lark kirjoitti:
Mulperi ehkä tarkoitti tätä
http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4h%C ... alio/proto , mitä Cessu -niminen käyttäjä ehdottaa varsinaiseksi artikkeliksi, mikä minustakin vaikuttaa hyvältä. Siinä minun viimeksi muokkaamassa olisikin paljon työtä jäljellä.
Niin tarkoitin. Olen noissa wikijutuissa niin nyyppä, etten erottanut...

Pienetär kirjoitti:
Tuossa ekologinen näkökulma ontuu ja minusta se kuuluu luokkaan heitot niin kauan kuin kukaan ei ole tehnyt asiasta tutkimusta.
Niin ontuu ja pahasti, mutta en minäkään sitä ennen ymmärtänyt. Ennen kuin rautalangasta väännettiin, että esim. viljelemättömillä niittymailla voi kasvattaa pihvikarjaa jne. Minun mielestäni sitäpaitsi artikkelissa ei pitäisi pohtia ekologista näkökulmaa lainkaan, sillä se ei ole olennaista VHH:n käsitteen määrittelemisessä.
Pienetär kirjoitti:
Karppaukseen liittyen: karppaus ja veganismi eivät sulje toisiaan pois, Atkins tosin suhtautuu asiaan kriittisesti. Veganismin ekologisuus on kyseenalaista ja ilahduttavasti vegaanit ovat joissain wikiversioissa tunnustaneet massatuotannon ongelmat.
Vegetaristi karppaa ehkä helpostikin, mutta vegaani? Aika hankalaksi menee.
Pienetär kirjoitti:
Mutta kun suurin osa meistä ei ollut vegaaneja alun perinkään, niin tässäpä haastava heitto: väitän että pakkausjäte karppauksella vähenee radikaalisti verrattuna siihen miten "tavalliset ihmiset" syövät.
Minun juhlajuomani esimerkiksi on konsentraatioltaan niin tiivistä ettei sitä myydä sikspäkkeinä kuin Tallinnassa eikä sikspäkin kuoria loju pitkin maastoa. Yoghurtti tulee meikäläisillä näppärästi karppikokoisena.
Uskoisin, että sekä veganismi että karppaaminen voidaan toteuttaa ekologinen näkökulma mielessä jos on halua (ja kukkaroa). Eivät vegaanin pavut ja hedelmät tyhjässä kasva, energiaa ja vettä niidenkin kasvattamiseen kuluu. Olisi mielenkiintoista tietää mikä ekovaikutus esim. sillä oli, kun vaihdoimme kaupan hedelmät lähes täysin (itse kerättyyn) pakastemarjaan. Eipä lennätetä banaaneja tai riisiä meille toiselta puolen maailmaa.
Olen muuten viettänyt vuoden elämästäni vegetaristina, ihaillen vegaaneja, jotka pystyivät johonkin parempaan kuin minä. Syinä silloin oli oletettu terveellisyys (taisin lihoa sinä aikana ihan reippaasti ja voin muutenkin kehnonlaisesti, vaikka otin ravintoasioista selvää ja pyrin riittävään proteiininsaantiin), eettisyys ja ekologisuus. Eettisyys ja ekologisuus on minulle edelleen tärkeää, mutta en kuvittele veganismin olevan ainoa tai edes paras tapa siihen päämäärään pääsemiseksi, enkä siihen oman terveyteni kustannuksella enää pyrkisikään. Sen verran itserakas olen.