vieras kirjoitti:
No, kuulostaako paremmalta ei sinun tarvitse ottaa vastuuta, niin päästään siitä syyllisen etsimisesta.
Se on kyllä tuo ylipaino sellainen juttu että kun ei kukaan voi lihota tai laihtua toisen puolesta niin se vastuu on pystyttävä ottamaan itse. Eikä siinnä auta entistä elämäänsä syytellä.
Jos tosiaan haluat puhua vastuusta, niin miksei yhtä hyvin voisi kysyä: Miksi niin moni ei voinut ottaa vastuuta noista kiloistaan ennekuin vasta ruokavalion muutoksen jälkeen? Siksikö että karppaus kasvattaa vastuuntuntoa / itsekuria / järkeä / moraalista selkärankaa? Minusta on asiallisempaa puhua tässä vaiheessa vain kylmästi ja teknisesti hormooneista ja metaboliasta. Eikä siirtyä eti(i)kan tai käyttäytymistieteiden puolelle - joihin sinä viittaat
Itse en ole ollut kuin lievästi ylipainoinen ja vain pari hassua vuotta. Enkä alkanut karppausta sen ylipainon vaan ihottuman takia. Mutta syytän kyllä edelleen virallisia ravitsemusohjeita siitä, että kesti 40 vuotta ennen kuin minusta tuli taas terve - tai siis oireeton. Ja ymmärrän kipeän hyvin tämän palstan paino-ongelmaisien katkeraa asennetta. Niin, kenen vika olikaan se, että joidenkin kroppa ei geneettisesti sovi nykyisiin suosituksiin?
Mutta kun kerran täällä keskusteletm, niin kysyn sinulta:
1. Mikä sellainen ongelma sinulla itselläsi on, jonka kanssa pystyt nykyisellä systeemilläsi elämään, tahdonvoimasi avulla (ja mahdollisesti lääkkeillä avustaen)?
2. Miksi meidän täytyisi käyttää tuohon samaan lääkkeitä tai tahdonvoimaa, jos se karpaten hoituu helpommalla? Luterilainen moraali, vai?
terv els
(Ps. tämä ketju muuten ei alkanut lihavuusongelmista... vaan "ilmaisesta" öljystä. Ja jopa minä mietin lukiessani viime viikon Hesarista Patrik Borgin suositusta 2-4 rkl:n öljylisäyksestä, että mitenköhän se käy paikkareille, joiden suositelut öljylisä ainakin ennen oli muistaakseni 1-2 teelusiallista... johon suositukseen nähden 6ml kalaöljyä ON paljon)