karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-26 01:41:34

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4732 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1117 118 119 120 121237 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2017-09-27 17:58:12 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 94916
Joo, tasapainon ja muutenkin liikkumisen kanssahan varpailla ei sit liene merkitystä. :twisted:

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2017-09-27 19:51:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-12-14 20:09:53
Viestit: 1511
Ei voi varvistaa, kuten tytäreni pinenä asian ilmaisi.

_________________
Apteekissa on jonoja ilman minuakin.
Luontaistuotekaupoissa ei ole jonoja.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2017-09-27 21:44:28 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Parit faktat ruokavaliosta ja diabetekseen sairastumisesta:

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2017-09-28 13:01:21 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Ei tarvitse ihmetellä miksi Diabetesliiton amerikkalainen sisarjärjestö ADA haluaa diabeetikoiden syövän oikein paljon hiilareita niin että näiden on pakko käyttää oikein paljon diabeteslääkkeitä - vaikka oikean ruokavaliohoidon bannaaminen heikentääkin liiton jäsenten hoitotulosta lisäten ikäviä elinmuutoksia ja vieden vuosia heidän elämästään.

ADA perustettiin lääkeyhtiö Ely Lilly:n rahalla. Järjestön rahastonhoitajana toimi vielä kymmenkunta vuotta sitten lääkeyhtiö Johnson & Johnsonin sijoittajasuhdejohtaja. Sponsorointirahat tulevat Big Pharmalta ja Big Foodilta. On pelkkää window dressingiä, että joidenkin kaikkein pahimmilta näyttävien sponsorointisopimusten on annettu raueta.

http://www.nytimes.com/2006/11/25/health/25ada.html

Lainaa:
“Maybe the American Diabetes Association should rename itself the American Junk Food Association,” said Gary Ruskin, director of Commercial Alert, a consumer advocacy group.
Others remain concerned about the A.D.A.’s relationships with pharmaceutical companies


Diabetesliitto ei sponsoreistaan melua pidä. Novo Nordisk tarjoaa sivustollaan epämääräistä tietoa:

http://www.novonordisk.fi/vastuullineny ... oille.html

Lainaa:
Novo Nordisk ei maksa suoraa tukea yhdistyksille, mutta toimii usein mahdollistajana erilaisille tapahtumille, joihin yritys myös itse osallistuu toimijana.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2017-09-28 14:19:37 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Kuva

Gabriela Segura: Ketogenic diet - a connection between mitochondria and diet

Erinomainen artikkeli ketogeenisista ruokavalioista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2017-09-28 22:21:42 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Entisellä diabeetikolla Lasse Nyberghillä on painavaa asiaa:

Lainaa:
Tässä muutamia kysymyksiä, joita olen pohdiskellut:

1. Insuliiniresistenssi on sairauden alku, korkea verensokeri sen aiheuttama oire. Miksi insuliiniarvoja ei koskaan mitata ja miksi niitä ei aseteta seurantaan? Yhdysvaltalainen Josef Kraft näytti jo 20 vuotta sitten, että on mahdollista hyvin yksinkertaisesti mittaamalla insuliiniarvot sekä diagnosoida diabeteksen esiaste että seurata T2DM:n ilmentymistä. En ole koskaan kuullut suomalaislääkäreiden mainitsevan Kraftin mullistavia tutkimuksia.

2. Korkeana pysyttelevä insuliini on myrkkyä elimistölle. Insuliini on anabolinen hormoni, joka mm. aiheuttaa syöpää, vaikuttaa haitallisesti sydämeen ja verisuoniin jne. Tätä asiaa ei kiistetä terveyseliitin toimesta. Miksi ei puhuta ja varoiteta riskeistä, jotka liittyvät korkeisiin insuliiniarvoihin?

3. Insuliini on hormoni, joka auttaa elimistöä varastoimaan rasvaa. Niin kauan kuin liikaa insuliinia on veressä, on lähes mahdotonta, että rasvasolut pääsisivät eroon varastorasvasta. Tieto tästä fysiologisesta faktasta on kaikkien lääkäreiden oppimateriaaleissa. Miksi ei potilaita valisteta siitä, että koko ajan korkeana pysyttelevä insuliini on esteenä menestykselliselle painonhallinnalle? Tähänhän diabeetikon juuri on pyrittävä!

4. Tyypin-2-diabeetikoille suositellaan käytännössä aivan samaa ruokavaliota kuin terveille, 45-60% hiilihydraatteja. Mistä löytyy se tutkimusnäyttö, joka osoittaa tämän ruokavalion terveyshyödyt ja johtaa siihen, että T2DM-potilas tervehtyy?

5. Eikö lääkärin etiikassa ole esteitä sille, että määrätään insuliinia suurina määrinä aikomuksena lieventää T2DM:n oireita? Määrätään insuliinia, joka todistetusti on myrkyllistä elimistölle ja aiheuttaa tämän seurauksena lisää haittavaikutuksia.

Lue koko juttu Turpaduunari -blogista:

http://turpaduunari.fi/ajatuksia-parvek ... n-jalkeen/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2017-09-28 22:31:18 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
LKT Timo Kuusela kirjoitti VHH-terveysravinto -sivustolla:

http://www.vhh-terveysravinto.fi/keskus ... 300#p47300

Lainaa:
Vertaispalstan yhden miehen komitea välitti amerikkalaisen T2D-henkilön kokemuksen jatkuvasta veren(kudos)sokerin mittaamisesta suhteessa sairauden "hoitoon" suositettuhin ravitsemusohjeisiin. Juttua havainnollistavat paljon kertovat mittarikuvat.

Tätä ylläolevaa "mittaritietoisuutta" olen yrittänyt levittää Suomeen lukuisia vuosia (tosin ilman vaikuttavaa kuvasarjaa). Ei ole ollut menestystä. Viimeisin yritys liittyi käyttökelpoiseen Abbott-mittariin.
Tiedän omista lähteistä, että Abbott-mittareiden levityskiellon takana on maahantuoja. Uskon kuitenkin, että "suuremmat voimat" vaikuttavat maahantuojan markkinointi asenteeseen.

Jatkuvaan veren(kudos)sokerin mittaukseen paneutuva kansalainen törmäisi välittömästi ristiriitaan, kuinka terveellisiksi suositetut ruokavalinnat toimivatkaan jo insuliiniresistentin kohdalla - siis pitävät tautia yllä.
Jenkkiesimerkki huomasi tämän jo kovin matalilla "terveellisillä" hh annoksilla - minä myös kohdallani jo monia vuosia sitten.
Olen tulkinnut ilmiön hyvin labiiliksi (heilahteluherkkä) maksan insuliiniresistenssiksi eli maksan herkkyydeksi tuottaa liikaa sokeria (glukoosi) erikoisesti paaston aikana. Parempiakaan selvityksiä "oppineet" eivät ole esittäneet.

Pitkään ihmettelin, miksi mm (pika)koulutetut diabeteshoitajamme tiukkasanaisesti suosittavat vähintäin 100g hh-annosta/vrk (mm ettei aivot vaurioidu). Vasta selailtuani pari vuotta sitten ilmestyneestä Diabetesliitto ry:n tuhdista "Diabetes"-kirjasta turkulaisen emeritusprof. Rönnemaan artikkeliosuuden (pakko jo nimetä taustoja sanktioiden uhallakin) totesin itselleni salassa säilyneen auktoriteetti-panoksen.

Jotakin pitäisi pyrkiä muuttamaan vaikkapa kansalaitottelemattomuuden avulla.
Muutama vuosi sitten vastustettiin puolimiljoonaiseksi mainittua pre-/T2D -sairaiden määrää liian suurena. Nyt esitetään uskottavasti luvun jo kasvaneen täyteen miljoonaan.

Kun myönnetään, että T2D on todellisuudessa vain erään sairausryppään, metabolisen oireytymän, yksi päätetapahtuma (muita verenpainetauti, sepelvaltimotauti, veren rasvahäiriö eli dyslipidemia, alkoholista riippumaton rasvamaksa, joka pahimmillaan tappaa maksakirroosin kautta, kihti ym muita tässä luettelemattomia erillisia tauti-ilmiöitä), elämäntavoilla saavutetun T2D-remission merkitys paljastuu koko laajuudessaan. Kokemus osoittaa, että samalla korjaantuvat muutkin metabolisen oireyhtymän ilmiöt siedettävälle (lue terveyttä parantavalle/korjaavalle) tasolle.

Aivan tuore amerikkalainen viranomaistutkimus kertoo alkoholista riippumatonta rasvamaksaa sairastavan 51 miljoonaa 18 vuotta täyttänyttä kansalaista. Tietenkin ovat myös ylipainoisia/lihavia.
Vuoden 2016 diabeteslääkkeisiin tuhlattu (voidaan syystä ilmaista näinkin, kun jätetään T1D pois laskuista) oli n 46 miljardia dollaria - siis kuitenkin alle Suomen valtion menoarvion loppusumman. Tämän päälle tulevat tietenkin "asian tiimoilla" myynnissä oleva tavara. Ainakin jenkkilän katalogit ovat paksuja ja hienosti kuvitettuja "rihkamaoppaita".

Me suomalaiset olemme erittäin tunnollisia hallintoalamaisia. Heräämmekin ehkä vasta varojen puutteesta johtuvaan hoitamatta jättämiseen, kun on etsittävä todellisia ja vaikuttavia hoidon vaihtoehtoja metaboliasairauksiemme ( tarttumattomien elämäntapasairauksiemme) hoitamiseksi


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2017-09-28 23:09:49 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Mark Sissonsin pohdinta siitä, onko välttämätöntä - tai edes toivottavaa - olla jatkuvasti ketoosissa:

http://www.marksdailyapple.com/is-const ... desirable/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2017-09-29 14:23:17 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Kolme vuotta täyttävä Kostfonden on saanut Skandialta rahoituksen tyypin 1 diabeteksen ruokavaliota koskevalle tutkimukselleen:

https://www.kostfonden.se/ett-trefaldig ... -att-fira/

Lainaa:
Detta innebär att forskarna på Karolinska sjukhuset nu kan kavla upp armarna och dra igång den största oberoende utvärderingen någonsin av kost vid typ 1-diabetes – ett projekt som sannolikt kommer förlänga livet på många personer. Vi skickar ett obeskrivligt stort tack till Skandia, som ju också fullfinansierade studien av kolhydraters roll vid IBS.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2017-09-30 20:29:21 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Diabeteskatastrofia seuraa Intiassa sydäntautikatastrofi:

https://www.aninews.in/news/health/diab ... 309130002/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2017-10-01 19:59:46 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Taito Taskinen HS/mielipiteessä:

Lainaa:
Kyse on insuliinin hallinnasta. Hiilihydraatit vilkastuttavat insuliinineritystä. Proteiinit vähemmän. Rasvat eivät vaikuta insuliinineritykseen lainkaan. Tutkimukset osoittavat, että ­sydän- ja verisuonisairauksien aiheuttama kuolleisuus noudattaa veren insuliinin määrään perustuvaa U-kirjaimen muotoista käyrää. Kun veren insuliinipitoisuus on liian pieni tai vastaavasti liian suuri, kuolleisuus lisääntyy.


https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005389694.html


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2017-10-02 13:05:08 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Kuva

Alan Watson Twitterissä:

Lainaa:
1961 AHA Anti-Fat Diet. 1980 USDA Anti-fat. 2017 50% in U.S. pre-diabetic or diabetic. 1972 demonized Atkins WARNED us!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2017-10-02 13:05:27 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Kysely "yksittäistapauksista":


http://turpaduunari.fi/yksittaistapauksia/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2017-10-02 20:28:29 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Fogelholm kiistää insuliiniteorian ja sanoo, ettei insuliinia pitäisi ajatella niin paljon. Lisäksi toimittajalta ovat menneet käsitteet sekaisin. Ei edes Fogelholm ole voinut noin sanoa maitotuotteista.

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005391678.html

Lainaa:
Fogelholm on kuitenkin myös osittain eri mieltä mielipidekirjoittajan ruokavaliosta. Joidenkin teorioiden mukaan insuliini on kaiken pahan alku ja juuri. On paljon ruokia, jotka kohottavat insuliinipitoisuutta, esimerkiksi vaalea vilja. Fogelholm kuitenkin huomauttaa, että insuliini on mörkö, jota varotaan jopa liikaa. Esimerkiksi maitotuotteet sisältävät insuliinia, mutta myös paljon proteiinia.

– Ehkä onkin niin, että insuliinia ei pitäisikään ajatella niin paljon. Maallikko ajattelee näin, että sitä tulisi vältellä kaikin tavoin, mutta insuliiniteoria on kakkostyypin diabeteksen kannalta huomattavan yksinkertaistettu, Fogelholm sanoo.


Tämän jutun suuri ansio on siinä, että se paljastaa millainen maallikko lääketieteessä Fogelholm on. Tai sitten hän puhuu kyynisesti ihmisten terveydestä välittämättä vasten parempaa tietoaan.

Tällainen veikko sitten laatii terveille ihmisille tarkoitetut maatalousministeriön ravitsemusohjeet, joita Käypä hoito -suositusten ja Diabetesliiton mukaan diabeetikoidenkin tulee noudattaa. Sopivat mielipiteet omaava agronomitaustainen henkilö maatalous-metsätieteellisestä tiedekunnasta on näin de facto asetettu kaikkien lääketieteilijöiden yläpuolelle päättämään maamme esidiabeetikoiden ja diabeetikoiden ruokavaliosta. Tulokset diabeteksen ehkäisyssä ja hoidossa ovat sen mukaiset.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2017-10-02 21:01:52 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 94916
Joopa.

Lainaa:
insuliiniteoria on kakkostyypin diabeteksen kannalta huomattavan yksinkertaistettu, Fogelholm sanoo.


Ai mitä häh? Toki kaikki hormonit ja niiden vaikutukset yhdessä ja erikseen on monimutkaisiakin, mutta kakkostyypin diabeteksen yhteydessä insuliinilla on melko yksiselitteinen rooli. Ja verensokerilla.

Lainaa:
On paljon ruokia, jotka kohottavat insuliinipitoisuutta, esimerkiksi vaalea vilja


Toi vaalean viljan haukkuminen on kans lisääntynyt, vaikka ruis on nopeempi nostamaan verensokeria.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2017-10-02 22:02:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-11-24 01:38:52
Viestit: 1595
Olen tässä juuri miettinyt että pitäisi insuliinia saada mitattua, vaikka 2 kertaa päivässä, viikon ajan.
Voisiko se olla niin alhaalla ettei tuosta yläkropan lihasmassan kasvattamisesta oikein tule mitään,
itse olen ymmärtänyt että sen anaboliset vaikutukset voisi olla hukassa jos sitä liian vähän.

_________________
Just eat a goddamn steak


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2017-10-03 10:48:16 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Ei ihme, että Fogelholm vähättelee insuliinin merkitystä. Suositusten mukainen hiilaripainotteinen syöminen kun aiheuttaa hyperinsulinemiaa.

Hyperinsulinemia on keväällä julkaistun tutkimuksen mukaan syövänkin riskitekijä:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 30729/full

Lainaa:
Obesity, metabolic syndrome and type 2 diabetes are associated with cancer-related mortality. We assessed whether hyperinsulinemia is a risk factor for cancer death in nonobese people without diabetes.
...
Considering that nonobese people with hyperinsulinemia were at higher risk of cancer mortality than those without hyperinsulinemia, improvement of hyperinsulinemia may be an important approach for preventing cancer regardless of the presence or absence of obesity.


Lihavuus, diabetes, syöpä .... hyperinsulinemia (ja sitä seuraava insuliiniresistenssi) on kaikkien metabolisten kansantautien alku ja juuri. Mutta Fogelholmin mielestä insuliini ei ole mörkö ja veren insuliinipitoisuutta rajusti nostavaa hiilaripainotteista ruokaa pitää syödä ihan sikana.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2017-10-03 11:39:05 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 94916
Lainaa:
Fogelholm kiistää insuliiniteorian ja sanoo, ettei insuliinia pitäisi ajatella niin paljon.


Jos asian kieltää, varsinkin riittävän monta kertaa, se hävii?

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2017-10-03 14:07:26 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Kalifornian yliopiston UCSF:n tutkijat selvittivät mekanismia, jolla ketokarppaus vähentää inflammaatiota aivoissa, mistä on apua epilepsiassa, aivovammatapauksissa ja aivohalvauksen jälkitiloisssa. Inflammaatiota alentamalla voidaan myös torjua esimerkiksi diabeteken aiheuttamaa ateroskleroosia.

Lainaa:
The study has applications beyond brain-related inflammation. The presence of excess glucose in people with diabetes, for example, is associated with a pro-inflammatory state that often leads to atherosclerosis, the buildup of fatty plaques that can block key arteries. The new study could provide a way of interfering with the relationship between the extra glucose in patients with diabetes and this inflammatory response.

University of California: How ketogenic diets curb inflammation


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2017-10-06 20:08:29 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
https://www.dietdoctor.com/why-are-asia ... aters-thin

Peter Attia kertoo (ja Andreas Eenfeldt referoi) miksi riisiä syövät aasialaiset aikaisemmin pysyivät hoikkina ja terveinä, mutta nyt lihovat ja sairastuvat diabetekseen:

Lainaa:
The three big reasons
Here are the main reasons why I think populations could stay thin on high carb diets:
1. Low to insignificant consumption of refined sugar (fructose). This may stop insulin resistance from developing.
2. Traditionally they used to eat mainly unrefined starch (e.g. brown rice, root vegetables) that is slow to digest, due to high fiber content etc.
3. Traditionally more physical activity then sedentary western population. Compare a Japanese rice farmer (in the field all day) to an American office worker with a car. If you burn more glucose (via physical activity) then less insulin is needed when you eat carbs.
If you avoid sugar (fructose) and refined high GI starch and stay physically active you can probably stay thin and healthy on a high percentage of carbs. Lots of populations have done so.

Addition:
Some people have rightly pointed out that Asian populations no longer eat brown unrefined rice, they now eat white rice. True. It’s also true that these populations are no longer thin and healthy – India and China now experience two of the worst type 2 diabetes epidemics in the world, even worse than in the US.1 This disease is connected to weight issues, particularly abdominal obesity.
Even using BMI (an imperfect measure, see below) the number of obese people in China have already surpassed the US. So what I’m discussing in this post is how these populations used to stay thin and healthy, because unfortunately they no longer are.
When did this problem (obesity + diabetes) start to accelerate in Asia? About at the same time as sugar and white rice was added to their diet.


Intiassa ja Kiinassa syntyi kauhea diabetespandemia sokerin ja Coca-Cola -kulttuurin maihinnousun jälkeen. Traditionaalisesti tummalla riisillä terveinä pysyneet intialaiset ja kiinalaiset lihoivat ja sairastuivat diabetekseen fruktoosin aiheutettua insuliiniresistenssin, riisin vaihduttua valkoiseen ja liikunnankin vähennyttyä.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4732 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1117 118 119 120 121237 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)