karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-20 22:10:14

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 189 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 610 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-18 18:01:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Anonymous kirjoitti:
Joo, toi oli muuten ELSiltä aika hyvä pointti. En osannut sitä ajatella aivan noin pitkälle kun ite kartan noita ns. valmisruokia kuin ruttoa ja pyrin käyttämään suht. jalostamatonta ruokaa, sikäli kuin sitä on saatavilla. Mutta siitä en tingi, että sinänsä tuo lautasmalli on aivan hyvä.

Sillä voi moni selvitäkin (minä tosin en, mutta nämä geenit nyt ovat sitä mitä ovat). Mutta kaksi pointtia:

1. Mikä ero siinä on, jos vaihtaa lautasmallin hivenettömän osan (eli sen potun ja pastan) vaikka sitten kaloreiss yksi yhteen luonnonrasvan kanssa. Mitään ei menetetä?

2. Väitän puolestani, että lautasmallilla ei saa tehtyä laitosruokaa, joka on riittävän halpaa ja jossa on kaikki tarvittava.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-18 18:04:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Anonymous kirjoitti:
Eivät ne mitään perättömiä olleet. Vähähiilihydraattinen ruokavalio oli vain esimerkissänne keploteltu riittävästi ravintoaineita sisältäväksi sillä, että siihen oli valittu tarkoitushakuisesti energiatiheitä ruoka-aineita, kuten pinaattia.

Minä en oo näitä tiheyksiä sun muuta laskenu, mutta mitä minä voittaisin jos vaihtaisin pähkinät vaikka leipään ja salaatit pastaan?

En nyt väitä, että lautasmalli olisi täysin väärä, mutta kun sitä ei noudateta. Minä olen yleensä ainoa joka syö salaattia työpaikalla. Ja se salaattirasia on suurempi kuin liharasia. Muut syövät lähinnä pastaa, jonka päällä on jauhelihakastiketta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-18 18:10:31 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Mutku minä, minä! Noudatin lautasmallia, opiskelin ravitsemusta ja silti sukurasitteinen verenpaine katossa ja kiloja hiipi joka helkkarin vuosi yksi lisää. Ai vähän vai? 20 v = 20 kg. Ja yritin niin saamari kaikkeni, liikuntaa myöten.

Meillä vaan on joillakin erilaiset geenit. Minä satun tarvitsemaan sen pienen eron (ai että ei oikeasti syötäisi pinaattia? Noin paperilla vaan? :lol: -No kohta siirrytäänkin hortaan. Ai mutku oih, ei taaskaan näy vuohenputken nuput siinä energiaprossassa. :( )

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-18 18:10:56 
els kirjoitti:

1. Mikä ero siinä on, jos vaihtaa lautasmallin hivenettömän osan (eli sen potun ja pastan) vaikka sitten kaloreiss yksi yhteen luonnonrasvan kanssa. Mitään ei menetetä?

Olen ketjun aloittanut vieras. Perunan kanssa menettää kaliumin, joka on tärkeää esimerkiksi verenpaineen alentamiseksi. Täysjyväviljassa taas on esimerkiksi kuitua, jonka saanti jää vähähiilihydraattisella liian vähäiseksi ja niin sitten kärsitään ummetuksesta kuten täällä karpit-sivuillakin kerrotaan.

els kirjoitti:
2. Väitän puolestani, että lautasmallilla ei saa tehtyä laitosruokaa, joka on riittävän halpaa ja jossa on kaikki tarvittava.

Ei se hiilihydraattiosuus ole sen kalliimpaa kuin karppaajien käyttämä rasvakaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-18 18:12:46 
Mirka kirjoitti:
Mutku minä, minä! Noudatin laitosmallia. opiskelin ravitsemusta ja silti sukurasitteinen verenpaine katossa ja kiloja hiipi joka helkkarin vuosi yksi lisää. Ai vähän vai? 20 v 20 kg. Ja yritin niin saamari kaikkeni, liikuntaa myöten.

Tutustuisit mieluummin DASH-ruokavalioon, joka on tutkitusti paras verenpainetta alentava ruokavaliomalli. Toisin kuin karppaus.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-18 18:14:50 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Anonymous kirjoitti:
els kirjoitti:
Ei se hiilihydraattiosuus ole sen kalliimpaa kuin karppaajien käyttämä rasvakaan

Onse. karppirasva kun tulee halvemmasta lihasta ja tosi hasvasta rasvasta (josd niin halutaan) ja siinä hasvassa rasvassa hyväksi tehdyistä vihanneksista, joista saa muutenkin kaikkea enemmän.

Mutta kokeilepa tehdä se (riittävän halpa) laitosruoka joka täytää kaikki hivenvaatimuksen ja joka tehdään lautasmallin mukaan. Ja jota ne asukit (vanhukset, lapset, soltut, koululaiset) vielä söisivätkin

Olisit lajissasi ensimmäinen 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-18 18:17:07 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Anonymous kirjoitti:
Mirka kirjoitti:
Mutku minä, minä! Noudatin laitosmallia. opiskelin ravitsemusta ja silti sukurasitteinen verenpaine katossa ja kiloja hiipi joka helkkarin vuosi yksi lisää. Ai vähän vai? 20 v 20 kg. Ja yritin niin saamari kaikkeni, liikuntaa myöten.

Tutustuisit mieluummin DASH-ruokavalioon, joka on tutkitusti paras verenpainetta alentava ruokavaliomalli. Toisin kuin karppaus.

Tunnen DAShin. Zone muunnos eli karppia sekin. Mutta kumman vähän siitäkään puhutaan nykyään - vaikka kokeiltiin Suomessakin?

Eikä sen hiilarimäärät sovi kaikille - varsinkaan mirkalle, joka ei voi syödä viljaa...

Mutta eikö ole hyvä, että hänenkin verenpaineensa on kunnossa, vaikka keino väärä olikin?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-18 18:20:55 
Jees els, olen kyllä samaa mieltä noiden geenien merkityksestä ja siksi hiukan vällillä pistää vihaksi (anteeksi vaan) kun tällä palstalla niin kovin kärkkäästi kritisoidaan tuota virallisterveellistä. Kyllähän se varmaan jollekin sopii, tosin ei esim. minulle. Joikkekin. Ja mitä noihin kysymyksiisi tulee niin.

1. Olet oikeassa. Ei varmastikaan menetä mitään vaikka korvaa luonnonrasvalla. Kyse on kai enemmän siitä, että ihmiset joiden kroppa on "tottunut" käyttämään hiilaria energiana vaatii jossain muodossa kuitenkin sen sokerin ja tuossahan se tulee mukavasti. Vielä kun kyytipoikana on hiukan proteiinia ja salaatin päällä rasvaa niin ei verensokerikaan tee niin kovaa nousua sikäli kun tuota perunaa/pastaa/riisiä ei paljoa ole. Eipäs siihen lautaselle taida 2 perunaa enempää mahtuakaan......Ja taas toisaalta, aika pieni rasvatilkkanen sisältää enemmän energiaa kuin pari perunaa, joten voisko tavallinen tallaaja helpostaa syödä kaloreita enemmän jättämällä perunan pois ja lisäämällä noin-määrän rasvaa?

2. Laitosruoka on kieltämättä ongelma.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-18 18:22:09 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

els kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Mirka kirjoitti:

Tunnen DAShin. Zone muunnos eli karppia sekin. Mutta kumman vähän siitäkään puhutaan nykyään - vaikka kokeiltiin Suomessakin?

Eikä sen hiilarimäärät sovi kaikille - varsinkaan mirkalle, joka ei voi syödä viljaa...

Mutta eikö ole hyvä, että hänenkin verenpaineensa on kunnossa, vaikka keino väärä olikin?

Niin mulla jäi vielä verenpaineet listaamatta...yleensä 100/60, useimmiten alle (97/58) tai jotain sinnepäin... :smt078

Pitäskö nostaa :?:

Kotona!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-18 18:27:08 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Anonymous kirjoitti:
Ja taas toisaalta, aika pieni rasvatilkkanen sisältää enemmän energiaa kuin pari perunaa, joten voisko tavallinen tallaaja helpostaa syödä kaloreita enemmän jättämällä perunan pois ja lisäämällä noin-määrän rasvaa?

Ihan hyvin voisi. Itsekin aloin aika lailla sellaisella ja jo se auttoi pitkälle 8)

Ei se karppi lopulta niin kaukana ole tavallisesta - käsitykset vain kärjistyy kun sen väitetään olevan vain läskimunavoipihviä ja induktiota.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-18 18:30:21 
tuulimumma kirjoitti:
Niin mulla jäi vielä verenpaineet listaamatta...yleensä 100/60, useimmiten alle (97/58) tai jotain sinnepäin... :smt078

Alhainen verenpaine on riski sekin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-18 18:31:47 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Anonymous kirjoitti:
tuulimumma kirjoitti:

Alhainen verenpaine on riski sekin.

Joopa joo, voi elää liian kauan :smt115

Niin ja sekin on riski, kun aamulla lähtee ulos, eikä koskaan tiijä, mitä voi sattuu :smt118

Kotona!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-18 18:33:20 
els kirjoitti:
Vieras kirjoitti:

Tunnen DAShin. Zone muunnos eli karppia sekin.

Täysin pötypuhetta, että DASH olisi Zone-muunnos. Osoittaa, että et tunne DASHiä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-18 18:33:26 
Alhainen verenpaine on riski sekin

Justiinsa joo, ensin tämä vieras on laskemassa perunan kaliumilla verenpainetta ja samaan hengenvetoon toteaa, että alhainen verenpaine on riski sekin. Sanonpa vaan, että verenpaineettomana ne ongelmat vastaa alkaakin. Vai loppuukos ne kokonaan?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-18 18:37:04 
Rasvalla muuten toimii vatsa paremmin kuin leivällä. Kokemusta on. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-18 18:38:20 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Anonymous kirjoitti:
els kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:

Tunnen DAShin. Zone muunnos eli karppia sekin.

Täysin pötypuhetta, että DASH olisi Zone-muunnos. Osoittaa, että et tunne DASHiä.

Maroravinteissa alle 5% ero ja tuotevalikoima lähes yksi yhteen.
Mutta ei se mitään :smt026

/muoks quotet kuntoon

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-18 18:57:52 
Älä puhu roskaa. DASHissä syödään runsaasti vihanneksia ja hedelmiä - syövätkö karppaajat? DASHissä suositaan vähärasvaisia maitotuotteita - suosivatko karppaajat? Tässä vain aluksi. Tee Google-haku DASH-sanalla niin opit vähän!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-18 18:59:50 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Anonymous kirjoitti:
Älä puhu roskaa. DASHissä syödään runsaasti vihanneksia ja hedelmiä - syövätkö karppaajat? DASHissä suositaan vähärasvaisia maitotuotteita - suosivatko karppaajat? Tässä vain aluksi. Tee Google-haku DASH-sanalla niin opit vähän!

Ihan kun et tuntisi Zonea??
No eipä sekään mitään :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-18 19:07:46 
Poissa
sintti
sintti

Anonymous kirjoitti:
Olen ketjun aloittanut vieras. Perunan kanssa menettää kaliumin, joka on tärkeää esimerkiksi verenpaineen alentamiseksi. Täysjyväviljassa taas on esimerkiksi kuitua, jonka saanti jää vähähiilihydraattisella liian vähäiseksi ja niin sitten kärsitään ummetuksesta kuten täällä karpit-sivuillakin kerrotaan.

Selitäpäs minulle miten sen kaliumin menettää jättämällä perunan pois aterioilta? Itse syön jokaisella lämpimällä aterialla höyrytettyjä kasviksia. Parsakaalia, kukkakaalia, herneitä, papuja. Listaan tähän näiden kasvisten kaliumsisällöt.

Parsakaali 400 mg
Kukkakaali 370 mg
Herne 370 mg
Vihreä papu 320 mg

Perunassa sitä on 425-500 mg. Menetys on siis hirmuinen! Muutoin peruna onkin aika ravinneköyhä. Mieluummin syön kasviksia, joista saan enemmän vitamiineja ja hivenaineita. Pelkällä kaliumilla perunan välttämättömyyttä ei voi perustella.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-18 19:12:22 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Anonymous kirjoitti:
Kirrimirri kirjoitti:
Me karpit ollaan niin fiksuja että me valitaan sellaisia ruoka-aineita joista saa suhteessa paljon ravintoaineita suhteutettuna energiamäärään. Ei syödä mitään höttöravintoa

Jassoo, tiedä nyt sitten tuosta ravintoaineista sun muista vitamiineista tai oikeastaan niiden säilymisestä. Muistan joskus lukeneeni, että esim. paprikan kohdalla tuo vitamiinien haihtuminen alkaa jo aika pian poimimisen jälkeen. Niitä kun sitten säilytellään tukkuliikkeiden ja kauppojen varastoissa niin paljonkohan mahtaa olla vitskuja ja hivenaineita jäljellä? No, tarkoitus ei oo ilkeillä koska mätän itekin naamariin melkoisen ravinteikasta ruokaa mutta eipäs sitä kannata nyt tuollaa karppaamisellakaan hirveesti retostella, ei kaikki muut, kuin karpit syö "höttöravintoa". Tulipahan vaan mieleen.......

Voithan se olla että vihanneksista ei saa kaikkia ravintoaineita niiden pitkän säilytyksen jälkeen mutta just siksi mä versotan ja idätän paljon itse koko talven ja kevään. Siinä on varmasti vitamiinit ja hivenet jäljellä kun suoraan lautaselle leikkaa versoja tai ottaa purkista just idättämiään ituja. :)

Enkä mä tarkoittanut että kaikki muut kun vain karpit söis höttöravintoa. Mutta ainakin mä (ja suurin osa karpeista) pyrin syömään mahdollisimman terveellisesti kaiken sen tiedon varassa joka mulla nyt on.

Kirrimirri

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 189 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 610 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00