meli kirjoitti:
Ari: miksi jogurtin BV on pienempi kuin maidon?
hyvä kysymys
Lainaa:
Gaudichon et al (23) found that proteins from both milk and yogurt were rapidly hydrolyzed after ingestion, but the gastroduodenal transfer of dietary nitrogen was slower when yogurt was fed than when milk was fed.
http://ajcn.nutrition.org/content/80/2/245.fullLainaa:
The NPN fraction of exogenous N ranged between 40 and 80%. The net gastro-jejunal absorption of exogenous N did not differ significantly between milk (56·7 (SEM 8·5)%) and yoghurt (50·9 (SEM 7)%). The high level of exogenous N hydrolysis is in accordance with the good digestibility of milk products. Fermentation modifies only the gastric emptying rate of N and does not affect the level of diet hydrolysis, the endogenous N stimulation or the digestibility rate.
http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=875412BV arvoon vaikuttaa aminohappokoostumus ja niiden imeytyminen.
Proteiinin sulavuus ilmaistaan ravinnosta imeytyneen typen määränä.
Lyhyesti sanottuna jogurtin aminohapot tai joku yksittäinen niistä imeytyy/"sulaa" "huonommin" tai hitaammin kuin maidosta.
täällä lisää
http://en.wikipedia.org/wiki/Biological_valueProteiinin biologinen arvo osoittaa, kuinka tehokkaasti elimistö kykenee käyttämään hyväkseen imeytynyttä typpeä. Näin saadaan selville yksittäisen proteiinin, ruoka-aineen tai koko ravinnon proteiinin merkitys ihmisen ravintona.
BV arvoa ei mitata ruuasta suoraan vaan...
BV-menetelmän etuna on se, että BV perustuu ihmisillä tehtäviin kokeisiin. Lisäksi siinä todellakin mitataan typen retentiota (typen kertymistä elimistöön). Heikkoutena on lähinnä se, että proteiinin jääminen elimistöön ei välttämättä tarkoita sitä, että elimistö käyttää sen myös tehokkaasti hyväkseen (Di Pasquale 1997).
JOS BV arvo on huono osa aminohapoista ei imeydy (siihen tarkoitukseen mihin piti), koska niiden suhde toisiinsa nähden on huono tai joku puuttuu. tämän takia todella huono BV (esim. valkoinen vehnäjauho) arvoa joutuu syömään enempi jotta tarve täyttyy.
pikkusen muuta.
Lainaa:
Välttämätön aminohappo on aminohappo, jota eliö ei itse pysty valmistamaan muista aineista, jolloin sen on saatava niitä ravinnosta.
ja aminohapot ei varastoidu kehoo (ruuasta tasainen sopiva saanti on hyvä). (lihakset ovat energiavarasto ja osin myös pieni "aminohappovarasto"). Jos lihasta on, pieneltä osin lihaksesta voidan "aminoja" ottaa käyttöön, kun keho on proteiini pulassa.
ja myös lihasta käytetään energian lähteenä jos glukoosista on pula, -> hh saanti on liian vähäinen ja/tai "kulutus" on liian suuri.
hh siis "suojelee" proteiineja että niitä ei käytetä energiaksi/polttoaineeksi glukoosin tekoon.

lyheysti:
mutta usealle lehmänmaito tuotteet ei sovi, eikä niitä silloin tule käyttää proteiinin lähteinä.

= osa aminohapoista ei imeydy.
proteiinin liika saannista ei ole apua lihaksen kasvulle.
ylimäärä proteiineistä tehdään glukoosia ja maksan täyttyessä rasvaa. (pitkään jatkuneesta LIIKA proteiinistä mm. maksa ja munuaisten ei tykkää hyvää)

_________________
Mukana ollut yli 19 vuotta.Minun ennen ja jälkeen kuvat.HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.