karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-05 21:43:23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 337 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 19 10 11 12 1317 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-28 09:20:22 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Tulimmeko nyt siihen tulokseen, että kaikki karpit ovat jollain tavalla sairaita.
Joukossa syömishäiriöitä, allergioita, mielenterveys epätasapainossa......

Joku viisas on joskus maininnutkin, ettei tervettä ihmistä olekaan, jos tarpeeksi tutkitaan joka ikisestä ihmisestä löytyy jokin sairaus.

Kummallinen tää meikäläisen "ahmimishäiriö" kun se pysyy kurissa vallan mainiosti rajoitettun määrän hiilareita sisältävällä eväällä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-28 09:44:00 
Poissa
karppi
karppi

Anonymous kirjoitti:
Ja tämä soppa on nyt opettanut sen että ilmeisesti kaikki ylipainoiset ovatkin tavalla tai toisella sairaita.
´

No, tästä minä olen jossain määrin samaa mieltä, tosin "sairaan" populaation osuus on helvetin suuri ja sairastumiseen saattaa osasyyllisenä olla ihmisapinalle soveltumaton ruokavaliosuositus.

Omassa suhteessani syömiseen on paljon samaa, kuin alkoholistilla juomiseen. Valitettavasti minun on pakko kuitenkin syödä elääkseni, mielelläni lopettaisin koko ongelmia aiheuttavan touhun jos se vain olisi mahdollista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-28 09:44:55 
Marilyn, sama juttu täällä.

Joku merkillinen sairaus vaivaa (tai vaivasi). Minullakin varmaan oli sellainen itse aiheutettu "ahmimishäiriö", vaikken sitä ole tunnistanutkaan. Olisi varmaan pitänyt katsoa peiliin, puristella vararengasta ja alleja, pyöriskellä itsesäälissä ja ruoskia itseään siitä, ettei ollut pysynyt hoikkana. Taudinkuvaan kuuluu myös, että kärsii näläntunteesta ja makeanhimosta sekä huonoa omaatuntoa siitä, että joskus hyvin harvoin syö hotelliaamiaisella munakokkelia ja pekonia eikä limaista kaurapuuroa ja (graham)paahtoleipää sipaisulla Lättaa.

Ennen ei paino tosiaankaan pysynyt kurissa - ei vaikka kävi kolmeen otteeseen Paikkareissa ja vaikka tahdonvoimaa löytyy (ainakin perheen ja tuttavien mielestä vähän liikaakin). Eikä se tietopuolikaan ihan huonossa jamassa ollut, sillä yksi ryhmänvetäjistä kehotti minua kouluttautumaan vetäjäksi. (Huh huh. mitenkähän sekaisin sitä siinä tapauksessa olisi mennyt ??) Näin samaisen ohjaajan joskus vilaukselta telkkarissa - melkoisesti pyöristyneenä.

Kummallinen on tämä tauti, mutta onneksi se helpottaa tällä seko/hyvä/alakarppauksella.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-28 10:59:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

pösilö kirjoitti:
Syöpöllä ja juopolla on tapana hakea syitä aina jostain muista ihmisista tai asioista. Ja sitä ei tippaakaan auta nämä "ymmärtäjät" ja "muka myötäeläjät". Päinvastoin siinä "hyysätessä" viedään kokoajan toiselta mahdollisuuksia selviytyä.

Aivan niin! Aasian katastrofissa kuoleminen oli turistien oma vika: mitä hiivattia lähteä kehitysmaihin! Suomessa ei tule tsunamia. Paitsi että Suomessa tuli kyllä sitten tulva, mutta oma vika! Miksi asua Marjaniemessä kun voi asua vaikkapa Jakomäessä!

Minuakin ottaa päähän nämä omat viat, kun kaikki makaa flunssassa kotona (itseaiheutettu, tarpeeksi C-vitamiinia etkä ikinä saa flunssaa) sairiksella, minä joudun tekemään kaikki työt!

Mutta kun minä olen narsisti (itseaiheutettu, mitäs asuin sellaisessa kodissa) enkä psykopaatti niin minä haluan joskus edes vähän näytellä myötätuntoista ettei minua sekotettaisi jälkimmäiseen!

Yhtä asiaa minä en vain ikinä opi ymmärtämään: MIKSI ihmiset haluavat aina aiheuttaa itselleen ongelmia?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-28 11:08:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Morrigan kirjoitti:
Sinä pösilö et ikinä onneksi ole joutunut kokemaan sitä tunnetta, kun hetkeksi löysää ohjaksista ja se vie täysin mopon käsistä!

Onneksi? Voi minä toivon että joku päivä pösilö liittyy meidän seuraamme!
Minulla oli sellaisia kokemuksia tuossa 160 kilon paikkeilla joita kenenkään muun kanssa en haluaisi jakaa! Alkoholisteilla ym. itseauheuttajilla olisi pösilölle vielä lisää toivotettavaa...

Mitä tulee tietoon, niin minulla on tässä päiväkotilapsia ympärillä jotka osaavat laskea sormillaan. Eivät he mene neuvomaan siltainsinööriä matematiikassa! Ota sinä, pösilö heistä oppia! (Huonostipa olet lukenut tätäkin foorumia, sen osoittaa se että et minun nimeäni tiedä)

Isoäitini, viisas monessa, sanoi että jos osoittelee ihmisiä sormella muuttuu joku päivä itse samanlaiseksi. Olen huomannut sen pitävän paikkansa.

(Tässä porukassa huomasi elävästi metabolian toimimisen ja erilaisuuden: talvirasvan poltosta ja siihen liittyvistä jumien purkautumisesta alkoi tulla kokemusta tuossa marras-joulukuussa kun taas minulla talvirasvan poltto alkoi vasta tammikuussa. )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-28 11:13:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pienetär kirjoitti:
MIKSI ihmiset haluavat aina aiheuttaa itselleen ongelmia?

TIETYSTI siksi, kun kaikki olemme pohjimmiltaan masokistejä. Kuuluu tähän suomalais-ugrilaiseen mielenlaatuun tehdä elämästään mahdollisimman kurjaa. Sitten voimme kylpeä huonossa olossamme. Esimerkki: Osta jääkaappiin kunnon lihajöötti, mutta katsele sitä haikeana niin monta päivää kuin pystyt. Sitten kun kiusaus on ylivoimainen, syö liha, ja ruoski itseäsi pari päivää. Eiköhän se siitä. :P :twisted: :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-28 11:14:41 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Pienetär kirjoitti:
Miksi asua Marjaniemessä kun voi asua vaikkapa Jakomäessä!

Tai miksi asua ylipäätään Helsingissä, kun voisi asua satojen kilometrien päässä merenrannasta. :)

Pienetär kirjoitti:
...tarpeeksi C-vitamiinia etkä ikinä saa flunssaa...

Tuo on kyllä kanssa sen sortin uskomus, ettei mitään rajaa. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että flunssan ollessa tulollaan, on aivan sama vaikka söisi 100 grammaa C-vitamiinia päivässä, eikä sillä ole paskankaan estävää vaikutusta sairastumiseen.

Pienetär kirjoitti:
...Yhtä asiaa minä en vain ikinä opi ymmärtämään: MIKSI ihmiset haluavat aina aiheuttaa itselleen ongelmia?

Koska ilman ongelmia ihmisillä ei olisi mitään valittamista toisilleen ja kun hankkii itse itselleen ongelmia, riittää valittamista jatkuvasti. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-28 11:17:21 
pösilö kirjoitti:
Ja edelleen olen samaa mieltä, omia kilojaan on turha aikuisenihmisen syyttää mummoaan tai ketään tai mitään muuta kuin itseään.

Syöpöllä ja juopolla on tapana hakea syitä aina jostain muista ihmisista tai asioista.

AAMEN. Ei voi tätä paremmin sanoa =D>

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-28 11:22:16 
Mutta jos oikein aletaan köökkipsykkaa, niin miksipä olisin sen kummallisempi ihminen sairaana tai terveenä? Sama Delfiini silti...oma persoonani. :shock:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-28 11:34:53 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Vieraalle: Eräs tulehdusta ilmaiseva tekijä kohoaa ennen ihmisen lihomista. Minusta se on hyvin mielenkiintoista. Lääkäri Antti Heikkilä on esittänyt ajatuksen, että ensisijaisesti on aineenvaihdunnan häiriö, ja kohtuuton ruokahalu ja sitä seuraava lihominen on sen oire. Mikä on muna, mikä kana, on vaikea kysymys. Joka tapauksessa hormonaalista sotkua ylipainoon liittynee jokseenkin aina.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-28 12:01:03 
Tämän pienettären sairaus kyllä paistaa pitkälle ihan noita tekstejä lukiessa. Joten älä ole huolissasi, ei ole sinussa syytä vaikka painaisit kuinka paljon tahansa.

Ylipainosta oli kyse ja nyt veivataan jo tulvissa ja ties missä. Hoh-hoijaa!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-28 12:11:05 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Yhä vaan jaksetaan etsiä syyllistä. On se kovaa! :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-28 12:41:48 
No, kuulostaako paremmalta ei sinun tarvitse ottaa vastuuta, niin päästään siitä syyllisen etsimisesta.

Se on kyllä tuo ylipaino sellainen juttu että kun ei kukaan voi lihota tai laihtua toisen puolesta niin se vastuu on pystyttävä ottamaan itse. Eikä siinnä auta entistä elämäänsä syytellä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-28 12:56:14 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Missä sinä näet vastuunpakoilijoita? Pienetär on pudottanut yli 30 kg ja taistelee ratkaisun löytämiseksi, minä taas ratkaisin oman paino-ongelmani jo pari vuotta sitten. Kaikki tällä palstalla joko etsivät ratkaisua tai ovat sen jo löytäneet ja yrittävät auttaa vuorostaan muita. Sinun motiivejasi en ymmärrä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-28 13:33:03 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

vieras kirjoitti:
No, kuulostaako paremmalta ei sinun tarvitse ottaa vastuuta, niin päästään siitä syyllisen etsimisesta.

Se on kyllä tuo ylipaino sellainen juttu että kun ei kukaan voi lihota tai laihtua toisen puolesta niin se vastuu on pystyttävä ottamaan itse. Eikä siinnä auta entistä elämäänsä syytellä.

Jos tosiaan haluat puhua vastuusta, niin miksei yhtä hyvin voisi kysyä: Miksi niin moni ei voinut ottaa vastuuta noista kiloistaan ennekuin vasta ruokavalion muutoksen jälkeen? Siksikö että karppaus kasvattaa vastuuntuntoa / itsekuria / järkeä / moraalista selkärankaa? Minusta on asiallisempaa puhua tässä vaiheessa vain kylmästi ja teknisesti hormooneista ja metaboliasta. Eikä siirtyä eti(i)kan tai käyttäytymistieteiden puolelle - joihin sinä viittaat 8)

Itse en ole ollut kuin lievästi ylipainoinen ja vain pari hassua vuotta. Enkä alkanut karppausta sen ylipainon vaan ihottuman takia. Mutta syytän kyllä edelleen virallisia ravitsemusohjeita siitä, että kesti 40 vuotta ennen kuin minusta tuli taas terve - tai siis oireeton. Ja ymmärrän kipeän hyvin tämän palstan paino-ongelmaisien katkeraa asennetta. Niin, kenen vika olikaan se, että joidenkin kroppa ei geneettisesti sovi nykyisiin suosituksiin?

Mutta kun kerran täällä keskusteletm, niin kysyn sinulta:
1. Mikä sellainen ongelma sinulla itselläsi on, jonka kanssa pystyt nykyisellä systeemilläsi elämään, tahdonvoimasi avulla (ja mahdollisesti lääkkeillä avustaen)?
2. Miksi meidän täytyisi käyttää tuohon samaan lääkkeitä tai tahdonvoimaa, jos se karpaten hoituu helpommalla? Luterilainen moraali, vai?

terv els
(Ps. tämä ketju muuten ei alkanut lihavuusongelmista... vaan "ilmaisesta" öljystä. Ja jopa minä mietin lukiessani viime viikon Hesarista Patrik Borgin suositusta 2-4 rkl:n öljylisäyksestä, että mitenköhän se käy paikkareille, joiden suositelut öljylisä ainakin ennen oli muistaakseni 1-2 teelusiallista... johon suositukseen nähden 6ml kalaöljyä ON paljon)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-28 16:29:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Älä vieras hyvä ota tätä niin vakavasti (vaikka et taida ottaakaan, tämähän on Taistelutanner, täällä saa provosoida... :D )! Pienettären tyyli on mielestäni välillä aika erikoinen, loppukesästä minä kyllästyin hänen mielestäni nälvivään ja besserwissermäiseen tyyliinsä ja päätin pysyä palstalta pois kuukauden päivät. Tuli jotenkin vain niin paha mieli. No, tauko venyi parin läheisen kuolemantapauksen myötä, ja nyt kun olen palstalla taas vieraillut, harvoin jaksan enää provosoitua. Joten jokainen taplaa tavallaan, itsehän me itsemme ja kilomme kannetaan. Oli niitä sitten 50:ntä tai 150:ntä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-28 16:44:18 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Jep, tervetuloa vaan kaikki uudet ja vanhat läskinatsit tänne taistelutantereelle päivittelemään. Käyttekö myös jossain päihdeongelmaisten sivuilla ottamassa pienet nosteet egolle?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-28 17:16:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Päihdeongelmaiset alkavat jo olla yleisesti hyväksyttyjä "ongelmaisia". Jopa minäkin uskallan sanoa olleeni sellainen kummajainen... Syömisongelmaisia ei hyväksytä vieläkään. Mehän olemme vain taviksia, jotka eivät vastaa syömisistään... :oops: :shock:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-28 17:28:27 
Jos ylipainon syy olisi enimmäkseen hormoneissa, lääkkeissä, sairauksissa tms. kuten useat ylipainoiset tuntuvat ajattelevan, kyseessä olisi paljon nykyistä helpommin hoidettava ongelma. Mutta useimmiten on kyse ihan simppelisti ihmisen nautinnonhalusta: sokeri ja rasva maistuvat hyvältä, ja useiden ihmisten on vaikea vastustaa niitä. Kyseessä on kuitenkin kaksi erittäin energiapitoista ravintoainetta, joten jos niistä saa enemmän energiaa kuin kuluttaa, niin lihoohan sitä. Jos jättää jommankumman pois (ja ilman rasvaahan ihminen ei elä, joten sokerin pois jättäminen on loogisempaa), niin laihtuuhan sitä. Toinen asia sitten on, että on ihmisiä, jotka pystyvät hillitsemään tuon nautinnonhalunsa (siis pysymään tuossa kirotussa kohtuudessa) tai hankkimaan hyvänolontunnetta joistakin muista asioista.

Jostain syystä on helpompi syyttää ihan mitä tahansa muuta kuin omaa itsehillinnän puutettaan. Esimerkiksi KTL:a. (Se ristiretki, jota täällä kyseistä instanssia vastaan käydään on tosi huvittava!)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-28 17:35:34 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Maalta on helppo antaa neuvoja kun merellä on hätä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 337 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 19 10 11 12 1317 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00