Verenvuodosta:
- Minulla oli hurjat menkat ennen karppausta, ja siihen auttoi tuo Cyklokapron (kyse oli silloin hormonaalisesta vaivasta, mutta pillerit jäi onneksi reseptiksi, kun löysin paremmin itselleni sopivaa ruokaa).
- Sitten kolme, neljä vuotta zonella ja sitä rasvaisemmalla ylläpitozonella määrät tippuivat mukaviksi, vaikka kalanmaksaöljyä (puoli rkl/päivä) kului päivittäin (muita menkkavaivoja minulla ei ole koskaan ollutkaan).
- Mutta nyt kesästä alkaen vuoto on taas ollut kasvamaan päin. Kyse voi olla vanhenemisesta ja stressistä, mutta syön kyllä (karppifoorumin kunniaksi) myös hyviä rasvoja enemmän kuin ennen. Määrät eivät ole niin hurjia kuin yläkarpilla, mutta...
- Ja siksi olen muutamana kuukautena jättänyt kalanmaksaöljyn pois vuotopäivinä. Se näyttää auttavan, mutta koejakso on vielä kovin lyhyt...
- BTW: Nämä kokeilut omalla kropalla eivät muuten avaudu ihan päivässä; puoli vuotta tai vuosi alkaa olla sellainen järkevä kokeilujakso, niin jää kropallekin aikaa mukautua. Tämä tietysti edellyttäen ettei ongelma vaadi pikaisia toimenpiteitä...
Mitä taas tulee hiveniin (joita pappa vuoroin kehuu ja vuoroin välttää

), niin niitä joutuu jokainen miettimään tyylinsä pohjalta. Hivenien puutetta esiintyy enemmän yläkarpilla - mutta kyllä se valitettavasti iskee myös liian yksipuolisella ruoalla aloittelevaan alakarppiin. Ruokavalio muodostuu helposti yksipuoliseksi, sekä siksi että koko kokkauksen joutuu käytännössä opettelemaan uusiksi (normaalirasvaista kokataan eri tavalla kuin noita keveitä), ja osittain siksi, että aika moni uusi täälläkin mieltää syvän ketogeenisen varsin rajoittuneeksi (tarkoitan tässä sitä 20-40g alakarppia, jolla useimmat tuntuvat aloittavan).
Eikä aliravitsemus tai huono ruoka ollut tuntematonta luonnonkansoilla eikä vanhoilla kultturikansoillakaan. Nälkä ja yksipuolinen ruoka olivat silloin todellisia riskejä. Nykyään ongelmana on enää se yksipuolisuus, jonka syynä on omien valintojen lisäksi sekä tehomaataloudella köyhdytetyt raaka-aineet, meille opetut makutottumukset (niin ettei osata tehdä ruokaa kuin lihaksesta, sen sijaan että käytettäisiin koko eläin) ja vielä sen supistuneen valikoimankin älytön pilaaminen ja köyhdyttäminen elintarviketeollisuudessa...
Itse syön edelleen vain kalanmaksaöljyä, mutta meikäläisen suuntaan mahtuu monipuolisten vihannesten lisäksi helposti myös viinilasi, kaikenlaiset maitotuotteet, pähkinät ja vielä hedelmä tai leivänpala. En ole kertaakaan laskenut saanko kaikkea tarpeeksi. Mutta terveempi olen nyt kuin ennen - ja yksi paikkarien ravitsemusperäteippi kehui hiveniäni riittäviksi viime kesänä (juu en toki kertonut, että olen hiilihydraatteja rajoittavalla, mutta listasin kyllä kuuliaisesti mitä silloin söin).
Eli summa summarum: kyllä noilla rasvoilla voi olla ihan vaikutusta vuotoon. Muttei se välttämättä liity juuri kalanmaksaöljyyn. Toivottavasti löydät toimivan systeemin! Anna kuulua, miten kokeilusi sujuu, ja onnea matkaan! toivottelee els