Minä taas kaipaisin tutkimusta/tutkimuksia, jossa on selvitetty mitä tarkoittaa vähärasvainen ruokavalio. Tarkoittaako se ruokavaliota, jossa on karsittu rasvat täysin minimiin, jolloin elimistö ei ole saanut tarpeeksi pehmeitä, hyviä rasvoja vai tarkoittaako se ruokavaliota, jossa pehmeät rasvat ovat olleet pääosassa, mutta ruokavalio on kuitenkin liian vähärasvainen suhteessa siihen optimimäärään, jolla elimistö voisi hyvin? Toisaalta myös suomalaisen ravitsemuksen asiantuntijat puhuvat vähärasvaisesta, kun puhuvat tästä suositellusta ruokavaliosta mikä on 30 E% ..., minusta näppituntumalla henkilökohtaisesti se ei kuulosta kovinkaan vähärasvaiselta. Tätä ongelmaa tarkoitan, kun puhun siitä, miksi minä en vakuutu ihan heti, vaan tarvitsen aikaa, mutta sehän on vain minun ongelmani. Ihmist ymmärtävät niin eri tavalla tuon mikä on lowfat.
Enkä todellakaan ole tarkoittanut kirjoituksillani sinänsä moittia teidän ruokavaliotanne. Täytyyhän sitä nyt pikkuisen tykittää takaisin, kun saa lunta omaan niskaan.
Olen toki avoin uudelle tiedolle ja kerran näyttää siltä, että alkaa tulla tutkimuksia, jotka yhdessä osoittavat, että vähärasvainen, runsashiilarinen ruokavalio ei olekaan terveellinen, saati edes normaalipainoa edesauttava pidemmän päälle, niin totta kai minäkin olen valmis hyväksymään sen. Edelleenkään en ole kyllä kuullut tutkimuksista, joilla olisi selvitetty vaikkapa 40 vuoden ajan kestänyttä atkinstyyppistä ruokavaliota, että mitä se tekee elimistölle pitkän ajan kuluessa. Atkinsilla itselläkin oli sydänvaivoja ja koomaan joutuessaan sisäkalut pettivät... oli ihan pakko saada sanoa....
En vaan jaksa uskoa siihen, että jos toimii ammatissa, jossa Mustajoet sun muut toimivat, etteivätkö he seuraisi uusinta tutkimusta tai eivät piittaisi kiistattomista tosiasioista. Siksi ihmettelenkin, miksi he eivät ole teidän kanssanne samaa mieltä esim. atkinsista tai heikkilästä? Enkä oikein jaksa uskoa siihen, että eivät vaan kehtaa myöntää olleensa väärässä, koska ei siihen ole mitään syytä olla kehtaamatta, jos lähtökohtana ammattitaidolle on alan uusien tutkimusten seuraaminen ja ammattitaidon ylläpito. Tietyn hetkinen tieto on aina kiinni siinä ajassa, millaista tietoa on saatavilla.
Mitä tulee paikkareihin, minun asiakassuhteeni heihin oli ihan jees, ei ole jäänyt hampaan koloon sen kummempaa. En syytä heitä siitä, että he noudattavat suomalaista ravitsemussuositusta. Niin kuin sanoin, kritisoin heitä liian pienistä pistemääristä ja ahnetyylisistä ruokavalmisteista, mutta nuo ongelmat ovat vältettävissä omalla kriittisellä suhtautumisella. Tietysti jos suhtautuu juhlallisen kunnioittavasti johonkin ruokavalioon ja pyrkii täydellisyyteen syömisissään, joutuu aikamoiselle kuurille.
Painonvartijoiden heikkous on keskivertoisuudessa eli siinä, ettei ohjelmaa oikein räätälöidä kenellekään yksilölle. Lisäksi se, että jos sattuu saamaan huonon tai tietämättömän ryhmänohjaajan, niin ilman muuta siitä koituu haittaa.
Ainakin rasvoista minulle on jäänyt muistikuva, että kehotettiin suosimaan pehmeitä rasvoja, ja varoiteltiin rasvojen kokonaan poisjättämisestä.
Lainaa:
Wi: Hiilihydraatteihin liittyvää nälänhallintamekanismin rapautumista on mielestäni täysin turha kommentoida sellaisen ihmisen, joka ei ole asiaa henkilökohtaisesti kokenut. Tällaisia onnekkaita ihmisiä, joilla ei ole suurempia vaikeuksia jälkiteollisen yhteiskunnan hiilihydraattipöperötuputuksessa, on arviolta 25% populaatiosta. Asiasta voi kyllä keskustella, mutta pelkkänä itsekurikysymyksenä en missään tapauksessa halua asiaa pitää nykyisten tietojeni (jotka toki vielä toistaiseksi ovat varsin vaatimattomat) valossa.
Voisiko tuokin kuitenkin olla seuraus, eikä syy? (Ainakin osittain?) Nyt lihavana minullakin on nälkäkohtauksia ja ahmimiskausia, mutta silloin kun olin laihduttanut pv:ssä jo jonkin aikaa, tilanne muuttui siltä osin, kun painokin alitti ilmeisesti jonkin optimitason, jolloin hormonit/mitkä lie tasapainottuivat. Kun painoin jotain 80, olkapäissäni oli ollut pitkään punaista näppylää vuosia, kun paino läheni normaalipainoa, ne hävisivät 3:ksi vuodeksi. Painon tultua takaisin, samat näppylät ilmestyivät esiin. Eli voisiko tämä 25 % olla dynaamista, joka vaihtelee sen mukaan, missä painossa ihmisen paino on? Saako ihminen sokeriaineenvaihdunnan häiriön, jonka seurauksena alkaa lihomaan vai tuleeko se lihoamisen seurauksena?
Tietenkin, jos henkilöllä on diagnoosit tuosta asiasta, niin eipä siihen kannata sivullisten puuttua. Sitä tosin en ihan osta, jos itse tekee omat diagnoosinsa perustuen omaan hypoteesiin. Silloin en malta olla pitämättä suutani auki, ainakaan silloin jos tyyppi itsee hakkaa halolla päähän toisia omilla mielipiteillään. Olen olut täällä niin vähän aikaa vasta, etten tiedä sisäpiirijutuista tai missä mennäään tuon asian osalta. hic!
Jotenkin tässä on sellainen tunne, että täällä niputetaan kaikki hiilarit samaan kasaan. Aiheuttaako nämä ns. perusterveellisinä pidetyt leipä, pasta, peruna kohtuullisesti käytettynä lihomista tai sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä vai voisiko nämä ongelmat johtua ihan siitä, että ollaan syöty vuosia perunalastuja, suklaata, karkkia, limua, hampurilaisia ja siihen vielä päället ne tavalliset yleisesti hyväksytyt hiilarit? Tiedän, että täällä on eri ruokavaliota noudattavia ihmisiä, mutta aina silloin kun kuulee tätä hiilarikammoisuutta täällä ihmisten suista, näistä asioista puhutaan yhdessä nipussa tyyliin söin rusinan ja hiilarit aiheuttivat minulle ahmimiskohtauksen ja kammattavan huonon olon, tästä seuraa, että meidän ruokavaliomme jälleen kerran osoitti erinomaisuutensa
Itse alan vakuuttua siitä, että hiilareiden rajoittaminen on tämänhetkisellä nykytietämyksellä viisasta ja yritän saada ruokavaliotani hilattua siihen suuntaan, mutta loppujen lopuksi, eroaako vhh-ruokavalio (ns. hyväkarppi?) oikeasti kovinkaan paljoa tämän hetken suomalaisesta ruokavaliosuosituksesta? Musta ne menee melkoisen lähelle toisiaan, pientä säätämistä suuntaan jos toiseen? Kun ajattelee jotain zonea 30-30-40 suhteilla ja virallinen menee lukemissa 30-20-50 niin eikö tuossa ole jo aika suuri kädenojennus uusille tutkimustiedoille annettu? Mitä olette mieltä? VArsinkin, kun ottaa huomioon sen seikan, että suositukset oli keskiarvomassoille, jolloin on jätetty tilaa yksilön omalle soveltamiselle ruokavalionsa suhteen. Tästä näkökulmasta minusta nuo uudet suositukset perustuu päivitettyyn tietoon, jolloin nämä salaliittoteoriat voitaisiin jo unohtaa.