JariJ kirjoitti:
Iltalehti kirjoitti:
Lääketieteen tohtori Kirsi Pietiläinen HUSin lihavuusyksiköstä arvioi, että Atkinsin dieetti on pärjännyt monissa tutkimuksissa hyvin painonlaskun suhteen. Kuitenkaan tutkimustietoa ei ole vielä tarpeeksi puoltamaan tai kumoamaan väitettä dieetin vaarallisuudesta.
...
Kuolema on sitä todennäköisempi, mitä enemmän kaloreita saa proteiineista ja mitä vähemmän hiilihydraateista.
...
- Veikkaan, että kyseinen dieetti lisää rasvaa verenkierrossa, mikä kasvattaa sydäninfarktin ja sepelvaltimoiden tukkeutumisen riskiä, Pietiläinen arvioi.
...
Laihduttajien tulisi aloittaa laihduttaminen rauhallisesti, syödä riittävästi valkuaista ja muistaa liikkua. Kasvikset, hedelmät ja täysjyvävilja ovat terveellisiä hiilihydraatinlähteitä, ja niitä tulisi syödä runsaasti.
Kummallista kummallista. Eikö ensin pitäisi osoittaa _väitteet_ Atkinsin vaarallisuudesta todeksi, eikä toisinpäin? Jos minä väittäisi KTLn ohjeita hengenvaarallisiksi, niin minähän joutuisin väitteeni todistamaan eikö toisinpäin. Mä en ymmärrä tätä yksisuuntaista ajattelua tässä asiassa.
Uutisoivat että suurempi proteiinimäärä lisää kuoleman riskiä, ja kumminkin itse antavat vastaavan ohjeen "riittävästi proteiinia". Eikös tämä ihan sama ohje periaatteessa jokaista VHH-tyyliä... Nyt hänen pitäisi siis itse todistaa että tuo "riittävästi proteiinia" ei lisää riskiä.
Ja sitten vielä: Vain veikkamalla voit voittaa. =)
Joo, ei näistä kannata välittää, mutta olen aina ihmetellyt miksi todistamisvelvollisuus on vain toisella osapuolella. Jos joku väittää jotain muuta, niin siitähän älämölö syntyy, kuten Jarin tapauksesta huomataan.