karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-14 11:19:56

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-02-16 11:17:02 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Maistelin viime viikonloppuna Espoon Ison omenan Cittarissa Riitan herkun uusia juustoa. Feta-tyypinen oli hyvää, mutta aivan erikoisen hyvää oli leipäjuusto! Ne vakuumissa olevat leipäjuustot on yleensä aika pliisuja. Tää oli aivan sairaan hyvää. Himo iski.

Se on uus tuote eikä sitä viel välttämättä oo mones paikas. Treella lupasivat tilata sitä Anttilan ruokakauppaan. Se on 150 gramman pöytäpakkaus.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 14:26:08 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Onko tämä erilainen kuin aiempi Riitan herkun leipäjuusto? Olen itse syönyt sitä useinkin ja ollut kyllä tyytyväisempi siihen kuin Valion vastaavaan. Kokeilin itse vasta Riitan herkun jotan tyrnihillojuustoa. Aika paljon hh mutta kaavin osan hillosta pois. Alkava flunssa mielessä ajattelin käyttää niitä tyrnin hyviä vitamiineja mutta en kyllä oikein pitänyt tästä yhdistelmästä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 16:26:41 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Aloittelija kirjoitti:
Onko tämä erilainen kuin aiempi Riitan herkun leipäjuusto? Olen itse syönyt sitä useinkin ja ollut kyllä tyytyväisempi siihen kuin Valion vastaavaan. Kokeilin itse vasta Riitan herkun jotan tyrnihillojuustoa. Aika paljon hh mutta kaavin osan hillosta pois. Alkava flunssa mielessä ajattelin käyttää niitä tyrnin hyviä vitamiineja mutta en kyllä oikein pitänyt tästä yhdistelmästä.

No hillossa ei kyllä paljon vitamiineja enää ole, kun puolet yleensä on sokereita, eli tuoreena suosittelen nauttimaan jos halua on.

Alkavaan flunssaan: valkosipulia, hunajaa ja tuoretta inkivääriä (keitettynä vaikka riitan herkun glögiin tai mehuun/teehen)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 17:32:46 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

toreilta myyvät semmottis mummon tekemää tyrnimehua / hilloa... niissä kai pitäs olla aika naturell ne aineet.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 18:14:17 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Nyt vielä tarkennan että keitätkö siis esim. valkosipulin kynsiä? Suodatetaanko ne sitten pois vai pitäisikö syödä? Tosin taitaa jo nämä alustavat vinkit olla jo myöhässä kun nyt on niin jo kipeenä. Ei kai enää auta mikään... Kiinalaista tiikerisalvaa olen nenän alle välillä sivellyt, avaa kivasti tukkoista nenää mutta vain hetkeksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 18:20:39 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

valkosipuli käsittääkseni kestää kuumentamista hyvin, mutta voihan sitä kiskoa raakanakin. Toisekseen ni älä nyt heitä niitä pois jos oot keittäny, siellä on kuitenkin suurin osa aineista vielä tallella.

Itte vedän kans noita auringonhattutippoja ja greipinsiementippoja... melkosta viherpiperrystä näin raavaalta mieheltä, mutta ei ne ainakaan haitannu ole

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 18:27:15 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Aloittelija kirjoitti:
Onko tämä erilainen kuin aiempi Riitan herkun leipäjuusto?

Enpä suoraan sanottuna tiedä. Kaupan leipäjuustot on yleensä jääneet kauppaan, kun olen niiden suhteen ronkeli. En ole varma, onko se pakkaus ainoa asia, joka on se uutuus. Pöytäpakkaus on siitä kiva, ettei se sotke, niinkuin vakuumit. Pidin myös siitä, etä juusto oli paksu.

- GIGI -

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-17 00:38:40 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Leipäjuusto on mun suurta herkkua ja sitä tuleekin syötyä lähes päivittäin. Riitan Herkun leipäjuusto on se mitä yleensä tulee ostettua, mutta parasta on ehdottomasti Susiluolan leipäjuusto, jota Jyvässeudulla myy ikävä kyllä ainoastaan Minimani ja sekin nykyisin vain laktoositonta, joka ei ole mielestäni yhtä hyvää "perinteiseen" verrattuna. Susiluolan leipäjuusto on paitsi paremman makuista ja pehmeämpää koostumukseltaan, myös proteiinipitoisempaa kuin Riitan Herkun. Tietävätkö muut ko tuotetta?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-17 01:07:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aloittelija kirjoitti:
Nyt vielä tarkennan että keitätkö siis esim. valkosipulin kynsiä? Suodatetaanko ne sitten pois vai pitäisikö syödä? Tosin taitaa jo nämä alustavat vinkit olla jo myöhässä kun nyt on niin jo kipeenä. Ei kai enää auta mikään... Kiinalaista tiikerisalvaa olen nenän alle välillä sivellyt, avaa kivasti tukkoista nenää mutta vain hetkeksi.

Cayenne-pippuria "teehen". Eli puoli teelusikallista (tai neljännes) kuumaan veteen. Tappaa kaikki flunssat, olen käyttänyt yli kymmenen vuotta, samoin urheilevat lapset, (doping kiellot rajoittaa lääkkeiden käyttöä).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-17 06:27:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elena kirjoitti:
Leipäjuusto on mun suurta herkkua ja sitä tuleekin syötyä lähes päivittäin. Riitan Herkun leipäjuusto on se mitä yleensä tulee ostettua, mutta parasta on ehdottomasti Susiluolan leipäjuusto, jota Jyvässeudulla myy ikävä kyllä ainoastaan Minimani ja sekin nykyisin vain laktoositonta, joka ei ole mielestäni yhtä hyvää "perinteiseen" verrattuna. Susiluolan leipäjuusto on paitsi paremman makuista ja pehmeämpää koostumukseltaan, myös proteiinipitoisempaa kuin Riitan Herkun. Tietävätkö muut ko tuotetta?

:shock: Minimani :?: Konttoritarvikeliike?

Juu, tuosta Susiluoman leipäjuustosta: oon mä nähnyt sitä Stockalla, mutten ole tohtinut maistaa, ku jotkut (leipäjuustoista) ovat olleet todellisia pettymyksiä (mm. Haapalan...). Riitan Herkku menee, mutta parasta mielestäni on kuitenkin Juustoportin leipäjuusto. Pitäisköhän uskaltautua maistamaan tuota Susiluoman... :roll:

Terv.Mari J

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-17 09:18:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Leipäjuustot on muuten mun makuuni, mutta nää täysin suolattomat ja mauttomat flätyt on KAAMEITA.

Juustoportilta Pohojammaalta saa parasta leipäjuustoa.

Riitan Herkun leipäjuusto tuotti kuvottavan pettymyksen, kun avasin paketin ja otin juuston ulos. Juustossa oli iljettävä harmaa lima, joka venyi ja venyi ja venyi ja venyi. Ei ollut vanha tuote, mutta koirille kippasin sen lärvän limoineen kaikkineen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-17 10:06:36 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Minimani on Jyväskylässä "tavaratalo", josta saa kaikkea. O:)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-17 11:02:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hilloa voi myös tehdä itse ilman sokeria, jos haluaa tarpeeksi kovasti ;)
Toisaalta sitä satsia on syötävä sinä saman tien, kun ei ole mitään
säilytystä auttavia entzyymejä, toisin kuin esim. sokerittomassa puolukkasurvoksessa.

Nakkaa kattilaan vettä ja marjoja/hedelmiä. Keitä hiljaisella tulella
aika hitsin pitkään kunnes on mössöä. Ala hämmentää sitä, jottei
palaisi pohjaan. Hämennä kunnes on aika tahmeaa tahnaa, silloin
se on aika makeaa.

Toimii ainakin luumuilla, omenoilla, mansikoilla, banskuilla ja vadelmilla. Muista marjoista/hedelmistä en ota vastuuta ;)

-yupik

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-17 11:55:52 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Aloittelija kirjoitti:

siis esim. jauhelihakastike vaikka kokonaisella valkosipulilla
(maistuu varmaan paremmalle kuin valkosipuli tee :wink: )
lisäksi jos lorauttaa punaviintä, nam.

Toi cayenne pippuri on varmaan myös toimiva.

teetä ja hunajaa (2-3tl päivässä riittää, siis sitä hunajaa)

Tuore inkivääri: leikkaa noin 2cm pala, kuori ja pilko paloiksi, keitä, juo (voi toki keittää vaikka veteen tai teehen, mutta glögi peittää hurjan maun parhaiten)

Loraus alkoholia ei myöskään ole pahitteeksi, desinfioi kurkkua (siis tosiaan loraus, vaikka teehen vodkaa tms.)

Ja toki nämä auttaa parhaiten kun ne ottaa käyttöön jo ensimmäisten oireiden ilmaantuessa, mutta voivat myös nopeuttaa parantumista kun pöpö on iskenyt.
Itse vältän viimeiseen saakka esim. flunssalääkkeitä, ne kun auttavat vain oireisiin, eivät paranna (lisäksi haitaksi elimistölle).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-17 15:30:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kisu kirjoitti:
Minimani on Jyväskylässä "tavaratalo", josta saa kaikkea. O:)

:D Silloin joskus (penskana) kun kävin Minimanissa (en kylläkään Jyväskylässä), oli se sellainen Tiimarin tyyppinen, sillä erotuksella, että leluja löytyi -muistaakseni- enemmän... :roll: :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-18 01:22:14 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Joo siis Minimani on tavaratalo, joka löytyy Jyväskylän lisäksi mm. Kokkolasta. Minun mielestäni Riitan herkun leipäjuusto on parempaa kuin Juustoportin, mutta tuo Susiluola ehdoton toppen. Valion juustoleipä on myös hyvää, mutta ilman "punaista hintalappua" ehkä kuitenkin turhan arvokasta.
Mä "valmistan" leipäjuuston uunissa, lisään päälle hieman kermaa ja annan "muhia" puolisen tuntia reilussa 200 asteessa, että leipäjuusto pehmenee kunnolla ja kerma hyytyy. Ja hieman nolona tunnustan, että lakkahillo kruunaa koko herkun, mutta vain teelusikallisen verran 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-21 15:46:22 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kotipaikkakunnaltani peräisin oleva Niemitalon leipäjuusto on mielestäni parasta mitä kaupasta saa, ja sitä saa myös ostaa Niemitalon juustola-myymälästä (joka sijaitsee kotipaikkakunnallani tietysti) aivan tuoreena, nam! Se on vaan harmillisen kallista...

Ostan siis ihan kustannussyistä kaupasta Riitan Herkun juustoa joka on myös todella hyvää, varsinkin kun sitä paistaa paistinpannulla vastapaistetun pihvin päälle... Eli kun possunpihvi (maustettu suolalla ja pippurirouheella) on ensin paistettu pannulla ihan oikeassa voissa, siinä samassa nesteessä paistaa juustoa kummaltakin puolelta hieman. Maistuu mm. "raaán" paloitellun kesäkurpitsan kera, ei vaadi muuta. Nam!! :P

Mikähän oli se tosi ohut vetinen lätty jota kerran ostin, löysin sen Oulun Anttilan yhteydessä olevasta K-supermarketista. Se oli aivan surkeaa, ja tietysti halvinta, siksi sitä ostin.. :oops: Enpä osta enää!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-22 10:39:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elena kirjoitti:
mutta parasta on ehdottomasti Susiluolan leipäjuusto, ...
Susiluolan leipäjuusto on paitsi paremman makuista ja pehmeämpää koostumukseltaan, myös proteiinipitoisempaa kuin Riitan Herkun. Tietävätkö muut ko tuotetta?

Nyt oon maistanut ja täytyy myöntää, että et turhaan kehunut: koostumus oli jollain tapaa samettisempaa eikä niin vetistäkuin mihin olen tottunut. Kiitos vihjeestä, ostan toistekin :D

Terv.Mari J

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-02 14:15:01 
Poissa
sintti
sintti

Kidan kanssa samaa mieltä, kyllä Pudasjärven Niemitalon leipäjuusto on ylivoimaisesti parasta ja esim tuo Heetan Rirkun lätty on suolainen räpellys. Taitaa vain olla niin että etelässä ei ymmärretä hyvän päälle.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-02 15:28:07 
Poissa
sintti
sintti

Mari J kirjoitti:
Nyt oon maistanut ja täytyy myöntää, että et turhaan kehunut: koostumus oli jollain tapaa samettisempaa eikä niin vetistäkuin mihin olen tottunut. Kiitos vihjeestä, ostan toistekin :D

Terv.Mari J

Hei Mari! Löysitkö sitä Susiluolan leipäjuustoa Oulusta jostakin? Osaisitko vinkata, mistä sitä kannattaisi etsiä?

Kiitos! :D Marianne

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00