karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-05-14 19:11:22

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 51 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Yliherkkä hiilareille
ViestiLähetetty: 2018-08-31 18:10:48 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2018-08-31 18:02:55
Viestit: 39
Aloitteleva karppi tässä ekaa viestiä kirjoittelemassa. Olen luuraillut palstaa jo pitkään. Ainoa joka tuntuu minulla toimivan, on hyvin lähellä nolla hiilaria pysyttelevä Atkins. Sillä olen saavuttanut tuloksia. Nyt kun vaaka heilahti päälle sadan, alkoi taas tuntua tukalalta.

Atkinsin ykkönen ja kakkoskirja on plakkarissa ja netti koluttu. Mikäli muistan oikein, Atkinsin mukaan olen hypoglykeeminen. Heti kun syön nopeita hiilareita, olen hetken päästä enemmän nälkäinen kuin ennen ruokailua. Tunnistan monista metabolisen oireyhtymän osasista omakseni, samoin diabetes kakkonen mahtaa olla tosiasia. Hiilarimättöä illalla ja johan laukkaan juomassa/vessassa. Samoin moni muu oire viittaa diabetekseen.

Mut se ongelma: mun haima tuntuu olevan jotenkin herkkä kun se vainuaa heti kaiken hiilarin. Ja kun haima herää, ketoosi katoaa ja samantien tulee nälkä. Onko tälle mitään tehtävissä? Äsken tein mantelimassa/kaakaojauhe/karppisokeri -mössöä ihan kokeeksi. Ja pahan päivän varalle. Maistoin sitä teelusikallisen ja nyt on ihan klassiset oireet että heippa ketoosi. :?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Yliherkkä hiilareille
ViestiLähetetty: 2018-09-01 07:06:05 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93893
Jään seuraamaan.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Yliherkkä hiilareille
ViestiLähetetty: 2018-09-01 07:14:33 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18501
Paikkakunta: Jämtland
Jos on diabetes kakkonen, niin ehdottomasti kannattaa lukea Antti Heikkilän kirjoista Diabeteksen hoito ruokavaliolla kirja tai kirjat. Itse olen ollut jo kymmenen vuotta remissiossa ihan Antin ja Annika Dahqvistin ohjeilla ja pelkällä ruokavaliolla, enkä ole ainoa, vaan omassa tuttavapiirissäkin on useita, pari jopa päässyt insuliineista.
Itse olen ketoruokavaliolla eli tiukka LCHF mutta olenko ketoosissa onkin eri asia. Kun keho oppii polttamaan rasvaa energiaksi ja kun se alhaisilla hiilareilla ja harvoilla syömäkerroilla sen pystyy tekemään (insuliinit alhaalla) niin ketoaineita tarvitaan vähemmän ja kroppa optimoi ne niin ettei niitä tuoteta liikaa.

Tervetuloa mukaan tervehtymään.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Yliherkkä hiilareille
ViestiLähetetty: 2018-09-01 08:29:42 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2018-08-31 18:02:55
Viestit: 39
Kiitos, tutustun aiheeseen. Tiukka Atkins toimii kyllä, mutta ei siitä oikein elämäntavaksi ole. Heikkilän (olikohan Pellinki ellen muista väärin?) menetelmää en ole testannutkaan. Antti on saanut vähän kyseenalaistakin leimaa, mutta itseasiassa kaikki hänen kirjoituksensa ovat kyllä perin järkeviä.

Esim. selkäleikkausten järkevyydestä olen hänen kanssaan samaa mieltä. Leikataan kun ei muutakaan osata. Olen syönyt kipulääkkeitä kolmen leikkauksen jälkeen, silmät soikeana putkeen vsta 2005 ja osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Mut se siitä, tää menee offtopicin puolelle.

Eilinen teelusikallinen mantelimassaa toi kyllä hyvän maun hetkeksi suuhun. Aamulla ei maistunut suussa asetoni ja 600 g lisäys painossa. Nestettä kai se vaan on, tuntuu turvotuksenakin. Eipä tää (kuuri) lopullisesti oo pilalla. Voisko olla niinkin että vasta aloitettu dietti ja siksi kaikki niin herkällä? Vai onkohan elimistö aina samanlainen, haimasta kai tässä enimäkseen on kyse. Siis Atkinsilla, että pyritään pitämään haima ruususen unessa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Yliherkkä hiilareille
ViestiLähetetty: 2018-09-01 11:41:12 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

Liittynyt: 2010-12-06 19:51:50
Viestit: 3339
Mulle tuli heti mieleen, että mahtaako sulla olla jo 2diabetes - onko tutkittu?

_________________
04/10 113,5kg
Ensimmäisestä tilauksesta iHerbistä -5$ koodilla KIV264
"Kaikkea kivaa kohtuudella."


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Yliherkkä hiilareille
ViestiLähetetty: 2018-09-02 13:09:46 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2018-08-31 18:02:55
Viestit: 39
Ei ole tutkittu. Suvussa on kyllä ja kaikki klassiset oireet täyttyvät. Olen varannut ajan lääkärille asian tiimoilta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Yliherkkä hiilareille
ViestiLähetetty: 2018-09-02 15:02:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-02-22 08:20:56
Viestit: 381
Hiilihydraattien syöjän normaali kierto:noustua se hiukasoo, syötyä se raukasoo.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Yliherkkä hiilareille
ViestiLähetetty: 2018-09-02 15:19:43 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

Liittynyt: 2010-12-06 19:51:50
Viestit: 3339
Lainaa:
Mut se ongelma: mun haima tuntuu olevan jotenkin herkkä kun se vainuaa heti kaiken hiilarin. Ja kun haima herää, ketoosi katoaa ja samantien tulee nälkä. Onko tälle mitään tehtävissä?

Tähän vastaus, että ei oikein muuta kuin ne hiilarien välttelyt. Etenkin jos 2d on sattunut jo iskemään - kuulostaa toki siltä, että jos ei vielä ole kakkosta, niin häikkää metaboliassa jo todennäköisesti on eli kovaa vauhtia menossa sinne 2d suuntaan. Kun ne ei mittaa insuliinitasoja, niin ei voi tietää - sokerit saattaa olla normaalit vielä vuosia ennenkuin resistenssi on niin paha, että näkyy sokereisa (sanoo ruotsalainen guru, lääkäri Andreas Eenfeldt).
Itselläni on 2d ja hh täytyy olla alle 15 jos meinaa olla ketoosissa - siis kokonaishiilarit, ei mitkään ns imeytyvät (ne täytyy olla n 10).
Ketoosiahan voi toki mitata usemmalla tavalla; pissaliuskat on kaikkein epävarmin, mutta toimii ainakin alussa, verestä ja hengityksestä saa luotettavammat tulokset. Verestä mittaaminen on vaan kallista, liuskat mittariin maksaa "hunajaa", ketonix hengityksestä mittaamiseen es cdonilta 245e, mutta on vain kertainvestointi, jonka jälkeen sillä voi mittailla määrättömästi.

_________________
04/10 113,5kg
Ensimmäisestä tilauksesta iHerbistä -5$ koodilla KIV264
"Kaikkea kivaa kohtuudella."


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Yliherkkä hiilareille
ViestiLähetetty: 2018-09-02 15:34:36 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2018-08-31 18:02:55
Viestit: 39
Tuo kymmenen raja kuullostaisi siltä, että mun kohdalla "rasti on ruudussa". Nehän tietty tekee terkkarissa sen sokerirasituskokeen, että siinäpä menee taas ketoosit.

Ketosticksejä oon käytellyt, mutta muutaman Atkinsin kokemuksella sen kyllä maistaa ilmankin. Toki maku suussa ei anna numerista arvoa. Kiinankaupoista saisi tikutkin varmaan halvalla.

No, tässä sessiossa -8 kg, josta nesteenä varmaan ainakin 6 kg. Eikä ole kuin pari viikkoa kulunut.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Yliherkkä hiilareille
ViestiLähetetty: 2018-09-02 15:36:57 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

Liittynyt: 2010-12-06 19:51:50
Viestit: 3339
Joo, kiinakaupasta saa alle 3e/100 kpl.

Alku on ainakin hyvä.

_________________
04/10 113,5kg
Ensimmäisestä tilauksesta iHerbistä -5$ koodilla KIV264
"Kaikkea kivaa kohtuudella."


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Yliherkkä hiilareille
ViestiLähetetty: 2018-09-02 15:38:41 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18501
Paikkakunta: Jämtland
Sokerirasituskoe karpilla antaa yleensä väärän tuloksen, parempi olisi katsoa ns pitkä sokeri. Ja seurata jonkun aikaa paastoja ja aterian jälkeisiä.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Yliherkkä hiilareille
ViestiLähetetty: 2018-09-02 21:35:05 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2018-08-31 18:02:55
Viestit: 39
Tarkoititko että ketoosi sotkee? Auttaako jos palaa ennen testiä hiilareille?

Juuri nyt olen työreissulla. Hankala matkoilla karpata. Työssä monesti tarjotaan lounas, ei välttämättä "maailman laveimmasta" noutopöydästä. No, iltapalaksi hain emmentaalisiivuja ja metwurstia. Aamulla hotellin aamiaispöydässä onkin pekonia ja keitettyjä munia, varmaan kokkeliakin. Aamiaisella pääseekin pitkälle, mutta paluumatka junassa taas ongelmallinen. Ehkä kaupan kautta asemalle. Onhan tässä se hyvä puoli ettei ole alvariinsa nälkä. =P~ =P~


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Yliherkkä hiilareille
ViestiLähetetty: 2018-09-02 22:05:43 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18501
Paikkakunta: Jämtland
Ei tarvitse olla edes ketoosissa, mutta voihan olla että olet karpannut sen verran lyhyen ajan että ei vielä näy niin selvästi. Kun kroppa vaihtaa polttoainetta hiilareista rasvaan niin samalla se hiilarien poltto hidastuu, muutama päivä ennen rasituskoetta hiilaripitoista ruokaa niin on taas sitten hiilaripoltto palautettu siihen ennen karppausta moodiin, eli sokerirasituskoe antaa oikean tuloksen vain jos syö VT tavalla.

Tässähttp://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=71164 keskustelua.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Yliherkkä hiilareille
ViestiLähetetty: 2018-09-03 06:26:08 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2018-08-31 18:02:55
Viestit: 39
Olipa hyvä keskustelu. Kiitos! Jäin miettimään teenkö sillä diagnoosilla yhtiks mitään? Nehän määrää lääkkeitä, joita en ainakaan ketoosissa tarvi. Ja paasaus siitä mitä lautaselle pitää laitaa. Liikunnasta tietenkin joka onkin aiheellista. Ainakin sydänhommat pitäisi tarkistaa, on tuo verenpaine ja suvussa sepelvaltimotautia. Joskin siellä hoitsun papereissa lukee nyt varmaan "potilas epäilee diabetesta".

Että saavutanko sillä diagnoosilla mitään. En nyt harkinnut ehkä loppuun, tk:n kautta tehtynä. Yksityispuolella voi paremmin valita mistä maksaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Yliherkkä hiilareille
ViestiLähetetty: 2018-09-03 07:47:19 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

Liittynyt: 2010-12-06 19:51:50
Viestit: 3339
Riippuen paikkakunnasta, niin diagnoosilla saa vsokerimittarin ja liuskoja tk:sta. Sen verran sillä diagnoosilla tekee, jos itse itseään hoitaa. Toki mittarit on halpoja ja niihin saa liuskoja ebaysta vähän halvemmalla kuin suomessa (liuskat on kalliita).

_________________
04/10 113,5kg
Ensimmäisestä tilauksesta iHerbistä -5$ koodilla KIV264
"Kaikkea kivaa kohtuudella."


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Yliherkkä hiilareille
ViestiLähetetty: 2018-09-03 09:30:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Se halvin mahdollinen ebayn alkometri (Digital Breathalyzer Analyzer Breath Alcohol Tester) on ihan sopiva myös ketonimittariksi. Ei erota alkoholia tai asetonia (ketoaine) toisistaan. Tietää ainakin mihin suuntaan menee.

Allekirjoitukseni karppauskaaviosta voi olla hyötyä.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Yliherkkä hiilareille
ViestiLähetetty: 2018-09-03 21:35:27 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2018-08-31 18:02:55
Viestit: 39
Kaaviota katselinkin jo aiemmin, selkeä tapa tarkistaa.

Kiinankaupassa oli jopa sellainen mittari, mikä mittaa (tai no joo, voi se olla "mittaakin" :lol: ) sokerin sekä ketohapot. Olikohan 140€ luokkaa. Sillä saisi pitkän sokerin itsekin. Kiinassa kai nuo tehdään kohta kaikki. Oma Honda autokin on kiinalainen, koottu vain Briteissä Minin linjalla jotta vältytään EU -tulleilta.

Se vaan että onko sellaisesta panostuksesta oikeasti hyötyä? Kinkkimallin veren sokerimittarin saa alta kahdenkympin, diagnoosilla taisi saada virallisemman mittarin. Ellei diabeetikoilta ole leikattu, varmaankin niin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Yliherkkä hiilareille
ViestiLähetetty: 2018-09-03 22:39:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Ihan HbA1C-mittariko? Se olisikin jännä vehje. Sellainen kyllä olikin ilmeisesti Australian markkinoilla, mutta ei ole vähään aikaan tullut vastaan.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Yliherkkä hiilareille
ViestiLähetetty: 2018-09-04 08:49:26 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2018-08-31 18:02:55
Viestit: 39
En tajunnut muuta kuin että keto- ja sokerit. Laitan linkin tuohon, poistakaa jos ei saa olla..

https://www.aliexpress.com/item/Sinocare-KA-11-Blood-Ketone-Blood-Glucose-Meter-with-50-Blood-Ketone-Test-Strips/32902853195.html


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Yliherkkä hiilareille
ViestiLähetetty: 2018-09-04 10:08:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
En ostais tähän hätään mitään. Katsoisin sen lääkärikäynnin ensin. Jos on diabetes, niin jonkin ajan kuluttua saat terveyskeskukselta sokerimittarin ja liuskat.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 51 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)