karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-30 21:58:00

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2017-01-10 11:39:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Iltalehden kolumnisti Mari Pudas väittää lihansyönnin olevan laiskuutta:
http://blogit.iltalehti.fi/mari-pudas/2 ... aiskuutta/

Mutta vastaukseni hänelle joutui kuitenkin sensuuriin. Kukin voi itse päätellä miksi, tässä nimittäin uusi vastaukseni joka on lähes sama kuin se sensuroitu (muistinvaraisesti uudelleen kirjoitettu). Laitan tänne nähtäväksi, jotta tämän foorumin lukijat saavat tietää asiasta. Jos kirjoittelee julkisia kolumneja tulee kyetä ottamaan vastaan asiallista palautetta.

Näini siis vastasin juuri äsken tuohon kolumniin juuri äsken, saapas nähdä meneekö tämä toinen yritys lävitse.

Lainaa:
Maailman luonnonsäätiö on aloittanut laidunlihan tuotantoa tukevan hankkeen:
https://wwf.fi/wwf-suomi/viestinta/uuti ... essa-144.a

Laidunliha on ekolgista sillä laiduntava eläin on hiilinielu ja laiduntaminen myös edistää arvokkaiden perinneympäristöjen säilymistä.

Olen vuosikausia syönyt vain laidunlihaa ja riistaa, joten oman lihansyönnin suhteen on kyllä hyvä mieli. Marraskuussa kävin junalla naapurikunnassa - tunnin reissu suuntaansa reippaalla kävelyllä - hakemassa viisi kiloa laiduntanutta luomua kyyttöä. Joten laiskalle ei todellakaan eettinen lihansyönti sovi. Ja kun syön puolet suomalaisen keskikulutuksesta sitä lihaa ja vielä niitä osia jotka eivät muille kelpaa (pienituloinen kun olen), niin enpä näe mitään ongelmaa asiassa.

Sikaa ja kanaa en ole syönyt pariin vuosikymmeneen, ne on tehotuotannossa pakotettu vegaaneiksi (=liha ei enää terveellistä), kärsivät tehotuotannosta eniten ja syövät suurimman osan Suomeen tuotavasta soijasta. Kahvi, kaakaopavut ja mausteet ovat suunnilleen ainoat ulkomailla tuotetut elintarvikkeet joita ostan. Hiilijalanjälkeni voittaa taatusti pienuudellaan tuontivegelijät, eli ne jotka syövät avokadoja, chia siemeniä, kookosta jne.

On henkistä laiskuutta väittää, että kaikki liha on samalla tavoin tuotettua ja että kaiken lihan ekologinen jalanjälki on samanlainen. Se marketin oranssiksi marinoitu suikale ei todellakaan ole samanlainen ekologiselta ja eettiseltä jalanjäljeltään, kuin kotimainen luomu niittyliha.

Teen muuten kaikki ruuat samalla tavoin, joten vaiva on tismalleen sama, olipa proteiinikomponentti sitten sitä niittylihaa, tai vaikkapa papuja. MINUN kokkauksessani vaiva on aina sama, koska teen vain keittoja, pataruokia tai pannuruokia, eli kaikki ainekset kypsyvät yhdessä. Tein näin myös silloin parikymmentä vuotta sitten kun olin kasvissyöjä. Väite kasvisruokien vaikeammasta kokkauksesta on siis myös epätosi.

Kolumnisti voisi vähän pyrkiä pois henkisestä laiskuudesta kirjoittaessaan ja ottaa tosiasioista myös selvää.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2017-01-10 12:37:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja eipä siis kolumnisti tuota toistakaan viestiäni julkaissut, nyt se on varmistunut.

Mielestäni julkisest kolumneja kirjoittelevan tulee sietää asiallista palautetta. Herkkänahkaisten tulee välttää julkista kirjoittelua ja kirjoitella vain omaan yksityiseen päiväkirjaan. Tai sitten tulee sulkea kommenttimahdollisuus pois.

Ja kun kolumnisti laiskuudesta moittii lihansyöjiä, niin kuinka laiskaa on se, että sensuroi kommentin mieluummin kuin julkaisee sen ja myös vastaa siihen?

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2017-01-10 13:31:23 
Poissa
voipallo
voipallo

Mari Pudas taitaa vältellä hankalaa keskustelua kolumninsa hännällä

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2017-01-19 16:07:59 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Mielestäni julkisest kolumneja kirjoittelevan tulee sietää asiallista palautetta. Herkkänahkaisten tulee välttää julkista kirjoittelua ja kirjoitella vain omaan yksityiseen päiväkirjaan. Tai sitten tulee sulkea kommenttimahdollisuus pois.

Niinpä, tosin monet kolumnit tuntuvat juuri olevan lähinnä ko. kirjoittajien päiväkirjoja, sillä erolla että ovat julkisia ;)

Jaa että lihansyönti laiskuutta... Kiinnostaisi tietää perustelut, mutten halua altistaa aivojani sille roskalle, mitä Iltalehdessä ja muissa vastaavissa kirjoitetaan.

ViestiLähetetty: 2017-01-20 09:51:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mari Pudas kuulunee tähän joukkoon, eli niiden joukkoon jotka vegeilemällä (tai sillä sushilla) korostavat omaa erinomaisuuttaan:
http://www.hs.fi/nyt/art-2000005049852.html

Se vaan ei näytä riittävän, vaan lisäksi pitää ryhtyä haukkumaan muita.
Yleensä tuollainen on merkki vakavan luokan itsetunto-ongelmasta.

ViestiLähetetty: 2017-01-20 10:35:32 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Kasvissyönti on yllättävän trendikästä. Aivan yhtäkkiä on tapahtunut aika iso harppaus siihen asenteeseen. Ennen oltiin huolissaan kasvissyöjien proteiinin saannista. Nyt siitä(kään) ei puhuta. Ja merkillistä pyhistelyä eettisillä arvoilla! Kun niitä ei kyseenalaisteta.

ViestiLähetetty: 2017-01-20 17:49:40 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

^ Saman olen minäkin huomannut... Mistähän tuo noin iso harppaus ja kasvanut suosio oikein johtuu?

(Ja miksei se voinut silloin olla trendikästä kun itse olin kasvissyöjä :lol: No jaa...)

ViestiLähetetty: 2017-01-20 18:08:39 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Laitoin tuohon vastauksen jo toiseen ketjuun, niin enpäs toista täällä. Eikä sillä ollut tutkitun tiedon kanssa mitään tekemistä...

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2017-01-21 15:35:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Laitanpa nyt kyseisen kolumninkin kommentteihin tämän, saa nähdä meneekö läpi sensuurista, eli tämmöisen sinne kirjoitin:

Noniin, johan sitten selvisi tämänkin kolumnin kirjoittajan todennäköisin motivaatio:

"Ruokatrendit, kuten sushi, veganismi ja pienoluet, ovat esittämistä, jolla hyväosaiset tekevät eroa muihin, sanoo tutkija – ja hänellä on lukuja todisteeksi"

http://www.hs.fi/nyt/art-2000005049852.html

(Ja jos tämä viesti sensuroidaan, ei hätää, se on jo kopioitu eräälle ravinto-aiheiselle keskustelufoorumille samaan ketjuun, jossa olen raportoinut aiemmankin sensuurin.)

ViestiLähetetty: 2017-01-24 11:54:45 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

els kirjoitti:
Laitoin tuohon vastauksen jo toiseen ketjuun, niin enpäs toista täällä. Eikä sillä ollut tutkitun tiedon kanssa mitään tekemistä...

Missä ketjussa olet selittänyt kasvissyönnin trendikkyyden..? :oops: (En löytänyt, eksyin sen verran tänne ketjuviidakkoon... ;))

ViestiLähetetty: 2017-01-24 14:56:03 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Sekin näytti olevan vastaus sinulle, ja jo kommentoitkin siihen
Linkki: viewtopic.php?p=2104645#p2104645

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2017-01-26 10:13:32 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

^ Ok :lol: Ei vaan minusta ihan tyhjentävästi sitä trendikkyyttä (suosiota) selittänyt, mutta mistä niitä syitä tosin voikaan niin tarkkaan tietää.

Yhdellä toisellakin foorumilla (aivan eriaihealueen) on noussut esiin tämä Mari Pudas, joka kaikista kirjoituksistaan päätellen on varsin asenteellinen idiootti... [-X

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00