Olen periaatteessa samaa mieltä kanssasi useimmissa kohdissa. Mutta edes minulla ei ole aina käytössäni ikiomaa keittiötä, jääkaappia tai edes sellaista keittiön pöytää, jolla kotona säilytän pientä ja usein tyhjenevää voikippoa. Opiskelijoille, lounastyöläisille ja lounaskuppilassa tai kahvihuoneessa aterioiville matkatyölöisille Oivariini on ihan jees vaihtoehto - erilaisista laitoseläjistä puhumattakaan. Voin vaatiminen saattaa tiputtaa kaikki järkevät vaihtoehdot pois tarjonnasta. (Samasta syystä muuten käytän myös töissä kevytkermaa - se säilyy hyvänä yli viikon, toisin kuin kuohari

)
Rypsiöljy on huomattavasti vähemmän ikävää kuin muut kasvipuolen puristetut rasvat - siis ottaen huomioon että mikään niistä ei todellakaan korvaa eläin- ja kasvikunnan puristamattomia rasvoja. Ja luulen (eli arvaan, en tiedä), että Oivariinissa eli voihin sekoitettuna se kotimaisena ja kohtuullisen lyhyen ajan säilyvänä saattaa hyvinkin olla tuoreempaa (ja/tai vähemmän käsiteltyä) kuin pulloina ostetut öljyt - laadusta riippumatta.
Eniten käytän itse nykyään voita, lihanjämärasvoja ja valmiiksi rasvaisia jalostamattomia tuotteita. Mutta noita täydennän sitten kotimaisella (ei-kylmäpuristetulla) rypsi- ja oliiviöljyllä. JA rypsillä kotimaisuuden lisäksi myös siksi, ettemme pidä oliiviöljyn mausta kuin joissain ruokalajeissa. Makuasia.
En edes väitä, että tämä olisi loppuun asti optimoitu ratkaisu. Mutta kuten tuolla liikunnankin kohdalla, minulle riittää ihan hyvin, että pysymme tällä ruoalla tulehduksettomina ja terveinä - ja että se maistuu hyvältä. Mutta uskoisin, että saamme sekä hivenissä että rasvahapoissa täydemmän paletin kuin useimmat suomalaiset (ja ehkä jopa karpit?)
Lisäksi nämä valinnat voi perustella ekologisilla selkärepuilla, lähiruokana. Se on maun lisäksi tärkeää ainakin minulle. Etenkin kun tiedän jatkossakin käyttäväni perusruokana myös sellaisia ruoka-aineita, jotka eivät ole lähiruokaa (pähkinät, mantelit, kaakaojauhe, kahvi). Ja näitä siis sopivien korvaavien vaihtoehtojen puuttuessa.