karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-26 20:36:11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4732 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1130 131 132 133 134237 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2018-01-08 19:32:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2014-02-07 20:02:51
Viestit: 502
els kirjoitti:
els kirjoitti:
...
Ruoka kun on kuitenkin näistä kahdesta (ruoka - liikunta) se isosti tärkeämpi juttu...

Jatkanpa tähähän (ruoka versus liikunta), kun Tucker sattui lähettämään sattuvan tutkimuksen asiasta.
Nämä kymmenen eivät ole edes diabeetikkoja. Ovat ei-ihan-huipputason amerikkalaisia urheilijoita.
Heistä yksi syö hiilareita alle suosituksen (aika paljon silti meihin verrattuna)
... ja kuinka ollakaan, hän on ainoa noista, jolla verensokeri näyttää pysyvän aisoissa.


Minäpä jatkan tästä edelleen. Näkemykseni mukaan sekä liikunta että ruokavalio ovat tärkeitä, mutta eivät voi korvata toistaan. Karppauksen hyödyt tiedämme hyvin. Liikunta parantaa kehon toimintakykyä: Kiteytettynä kestävyyttä, ketteryyttä ja voimaa. Näitä on karppauksella vaikea saada, joten molempaa tarvitaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2018-01-08 19:58:57 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
^^ Noita ihka oikeasti harjoittelevia urheilijoita liikunta ei pelastanut juuri miltään...
Siispä vastakysymys: paljonko liikuntaa sinusta riittää karpille, joka ruoalla pitää sokerit kurissa? *melkein ilkikurinen hymy*

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2018-01-08 20:23:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2014-02-07 20:02:51
Viestit: 502
Se määrä, mikä tuottaa onnellisuusmaksimin. Silloin tulee terveysvaikutukset myös stressin vähennyksen kautta.
En tähän ketjuun viitsi yhtään käytännönläheisempää ehdottaa. Sinä kirjoittamasi perusteella liikut oivallisesti.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2018-01-08 20:31:51 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
^^ Selvä, ei jatketa tässä ketjussa, ja ok jos tämä meikäläisen hietön kevytliikuttelu riittää sinustakin.
Useimmat liikuntaa suosittavat eivät ole kutsuneet tätä vielä liikunnaksi lain :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2018-01-08 22:41:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-06-10 10:40:31
Viestit: 1205
els kirjoitti:
^^ Noita ihka oikeasti harjoittelevia urheilijoita liikunta ei pelastanut juuri miltään...
Siispä vastakysymys: paljonko liikuntaa sinusta riittää karpille, joka ruoalla pitää sokerit kurissa? *melkein ilkikurinen hymy*


Nyt taisitte puhua vähän eri asioista. Kyllä se taatusti pelasti yli minuutin ratakierrokselta tai alle 150 kilon maastavedolta. Kumpikaan noista ei ole hääppöinen suoritus urheilijalle, mutta kumpaankaan ei pääse ilman reipasta liikuntaa. Ne, mitä Syväniemi tuossa mainitsee, siis kestävyys, ketteryys ja voima, ovat asioita, joita ei ruokavaliolla juuri voi saada. Vähän optimoida, mutta aika vähän. Harjoittelu ratkaisee. Karppi - tai oikeastaan edes virallisterveellinen* - ei tarvitse liikuntaa verensokeritasapainoon, vaan edellä mainittuun kolmikkoon. Se, miten tärkeiksi tuollaiset asiat elämässään nostaa, on sitten kokonaan toinen asia.

Ruokavaliolla pidetään sisuskalut ja umpieritys kunnossa, liikunnalla tuki- ja liikuntaelimistö. Keskenään niillä on hyvin vähän tekemistä.

*: VT viljoineen, kiisseleineen ja rasvattomine maitoineen nyt on täyttä kuraa, mutta tarkoitettakoon tässä sillä nyt lähinnä sitä E-jakaumaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2018-01-08 23:34:02 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Garry Lee paljastaa syyn siihen, että Intia on diabeteksen kärkimaa. Se ei ole rasva.

Lainaa:
No.1 country for diabetes. India. They eat a ton of not-fat. The carbs have two mechanisms of producing it. 1. Fructose causes fatty liver in calorie excess. Hibernation reaction. 2. Carb and sugar drive appetite more than fat or protein.


https://twitter.com/Gearoidmuar/status/ ... 5247029248


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2018-01-08 23:40:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-06-10 10:40:31
Viestit: 1205
Intiassa luultavasti ongelma on siinä, kun niiden perinteisestikin hiilaripitoiseen safkaan sotketaan vielä sokeri ja siemenöljyt. Meillä länsimaissa on vielä asiat "hyvin", kun ihmiset ovat perinteisesti syöneet ja syövät edelleen riittävästi lihaa. Kun kehitysmaat - Intian lisäksi Kiina ja Meksiko ainakin - pääsevät tuohon kunnolla mukaan, niin homma menee todella rumaksi.

muoks. On ehkä vähän rumasti sanottu kutsua noita kehitysmaiksi kokonaisuutena, mutta köyhät (alueet) ovat todella köyhiä. Niiltä osin voidaan puhua ihan kehitysmaatasosta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2018-01-09 09:26:20 
Poissa
Pusukala
Pusukala
Avatar

Liittynyt: 2010-09-20 09:57:53
Viestit: 8956
Kehittyviksi maiksi minä niitä kutsuisin. Kehitysmaat ovat eri asia.
Kun kehitysmaa muuttuu kehittyväksi maaksi, saadaan kaikki länsimaisen kehityksen lieve-ilmiöt osaksi yhteiskuntaa.

_________________
Asiallisia juttuja


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2018-01-09 11:11:55 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Tyypin 1 diabeteksen ykkösmaassa Suomessa taudin esiintyvyys nousi nousemistaan sitä mukaa kuin D-vitamiinin saantisuosituksia tiputettiin, mutta tasaantui ja kääntyi laskuun kun maitoa ryhdyttiin D-vitaminisoimaan.

PMC:ssä julkaistu tutkimus viime keväältä otsikolla The Big Vitamin D Mistake :

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5541280/

Lainaa:
The incidence of type 1 diabetes (T1D) has been doubling every 20 years. In Finland, the recommendation for daily vitamin D supplementation was gradually reduced from 4000-5000 IU in 1964 to 400 IU in 1992. Concomitantly, T1D increased by 350% in those aged 1-4 years, 100% in those aged 5-9 years, and 50% in those aged 10-14 years [1]. However, since 2006, T1D has plateaued and decreased after an increase in serum 25-hydroxyvitamin D (25[OH]D) after the authorities’ decision to fortify all dietary milk products with cholecalciferol [2]. Moreover, the worldwide association of ultraviolet (UV)-B light and vitamin D status with T1D and multiple sclerosis is now more than evident.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2018-01-09 11:35:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-12-14 20:09:53
Viestit: 1511
D-vitamiini on tärkeä ihmisen terveyden ylläpiämiseksi, kuten tiedämme. Ihmettelen, vain kuinka se toimii rasvattoman maidon kanssa? D-vitamiini on rasvaliukoinen.

_________________
Apteekissa on jonoja ilman minuakin.
Luontaistuotekaupoissa ei ole jonoja.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2018-01-09 17:01:33 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Insuliinihoidon tulokset eivät ole hääppöiset T2D:ssä:

viewtopic.php?p=2179516#p2179516


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2018-01-09 17:54:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-06-10 10:40:31
Viestit: 1205
artoheikki kirjoitti:
D-vitamiini on tärkeä ihmisen terveyden ylläpiämiseksi, kuten tiedämme. Ihmettelen, vain kuinka se toimii rasvattoman maidon kanssa? D-vitamiini on rasvaliukoinen.


Tyypillisesti sitä rasvatonta mölöä kai kuitenkin juodaan ruoan kanssa... Ja vaikka olisikin vähärasvaista, niin harvoin lähes rasvatonta kuitenkaan. Kaiken kaikkiaan tietysti niinkin päin, että jos on huono ruokavalio ja paljon D:tä purkista, niin parempi sekin kuin sama huono ruokavalio ilman tai vähemmällä purkki-D:llä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2018-01-09 18:07:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-12-14 20:09:53
Viestit: 1511
mattila kirjoitti:
artoheikki kirjoitti:
D-vitamiini on tärkeä ihmisen terveyden ylläpiämiseksi, kuten tiedämme. Ihmettelen, vain kuinka se toimii rasvattoman maidon kanssa? D-vitamiini on rasvaliukoinen.


Tyypillisesti sitä rasvatonta mölöä kai kuitenkin juodaan ruoan kanssa... Ja vaikka olisikin vähärasvaista, niin harvoin lähes rasvatonta kuitenkaan. Kaiken kaikkiaan tietysti niinkin päin, että jos on huono ruokavalio ja paljon D:tä purkista, niin parempi sekin kuin sama huono ruokavalio ilman tai vähemmällä purkki-D:llä.

Tietysti, hyvä näinkin.

_________________
Apteekissa on jonoja ilman minuakin.
Luontaistuotekaupoissa ei ole jonoja.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2018-01-11 20:16:52 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Stephen Phinney vastaa kysymyksiin ketokarppauksesta T2D:ssä:

http://blog.virtahealth.com/ketogenic-n ... e-phinney/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2018-01-11 22:08:09 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Jason Fung kertoo miksi vähärasvainen ruokavalio plus treenaaminen ei toimi T2D:ssa:

https://medium.com/@drjasonfung/why-low ... 70dcb1368e


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2018-01-12 18:36:53 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Christer Sundqvist: Diabetes – miten kauan aiotaan lyödä päätä seinään?

Vaikka kysymys on retorinen, vastaan silti: Niin kauan kuin Big Pharman annetaan päättää. Muutosta ei ole näkyvissä, sekä diabeteksen käypä hoito-kopla että Diabetesliitto ovat Big Pharman renkejä. Niin myös THL. Mutta jokainen voi pelastaa itsensä ja parhaassa tapauksessa myös lähimpänsä. CS:n juttu kannattaa ehdottomasti lukea.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2018-01-12 19:05:11 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Nettimeta-analyysi 56 RCT-tutkimuksesta: Vähähiilihydraattinen ruokavalio tuotti parhaan HbA1c:n ja välimerellinwen parhaan paastoglukosiin T2D:ssa..

A network meta-analysis on the comparative efficacy of different dietary approaches on glycaemic control in patients with type 2 diabetes mellitus

Lainaa:
The aim of the present study is to assess the comparative efficacy of different dietary approaches on glycaemic control in patients with type 2 diabetes mellitus using a systematic review of the literature. Electronic and hand searches were performed until July 2017. The inclusion criteria were defined as follows: (1) randomized trial with a dietary approach; (2) adults with type 2 diabetes mellitus; (3) outcome either HbA1c (%) and/or fasting glucose (mmol/l); (4) minimum intervention period of 12 weeks. For each outcome measure, random effects network meta-analysis was performed in order to determine the pooled effect of each intervention relative to each of the other interventions. A total of 56 trials comparing nine dietary approaches (low-fat, Vegetarian, Mediterranean, high-protein, moderate-carbohydrate, low-carbohydrate, control, low GI/GL, Palaeolithic) enrolling 4937 participants were included. For reducing HbA1c, the low-carbohydrate diet was ranked as the best dietary approach (SUCRA: 84%), followed by the Mediterranean diet (80%) and Palaeolithic diet (76%) compared to a control diet. For reducing fasting glucose, the Mediterranean diet (88%) was ranked as the best approach, followed by Palaeolithic diet (71%) and Vegetarian diet (63%). The network analysis also revealed that all dietary approaches significantly reduce HbA1c (− 0.82 to − 0.47% reduction) and fasting glucose (− 1.61 to − 1.00 mmol/l reduction) compared to a control diet. According to the network meta-analysis the Mediterranean diet is the most effective and efficacious dietary approach to improve glycaemic control in type 2 diabetes patients.

Näin siitä huolimatta, etteivät VHH-dieetit useinkaan olleet oikeasti vähähiilihydraattisia.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2018-01-13 08:35:27 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Sarah Hallberg kertoo

- miksi rasvan syöminen on tyypin 2 diabeteksessa niin tärkeää

https://youtu.be/ESL3_7sdCwU

-miten tyypin 2 diabetes saadaan saadaan ketokarppauksella remisioon

https://youtu.be/ldzaLP8oAHw

-miksi maailmanlaajuinen tyypin 2 diabeteskatastrofi pääsi näin pahaksi

https://youtu.be/BuIUiTW6PSU


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2018-01-13 09:12:17 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Maailmanlaajuiset lihavuus- ja diabetesepidemiat olisivat ratkaistavissa hiilareita rajoittamalla. Todennäköisyys sille, että ne ennustettavissa olevan tulevaiduuden aikana ratkaistaisiin, on about nolla.

https://aeon.co/essays/sugar-is-a-toxic ... or-disease

Lainaa:
Virtually zero.’ That’s a reasonable estimate of the probability that public health authorities in the foreseeable future will successfully curb the worldwide epidemics of obesity and diabetes, at least according to Margaret Chan, the director general of the World Health Organization (WHO) – a person who should know. Virtually zero is the likelihood, Chan said at the National Academy of Medicine’s annual meeting in October, that she and her many colleagues worldwide will successfully prevent ‘a bad situation’ from ‘getting much worse’. That Chan also described these epidemics as a ‘slow-motion disaster’ suggests the critical nature of the problem: ‘population-wide’ explosions in the prevalence of obesity along with increases in the occurrence of diabetes that frankly strain the imagination: a disease that leads to blindness, kidney failure, amputation, heart disease and premature death, and that was virtually non-existent in hospital inpatient records from the mid-19th century, now afflicts one in 11 Americans; in some populations, as many as one in two adults are diabetic.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2018-01-13 18:09:43 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Oregonin osavaltiossa hoidosta kieltäytyvä diabeetikko voi saada lääkäriltä apua itsemurhaan

https://www.washingtontimes.com/news/20 ... cide-oreg/

Suomessa käypä hoito -suositusten mukaiseen diabeteksen hoitoon alistuminen merkitsee lääkärin avustamaa itsemurhaa, hitaampaa tosin.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4732 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1130 131 132 133 134237 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)