karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-03 20:07:24

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2006-07-31 13:05:53 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Siis raivostutti avata tänään Lapin Kansa, kun etusivulla mainostettiin, että Lapset testasivat viittä limpparia. Mutta pitihän tuo juttu kuitenkin lukea. Koko juttu alkaa erään lapsen lausahduksella: "Meidän äiti juo paljon limsaa."

Siis testattavana oli Battery :shock: , Jaffa, Pepsi max, Hyvää päivää ja Smurffi. Ja nuo lasten lausahdukset "Saanko mie vielä tuota siideriä" (Batterysta) ja "Näyttää boolilta mutta maistuu karkilta" (Smurffista) saivat myös kurtistelemaan kulmia. Ja kyseessä oli siis päiväkoti-ikäiset lapset. Jos toimittajilta ei löydy parempia jutun aiheita, niin taidan lopettaa koko lehden lukemisen. :?

jatkosiirto perkuulaudalle -chiman

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-07-31 21:37:16 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Huh, ei kai Batterya ja Hyvää Päivää -juomaa ole edes lapsille tarkoitettu? Laitapa lehteen kommenttia asiasta!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-07-31 21:59:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Juu, mielipidekirjotusta vain Lapin Kansaan!

Pöyristyttävää tehä tommonen juttu ylipäätään puhumattakaan, että koemaistajina ovat lapset. Ja vieläpä päiväkoti-ikäiset, joilta nyt tuskin irtoaa painokelpoisia mielipiteitä ainakaan limsojen maku"elämyksistä". Huh huh, sanon minä!

Okei, iltapäivälehissä ja Hesarin ruokasivuillakin on toisinaan esim. olut-, viini- tai jopa jätskimaisteluita, mutta maistajat ovat aina asiansa tuntevia aikuisia. Järkee opettaa lapsille, että tämä on sitten teidän siideri, kun äippä tai iskä juo omaansa.

Argh! Mä voisin jauhaa tästä vaikka kuinka kauan! Mutta laita siis ihmeessä mielipide menemään. Voisin itekin oikeestaan pistää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-01 06:20:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä mietin kans sitä battery-hommaa, että lapsosilleko se on tarkoitettu?!

Kun minäkin aikaihmisenä saan sitä ylimääräisiä sydämentykytyksiä ja rytmihäiriöitä.. ainakin tuntui siltä, kun join talvella ensimmäisen ja viimeisen batterykossun.. Puoli tuntia olin valmis soittamaan 112, että tulkaa noutamaan :shock:

Lapparissa on muuten pitkin kesää maistateltu päiväkotilaisilla mm. tikkareita ja jäätelöitä. Tää limujuttu oli vain jatkumoa samaan sarjaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-02 10:43:37 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Voi vitsi, oneeksi en ole "ehtinyt" lukemaan lehteä joka päivä, että en ole päässyt tämän enempää ärsyyntymään. Oikeesti pitää vissiin tilata joku muu ehti, kun ei tähän saada väännettyä kuin tikusta asiaa.

Ja Batterysta mulle tulee kans outo olo, en juo sellasia sen takia ikinä. Mun mielestä ne on pikku lapselle suoranaista myrkkyä. :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-02 11:01:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aika outoa kyllä, kun eihän pikkulapsille (yleensä) kahviakaan juoteta!? Ja siin nyt sentään on mun ymmärtääkseni vähän kofeiinia johonkin batteryyn verrattuna... Ja muutenkin pelkkää lisäainehöhhöä!?
Jotenkin vielä smurffilimskat ja jäätelöt ymmärtää - ainakin esim. kouluikäisille (itse olen joskus ollut jätskimaistajana joskus varmaan kuudennella ja se oli kyllä ihan ok :lol: ), mut ei nuorempia lapsia kyl mun mielest kuulu altistaa tuommoisille... Eikä normaalin lapsen tarpeisiin kyl kuulu yhtään enempää mikään "terveysvaikutteinen ja painonhallintaa helpottava"-hyvää päivääkään....
Että hyvää päivää vaan....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-02 11:28:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En nyt muista tarkkaan mutta eikös Battery-tölkin kyljessä lue, että EI lapsille, raskaanaoleville, tai kofeiiniherkille henkilöille???

Nimim. Kofeiiniherkkä raskaanaoleva :smt073

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-03 07:20:44 
Mun mielestä myöskään Battery tai hyvää Päivää ei ole lasten juoma. Varauksella antaisin PepsiMaxiakin.

Jotenkin mua ärsyttää alkoholin juomisen ihannointi. On muksuille jopa omia shamppanjapulloja, alkoholittomia tietenkin.

Kerran kaupassa ollessani 8v. pojan koltiaiset ostivat Pirkka-Siideriä 1,5l pullon ja sitä sitten kimpassa kihmoivat pihalla. Tuli vaan mieleen, että saako niitä oikeesti myydä penskoille.. "Ompa kirpeetä!" :roll: Ja sitä ei tosiaankaan ostettu janojuomaksi, vaan kyräillen hyllyjen välissä viiletettiin ja kokeiltiin saako sen ostettua.

Mutta todettakoon, että olen itse 99% absolutisti, niin mulla voi kyllä nuttura kiristää liikaa. :mrgreen:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-03 08:20:20 
Poissa
Amatsoni
Amatsoni

Energiajuomien kyljissä tosiaan lukee, että ei lapsille. Valitettavasti vaan lasten annetaan niitä ostaa ja vanhemmatkin ostavat niitä lapsilleen. Isän pikkuserkku kyllä totesi, että nyt loppui ostaminen kun luin hänelle ED-pullon tuoteselosteen ja kerroin mitä kaikkea pikkupikkuserkkuni juo, kun tämän pullon vetäisee. Pojan ikä silloin n. 8 vuotta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-06 10:55:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mun mielestä noitten energiajuomien ostamiseen oli joskus 15v. ikäraja kaupoissa? No, kaippa sekin on poistettu teollisuuden painostuksesta..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-06 13:39:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei, kävin antamassa palautetta kyseisen lehden nettisivuilla. Saa nähdä vastaavatko mitään...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-06 20:47:02 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Mä olen kanssa laittanut palautetta lappariin, mutta ei ole vastattu mitään. Saa nähdä vaivautuvatko edes vastaamaan. Olen vahvasti harkinnut tilauksen lopettamista, en nyt juuri tämän jutun takia, mutta muutenkin tuntuu olevan vähän löyhää sisältöä monesti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-06 21:14:40 
Poissa
Karppikarvinen
Karppikarvinen

Mooch kirjoitti:
Kerran kaupassa ollessani 8v. pojan koltiaiset ostivat Pirkka-Siideriä 1,5l pullon ja sitä sitten kimpassa kihmoivat pihalla. Tuli vaan mieleen, että saako niitä oikeesti myydä penskoille.. "Ompa kirpeetä!" :roll: Ja sitä ei tosiaankaan ostettu janojuomaksi, vaan kyräillen hyllyjen välissä viiletettiin ja kokeiltiin saako sen ostettua.

Eikös jokunen vuosi sitten tullut joku kielto, että mitään missä on vähänkin alkoholia ei saisi alaikäisille myydä? Taitaa olla vähän niin ja näin tuon valvonnan kanssa tosin... Kävin itse joskus pentuna (90-luvun alussa) kamun kanssa ostamassa lähi-Siwasta miedon lonkeron (vissiin 2,7%:sta) ja sit kokeiltiin :roll: Mut muistaakseni muutama vuosi takaperin tuli joku uus säännös...

Tuo Battery ei kyllä todellakaan ole mikään lastenjuoma. Vaikka usein sitäkin näkee joidenkin pojankoltiaisten ostelevan tölkkikaupalla... :(

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-07 10:24:05 
batterissa ja muissa energiajuomissa on yhtä vähän kofeiinia mitä on kahvikupillisesa kahvia.. Ja, kun testin teki tai ainakin julkaisi Lapin Kansa, niin lappalaiset lapset juovat kahvia aika pienestä lähtien. Mie olen alottanut kahvin juonnin 1.5v, kun olemme usein laavuilla talvellakin. nykysin en enää juo kahvia, en siitä pidä ja join sitä kai tarpeeksi jo lapsena.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-07 10:28:08 
Muuten onkos täällä montakin aikuista joka ei olisi saanut pienenä syödä tikkareita, jäätelöä tai limskaa.
Vähän on tämä karppaus nykysin kun joku uskonto, sun lapsen pitää liittyy seurakuntaan tai karppeihin eikä itse saa päättää. kun täyttää 15v voi erota seurakunnasta, mikä on se ikä milloin teidän lapset saa erota karpeista, jos haluavat syödä vaikka karkkia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-07 10:54:37 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ilta kirjoitti:
batterissa ja muissa energiajuomissa on yhtä vähän kofeiinia mitä on kahvikupillisesa kahvia.. Ja, kun testin teki tai ainakin julkaisi Lapin Kansa, niin lappalaiset lapset juovat kahvia aika pienestä lähtien. Mie olen alottanut kahvin juonnin 1.5v, kun olemme usein laavuilla talvellakin. nykysin en enää juo kahvia, en siitä pidä ja join sitä kai tarpeeksi jo lapsena.

Antaisitko noista myös määrät? Eli paljonko kofeiinia on suomalaisessa kahvikupillisessa ja paljonko battery-purkillisessa - tai puolen litran kokisessa? Muistelen nimittäin, ettei se ollut ihan niin kuin tuossa väität 8)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-07 13:30:39 
http://www.kahvi.net/kysymyksia_kahvista/index.html

Paljonko kahvissa on kofeiinia?
Kupillisessa suodatinkahvia (1,25 dl) 90 - 110 mg
Kupillisessa pannukahvia (1,25 dl) 70 - 90 mg

http://fi.wikipedia.org/wiki/Battery

Batteryssä on 32 mg kofeiinia desilitraa kohden, eli noin 100 mg tölkissä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-07 20:17:37 
Poissa
voipallo
voipallo

mua ei lapsena kannustettu syömään karkkia (60-70-luvun taitteessa jäätelöt, limsat jms. oli kaikki karkkia). suurin rajoitin oli vähät taskurahat ja sokerimössön korkea hinta.

70-luvun alussa (1973?) markka oli about nykyeuron arvoinen. limsa ja jäätelö esimerkiksi maksoivat ihan helvetisti. litran pullollinen coca colaa maksoi 4 mk samalla rahalla sai jotakin paljon houkuttelevampaa kuin joku sokerivesi, vaikka pari kiinalaista tai tykärin (heh) jäätelölitran hinnalla pääsi elokuviin.

en tiedä voiko sitä sitten kutsua uskonnoksi, tai verrata niukkoja varoja paikkaripisteillä kituutukseen, mutta mä ainakin vapauduin monen muun kanssa siitä lahkosta ja mussutin 90-luvulla halvalla paskasafkalla itseni lihavaksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-07 21:41:38 
Poissa
Karppikarvinen
Karppikarvinen

Ilta kirjoitti:

Lähinnä ne muut aineet noissa energiajuomissa epäilyttää... Siinähän on guaranaa sekä tauriinia (mitä nekin on?!) Kofeiini itsessään ei niin vaarallista kai olekaan. Joisivat ipanat mieluummin sitten vaikka kahvia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-07 22:02:04 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

^Juuri näitä muita ainesosia itse ajattelin, ei kai kofeiini ole myrkyistä suinkaan pahin.

Lapsia minulla ei ole, mutta en usko, että lasten hyvinvoinnista huolehtimista voi verrata lahkolaisuuteen. #-o

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00