cordain kirjoitti:
misukisu kirjoitti:
Esim. proteiinin määrä vaihteli 10.4%E - 23%E, ja käytännössä vertailussa oli siis ääripäissään ruokavalio, jossa ~70%hh, ~10%p ja ~20%r ja ruokavalio, jossa ~30%hh, ~25%p ja ~45%r.
Kuten joku jo totesi, tuo ei ole atkinsia nähnytkään.
Syynä on se, että vähähiilihydraattisilla ruokavalioilla ote pidemmän päälle lipsuu. Se on havaittu useissa muissakin tutkimuksissa.
Tämä oli kyllä päivän paras

Ehkä olisi pitänyt lukea tutkimus ensin - naiset eivät joutuneet muuttamaan ruokavaliotaan. Mistään ei käynyt selville edes eri ryhmien keskimääräisiä kalorimääriä, joten luultavasti tämä ns. vähähiilihydraattinen ryhmä ei ollut edes dieetillä!
Näytä mulle terveystietoinen ihminen, joka on uskaltanut karpata viime vuosikymmenellä! Niitä ei nimittäin montaa ole, ei ainakaan tällaisessa satunnaisotoksessa. Ja tämä on se perustavaa laatua oleva ongelma näissä vanhoissa datoissa! Sama ongelma myrkyttää myös rasvatutkimuksia, varsinkin jos transrasvoja ei erotella. Ja tämä tutkimus ei millään tavalla käsitellyt niitä tällä hetkellä merkityksellisiksi nähtyjä syitä, kasviksia (antioksidantit+vitamiinit) ja transrasvoja. Oikein tehty tutkimus olisi ottanut ne huomioon.
ellu kirjoitti:
On tässä aika ymmällään. Miten voisi "kansantajuisesti" yrittää kumota tuota uutisointia?
Se onkin vaikeampaa, sillä tutkimuksesta itsestään on jätetty kaikki sellainen pois, millä sitä voisi arvostella. Toisaalta siinä sivussa jää puuttumaan myös oleellinen osa tutkimusdataa, joten tutkimus on käytännössä ainakin minulle hyödytön. Eli oikeastaan mihinkään noista kysymistäsi kysymyksistä ei ole tutkimuksessa vastausta. Siinä ei kuitenkaan tutkittu atkinsia, tai mitään muutakaan tunnettua vhh-dieettiä.
Puolusteluksi voisi mielestäni parhaiten käydä se, että tämä on tehty vanhalla datalla ja uudella datalla tehdyissä 1-2 vuotta kestäneissä tutkimuksissa, joissa oikeasti käytettiin dieettejä ja mitattiin kolesterolia (+muita riskitekijöitä), tulokset olivat päinvastaiset.