karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-04 16:21:27

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: kysymyksiä
ViestiLähetetty: 2004-07-11 20:31:43 
Poissa
sintti
sintti

Aloitin tänään tämän vähähiilihydraattisen ruokavalion ja ajattelinkin kokeneimmilta kysyä, että onko normaalia, että heti ensimmäisenä päivänä janottaa kauheesti. Ennen oli vaikea juoda 2l vettä päivässä ja tänään olen juonut jo 3l.

Tämän päivän ruokavalio oli muuten tämmöinen:

Söin jauhelihamureketta (jossa muuten valkosipulia ja yllätyin miten hyvää se oli, sillä oikeastaan missään valkosipulia käytä), kurkkua ja vähän majoneesia. Tämän söin kuudelta aamulla, sillä en millään saanut unta, joten valvoin yön.
Mureketta söin ihan pikkusen 11 aikaan ja sitten uudestaan 18-19.00 välillä kurkun, tomaatin, kiinankaalin ja majoonesin kera. Tuo salaattimäärä peitti n. puolet lautasesta, onko liikaa?
Yllättynyt olen siitä, että ei todellakaan ole nälkä! Liekö osittain johdu tuosta veden lipittämisestä, mutta tyytyväinen olen olotilaani. :D
Jos on kommentoitavaa niin rohkeasti vaan. :)

Sitten näihin muihin kysymyksiin. Selailin noita vanhoja keskusteluja pari viimeistä sivua, mutta vielä on lukemista jäljellä. Eli...:

1) Saako tuota sokeritonta kaakaota Van Houten ihan tavallisesta
kaupasta? En muista nähneeni tuon merkkistä aikaisemmin. suklaa on
intohimoni ja näköjään monen muunkin täällä olevan. Tosin olen
huomannut etten enää ole niin paljon karkin perään (tämä siis
tapahtunut ennen vähähiilariselle ryhtymistä).

2) Mulle on jäänyt vähän epäselväksi nämä rasva jutut. Kovetettua
kasvirasvaa pitää esim. välttää. Onko jossain sivuja yms. että voisin
tarkemmin lukea, että mitä rasvoja tulisi välttää ja miten niitä onnistuu
välttämään?

3) Mitä nää einesnakit oikein on? Oon laina uullu, että nakki on nakki.

4) Entäs kovat juustot? Tämäkin ihan uutta tietoo mulle. Eli, mistä tietää,
että on kovaa juustoa?

5) Noissa aikasemmissa keskusteluissa oli puhetta, että koiralle pitäis
antaa kotiruokaa. Oon samaa mieltä paitsi itsellä on tällainen "jalostettu
koira", joka ei ihan kaikkee kestä. Sille annetaan tosin joskus esim.
makaroonia, juustoo, maitoo (onko maito muuten vaarallista koiralle?)
ja makkaraa, mut ei mitään ihmeempiä. Muuten sillä menee maha ihan
sekasin.

No tuossa nyt alkuun jotakin. Kyselen, jos tulee muita epäselviä asioita vastaan. :)

En tiiä, onko Eofis saanu selville, että miten maidosta saadaan laktoositonta. Mietit sitä tuolla jossain keskustelussa. Joudun käyttämään hyla-tuotteita, kun mulla on tuo laktoosi-intoleranssi. Tosin se ei ole mikään paha, sillä kuten lääkäri joskus sanoi, että voit syödä vaikka litran jäätelöä ennen kun alkaa vaikuttaa tai sitten joskus ihan pieni määrä vaikuttaa. Kumma kyllä hyla-maito ei kauheesti auta.
Mutta siihen laktoosittomaksi tekemiseen. Näin lukee tuon hyla-maitopurkin kyljessä: "UHT-maitoon on lisätty laktaasientsyymiä, jonka vaikutuksesta maidon laktoosi on hajonnut 80%:sesti. Näin syntynyt vähälaktoosinen maito, joille maidon laktoosi yleensä aiheuttaa vatsaoireita. Pilkkoutuminen jatkuu tuotteen säilytyksen aikana."
En tiiä kyllä mikä UHT...

Tuo maito on kans toinen heikkous. Samastan sen vissiin suklaaseen...kaakao on nimittäin hyvaa...

Ja vielä yksi kysymys. Ei kauan aikaa sitten, joku tyttö oli (USA:ssa vissiin) kuollut ketoosiin. Mikä tämä juttu oikein oli? Tekikö se jotain "väärin" ruokailun/liikunnan suhteen vai liittykö tämän tytön kuolema edes tähän ketoosiin?[/quote]

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-13 11:48:27 
Poissa
sintti
sintti

1) Saa kaupasta. Sieltä missä on kaakaot.

4) Kovat juustot on kovia. Esim Musta leima. Muuta en tähän osaa vastata :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-13 11:51:59 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Siis onko kyse Van Houtenista (jota tietääkseni on joka kaupan hyllyssä, siellä missä on leivontajuttuja vai oliko siinä muita kaakaoita...?) vai onko kyse jostain erityisestä sokerittomasta versiosta (Van Houtenin tuoteselosteessa ei ole eritelty hiilareita)? Van Houten on siis tummaa kaakaojauhetta, jota yleensä käytetään leivonnassa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-13 11:55:14 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Mureketta söin ihan pikkusen 11 aikaan ja sitten uudestaan 18-19.00 välillä "kurkun, tomaatin, kiinankaalin ja majoonesin kera. Tuo salaattimäärä peitti n. puolet lautasesta, onko liikaa? "

- riippuu vähän mitä karppiversiota noudattelet ja oliko lautanen iso mutta eiköhän tuo ole aika OK.

"Saako tuota sokeritonta kaakaota Van Houten ihan tavallisesta
kaupasta"

- saa melkein mistä vaan, tsekkaa niitä pieniä paketteja. Tuota join jo 60-luvulla skidinä.

"Mitä nää einesnakit oikein on?"

- kassele paketista lihapitoisuudet.. Sokeria, jauhoja, kamaraa jos on paljon niin on einesnakki (veikkaan). Vertailua kaupassa.

Se USAlainen tyttöjuttu: hän oli muistaakseni sairas muutenkin, ja ilmeisesti kuoli elektrolyyttitasapainon pettäessä. Netistä löytyy tietoa jos kiinnostaa, pääosin englanniksi.

- Juustot, rasvat ja koirat : joku muu... ja saahan noita ylläoleviakin vastauksia korjata / täydentää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-13 11:57:48 
Poissa
sintti
sintti

Vam houtenia on tasan yhtä laatua, se on sokeritonta ja sitä on joka kaupassa siellä missä kahvit, teet ja muut kaakaot. Ja vaikkei olisikaan alakarppi, siitä tulee parempaa kaakaojuomaa kuin valmiista kaakaojuomajauheesta (tosin silloin kuuluu laittaa sokeriakin asianmukaisesti mukaan :) )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-13 12:00:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Googlettamalla löysin, että maitoa paremmin koiralle sopivat piimä, jugurtti ja viili. Maito saattaa aiheuttaa ripulia, kun ei sula kovin hyvin koiran elimistössä.
Periaatteessa koirien ruokinnassa olisi hyvä katsoa mitä nuo villit "sukulaiset" esim. sudet syövät. Käytännössä en itse näin tee, koska tulisi niin tyyriiks + omat nassikat on sen verran vanhoja, että eivät varmaan edes osais syödä edes noin enää (eli masu menis varmasti sekasin).
Tarkemmin kun muistelen, niin mulla oli aikoinaan koira, joka ei ois muuta syöny kun maksaa, sydäntä ja munuaista, mutta masu ei kestänny niitä ollenkaan. Parin viikon "paaston" jälkeen kelpas vasta nappulat... Koira oli siis viis vuotias kun sen sain. Eli koiratkin ovat yksilöitä ja kannattaa seurata miten sen oman koiran masu reagoi eri juttuihin. Kuten on todettu, niin ei ole olemassa kaikille sopivaa ruokavaliota ja minä olisin koirienkin suhteen samoilla linjoilla.

Viestin otsikko: kiitos
ViestiLähetetty: 2004-07-13 16:51:24 
Poissa
sintti
sintti

Kiitti paljon, selventi asioita huomattavasti. Pitää joskus tässä käydä uudestaan kaupassa ja ettiä sitä Van Houtenia. Voi olla, että se paketti on ollut liian nenän edessä ja en oo sitä siks huomannu. :)

Kolmas päivä Atkinsia (tai vähän omaa versiota, en tiedä tarkalleen :) ) menossa ja olo on hyvä. Vatsa vähän oireili parin ensimmäisen päivän aikana, mut on nyt ok.

Erityisen mukavaa on ollut huomata se, että ei tarvitse olla nälässä. Syön vain silloin, kun on nälkä, joten päivän aikana ei tarvitse syödä kuin n. kolme kertaa. Vettä olen opetellut juomaan ja nyt ei enää teekään niin mieli tuoremehuja joita ennen join paljon. Ainoa haitta puoli on se, että muut perheessä syövät leipää ym. kiellettyjä tuotteita, joten on usko välillä ns. koetuksella. Silloin rupean tosin ajattelemaan uutta vaatevarastoa ja on helppo sanoa pah leiville.

Ruoanlaitosta on tullut yllättäen kivaa! Pitääkin kokeilla noita alakarppi reseptejä.
Ruoasta puheen ollen. Sanoin vanhemmilleni, että en syö enää esim. leipää tai perunoita. Äidin vastaus siihen oli: Ei leipää!? :D
Isä vain vaipui hiljaisuuteen. :D

~ Smash Mouth ~

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-13 19:25:38 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Onhan sinulla Daisie joku alan kirja josta saat perustiedot? Vaikka itse laihdutin Atkinsilla, niin jos aloittaisin laihdutusvaiheen uudestaan, voisipa olla että harrastaisin "Heikkilää", se on kuitenkin helpompi ja sovellettu meikäläisiin oloihin.

Ja nyt monet taas älähtää, mutta olen Kutrin (ja Lyle McDonaldin) kanssa samaa mieltä että ketoosin syvyydellä ei ole juurikaan merkitystä laihdutusnopeudessa, ei kannata hakea ihan "pohjia" tuossa. Ja vettäkään ei tarvitse ihan hulluna latkia. Runsaasti, mutta tolkulla.

Pari juttua liittyen alkup. kysymyksiisi:
- UHT on iskukuumennettua maitoa. Säilyy paremmin kuin tavallinen mölö.
- Minulla ei ole koiraa, mutta jossain USAlaisissa alakarppiforumeissa puhutaan off-topiccialueilla BARF-dieetistä, monet vannovat sen nimeen. Koska asia ei meikäläistä niin kosketa, en ole ottanut siitä selvää. Mutta se lienee jotain koirien alakarppia :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-13 19:31:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Make kirjoitti:
- Minulla ei ole koiraa, mutta jossain USAlaisissa alakarppiforumeissa puhutaan off-topiccialueilla BARF-dieetistä, monet vannovat sen nimeen. Koska asia ei meikäläistä niin kosketa, en ole ottanut siitä selvää. Mutta se lienee jotain koirien alakarppia :D

BARF on ns. luonnonmukaista ruokaa koiralle. Tulee sanoista bones and raw food. Täällä oli aika hyvin selostettu jos jotakuta kiinnostaa: http://www.intopalleron.net/barf.htm

Viestin otsikko: on kirja
ViestiLähetetty: 2004-07-13 20:33:33 
Poissa
sintti
sintti

Joo mulla on tuommonen "Tri Atkinsin uusi painonpudotusohjelma" -kirja. Yksi syy siihen, miksi sen hankin oli se ettei maksanut kuin jotain 4e. Siitä se ajatus sitten lähti... :)

~ Smash Mouth ~

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-13 21:56:20 
Poissa
sintti
sintti

Nämä Daisien kysymykset ovat sitä luokkaa, että joko tämä on trolli, tai sitten tässä kyselee ihminen, joka ei tosiaan koskaan ole ollut aikaisemmin kiinnostunut ravitsemuksesta? Luulen, että kukaan ei aluksi vastannut tähän sen takia. Miksi koira? Pitääkö senkin laihtua? Eiköhän koiran ruokavalio poikkea sen verran ihmisen ruokavaliosta, ettei sitä kannata muuttaa samalla kun omaansa sattuu vaihtelemaan? Meidän koira syö ainakin tosi alakarpisti ihan luonnostaan, ei se juuri sokeria ja jauhoja nauti. Ei ole tarkoitus loukata, tuntuu vaan vähän omituiselta..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-13 22:00:50 
Poissa
sintti
sintti

Sama vielä. Itse asiassa nyt tuli mieleen, että oletko Daisie kovin nuori vielä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-13 22:34:52 
Poissa
sintti
sintti

No en ota loukkauksena. Selailin noita vanhoja kysymyksiä ja tuli tuo koirakeskustelu esiin. Aattelin vaan "mainita", että eihän kaikki koirat kotiruokaa sulata...

Olen aika nuori 19v. En sanoisi etten ole ravitsemuksesta kiinnostunut, mutta tämä alkarppaus juttu on vaan niin uutta. Terveydenhoitaja ym ym ovat aina sanoneet, että pitäisi syödä vähärasvaista ruokaa, joten ehkä tämä selittää aukon sivistyksessäni. Eli tästä johtuu nämä kysymykset. Mutta eiköhän sitä täällä olla oppimassa.

~ Smash Mouth ~

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-14 22:00:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olet niin nuori, että varmaan aineenvaihduntasi toimii vielä nopeasti. Ja jos painokin putoaa, ei ongelmia varmaan ole. Mutta...olen sinua melkein 30 vuotta vanhempi ja niistä 20 ollut on/off vähähiilarinen. Kokemus on osoittanut, ja nuo Atkins ja Heikkilä ja muut korostavat, ettei aterioiden välejä saisi päästää liian pitkiksi. Ketoosi pitää nälän hyvin loitolla ja siksi saatat syödä liian vähän. Painonpudotus voi yhtäkkiä loppua, jos aineenvaihdunta sopeutuu tilanteeseen. Sitten lähiympäristösi julistaa, että laihtumisesi oli vain nesteen poistumista elimistöstä. Jokin välipala aterioiden välillä olisi hyväksi. Varsinkin jos laihtuminen hidastuu. Liikaa hiilihydaatteja ei ruokavaliossasi näytä olevan. Eli jos tulee ongelmia, syö enemmän ja useammin. Ei yli 4 tunnin syömättömyyttä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00