karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-26 20:36:17

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 337 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 517 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-15 12:43:14 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

"Lihaa/kalaa 160 g päivässä".

Juuri tuo PV:ssä mättää. Pitää syödä puolisen kiloa! Tuolla systeemillä 30 % painonpudotuksesta on lihasta, ei rasvaa! Ja se altistaa jojoilulle, mikä on ylipainoakin haitallisempaa terveyden kannalta. Mutta erinomainen asia bisneksen kannalta.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-15 12:51:04 
Luullakseni maitotuotteissakin ja munissa on proteiinia, joten repäise siitä!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-15 13:00:17 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

OK, kunhan saat sitä yhteensä n. 100 g/päivä. Siitä todella kannattaa pitää huolta. Muuten, jos tuntuu että alakarppaus ei ole se oma juttu, niin Kutri/Katri Manninen on silloin järkeävä vaihtoehto.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-15 20:26:39 
Painonvartijoissa ei periaatteessa ole mitään pahasti mätää. Mutta itse sodin ja reippaasti sitä vastaan, että heidän pistelaskusysteemi suosii hiilaripitoisia ruokia rasva/proteiinipitoisten kistannuksella (broileriviittaus aiemmin tällä sivulla). Olen myöskin sitä mieltä, että jos jokin ruoka-aine pitää ottaa sellaiseksi "syö-niin-paljon-per-ateria-kuin-haluat", se ruoka ei saa olla hiilarivoittoista, kuten peruna/pasta. Miksei saisi syödä niin paljon kuin haluaa esim.broilerinlihaa/raejuustoa/kinkkua? Näin nälkä pysyisi loitolla pidempään, kuin porkkanapussia nakerrelessa, eikä seuraavaan ruoka-aíkaa odotellessa tekisi mieli napostella jotain PV-suklaapatukkaa pahimpaan huikoon...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-15 21:42:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

jazzmama kirjoitti:
Näillä sivuilla ollaan hyvin usein suvaitsemattomia ja ehdottomia tämän karppaamisen kanssa ja henk.kohtaisesti olen kokenut sen epämiellyttävänä sekä suorastaan haukutaan muiden ravitsemus tyylien noudattajia.
Jazzmama

Samaa mieltä. Täytyy kyllä kuitenkin sanoa että sama ongelma on millä tahansa "vaihtoehtoruokavalion" kannattajilla, aina tuppaa olemaan fanaatikkoja ja nehän on yleensä ne kaikkein äänekkäimmät, niin tulee helposti sellainen kuva että kaikki tai suurin osa olisivat ahdsmielisiä fanaatikkoja :evil:

Arvostan avointa mieltä enemmän kuin totuuden toitottamista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-15 21:53:02 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

*edit*

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-15 22:35:00 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Wi kirjoitti:

Ja tässä on yksi syy, miksi karppiruokavalio iski minulle kuin miljoona volttia. Tiedän, että pystyn ruokailemaan tähän tapaan koko loppuelämäni ajan.

Oletko alkanut harrastaa ajatusten lukua. ;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-15 23:44:13 
Poissa
karppi
karppi

Anonymous kirjoitti:
Mistä ihmeestä johtuu teidän arvon alakarppaajien suoranainen viha Painonvartijoita kohtaan? Minä otin ihan piruuttani käyttöön Paikkareiden pisteytyksen, ollakseni "koekaniinina", kuinka se toimii hyväkarpatessa.
Jazzmama

Hei, Jazzmama!

Minä en ole ihan niin Painonvartijavastainen, kuin noista edellisistä kommenteista olisi voinut luulla. Itse asiassa aloitin karppitaipaleeni samaan malliin kuin sinä pudottelet nyt: kävin PV:istunnoissa. Taisinpa kirjoittaa siitä tuolla ruokapäiväkirjoissanikin. Minusta tuntui, että ryhmän tuki oli tarpeen ainakin siihen saakka, kun pystyin olemaan varma siitä, että ryhmästä jäänti ei aiheuta välitöntä repsahdusta. En missään tapauksessa halua vähätellä tuota ryhmän merkitystä. Itselleni oli tärkein juttu tuo toisen ihmisen tekemä punnitus, eipä kehdannut paljon löysäillä...

Joku ikävä juttukin siellä ryhmässä sattui. Esimerkiksi tuo aikaisemmin kertomani tapaus arkiruuasta nipistävistä ja punnituksen jälkeen mässäävistä laihduttajista oli ankarasta tosielämästä. Ja ryhmän vetäjä sen kun silitti myötäkarvaan, sen sijaan että olisi todennut ettei tuollainen kovin kestävältä ratkaisulta kuulosta. Siinäpä se kaupallisen laihdutusryhmän pimeä puoli. En myöskään tykännyt siitä mainoskuonasta, mitä ryhmissä jaeltiin.

Ryhmissä en aina jaksanut käydä. Olen itse ollut aina hyvin kiinnostunut ravitsemuksesta ja osa ohjaajista paasasi sellaisia "ravitsemustotuuksia" -jopa ihan suhteessa virallisterveelliseen linjaan - että huh huh. Osa ohjajista taas oli aivan mainioita. Muistan eräänkin nuorehkon naisen, jolla oli aivan ilmiömäiset motivointitaidot! Vahinko, että ko. ihminen sattui olemaan vain kiertävänä ohjaajana, muuten varmaan kävisin ryhmässä vieläkin.

Luulenpa vielä, että tämä karppauskaan ei ole mikään kalorirajoitteeton ihmesysteemi. Itse seuraan kaloreita toisella tavalla, mutta PV-pistesysteemi on helppo: vihkot on kätevä kuljettaa mukana ja sopii siten mainiosti kokonaiskalorimäärän seuraamiseen jokapäiväisessä arkisyömisessä. Kun itsellä on tietoa, on Painonvartijat ihan hyvä systeemi! Sinulle, Jazzmama, se näyttää sopivan. Jatka vaan samaan malliin, äläkä suotta häiriinny joskus kärkevästäkin PV arvostelusta!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-15 23:46:27 
Poissa
karppi
karppi

Pappa kirjoitti:
Wi kirjoitti:

Ja tässä on yksi syy, miksi karppiruokavalio iski minulle kuin miljoona volttia. Tiedän, että pystyn ruokailemaan tähän tapaan koko loppuelämäni ajan.

Oletko alkanut harrastaa ajatusten lukua. ;)

Olemme varsin samoilla linjoilla... :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-15 23:49:59 
Poissa
karppi
karppi

Nist kirjoitti:
Painonvartijoissa ei periaatteessa ole mitään pahasti mätää. Mutta itse sodin ja reippaasti sitä vastaan, että heidän pistelaskusysteemi suosii hiilaripitoisia ruokia rasva/proteiinipitoisten kistannuksella (broileriviittaus aiemmin tällä sivulla). Olen myöskin sitä mieltä, että jos jokin ruoka-aine pitää ottaa sellaiseksi "syö-niin-paljon-per-ateria-kuin-haluat", se ruoka ei saa olla hiilarivoittoista, kuten peruna/pasta. Miksei saisi syödä niin paljon kuin haluaa esim.broilerinlihaa/raejuustoa/kinkkua? Näin nälkä pysyisi loitolla pidempään, kuin porkkanapussia nakerrelessa, eikä seuraavaan ruoka-aíkaa odotellessa tekisi mieli napostella jotain PV-suklaapatukkaa pahimpaan huikoon...

Niin, tämä on kyllä PV-perussysteemissä pielessä. Mutta kun on tietoa, se on ohitettavissa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-16 16:22:43 
WI;LLE!

Kävin lueskelemassa noita sinun ruokapäiväkirja sivujasi ja pisti miettimään, saatkohan kaikki tarpeelliset protskut, joita kävit minulle neuvomassa :wink: ! Olen hieman huolestunut, en ainoastaan sinun syömisitäsi vaan aika monen muun.... :( .

Ruokapäiväkirjojen perusteella repsahdellaan karkkeihin ja suklaaseen ym, ym. ja käydään päivittelemässä ja neuvomassa muita :wink: !!!

Jazzmama

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-16 17:26:00 
Poissa
karppi
karppi

Jazzmamalle!

Minä en ole tainnut sinulle (enkä kenellekään muullekaan), mitään protskuja neuvoa, luepa viestit tarkkaan. Omasta mielestäni en ole sellainen ihminen, joka voi antaa yksilöityjä ravitsemukseen liittyviä ohjeita muille. Muunlaiseen keskusteluun ja asioiden yleiseen pohtimiseen osallistun mielelläni.

Painonvartijoista tekemäni huomiot ovat yleisluontoisia nekin, eivätkä viittaa keneenkään täällä kirjoittaneeseen ihmiseen. Kun kommentoin Nist:in (huom. Nist:in) viestiä PV:systeemiin rakennetusta hiilarinsuosimismekanismista, lisäsin siihen, että tuokin juttu on ohitettavissa, jos asioista on tietoa. En tarkoittanut tällä mitenkään erityisesti itseäni, vaan yhtä hyvin myös esim. sinua, joka vaikutuat olevan vallan hyvin perillä makroravinteista ja niiden perustarpeesta.

Oma tumman suklaan syöntini on täysin tietoinen ratkaisu. Se on minusta hyvää ja riittävän terveellistä kuuluakseen ruokavalioon silloin tällöin kohtuullisessa määrin. Pahaa "repsahdusta" ei ole tapahtunut koko karppiaikana. Kalorimäärät ovat jatkuvasti pysyneet 1300 kcal:in tuntumassa - siihen ei suurta suklaamäärää per päivä mahdu. "Pahimpina" päivinä kaloreita on tullut puputettua kahdentuhannen pintaan - ja tällaisia päiviä ei ole monta. Jouluna annoin itselleni luvan syödä lahjaksi saadut suklaat. Laihtuminen on minusta kiinni arkipäivän valinnoista pikemminkin kuin jonkun joulunajan "repsahduksista".

Proteiininsaantini taas vaihtelee päivittäin 70 g:stä 100 g:n, joka minun kokoiselleni on aivan sopiva annos. Kotona punitsen annokseni grammavaa'alla, kodin ulkopuolella on tyydyttävä yleensä silmämääräiseen arviointiin, joten ihan eksaktia tiedettä tuo minun ravintokirjanpitoni ei ole. Virhelähde on tietysti myös se, että eri ravitsemustietokannoissa on erilaista tietoa ja erityisesti valmisruokien kohdalla makroravinteiden pitoisuudet vaihtelevat. Vaihtelevat kyllä myös lihan, siihen kun pumppaillaan nestettä ja muuta teollisessa prosessoinnissa vaihtelevia määriä, rasvapitoisuuskin vaihtelee eläinyksilöittäin. Kasvien ravintoainepitoisuuteen vaikuttaa myös kasvupaikka ja/tai viljelytapa.

Olen muutenkin varsin tyytyväinen laihdutustulokseen. Elokuusta lähtien painoa on karissut 14 kiloa huolimatta siitä, että olen joulukuussa joutunut aloittamaan nestettä keräävän ja ruokahaluun vaikuttavan reumalääkityksen.

EDIT: Noita ruokien määriä en tosiaankaan ole listannut tänne ruokapäiväkirjaan, ne kun löytyvät FitDay:sta. Mutta silloin kun makroravinnemäärä on esitetty, niin se jakauma perustuu siis johonkin muuhunkin kuin puhtaan subjektiiviseen arvioon tai siihen virtuaaliravintolaan, joka tosiaan vaikuttaa aika optimistiselta proteiinin saannin suhteen. Fitday on enemmän Finelin linjoilla (yllätys yllätys) ainakin niiden elintarvikkeiden makroravinnesuhteiden osalta, joita olen jaksanut vertailla.

EDIT2: Ai niin,joskus olen jollekin närästyksestä kärsivälle tainnut ehdottaa hapanmaitotuotteita... ...pitääpä olla entistäkin varovaisempi.

EDIT3: Tutkailin itsekin noita omia ruokapäiväkirjoja alkuvaiheesta ja ymmärrän kyllä, mihin epäilyksesi proteiinin saannista liittyy. Etenkin niinä päivinä, kun olen syönyt vain yhden kunnollisen aterian, näyttää proteiininlähteitä olevan listassa melko vähän. Jos syön vain yhden aterian, se on aika reilu. Esim. marinoimattomia kanan rintafileitä tulee ostettua kolmen kappaleen paketeissa, paketin paino 500g. Tämä puoliksi miehen kanssa: 250 g / lätty --> 58 g proteiinia. Siihen vielä maitotuotteista saadut lisät (aivan kuin sinunkin PV-metodissa) ja helposti ollaan 70 g:n yläpuolella.

No, silti en rupea määriä tuonne kirjaamaan, kun copypaste Fitday:stä ei sivuston toteutustavasta johtuen ole mahdollista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-16 17:50:51 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Joskus tuntuu, kuin keskustelijoihin suhtauduttaisiin yhtenä henkilönä. Proteiinista puhuin minä, ja oma saantini on kunnossa. Laihduttamiseni on taakse jäänyttä elämää eli ylläpidolla olen, enkä ole repsahtanut kertaakaan. Tietääkseni en ole mollannut, mutta pidän ravitsemusnäkemystä ongelmallisena. Muut(kin) vastaavat vain omista kirjoituksistaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-16 17:52:35 
Poissa
karppi
karppi

Mirka kirjoitti:
Joskus tuntuu, kuin keskustelijoihin suhtauduttaisiin yhtenä henkilönä. Proteiinista puhuin minä, ja oma saantini on kunnossa. Liahduttamiseni on taakse jäänyttä elämmää eli ylläpidolla olen, enkä ole repsahtanut kertaakaan. Muut(kin) vastaavat vain omista kirjoituksistaan.

Stereotypiointi on ihmisen kognitiivinen keino hahmottaa maailmaa.

ViestiLähetetty: 2005-01-17 11:06:59 
Nopeat hiilihydraatit muuttuvat rasvaksi
Olen lähiaikoina etsinyt kaikenlaisia terveydestä kertovia sivuja ja varrannut eroja/samankaltaisuuksia.
syksyllä 2003 noudatin 3viikkoa GR2 ohjelmaa ja painoni putosi 8kg. Nyt on n. yksi(1) kilo tullut takaisin.

Ohjeet olivat lyhennettynä:
:D Syö n.3 tunnin välein
vältä: nopeita hiilihydraatteja kuten, peruna, keitetty porkkana,vehnähjauhot,valkoinen riisi,pasta jne.
Kolmen viikon aikana ( suositus 8vko) käytin gnld:n GR2 painonhallintatuotteita ( http://www.gnld.com ) ja senkin jälkeen olen suosinut tullia ruokia. Itse leivon sämpylät kaura/graham/hiivaleipä jauhoista.

Nykyisin syön myös perunaa 3-4 kertaa viikossa mutta valkoista vehnää missään muodossa tosi harvoin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-19 10:54:30 
Anonymous kirjoitti:

Näillä sivuilla ollaan hyvin usein suvaitsemattomia ja ehdottomia tämän karppaamisen kanssa ja henk.kohtaisesti olen kokenut sen epämiellyttävänä sekä suorastaan haukutaan muiden ravitsemus tyylien noudattajia. Ainakaan tuolla agressiiivisella käytöksellänne ette saa karppaamisesta kiinnostuneita edes yrittämään tätä metodia! Niin meinasi ainakin minulle käydä, mutta onneksi valistuneisuuteni voitti ja jatkan tällä linjalla!

Jazzmama

Täysin samaa mieltä. Harkitsin jo tähän "lahkoon" haksahtamista, mutta minun puolestani saavat olla voineen ja lihakimpaleineen. Samat nimimerkit pyörivät osiosta osioon ja latelevat ravintotieteellisiä hienouksia mollaten muut. Varsinkin Painonvartijat ovat saaneet melkoista ryöpytystä. Loppujen lopuksi kaikkihan on kiinni vain ja ainoastaan ihmisestä itsestään laihtuuko vaiko ei. Se on yksi hailee roikkuuko suupielessäsi pekonin retale kuten näillä sivustoilla vaiko höyryääkö nokkasi alla paljon parjattu pasta.

Eläköön erilaisuus!!!! Lopettakaa karppaajat toisten mollaaminen ja keskittykää vaikka paistelemaan munakkaita!!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-19 13:09:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Olen samaa mieltä siitä, että ihmisiä on erilaisia ja tapoja on monia. Kaikki sallittakoon O:)
PVssä itseäni ärsyttää jenkkimeininki ja valtava kaupallisuus ja halleluujaa menot. Tulee mieleen, että ihmisiä arvotetaan vain kilojen menetyksen perusteella. Läskit nurkkaan häpeemään ja laihat sankareita kera aplodien. Tulokset palkitaan merkein ja kukkasin. Syömiseen sidotaan paljon tunteita. Poliisivaltion toimintamenetelmät ja ehdollinen vankeus tulevat myös metodista mieleen.
Itse olen PVn kokenut kaksi kertaa. Eka kerralla lähti 10 kg nopeasti, ennen häitäni. Toisella kerralla paino putosi nihkeämmin. Tulosta kuitenkin tuli, muttei itselläni pysyvästi. Joillakin tulos voi olla pysyvä.
Tämä hiilaritietoisuus sopii monelle myös muista kuin painonhallinnallisista
syistä. Hiivasyndrooma, vilja-allergiat ym. Asiat eivät koskaan ole niin kauhean mustavalkoisia, vaikka meillä on usein taipumus ne nähdä sellaisina. Tsemppiä ja kukin taaplatkoon tavallaan :wink:
Phoebe

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-19 13:19:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:

Näillä sivuilla ollaan hyvin usein suvaitsemattomia ja ehdottomia tämän karppaamisen kanssa ja henk.kohtaisesti olen kokenut sen epämiellyttävänä sekä suorastaan haukutaan muiden ravitsemus tyylien noudattajia. Ainakaan tuolla agressiiivisella käytöksellänne ette saa karppaamisesta kiinnostuneita edes yrittämään tätä metodia! Niin meinasi ainakin minulle käydä, mutta onneksi valistuneisuuteni voitti ja jatkan tällä linjalla!

Jazzmama

Täysin samaa mieltä. Harkitsin jo tähän "lahkoon" haksahtamista, mutta minun puolestani saavat olla voineen ja lihakimpaleineen. Samat nimimerkit pyörivät osiosta osioon ja latelevat ravintotieteellisiä hienouksia mollaten muut. Varsinkin Painonvartijat ovat saaneet melkoista ryöpytystä. Loppujen lopuksi kaikkihan on kiinni vain ja ainoastaan ihmisestä itsestään laihtuuko vaiko ei. Se on yksi hailee roikkuuko suupielessäsi pekonin retale kuten näillä sivustoilla vaiko höyryääkö nokkasi alla paljon parjattu pasta.

Eläköön erilaisuus!!!! Lopettakaa karppaajat toisten mollaaminen ja keskittykää vaikka paistelemaan munakkaita!!

Ja paikkarisivustoilla haukutaan meitä rasvansyöjiksi, tyhmiksi joiden suupielessä valuu rasvavana, laardipäiksi jotka ei tajuu että rasva on vaarallista... Eiköhän täälläkin vallitse mielipiteen vapaus sanoa mitä ajattelee muista dieeteistä & ruokavalioista. Ei täällä tietääkseni ketään ole bannattu erimieltä olemisesta, mutta vastaväitteita ovat saaneet. Näin täytyykin olla. Eikä erimieltä oleminen ole suvaitsemattomuutta. Jos kerran pointsit risoo, niin kyllä sen voi kirjottaa ja vielä perustellakkin. Mutta se koira älähtää johon kalikka kalahtaa..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-19 15:57:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elka kirjoitti:
Minusta Misukisun kommentti oli hauska. Rasvaa sairaalloisesti välttävät paikkarit vastaavat, että kalaöljystä ei mene pisteitä. Montakohan tippaa päivässä suosittelevat? Itse otan ruokalusikallisen kalanmaksaöljyä aamuisin.

Eikös nyt taas ole paikkareilla ristiriita, jos väittävät, että RASVAINEN ravintolisä ei ole rasvaa. Toisaalla virallinen taho suosittelee hyviä rasvoja pari ruokalusikallista, joka pitäisi jotenkin saada ruokaan (sehän jää lusikkaan jos ei sitä nuole) :P . Eräs ikuinen painonvartijoilla kävijä kauhistui, kun käytin öljyä salaatissa, hänestä se oli JOKATAPAUKSESSA RASVAA, vaikka olisi kuinka terveellistä! Näin ihmiset soveltavat ohjeita itselleen sopiviksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-20 09:16:18 
Nykyisessä informaatioyhteiskunnassa tietoa tulee joka tuutista ja usein se on hyvin ristiriitaista. Tietoähky pukkaa päälle. On vaikea luovia määrätietoisesti kaikessa tuossa ristiriitaisuudessa :?
Olen itse uskonut jos jonkinlaiseen tapaan pudottaa painoa. Aina kun olen johonkin uskonut olen ollut sen ideologian takana 100 %. Muuten hommasta ei tulisi mitään.
Valitettavasti ihmisen täytyy tehdä itse valintoja ja harkita vaihtoehtoja. Se ei todellakaan ole helppoa. Olen aina luottanut omaan arvostelukykyyni, vaikka joskus olenkin mennyt metsään. Vain kokeilemalla tiedät parhaan tavan. Surullista mielestäni on se, että tämä on myös kilpailuyhteiskunta, joka asettaa eri ideologiat kilpailu- tai arvoasetelmaan. Se, mihin itse uskotaan on paras, muut huuhaata. Karppiyhteisössä toiminta on mielestäni avointa; tietoa jaetaan yllinkyllin ja ilmaiseksi. Rahaa ei tarvitse syytää, jos niin ei halua.
Phoebe

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 337 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 517 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00