misukisu kirjoitti:
into ituhippi kirjoitti:
Voin käyttö tulehdusten estämisessä ei ole hyödyllistä, koska tyydyttyneet rasvat heikentävät HDL-kolesterolin tulehdusta estävää vaikutusta
Mitenkäs se tuon tekee? Muistaakseni ainakin willettin nursesin 20-v:ssä HDL nousi. Muuttuuko HDL jotenkin, vai mikä tuon teorian takana on? (ja joo, olen unohtanut mun medscapetunnarit, enkä jaksanut tehdä uusia)
Nimenomaan HDL:n muuttumisesta on kysymys. Medscapen jutun alkua:
Diet High in Saturated Fat May Reduce Protective Effect of HDL
News Author: Shelley Wood
CME Author: Charles Vega, MD, FAAFP
Release Date: August 7, 2006
from Heartwire — a professional news service of WebMD
August 7, 2006 — The anti-inflammatory activity of high-density lipoprotein (HDL) cholesterol appears to decrease after consumption of saturated fat, but improves on consumption of polyunsaturated fat, a new study shows. The findings imply that the cardioprotective effects of HDL may depend not only on HDL level, but also on its behavior in the body in response to meals or other stimuli.
"This is the first demonstration that the quality of HDL can be changed by what you eat," senior author on the study, David S Celermajer, MBBS, PhD, explained in an interview with heartwire. "Eating alters the amount and behavior of cholesterol and its subfractions. What we're saying is that it's not just the amount of HDL, it's how active it is, or how good it is. And its 'goodness' can be profoundly influenced by either a diet high in polyunsaturated fat, or in saturated fat."
The study, led by Stephen J Nicholls, MBBS, PhD, at the Cleveland Clinic in Cleveland, Ohio, appears in the July 21, 2006, JACC Online issue and will appear in the August 15, 2006, print issue of the Journal of the American College of Cardiology.Tässä Medline-abstrakti tutkimuksesta:
http://tinyurl.com/27uo3zinto ituhippi kirjoitti:
Olen valmis hyväksymään sen, että kun hiilihydraatit painetaan riittävän alas, tyydyttyneestä rasvasta ei ehkä ole haittaa (sanon ehkä, koska me emme tiedä luotettavasti pitkäaikaisvaikutuksia emmekä vaikutuksia kuolleisuuteen).
misukisu kirjoitti:
Tämä on taas tuo klassinen yhdistelyteoria. Mikä todistaa, että kun hiilihydraatteja on paljon, nimenomaan tyydyttyneestä rasvasta tulisi monsteri?
Katso näyttöä vaikka siitä Willettin ja Hun katsauksesta Optimal Diets for Prevention of Coronary Heart Disease. Siinä on käyty läpi näyttöä tyydyttyneiden rasvojen haitallisuudesta.
misukisu kirjoitti:
Itse olen päätynyt siihen lopputulokseen, että kohtuus kaikessa ja monipuolisuus on valttia. Willettin 7%E pufalle on minusta vallan hyvä raja. Eli mufaa voi sitten syödä niin paljon että pufarajat ei pauku (lähteet yleensä sellaisia, että mufan myötä tulee myös pufaa).
Tällä linjalla olen minäkin.
Edit: korjasin typon.