into ituhippi kirjoitti:
Voin käyttö tulehdusten estämisessä ei ole hyödyllistä, koska tyydyttyneet rasvat heikentävät HDL-kolesterolin tulehdusta estävää vaikutusta
Mitenkäs se tuon tekee? Muistaakseni ainakin willettin nursesin 20-v:ssä HDL nousi. Muuttuuko HDL jotenkin, vai mikä tuon teorian takana on? (ja joo, olen unohtanut mun medscapetunnarit, enkä jaksanut tehdä uusia)
into ituhippi kirjoitti:
Olen valmis hyväksymään sen, että kun hiilihydraatit painetaan riittävän alas, tyydyttyneestä rasvasta ei ehkä ole haittaa (sanon ehkä, koska me emme tiedä luotettavasti pitkäaikaisvaikutuksia emmekä vaikutuksia kuolleisuuteen).
Tämä on taas tuo klassinen yhdistelyteoria. Mikä todistaa, että kun hiilihydraatteja on paljon, nimenomaan tyydyttyneestä rasvasta tulisi monsteri?
Itse olen päätynyt siihen lopputulokseen, että kohtuus kaikessa ja monipuolisuus on valttia. Willettin 7%E pufalle on minusta vallan hyvä raja. Eli mufaa voi sitten syödä niin paljon että pufarajat ei pauku (lähteet yleensä sellaisia, että mufan myötä tulee myös pufaa). Se mitä emme oikeasti tiedä, on tyydyttyneen saantiyläraja, mutta sen tiedämme, että johonkin (tuntemattomaan rajaan) sillä on syövältä suojaava vaikutus. Lisäksi sitä tarvitaan elimistössä rakennusaineena mm. solukalvoille ja hormoneille. Plus tyydyttyneen rasvan lähteet ovat myös hyviä kolesterolinlähteitä, ja kolesterolia olisi hyvä syödä tarpeeksi, jotta elimistön ei tarvitse muodostaa sitä hiilihydraateista. Hiilihydraateista muodostunut kolesteroli on käsittääkseni epävakaampaa kuin eläinperäinen ja muodostaa ns. "liquid-core"-tukoksia.