karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-24 14:52:28

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2017-04-20 09:21:32 
Poissa
ruutana
ruutana

Uutispalvelu Duodecim: Diabeetikkojen terveys parantunut huomattavasti – pidentänyt myös elinikää

Niin on - RUOTSISSA! Huom. siis RUOTSISSA! EI SIIS SUOMESSA! Olisi sen voinut otsikossakin mainita.

Uutispalvelu Duodecim jättää kertomatta, että näin on päässyt Ruotsissa käymään karppauskansanliikkeen (LCHF) ansiosta. Karppaus tutkitusti parantaa diabeetikon hoitotasapainoa ja vaikuttaa myönteisesti todellisiin sv-tautien riskitekijöihin.

Joka kuudennen ruotsalaisen arvioitiin jokin vuosi sitten noudattavan karppausruokavaliota. Diabeetikoista karppaa todennäköisesti vielä suurempi osa. Maltillinen LCHF-ruokavalio kuuluu sikäläisen Sosiaalihallituksen diabeetikoille virallisesti suosittelemiin ruokavalioihin yhtenä vaihtoehtona. Tiukka LCHF on myös "sallittu", joskin hoitojärjestelmä on ohjeistettu seuraamaan sitä noudattavia muita tarkemmin.

Uutistoimisto Duodecim kirjoitti:
Ruotsalaisten tulokset eivät osoita, mistä suotuisa kehitys tarkalleen johtuu, mutta todennäköisesti se on seuraus useiden parannusten yhteisvaikutuksesta. Diabeteksen ja sydänriskitekijöiden hoito ja ehkäisy ovat parantuneet huomattavasti vuosien varrella, minkä lisäksi potilaat ovat tulleet tietoisemmiksi ja aktiivisemmiksi sairautensa hoidossa.

Joopa joo. Niinpä niin.

Miksiköhän ruotsalaiset virallisterveelliset kansanterveyskyöstit eivät tee tutkimusta siitä, miten erilaisia diabetesruokavaliota noudattavien terveys ja eliniänodote on kehittynyt? Siksi, että se paljastaisi mikä on ylivoimaisesti paras diabetesruokavalio ja tämänhän ei käy lääke- ja elintarviketeollisuuden pirtaan. Ei se käy myöskään uransa vanhentuneen, lääkeyhtiöiden tarpeisiin sorvatun diabetesparadigman varaan rakentaneille köpeille henkilökohtaisesti, sillä he joutuisivat myöntämään olleensa pihalla kuin lintulaudat.

Köpit eivät halua, että diabetesruokavalioiden kohdalla kävisi samalla tavoin kuin pääsi käymään laihdutusruokavalioiden kohdalla. Ruotsin valtion asiantuntijatoimikunta SBU tutki mikä on paras laihdutusruokavalio, ja sehän on .. tadaa .. LCHF:

viewtopic.php?p=1797221&sid=920b84e1d9ef32a2d5e7be42f0e86abf#p1797221

LCHF-ruokavalion suosiosta Ruotsissa:

viewtopic.php?f=14&t=64872

Diabeetikoiden määrä on jyrkässä kasvussa melkein kaikkialla maailmassa, mutta Ruotsi ui tässäkin vastavirtaan:

https://www.svd.se/diabeteslarm-i-varld ... /dietsuget

Hyvin menee rasvalla läträävillä ruotsalaisilla.

ViestiLähetetty: 2017-04-20 12:15:33 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kun itse asun täällä lahden takana ja olen jo siinä iässä että useilla tutuilla ja ystävillä kakkosdiabetes on yleinen, itse sain oman kehityksen sekä diabeteksen että muidenkin vaivojen osalta pysähtymään ja kääntymään parempaan suuntaan, niin tulee seurattua miten ruokavaliohoito otetaan vastaan ja mitä ovat sitten tulokset. Suurinpiirtein puolet tuntemistani diabeetikoista hoitavat LCHF ruokavaliolla ja pari tuttua on päässyt pysyvästi inskoistakin ja paino-ongelmista, useamman ei ole tarvinnut aloittaa lääkitystä, mutta ovat edelleen terveyskeskuksen seurannassa. Sitten on se toinen puoli, joista iso osa on jo siirtynyt insuliineihin, verenpaine ja kolesterolilääkitykseen ja joille ei hiilarien rajoittaminen käy, koska edelleen se rasvapelko istuu tiukassa ja uskotaan edelleen että diabetes kakkonen johtuu liiasta rasvasta. Lääkärit harvemmin puuttuvat ruokavalioon, se on ravintoterapeuttien ja diabeteshoitajien oma reviiri ja siellä edelleen kirotaan Annika Dahlqvistin voittoa ja eletään lääkeyhtiöiden broschyrien varassa. Mutta onneksi sana kiertää eli potilaat itse alkavat ottaa selvää asioista ja alkavat luottaa omiin mittauksiin ja tuloksiin. Onneksi Sosiaalihallitus ohjeistaa että mikäli potilas valitsee tiukan LCHF ruokavalion eikä lääkkeitä, niin hänellä on oikeus seurantaan jne.
Ja ainakin itse on ollut pakko todeta että ruotsalaisilla tutuilla ja ystävillä se rasvapelko ei ole estänyt siirtymistä LCHF:lle, täällä asuvista tuntemistani suomalaisista sen sijaan olen itse ainoa joka on välttänyt inskat.

ViestiLähetetty: 2017-04-20 14:18:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Rasvan pelko tosiaan istuu tiukassa. Itselläni ei ole ollut diabetesta, ehkä kerkesin vaihtaa ruokavalion ajoissa (2010). Tuttaville, jolla on diabetes ja vähän muillekin olen yrittänyt jakaa oppimaani tietoutta (tosin vähän kova pää) Niin neuvot eivät ole kelvanneet. Oletan kanadassa olevan se asia huono, että jokaisella, kun on oma lääkäri. uskotaa lääkäriin. Olet käynyt ehkä vuosikymmeniä saman lääkärin juttusilla, niin luotat häneen. Sitten tulee diabetes, niin ilman mutta perhelääkäri katsoo sinun parastasi ajatellaan..
Vaihdettuamme ruokavalion painoa meni alas jonkin verran. Kohdallani verenpaine normalisoitui ja eritoten selkäkivut kaikkosi. Lääkärimme kysyikin, että olet lisännyt liikuntaa, en sanoin. Hän ei uskonut vään kysyi vaimooltani samaa asiaa, onko miehesi lisänyt liikunta, kun kaikki arvot näyttää niin hyvältä?

ViestiLähetetty: 2017-04-20 15:40:19 
Poissa
ruutana
ruutana

mlv kirjoitti:
Kun itse asun täällä lahden takana ja olen jo siinä iässä että useilla tutuilla ja ystävillä kakkosdiabetes on yleinen, itse sain oman kehityksen sekä diabeteksen että muidenkin vaivojen osalta pysähtymään ja kääntymään parempaan suuntaan, niin tulee seurattua miten ruokavaliohoito otetaan vastaan ja mitä ovat sitten tulokset. Suurinpiirtein puolet tuntemistani diabeetikoista hoitavat LCHF ruokavaliolla ja pari tuttua on päässyt pysyvästi inskoistakin ja paino-ongelmista, useamman ei ole tarvinnut aloittaa lääkitystä, mutta ovat edelleen terveyskeskuksen seurannassa. Sitten on se toinen puoli, joista iso osa on jo siirtynyt insuliineihin, verenpaine ja kolesterolilääkitykseen ja joille ei hiilarien rajoittaminen käy, koska edelleen se rasvapelko istuu tiukassa ja uskotaan edelleen että diabetes kakkonen johtuu liiasta rasvasta. Lääkärit harvemmin puuttuvat ruokavalioon, se on ravintoterapeuttien ja diabeteshoitajien oma reviiri ja siellä edelleen kirotaan Annika Dahlqvistin voittoa ja eletään lääkeyhtiöiden broschyrien varassa. Mutta onneksi sana kiertää eli potilaat itse alkavat ottaa selvää asioista ja alkavat luottaa omiin mittauksiin ja tuloksiin. Onneksi Sosiaalihallitus ohjeistaa että mikäli potilas valitsee tiukan LCHF ruokavalion eikä lääkkeitä, niin hänellä on oikeus seurantaan jne.
Ja ainakin itse on ollut pakko todeta että ruotsalaisilla tutuilla ja ystävillä se rasvapelko ei ole estänyt siirtymistä LCHF:lle, täällä asuvista tuntemistani suomalaisista sen sijaan olen itse ainoa joka on välttänyt inskat.

Kiitos erinomaisen valaisevasta Ruotsin tilanteen kuvauksesta.

ViestiLähetetty: 2017-04-21 13:20:58 
Poissa
ruutana
ruutana

Malcolm Kendrick arvostaa Annika Dahlqvistin käynnistämää LCHF-kansanliikettä:

Lainaa:
I sometimes think that I should go and live in a Scandinavian country. They get so many things right about how to run healthy, equitable, societies. In addition, the people who live there seem more balanced and frankly, more grown up.
So it comes as no surprise to me that if a nation were to turn round and begin the process of rejecting the absolute nonsense that a high-fat diet is bad for you, then it would be a country in Scandinavia.
That Scandinavian country is Sweden.

Ravitsemustieteilijöitä ja -terapeutteja hän ei erityisemmin arvosta:

Lainaa:
P.S: Question: What do you call 500 dietitians lying at the bottom of the ocean?
Answer: A good start.

Marika Sboros: KENDRICK: SWEDEN GETS IT RIGHT WITH ‘IDIOT’ DIETITIANS

ViestiLähetetty: 2017-04-21 14:03:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos sellaista ruokateollisuuden arvostamaa ravintoterapeuttien ammattikuntaa ei oli koskaa kehitetty, niin oletettavasti kansa oli terveempää.
Esimerkiksi Vancouverin suomalaisessa vanhainkodissa oli myös asinmukaisesti ravintoterapeutti, joka seurasi mitä vanhuksille tarjotaan Tainut olla muuta tehtävää kuin valvoa sapuskan suolan määrää..
En ole koskaan ymmärtänyt miksi vanhuksille pitää tarjota mautonta ruokaa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00