Anonymous kirjoitti:
Mistä ihmeestä johtuu teidän arvon alakarppaajien suoranainen viha Painonvartijoita kohtaan? Minä otin ihan piruuttani käyttöön Paikkareiden pisteytyksen, ollakseni "koekaniinina", kuinka se toimii hyväkarpatessa.
Jazzmama
Hei, Jazzmama!
Minä en ole ihan niin Painonvartijavastainen, kuin noista edellisistä kommenteista olisi voinut luulla. Itse asiassa aloitin karppitaipaleeni samaan malliin kuin sinä pudottelet nyt: kävin PV:istunnoissa. Taisinpa kirjoittaa siitä tuolla ruokapäiväkirjoissanikin. Minusta tuntui, että ryhmän tuki oli tarpeen ainakin siihen saakka, kun pystyin olemaan varma siitä, että ryhmästä jäänti ei aiheuta välitöntä repsahdusta. En missään tapauksessa halua vähätellä tuota ryhmän merkitystä. Itselleni oli tärkein juttu tuo toisen ihmisen tekemä punnitus, eipä kehdannut paljon löysäillä...
Joku ikävä juttukin siellä ryhmässä sattui. Esimerkiksi tuo aikaisemmin kertomani tapaus arkiruuasta nipistävistä ja punnituksen jälkeen mässäävistä laihduttajista oli ankarasta tosielämästä. Ja ryhmän vetäjä sen kun silitti myötäkarvaan, sen sijaan että olisi todennut ettei tuollainen kovin kestävältä ratkaisulta kuulosta. Siinäpä se kaupallisen laihdutusryhmän pimeä puoli. En myöskään tykännyt siitä mainoskuonasta, mitä ryhmissä jaeltiin.
Ryhmissä en aina jaksanut käydä. Olen itse ollut aina hyvin kiinnostunut ravitsemuksesta ja osa ohjaajista paasasi sellaisia "ravitsemustotuuksia" -jopa ihan suhteessa virallisterveelliseen linjaan - että huh huh. Osa ohjajista taas oli aivan mainioita. Muistan eräänkin nuorehkon naisen, jolla oli aivan ilmiömäiset motivointitaidot! Vahinko, että ko. ihminen sattui olemaan vain kiertävänä ohjaajana, muuten varmaan kävisin ryhmässä vieläkin.
Luulenpa vielä, että tämä karppauskaan ei ole mikään kalorirajoitteeton ihmesysteemi. Itse seuraan kaloreita toisella tavalla, mutta PV-pistesysteemi on helppo: vihkot on kätevä kuljettaa mukana ja sopii siten mainiosti kokonaiskalorimäärän seuraamiseen jokapäiväisessä arkisyömisessä. Kun itsellä on tietoa, on Painonvartijat ihan hyvä systeemi! Sinulle, Jazzmama, se näyttää sopivan. Jatka vaan samaan malliin, äläkä suotta häiriinny joskus kärkevästäkin PV arvostelusta!