Timo Kuusela muisteli suuresti arvostamaani professori Kari Salmista VHH-terveysravinto-sivustolla:
http://www.vhh-terveysravinto.fi/keskus ... 203#p45203Lainaa:
Alkukesästä vapaa-ajan asunnolla tapaturmaisesti menehtynyt työelämässä mm Valion tutkimusjohtajana toiminut Kari Salminen sai ansaitsemansa nekrologi-huomion HS:ssa (09.08.), kun eläkeläiset professorit Jussi Huttunen (KTL:n nyk. THL) pääjohtaja sekä Hgin Yliopiston johtoviroissa palvellut Risto Ihamuotila juuri unohtamisen kynnyksellä tulivat esille muistokirjoittajina.
Kohteliaiden ilmaisujen lomasta paljastui iäkkäämmillä hyvin muistissa säilynyt HS:ssa kesällä -88 Valion koko sivun ilmoitus-jippona kerrottu Salmisen "totuus", että maitorasvoja pelättiin turhaa. "Totuus" loukkasi raskaasti Ancel Keys´iin ja Pohjois-Karjala Projektiin lujasti luottavia rasvatutkijoitamme ja lääketieteen edustajia. Yksipuolinen Ancel Keysin yhdessä Pohjois-Karjala projektin aikaansaama "kovan" eläinrasvan pelko läheni tuolloin jo hysteriaa. Asiaan kuului, että silloin runsaasti ns trans-rasvoja sisältänyt margariini oli juoksevien siemenöljyjen ohella tie "ikuiseen terveyteen" ja varsinkin, kun niitä täydennettiin ihmisen energiantarpeen kattamiseksi ylisuurilla hiilihydraattimäärillä (toimivat elimistössä sokereina).
Uuden virallisen totuuden arvostelu on vieläkin virhe. Tilastoja ei passaa arvostella siitä huolimatta, että kansantautiemme (ylipaino, sv-taudit, tyypin 2 diabetes ym) ovat räjähtäneen käsiin.
Todettakoon, että Kari Salminen hyvänä ammattimiehenä tunnisti varhain kasviöljyjen margariineiksi kovettamisessa muodostuvien trans-rasvojen vaarallisuuden. Sen lisäksi hän ensimmäisten joukossa maailmanlaajuisesti nosti keskusteluun nykyisten margariinien valmistuksen potentiaaliset vaarat ymmärrettyään prosessissa syntyvän rasvahappoja, joihin ihmisen elimistö ole törmännyt koko kehityshistoriansa aikana.
Samasta aiheesta kirjoitti tänään (18.08.) HS:n mielipide-osiossa vielä Valion pääjohtajana 1985 - 1992 toiminut Iikka Haka ("Mainosoperaatio" tasapainotti keskustelua).
Suorat tekstilainaukset aikaisemmasta nekrologista ja niiden "tasoittelu" vihjaavat kesän -88 olleen pääjohtajalle "haasteellista aikaa".
Monet tulkitsivat aikanaan Valion esilletulon sille itselleen rökäletappioksi.
Mutta mitä sitten tapahtuikaan?
Rankka päähän potkiminen herätti konservatiivisen maidonjalostajan pohtimaan tuotteittensa menekkiä, kilpailukykyä, terveellisyyttäkin. Alkoi sinänsä terveellisen luonnontuotteen alasajo. Maitorasvat poistettiin prosentti kerrallaan ja päädyttiin rasvattomaan sinertävään "terveystuotteeseen". Kaikenkarvaisessa julkisessa ravitsemuksessa onnettomien ravitsemusohjeiden säätelemä pakko estää rasvaisempien maitotuotteiden käytön.
Mahtaako mennä pääjohtaja Hakan kontolle se Valion toistaiseksi raskain erhe, kun rasvan puutteen vuoksi mauttomiksi muuttuneet tuotteet saatiin taas kelvollisiksi lisäämällä niihin sellaisia sokerin määriä, joita kukaan täysjärkinen ei milloinkaan käyttäisi kahviinsa / teehensä.
Kansakunta on koukutettu pahimmalla mahdollisella "sokeri-tauti-peikolla". Varsinkin lasten kohtalo hirvittää.
Millainen mahtaa olla se separaattori, jolla Valio (ja muut) erottavat puhtaasta luonnon tuotteesta pois heitettäväksi MORAALIN ahneuden ja kilpailukyvyn tunkiolle?