karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-03 23:15:26

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Oivariini?
ViestiLähetetty: 2006-09-02 09:01:37 
Poissa
gourmetkarppi
gourmetkarppi

Siis mitä?

Helppolevitteinen... 75 % ... en ymmärrä mitään mutta joku rasvaseos kuitenkin. Niin siinä lukee.

Voitahan mun yleensä tulee käytettyä mutta toisinaan Oivariini on ollut pöydässä myös. Nyt vaan havaitsin tällaisen erilaisen Oivariiniin kun Vaimo toi kaupasta.

Mitä tällainen "helppolevitteinen 75 % rasvaseos" oikein on?

yksittäinen elintarvike/ruoka-aine => aloitteleviin -chiman

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-02 11:05:12 
Poissa
modekarppi
modekarppi

Ihanpa kuukkelilla taas löytyy vastaus tuohonkin:

http://www.valio.fi/channels/www/etusiv ... 651_2.html

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-05 01:49:56 
Poissa
gourmetkarppi
gourmetkarppi

No niinpä. Kiitos.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-05 22:08:56 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Mä vältän kaikkea, joka viittaa margariiniin. Tuosta linkistä luin, että se kasviöljy ei olis kovetettua ja ois siis OK.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-06 21:00:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

mä käytän oivariinia kun se on lähempänä voita kuin margariini, se on hyla, ja paketissa jonka voi sulkea. ne isot voipaketit on hankalia!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-06 21:10:45 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

kallio kirjoitti:
mä käytän oivariinia kun se on lähempänä voita kuin margariini, se on hyla, ja paketissa jonka voi sulkea. ne isot voipaketit on hankalia!

Ymh, linkki
..ja kuten näkyy, on myöskin hyla (alle 0,7 laktoosia).

Muoks: modasin sivua vaakasuunnassa levittävää linkkiä -Eofis

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-08 21:51:09 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

jaa! ei oo näkynyt meidän kaupassa. ja lisäksi siinä ei lue hyla tai vähälaktoosinen missään kohdassa, joten en ole kiinnittänyt huomiota. kiitos vinkistä!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-08 21:55:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

rantaiso kirjoitti:
Mä vältän kaikkea, joka viittaa margariiniin. Tuosta linkistä luin, että se kasviöljy ei olis kovetettua ja ois siis OK.

Ei mielestäni OK, vaikka ei olekaan kovetettua. Kaikkia kasviöljyjä kannattaa välttää. Paitsi kookosta ja oliivia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-08 22:21:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elka kirjoitti:
Paitsi kookosta ja oliivia.

Mutta... Eikös rypsiöliyn rasvahappoprofiili oo parempi ku oliivin...??

omega6/omega3

rypsi 2/1 vs oliivi 20/1

Vai kuinkas tämä menöö...???

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-08 22:24:02 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Elka kirjoitti:
Kaikkia kasviöljyjä kannattaa välttää. Paitsi kookosta ja oliivia.

Onko pähkinäöljytkin saatanasta?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-08 22:47:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Einomies kirjoitti:
Elka kirjoitti:
Kaikkia kasviöljyjä kannattaa välttää. Paitsi kookosta ja oliivia.

Onko pähkinäöljytkin saatanasta?

Ei "saatanasta", mutta jos ei paino putoa, niin kannattaa kiinnittää huomiota omega kuutosten ja kolmosten suhteeseen. Jimmykin kokeili, mistä Regina kirjoitti.

Lisäksi kasviöljyt nyt sisältävät paljon pufaa, härskiintyy, vapaita radikaaleja, kaikkea ei kivaa terveyden kannalta.

Syön kyllä pähkinöitä, mutta en käytä pähkinäöljyjä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-08 22:51:37 
Poissa
on/off-karppi
on/off-karppi

Meille oivariini oli kompromissi. Silloin alkumetreillä ei vaan uskonu et VOI voi olla hyväksi, joten sitten taivuttiin tutun oivariinin puoleen. Kyllähän toi menee, mut seuraavaksi ostetaan ihan oikeata voita. Saadaampahan sekin sitten "tekstattua" (off-miehen sanoin). :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-08 22:57:05 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Elka kirjoitti:
... jos ei paino putoa, niin kannattaa kiinnittää huomiota omega kuutosten ja kolmosten suhteeseen.

Ensimmäistä kertaa "kuulen", että tuolla suhteella on merkitystä painonputoamiseenkin. Kuinkas muuten suosittelet oliiviöljyä vaikka siinä tuo suhde ei ole erityisen hyvä? Millainen Omega-6/Omega-3 suhde kookosöljyssä on?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-08 22:59:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

sorjamaria kirjoitti:
Meille oivariini oli kompromissi. Silloin alkumetreillä ei vaan uskonu et VOI voi olla hyväksi, joten sitten taivuttiin tutun oivariinin puoleen. Kyllähän toi menee, mut seuraavaksi ostetaan ihan oikeata voita. Saadaampahan sekin sitten "tekstattua" (off-miehen sanoin). :lol:

Voi on tosi terveysruokaa. Mieluummin tietysti ruohoa syöneen lehmän maidosta tehtynä. Suomesta ei valitettavasti sellaista saa. Pietarista sai, ranskalaista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-08 23:01:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Einomies kirjoitti:
Millainen Omega-6/Omega-3 suhde kookosöljyssä on?

Voiiskohan olla samas suhtehes kookosrasvan kans, joka on 10/1....???

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-08 23:15:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Einomies kirjoitti:
Elka kirjoitti:
... jos ei paino putoa, niin kannattaa kiinnittää huomiota omega kuutosten ja kolmosten suhteeseen.

Ensimmäistä kertaa "kuulen", että tuolla suhteella on merkitystä painonputoamiseenkin. Kuinkas muuten suosittelet oliiviöljyä vaikka siinä tuo suhde ei ole erityisen hyvä? Millainen Omega-6/Omega-3 suhde kookosöljyssä on?

Ei ole oliiviöljyssä suhde erityisen hyvä, mutta kokonaismäärässä ei ole paljon kutosta verrattuna vaikka rypsiin. Ja kolmoset saadaan muualta. Oliiviöljyssä ei ole niin paljon pufaa. Mufaa paljon.

Kookoksessa ei ole omegoja juurikaan, kun on safaa enimmäkseen.

En minäkään ole aikaisemmin kuullut, että tuolla suhteella olisi painonpudotukseen merkitystä. Olen vain vältellyt pufaa sen härskiintymisen takia. Mutta ovatpahan Regina ja Jimmy tuommoisen yhteyden painonpudotukseen löytäneet.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-09 06:50:25 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Elka kirjoitti:
rantaiso kirjoitti:

Ei mielestäni OK, vaikka ei olekaan kovetettua. Kaikkia kasviöljyjä kannattaa välttää. Paitsi kookosta ja oliivia.

Meillä käytetään voin lisäksi myös Oivariinia.
Lisäperusteluja:
1. Olen lähiruoan ja kotimaisen tuotekehityksen kannalla.
2. Jääkaappikylmänä se levittyy paremmin nuorison aamiaisleiville.
3. Se löytyy voita helpommin laitosruokailusta, jossa se on usein ainoa asiallinen rasvalisä lautaselle, muun ruoan puutteita korjaamaan.
3. Oivariini on parempi vaihtoehto kuin kaikki muut kasviöljytuotteet, koska öljyä ole kovetettu ja koska siinä kasvirasva tarjotaan kovettamattomana ja runsaan voin kera.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-09 09:15:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Meillä käytetään voin lisäksi myös Oivariinia.
Lisäperusteluja:

Syön kotimaista voita. Jos ranskalaista ruohoa syöneen lehmän voita olisi saatavilla, ostaisin sitä, mutta kun ei ole. Kotimainen tuotekehitys voisi ehkä kehittää sellaisen, mutta kun voi on KTL:n mielestä yhtä epäterveellistä kuin transrasvat.

els kirjoitti:
2. Jääkaappikylmänä se levittyy paremmin nuorison aamiaisleiville.

Juustohöylällä lautaselle siivu voita, ja kohta on levityskelpoista. Jos ei siivua sellaisenaan leivälle laita.

els kirjoitti:
3. Se löytyy voita helpommin laitosruokailusta, jossa se on usein ainoa asiallinen rasvalisä lautaselle, muun ruoan puutteita korjaamaan.

Hyvä perustelu käyttää sitä laitosruokaillessa, mutta ei kotona.

els kirjoitti:
3. Oivariini on parempi vaihtoehto kuin kaikki muut kasviöljytuotteet, koska öljyä ole kovetettu ja koska siinä kasvirasva tarjotaan kovettamattomana ja runsaan voin kera.

Parempi vaihtoehto kuin muut kasviöljytuotteet. Valitsen vain itse mielestäni vielä paremmat vaihtoehdot.

Lisäksi oivariini on pahan makuista. Tuli taas todettua eilen, kun unohdin ostaa voipaketin mukaan vanhempien luona käydessä. Tai itse asiassa luulin, että edellisestä viemästäni olisi vielä jäljellä. Positiivista sinänsä, että ei ollut.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-09 10:55:52 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Olen periaatteessa samaa mieltä kanssasi useimmissa kohdissa. Mutta edes minulla ei ole aina käytössäni ikiomaa keittiötä, jääkaappia tai edes sellaista keittiön pöytää, jolla kotona säilytän pientä ja usein tyhjenevää voikippoa. Opiskelijoille, lounastyöläisille ja lounaskuppilassa tai kahvihuoneessa aterioiville matkatyölöisille Oivariini on ihan jees vaihtoehto - erilaisista laitoseläjistä puhumattakaan. Voin vaatiminen saattaa tiputtaa kaikki järkevät vaihtoehdot pois tarjonnasta. (Samasta syystä muuten käytän myös töissä kevytkermaa - se säilyy hyvänä yli viikon, toisin kuin kuohari 8))

Rypsiöljy on huomattavasti vähemmän ikävää kuin muut kasvipuolen puristetut rasvat - siis ottaen huomioon että mikään niistä ei todellakaan korvaa eläin- ja kasvikunnan puristamattomia rasvoja. Ja luulen (eli arvaan, en tiedä), että Oivariinissa eli voihin sekoitettuna se kotimaisena ja kohtuullisen lyhyen ajan säilyvänä saattaa hyvinkin olla tuoreempaa (ja/tai vähemmän käsiteltyä) kuin pulloina ostetut öljyt - laadusta riippumatta.

Eniten käytän itse nykyään voita, lihanjämärasvoja ja valmiiksi rasvaisia jalostamattomia tuotteita. Mutta noita täydennän sitten kotimaisella (ei-kylmäpuristetulla) rypsi- ja oliiviöljyllä. JA rypsillä kotimaisuuden lisäksi myös siksi, ettemme pidä oliiviöljyn mausta kuin joissain ruokalajeissa. Makuasia.

En edes väitä, että tämä olisi loppuun asti optimoitu ratkaisu. Mutta kuten tuolla liikunnankin kohdalla, minulle riittää ihan hyvin, että pysymme tällä ruoalla tulehduksettomina ja terveinä - ja että se maistuu hyvältä. Mutta uskoisin, että saamme sekä hivenissä että rasvahapoissa täydemmän paletin kuin useimmat suomalaiset (ja ehkä jopa karpit?) 8)

Lisäksi nämä valinnat voi perustella ekologisilla selkärepuilla, lähiruokana. Se on maun lisäksi tärkeää ainakin minulle. Etenkin kun tiedän jatkossakin käyttäväni perusruokana myös sellaisia ruoka-aineita, jotka eivät ole lähiruokaa (pähkinät, mantelit, kaakaojauhe, kahvi). Ja näitä siis sopivien korvaavien vaihtoehtojen puuttuessa.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-09 11:19:25 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Lainaa:

Minä en, huhhuh. Lähiruokaa voin kannattaa, mutta se 'kotimainen tuotekehitys' joutaa kyllä syvälle. Maitokin olisi niin täydellinen tuote ilman pastörointia, homogenointia ja yletöntä rasvanpoistoa.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00