole ropissut lääketieteen Nobel-palkintoja, vaikka täällä on sentään THL:n johdolla tehty sellaisia mullistavia tieteellisiä läpimurtoja kuin että
1. kovarasva aiheuttaa diabeteksen
2. kovarasva pysäyttää aivot
Olemme saaneet kiitosta lehdistönvapauden ykkösmaana. Ehkä siksi, että mediamme saa terveys- ja ravitsemusasioissa vapaasti levittää virallisen linjan mukaista hevonpaskaa.
Käänteentekevistä lääketieteellisistä saavutuksistamme huolimatta - vaiko niistä johtuen? - meillä on jo puoli miljoonaa diabeetikkoa, eikä määrän kasvulle loppua näy.