into ituhippi kirjoitti:
els kirjoitti:
Kaikki esittämäsi faktoroidut tulokset kun voidaan toistaiseksi selittää a) teollisilla transseilla tai b) nopeilla hiilihydraateilla.
Se on sinun mielipiteesi. En ole itse samaa mieltä.
els kirjoitti:
Tai toisin: jos nopeat hiilarit (kuten vaikka suomalainen peruna, nykyinen suomalainen ruisleipä ja nykyinen suomalainen kaurapuuro) ovat niin paljon vahingollisempia kuin eläinrasvat ja eläinproteiinit, niin eikö sittenkin olisi ensin viisaampaa vähentää niitä? Kokonaisriski pienenisi jo tällä erittäin merkittävästi.
Vastakkainasettelusi on vähintäänkin hassu, sillä asetat vastatusten ruoka-aineita, jotka eivät kummatkaan ole terveellisimmästä päästä.

En siis asetu puolustamaan kummankaan ryhmän ruoka-aineita, sillä miksi valita kahdesta huonosta kun parempiakin on tarjolla?
els kirjoitti:
Miksikö? No siksi, että glykeeminen kuorma laskisi kertaluvun tai pari, kun nuo vaihdettaisiin rasvakaloreihin, rasvan laadusta riippuamtta
Voisi vähän siihen laatuunkin kiinnittää huomiota.

Lainaan tällä kertaa koko tuon jutun, kun luulen että poistun tästä sen jälkeen. Siis olemme eri mieltä, mutta
- mitä tulee noihin faktoroituihin tuloksiin, niin aina kun niitä on esitelty erillään, niin vika on kumma kyllä kasaantunut juuri noille kahdelle (eli tärkeät tärkkelykset & irtosokeri ynnä pilatut rasvat).
- mitä tulee kaupapuuron vs eläinrasvan vaarallisuuteen, niin
* täällä pohjolassa ei ole mitään mahdollisuutta vaihtaa perunapuuroleipähiilareita yksi yhteen kasvishiilareihin ja pitää nykyinen rasvakäsitys. Kukaan ei jaksa syödä viittä kiloa vihanneksia päivässä. Eikä niitä voi vaihtaa kokonaan mihinkään kotimaiseen kasvirasvatuotteeseenkaan - Pufaa tulee liikaa, jos rasvan osuus kohotetaan järkeväksi. Näin on jopa välimerellisessä Pohjois-Italiassa, jossa kasvikset ypsennetään voissa ja ihrassa eikä oliiviöljyssä. Miksikö? No siitä yksinkertaisesta syystä, ettei oliivipuu enää kasva siellä. Ja - samoin tehdään Sveitsissä. Ja jos Sveitsi voi hyvin kasviksilla ja eläinrasvalla, niin miksi sitten emme mekin?
* ai niin, ja eläinrasva on kuin onkin vähemmän vaarallista kuin kaurapuuro
- Ja mitä tulee laatuun, niin nimenomaan hiilareiden osalta muutos vaikuttaa jo kertaluvun tai pari. Ja rasvojen osalta yli 50% rasvaosuus on pakko, jos GK'ta eli roskahiilareita lähdetään tosissaan tiputtamaan. Eikä se ole enää terveellistä kasvirasvoilla, pakosta liian suuren Pufan ja Mufan takia...
Mutta toisaalta: eipä minulla ole mitään sitä vastaan, että olemme jatkossakin eri mieltä. Ja lupaan katsoa tarkemmin jokaisen lähettämäsi tutkimuksen, jonka ruokavaliosta aiheutuva ja (fuzzy-) faktoroimaton riskimuutos on järkevä ja p-arvo kohdallaan. Se tarkoittaa sitä että:
- epidemiologisissa pitkäaikaisissa seurantatutkimuksissa (malliin Harvard tai Uppsala-joka-siis-oli-mitä-oli

) RR on vähintäin tuplaantunut eli ainakin kakkosen pintaan; ja p edes alle 5% eli o,o5; ja ja joissa muutos näkyy myös kokonaiskuolleisuudessa.
- satunnaistetuista pitkäaikaisissa interventiotutkimuksissa (malliin Monica) faktorit on erotettavissa, totaalikuolleisuus kerrottu, muutoksen p-arvo kunnossa ja RR merkittävä (ainakin 25%)
- Kliinisissä satunnaistetuissa lyhytaikaisissa tutkimuksissa havaittu muutos on tilastollisesti merkitsevä.
Ja jos voin jatkossakin selittää ne faktorit jo todistetuilla riskeillä niin miksen tekisi. Itse täät tällä hetkellä täsmälleen samaa, mutta heikommalla todistuspohjalla. Miksikö? Toisin kuin minulla, sinulla ei ole lihaan ja eläinrasvaan tukenasi eriytettynäkin merkittävää *ja* tilastollisesti merkitseväksi osoitettua tutkimustulosta. Mutta ei se mitään, noin minäkin aloin - yli kuusi vuotta sitten